فواید زینک برای بدن
  • 2022/01/05
  • 0

فواید زینک برای بدن

زینک یک ماده معدنی حیاتی است که در بخش های مختلفی از سلامتی شما تاثیر گذار است و کمبود آن بدن را با مشکلات جدی مواجه می کند. این ماده معدنی مانند آهن و کلسیم، از موادی است که باید به وفور در بدن وجود داشته باشد تا سلول ها و ارگان ها به درستی وظایف خود را به انجام برسانند. فواید بی شماری که زینک یا همان روی برای بدن دارد، باعث شده تا شرکت های تولید کننده مکمل های دارویی و غذایی، نسبت به تولید انواع محصولات مکمل حاوی زینک به اشکال مختلف اقدام کنند. مصرف این مکمل ها به کسانی که از کمبود روی در بدن خود رنج می برند، توصیه می شود. اما چه کسانی بیش از دیگران در معرض کمبود زینک هستند؟ فواید زینک برای بدن دقیقا چه مواردی است و کمبود آن چه خطراتی را به دنبال خواهد داشت؟ این مطلب سعی کرده شما را به پاسخ این پرسش ها برساند. از آنجایی که کمبود زینک مساله ای شایع می باشد، توصیه می شود مدت زمان کوتاهی را صرف مطالعه این مطلب کرده تا در صورت ابتلا به کمبود روی، بتوانید در صدد درمان آن اقدام کنید.

 

آنچه باید در مورد زینک بدانید.

 

خواص و فواید روی برای بدن

همان طور که اشاره شد، زینک خواص عدیده ای برای سلامتی بدن دارد و در بخش های مختلفی نقش آفرینی می کند. فواید زینک برای بدن از سنین رشد تا پیری را شامل می شود و غنی بودن بدن از این ماده معدنی، برای شما حیاتی خواهد بود. اما این خواص و فواید دقیقا شامل چه مواردی می شود؟ طیف گسترده مکمل های روی که در اشکال مختلف در داروخانه ها عرضه می شود، این گمانه را در ذهن ایجاد می کند که مسلما افراد زیادی با کمبود زینک دست و پنجه نرم می کنند. این گروه ها در صورت درمان نشدن، در معرض انواع بیماری ها و مشکلات قرار خواهند گرفت. در این قسمت شما را با خواص و فواید روی برای بدن آشنا می کنیم.

معجزه زینک برای سیستم ایمنی بدن

بررسی های پزشکی انجام شده نشان داده است که افرادی که بدنی غنی از Zinc دارند، در مقایسه با سایرین از سیستم ایمنی بدنی قوی تری بهره می برند. طول دوره های سرماخوردگی در افراد با زینک بالا، کوتاه تر از دیگران است و احتمال ابتلای آنها به انواع بیماری های کمتر می باشد. باید اشاره کرد که زینک به علت خاصیت آنتی اکسیدانی که دارد، می تواند به خوبی با التهاب های درونی بدن مقابله کرده و به این شیوه به تقویت سیستم ایمنی بدن بپردازد. (آنتی اکسیدان ها ترکیباتی هستند که از اکسید و تخریب شدن سلول های بدن به وسیله عوامل التهاب زایی نظیر آلودگی، تابش نور خورشید و ... پیش گیری به عمل می آورند.)

 

تقویت سیستم ایمنی بدن با مصرف زینک

 

التهاب یکی از مواردی است که سبب ضعیف شدن سپر دفاعی بدن گشته و مشکلات دیگری نظیر انواع بیماری ها را به دنبال خواهد داشت. امراضی نظیر بیماری های قلبی، سرطان، ام اس و ... ناشی از همین التهاب های مزمن در بدن می باشد. مصرف منظم زینک چه از طریق مواد غذایی و چه از طریق مکمل ها می تواند این التهاب ها را از بین برده و مانند معجزه ای برای سیستم ایمنی بدن عمل کند.

زینک و کنترل قند خون

یکی از مواد معدنی موثر در کنترل قند خون، زینک است. بررسی های بالینی پزشکی نشان داده است که مصرف مکمل های حاوی زینک می تواند در بهبود مقاومت به انسولین و ثابت نگاه داشتن سطح قند خون موثر واقع شود.  انسولین هورمونی است که مسئول جابجایی قند از طریق جریان خون به بافت های بدن شماست. سطح این هورمون در افراد مبتلا به دیابت دچار نوسان های شدیدی می شود که این عارضه را تشدید و خطرناک تر می سازد. با مصرف زینک و کنترل قند خون، می توان در مهار این بیماری و بهبود سطح نوسانات انسولینی گام برداشت.

زینک و زیبایی پوست و مو

بدن انسان به کمک ماده معدنی زینک می تواند به تولید پروتئین بپردازد. از جمله پروتئین هایی که در پوست و موی انسان وجود دارند، کراتین و کلاژن می باشند. حالت کشسانی پوست، زیبایی و شفافیت موها به علت فراوانی این دو پروتئین است. با افزایش سن میزان تولید کلاژن و کراتین در بدن کاهش پیدا می کند و چین و چروک های پوستی و نازک و شکننده شدن موها پدیدار می شود. با مصرف ماده معدنی زینک می توان به افزایش تولید این دو پروتئین کمک شایانی کرد و جوانی و شادابی را برای مدت زمان طولانی تری حفظ نمود.

