معرفی 7 ماده غذایی ضد پیری
  • 2021/13/01
  • 0

معرفی 7 ماده غذایی ضد پیری

زمانی که سن انسان به 40 سالگی نزدیک می شود، علائم افزایش سن خود را در ارگان های مختلف نشان خواهد داد. بدن افرادی که در برنامه غذایی خود از سبزیجات، میوه ها، چربی های سالم، آب کافی و ... استفاده می کنند، قدردانی از این سبک زندگی سالم را به وسیله پوست نشان خواهد داد. داشتن پوستی سالم، شفاف و بدون چین و چروک در سنین بالاتر، ارمغانی است که داشتن تغذیه سالم می تواند برایتان به همراه داشته باشد. اگرچه انواع محصولات مراقبتی نظیر ماسک، لوسیون، سرم و ... برای محافظت از پوست در برابر عوامل پیر کننده نظیر آلودگی ها، افزایش سن و بیماری به بازار عرضه شده اند، اما داشتن تغذیه سالم می تواند از درون باعث جوانی و سرزندگی شود و نیاز به این فرآورده ها را به حداقل برساند. اما آیا قوی ترین محصولات ضد پیری را می شناسید؟ اگر بدانید که با هزینه ای بسیار ناچیز می توانید به شکلی کاملا طبیعی، برای سالهای طولانی تری زیبایی ظاهری خود را حفظ کنید، چه خواهید کرد؟ برای شناخت قدرتمند ترین مواد غذایی ضد پیری ادامه مقاله را مطالعه نمایید.

تغذیه سالم برای جوان ماندن

آنچه به عنوان سوخت وارد بدن خود می کنیم، می تواند تعیین کننده میزان سلامت بدن و زیبایی و شادابی ما باشد. با علم به این موضوع، شناخت مواد غذایی که می توانند در کنار تامین مواد مورد نیاز بدن، سلامتی و جوانی ما را حفظ کنند، اهمیت بسیاری خواهد داشت. در ادامه به معرفی مواد غذایی سالم که به جوان ماندن ما کمک خواهد کرد، پرداخته ایم.

فلفل دلمه ای قرمز، گیاه ضد پیری قدرتمند

فلفل دلمه ای قرمز سرشار از آنتی اکسیدان هایی است که می توانند در راستای جوانی و شادابی پوست، بسیار توانمند عمل کنند. (آنتی اکسیدان ها ترکیباتی هستند که نقش محافظتی برای سلول های بدن بازی کرده و مانع از بروز چین و چروک و بیماری در بدن خواهند شد.) در کنار مقدار بسیار زیاد ویتامین سی موجود در این گیاه که به ساخت کلاژن کمک شایانی می کند، فلفل دلمه ای سرشار از ماده ای به نام carotenoids (کاراتنوئید) می باشد. این ماده در سبزیجات با رنگ های زرد و نارنجی و قرمز وجود دارد و به علت ضد التهاب بودن می تواند مانع از تاثیر آلودگی و اشعه های مضر خورشید بر پوست شود و جوانی آن را تضمین خواهد کرد.

بروکلی، ضامن حفظ جوانی

کلم بروکلی گیاهی پرخاصیت است که حاوی طیف گسترده ای از ویتامین ها و مواد معدنی است. این گیاه به علت دارا بودن ویتامین سی، تولید کلاژن در بدن را تحریک می کند. (کلاژن فراوان ترین پروتئین بدن ماست که نقش آن حفظ انسجام و انعطاف پذیری ارگان هایی نظیر پوست است.) بدون کلاژن پوست به سرعت پیر و چروک شده و انعطاف پذیری خود را از دست خواهد داد. وجود مقادیر زیادی آنتی اکسیدان در بروکلی باعث شده تا جوانی و شادابی پوست حفظ شود و عوامل نخربی نظیر آلودگی ها نتوانند باعث بروز التهاب در بدن و ایجاد چروک های پوستی شوند.

گیاه ضد پیری اسفناج

اسفناج بسیار قوی در آبرسانی کل بدن و لایه پوست است. این گیاه می تواند با بهبود  گردش خون در پوست، اکسیژن و مواد مغذی بیشتری را به لایه های سلولی برساند و باعث حفظ زیبایی و جوانی آن شود. مقادیر زیاد ویتامین A در این گیاه باعث می شود تا زیبایی موها حفظ شود و درخششی که در روزهای جوانی در تارهای مو دیده می شود، هم چنان باقی بماند. هم چنین وجود ویتامین C و K باعث از بین رفتن التهاب در سلول های بدن و پیشگیری از ایجاد چروک های پوستی و سرطان ها خواهد شد. تولید کلاژن در بدن به واسطه مصرف اسفناج افزایش چشم گیری خواهد داشت و همین ترکیبات موثر باعث شده تا اسفناج در زمره قدرتمندترین گیاهان ضد پیری قرار گیرد.

