همه چیز درباره CLA
  • 2021/05/19
  • 0

همه چیز درباره CLA

نام سی ال ای  (CLA) برای اغلب ورزشکاران حرفه ای نامی آشنا است و شاهد استفاده از آن به عنوان نوعی مکمل در بین آنها هستیم. اما CLA دقیقا چیست و علت محبوبیت آن در بین ورزشکاران به چه علت می باشد؟ آیا این ماده برای افراد عادی که ورزش نمی کنند هم فوایدی دارد یا تنها برای ورزشکاران مناسب می باشد؟ گمانه زنی هایی وجود دارد که مصرف این ماده می تواند سبب کاهش وزن و چربی سوزی شود. شاید بتوان اصلی ترین علت استفاده از این ماده را نیز در بین ورزشکاران همین ادعا دانست. در این مطلب قصد داریم شما را با CLA و خواص و کاربردهای آن آشنا کنیم.

CLA چیست؟

CLA که مخفف عبارت Conjugated Linoleic Acid می باشد، به معنای اسید لینولئیک مزدوج است. این ماده رایج ترین اسید چرب است که به مقدار زیاد در روغن های گیاهی و برخی غذاهای دیگر یافت می شود. به صورت کلی 28 نوع اسید چرب سی ال ای وجود دارد که تفاوت آنها در ساختار اتصال مولکولی است. CLA را می توان نوعی اسید چرب اشباع نشده دانست که به عنوان چربی ترانس طبیعی هم شناخته می شود. طبیعی بودن این ماده سبب شده که مصرف آن مانند چربی ها ترانس صنعتی، برای بدن مضر نباشد.

فواید CLA

در این قسمت قصد داریم شما را با فواید CLA آشنا کرده و خواص آن را برای همه افراد عنوان کنیم. مطالعات پزشکی زیادی وجود دارد که به بررسی اثرات CLA بر بدن افراد و رابطه آن با بروز برخی بیماری ها پرداخته است. در یک مطالعه این نتیجه به دست آمده که افرادی که مصرف این اسید چرب را در برنامه غذایی خود دارند، کمتر از دیگران در معرض ابتلا به سرطان و دیابت نوع 2 هستند. هم چنین مصرف زیاد تر سی ال ای، می توان احتمال ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش دهد.

در ابتدا فواید CLA در بخش مبارزه با بیماری سرطان در موش ها مطرح شد. اما بعدها با افزایش سطح مطالعات در مورد این اسید چرب، فواید دیگری هم درباره این ماده مطرح شد که با گذشت مدت زمان کوتاهی باعث به شهرت رسیدن این ماده شد.

CLA و کاهش وزن

امروزه CLA را به عنوان ماده ای می شناسیم که منجر به کاهش وزن می شود. علت اصلی استفاده از این ماده در قالب مکمل و قرص هم همین مساله است. مطالعات پزشکی نشان داده است که مصرف CLA می تواند به چربی سوزی بدن منجر شده و به کسانی که در مسیر کاهش وزن هستند، کمک خواهد کرد. تاثیر و شهرت این ماده به قدری زیاد شده است که امروزه آن را به عنوان یکی از جامع ترین مکمل های ورزشی در دنیا می شناسند و شاهد استفاده از آن در بین ورزشکاران حرفه ای هستیم. اما آیا رابطه معنا داری بین CLA و کاهش وزن وجود دارد؟ اگر چنین است، این اسید چرب چگونه می تواند به کاهش وزن منجر شود؟

 

تاثیر سی ال ای بر کاهش وزن

 

CLA چطور باعث کاهش وزن می شود؟

در این قسمت شما را با سازوکار CLA در بدن آشنا می کنیم و به شرح این موضوع می پردازیم که CLA چطور باعث کاهش وزن می شود؟ نتیجه یک مطالعه بر روی موش ها نشان داده است که مصرف این اسید چرب می تواند میزان غذای دریافتی را کاهش دهد. به این معنا که میل به غذا خوردن کاهش پیدا می کند و این به معنای کاهش کالری دریافتی است. هم چنین در همین مطالعه این نتیجه به دست آمد که مصرف سی ال ای می تواند منجر به تحریک تجزیه چربی ها شود و قدرت چربی سوزی بدن را افزایش می دهد. از سویی تولید چربی را مهار کرده و به این شیوه به کاهش بافت چربی بدن کمک می کند.

مطالعات انسانی هم به نتیجه مشابه ای رسید. بررسی بر روی افرادی که ورزش می کردند نشان داد که مصرف این ماده می تواند به کاهش توده چربی بدن و افزایش عضله سازی منجر شود. با مصرف این ماده ترکیب بدنی افراد ورزشکار به طور محسوسی بهبود پیدا کرد و زمان رسیدن به نتیجه دلخواه را برایشان کوتاه تر نمود. مطالعاتی هم وجود دارند که نتایج کاهش وزن را در مدت زمان های 6 ماهه مورد بررسی قرار دادند و نتیجه کاهش وزن معنا دار بوده است. هر چند که میزان کاهش وزن محسوس و چشم گیر نبوده است.