مغزها، جوانساز پوست

انواع مغزها و به ویژه بادام سرشار از ویتامین E می باشند که به عنوان یک آنتی اکسیدان قوی می تواند بافت پوست را ترمیم کرده و به عمقی ترین شکل به رطوبت رسانی آن منجر شود. همین مساله ظاهر شدن علائم پیری را به تعویق می اندازد و جوانی و شادابی لایه بیرونی بدن را به همراه خواهد داشت. هم چنین مغزها و مخصوصا گردو حاوی اسید های چرب امگا 3 می باشد که ضد التهاب بوده و با فعالیت رادیکال های آزاد بدن مقابله خواهد کرد. (رادیکال های آزاد اتم های مخرب و واکنش پذیری می باشند که به واسطه آلودگی های محیطی، پرتوهای خورشید، تغذیه ناسالم و ... در بدن فعالیت کرده و با اکسید کردن سلول های سالم بدن زمینه را برای بیماری ها فراهم می کنند.) رادیکال های آزاد عامل اصلی ایجاد چروک های پوستی و التهاب هستند و مغزها با دارا بودن اسید های چرب و مواد آنتی اکسیدان که ضد رادیکال های آزاد عمل می کند، به جوانسازی پوست و بدن منجر خواهند شد.

آوودکادو، معجزه ضد پیری

گیاه آووکادو سرشار از اسیدهای چرب ضد التهاب است که می تواند بدن را در حفظ شادابی جوانی و داشتن پوستی سالم و یکدست یاری کند. این میوه حاوی ترکیباتی است که می توانند اثر ضد پیری بر روی پوست و بدن داشته باشند و به علت آنتی اکسیدان بودن مقابله جدی با رادیکال های سمی آزاد خواهند کرد. از جمله ترکیبات ضد پیری این گیاه می توان به ویتامین های گروه B، ویتامین C، A و K اشاره کرد. قرار دادن این گیاه در برنامه غذایی روزانه می تواند منجر به محافظت از پوست در برابر آسیب پرتوهای مضر خورشید شده و لایه ای محافظ بر روی آن ایجاد کند.

جوانسازی با انار

دانه های انار برای مدت های طولانی به عنوان یک التیام بخش قوی برای پوست و بدن به کار برده شده است. انار سرشار از ویتامین سی است که ضمن داشتن خاصیت آنتی اکسیدانی، می تواند به تولید کلاژن در پوست نیز کمک شایانی کند. تولید کلاژن در پوست با افزایش سن کاهش پیدا می کند و استفاده از میوه جوانساز انار می تواند به جبران این کمبود کمک شایانی کند. پرتوهای مضر خورشید که فعال کننده رادیکال های آزاد در پوست هستند، با مصرف انار بی اثر شده و پوست به این واسطه زیبایی و جوانی خود را حفظ خواهد کرد.

حفظ جوانی با شاهی آبی

از دیگر گیاهانی که می تواند جوانی پوست را حفظ کند و مانع از آشکار شدن روند پیری شود، شاهی آبی است. این گیاه سرشار از ویتامین های A، C، K و گروه B می باشد و هم چنین منبع کلسیم، پتاسیم و فسفر است. ترکیب این مواد مغذی در کنار تامین نیاز های پوست در سنین بالای 40 سال، می تواند به سلامت استخوان ها و جلوگیری از پوکی آنها به ویژه در بانوان یائسه که بیشتر در معرض پوکی استخوان هستند، کمک کند. بهبود جریان خون در پوست مزیت دیگر استفاده از شاهی آبی است که می تواند تغذیه و اکسیژن رسانی به سلول ها را بهبود بخشیده و به حفظ جوانی آنها منجر شود.

در نتیجه مواد غذایی جوانی

می توانند طیف گسترده ای از میوه ها، سبزیجات و آجیل را شامل شوند. به غیر از موارد عنوان شده هر میوه و سبزی که از لحاظ رنگ، شاخص باشد می تواند با مهار جدی تر رادیکال های آزاد، به بهبود کیفیت پوست و حفظ زیبایی و جوانی فرد کمک کند. هم چنین محصولات مراقبتی پوست نیز می توانند با آبرسانی و تغذیه سلول ها، منجر به تعویق در بروز علائم پیری شوند. هیچ فاکتوری به اندازه تغذیه خوب و سالم نمی تواند باعث حفظ شادابی و جوانی شود و در این بین میوه ها و سبزیجات خوشمزه ای وجود دارند که در کنار لذت بردن از مصرف آنها می توان جذابیت خود را برای مدت طولانی تری حفظ نمود.