 

رسیدن به تناسب اندام در ورزشکاران با مصرف CLA

 

این ماده خواص زیادی را بر روی بدن و ارگان ها از خود نشان داده است. اما منابع تامین این ماده کدامند و آیا افراد عادی با برنامه غذایی روزانه خود قادر به تامین نیاز خود هستند؟ پاسخ این پرسش ها را در ادامه دریافت می کنید.

منابع CLA

عمده منابع CLA را می توان گوشت و شیر حیواناتی نظیر گوسفند و گاو دانست. البته نمی توان میزان مشخصی از این ماده را در شیر و یا گوشت تعیین کرد. زیرا میزان دقیق آن به نحوه تغذیه حیوان وابسته است. به عنوان مثال حیواناتی که با چمن تغذیه شده اند به میزان 500 برابر بیش از حیواناتی که با دانه تغذیه شده اند، CLA در گوشت و شیر خود دارند. اگرچه میزان مصرف این ماده در رژیم غذایی اغلب افراد مناسب است، اما برخی دیگر نظیر ورزشکاران به مقدار بیش تری از CLA نیاز پیدا می کنند. در این صورت است که استفاده از مکمل های حاوی CLA مطرح می شود. این مکمل ها در صورتی که در زمان مناسب و در اندازه استاندار مصرف شود، می تواند بسیار مثمر ثمر واقع گردد. این در حالی است که مصرف بیش از اندازه آن خطرآفرین می باشد. تهیه مکمل های حاوی CLA باید از مراجع معتبری صورت گیرد تا احتمال وارد شدن آسیب به بدن ناشی از بی کیفیت بودن این محصولات را به حداقل برساند. سامانه فروش آنلاین وب دارو از مراجعی است که اقدام به فروش CLA با کیفیت بالا نموده است و شما می توانید برای تهیه این محصول به صفحه فروش مکمل های بدنسازی این سایت مراجعه کنید.

 

َشیر و گوشت گاو و گوسفند، اصلی ترین منبع CLA

 

عوارض مصرف CLA

مصرف بیش از اندازه هیچ ماده ای حتی آب، بی ضرر نیست. این مساله برای اسید چرب CLA هم صادق است و باید در مصرف آن احتیاط نمود. بدن به مقداری از این ماده در طول روز نیاز دارد که غالبا آن را از مواد غذایی دریافتی خود تامین می کند. اما دریافت مقادیر زیاد آن که غالبا توسط مکمل ها صورت می گیرد، می تواند عوارض جانبی برای بدن به همراه داشته باشد. از مهم ترین عوارض مصرف CLA می توان به افزایش تجمع بافت چربی در کبد اشاره کرد که خود زمینه ساز نزدیک شدن به بیماری هایی نظیر دیابت است. هم چنین میزان زیاد این ماده می تواند در بدن التهاب ایجاد کند که این مساله هم زمینه ساز بروز بسیاری از بیماری های خطرناک است. افزایش میزان چربی بد خون و سرطان از جمله مهم ترین عوارضی است که التهاب برای بدن به همراه خواهد داشت. افزایش میزان استرس اکسیداتیو که عامل اصلی سرطان در بدن است و هم چنین اسهال از عوارض دیگری است که مصرف بی رویه این ماده برای بدن به همراه می آورد.

نتیجه آنکه CLA

نوعی اسید چرب است که در اندازه های کم برای بدن مفید است و می تواند سبب مهار ابتلای انسان به بیماری هایی نظیر التهاب، سرطان، دیابت و امراض قلبی شود. هم چنین مصرف این ماده برای چربی سوزی و لاغری هم مناسب می باشد و می تواند سرعت تجزیه چربی ها را افزایش دهد. در کنار گوشت و شیر گاو و گوسفند، امروزه مکمل هایی هم برای CLA به وجود آمده که به علت چربی سوز بودن، به شدت مورد استقبال ورزشکاران قرار گرفته است. این مکمل ها اگر به درستی و در اندازه های توصیه شده استفاده شود، عارضه جانبی خاصی برایتان به همراه نخواهند داشت، اما مصرف بیش از اندازه این ماده می تواند شرایطی را فراهم کند که فرد دچار امراض کبدی و سرطان شود. بنابراین نه تنها باید به میزان استاندارد مصرف این ماده زیر نظر مربی و یا کارشناس تغذیه اقدام نمود، بلکه تهیه مکمل های CLA از مراجع معتبر هم از اهمیت ویژه ای برخوردار است. داروخانه وب دارو، که از مراجع خوش نام و معتبر در زمینه فروش محصولات مکمل می باشد، می تواند این اطمینان خاطر را در خرید مکمل CLA به شما هدیه دهد.

خرید آنلاین مکمل های CLA از داورخانه وب دارو