از دیگر فوایدی که زینک در زیبایی پوست دارد، تاثیری است که در بهبود سریع تر زخم ها از خود نشان می دهد. اگر پوست شما دچار لک، زخم و آسیب های این چنینی باشد، به کمک ماده معدنی روی می تواند هر چه سریع تر نسبت به درمان و بهبود آن اقدام کند. این در حالی است که کمبود این ماده سبب طولانی شدن فرآیند بهبود جای زخم و جوش می شود. پزشکان و محققان مصرف مکمل های زینک را به کسانی از آکنه های التهابی در رنج هستند، توصیه می کنند. زیرا این ماده می تواند با اثرات ضد التهابی خود، به مهار روند پیشرفت آکنه کمک کرده و پوستی درخشان و شفاف را به شما هدیه کند.

خواص زینک برای مردان

مردان در هر بار رابطه جنسی که به ارضا شدنشان منتهی شود، مقداری ماده معدنی روی را از دست می دهند. این بدان معناست که آقایان باید همواره از کافی بودن روی در بدن خود اطمینان حاصل کنند. در صورتی که میزان این ماده معدنی در بدن مردان کاهش پیدا کند، کیفیت اسپرم ها کاهش پیدا کرده و قدرت باروری مردان نیز افت خواهد کرد. از سویی اختلالات نعوظ از دیگر مشکلاتی است که کمبود روی در بدن مردان ایجاد می کند. برای داشتن رابطه جنسی با کیفیت، نعوظی مناسب و بالا بردن قدرت اسپرم ها برای باروری، مصرف زینک به آقایان توصیه می شود. از دیگر خواص زینک برای مردان باید به تحریک تولید هورمون جنسی یا همان تستوسترون اشاره کرد که منجر به بالا رفتن میل جنسی فرد می شود.

 

خواص عدیده زینک در باروری مردان

 

کمک به قلب با استفاده از زینک

ضد التهاب بودن ماده معدنی روی سبب شده تا در پیش گیری و درمان انواع بیماری های قلبی بتوان روی آن حساب باز کرد. این ماده می تواند به خوبی از التهاب عروق خونی بکاهد و در کاهش میزان چربی بد خون نیز موثر است. بررسی ها نشان داده است که مصرف منظم ماده معدنی زینک می تواند سطح تری گلیسیرید خون و کلسترول بد را پایین نگاه دارد و مانع از بروز انواع حمله های قلبی و عروقی شود. در بررسی های دیگری رابطه بین کاهش فشار خون و استفاده از مکمل های زینک مورد آنالیز قرار گرفته که حاکی از رابطه معنا دار بین این دو فاکتور بوده است. با توجه به تحقیقات انجام شده، می توان ماده معدنی زینک را برای حفظ سلامت قلب ضروری دانست و آن را از مواد دوستدار قلب و عروق عنوان کرد.

حفظ سلامت چشم با مصرف زینک

یکی از مهم ترین موارد استفاده ماده معدنی زینک، در بهبود بینایی و پیش گیری و کند کردن روند بیماری هایی چون دژنراسیون ماکولا می باشد. این عارضه که از آن با نام تباهی لکه زرد نیز یاد می کنند، غالبا به علت افزایش سن بروز می کند و  علت آن تحلیل رفتن بخش مرکزی شبکیه چشم است. این عارضه می تواند به نابینایی شخص منجر شود و جالب اینجاست که در صورت تشخیص به موقع و استفاده از مکمل های حاوی زینک و نیز ویتامین های A و E می توان در پیشگیری از رشد آن گام های موثری برداشت. هم چنین در افرادی که دچار آب مروارید هستند، مصرف ماده معدنی روی، می تواند در بهبود روند درمان و کاهش سرعت رشد بیماری موثر باشد.

 

زینک و خواص آن در بهبود بینایی

 

کمبود زینک در بدن

تا به اینجا از خواص این ماده ارزشمند سخن گفتیم. در ادامه به بررسی این موضوع خواهیم پرداخت که کمبود زینک در بدن چه عوارضی را به دنبال خواهد داشت و نشانه هایی که می تواند ما را هوشیار کند، کدامند؟ با توجه به حیاتی بودن نقش این ماده در بدن، کمبود آن به سرعت خود را نمایان کرده و اگر از علائم کمبود زینک در بدن خود آگاه باشید، می توانید در کوتاه ترین زمان ممکن از آن مطلع شده و نسبت به درمان گام بردارید. برخی از شایع ترین نشانه های کمبود زینک در بدن عبارتند از:

  1. از بین رفتن اشتها
  2. نازک شدن موها و ریزش شدید آنها
  3. بروز آکنه در پوست و از بین رفتن حالت شفاف و درخشان آن
  4. طولانی شدن بهبود جای زخم ها
  5. بی حالی و کسالت دائمی
  6. بی میلی جنسی در مردان و کاهش قدرت باروری
  7. تضعیف سیستم ایمنی بدن و ابتلا به انواع بیماری ها به صورت مکرر
  8. ظاهر شدن لک های سفید بر روی ناخن ها

 

ظهور لکه های سفید در ناخن و کمبود زینک

 

این علائم از واضح ترین نشانه های کمبود زینک در بدن می باشند. با این حال ممکن است کمبود ماده دیگری در بدن هم چنین نشانه هایی را از خود بروز دهد. به همین دلیل توصیه می شود در صورت ظاهر شدن این علائم به کمک یک آزمایش خون ساده، از کمبود احتمالی اطمینان حاصل کنید.

بهترین زمان مصرف زینک

با توجه به اینکه هر ماده ای برای جذب شدن در بدن ما شرایط خاصی را می طلبد، ضروری است به هنگام مصرف انواع مکمل ها، از زمان صحیح مصرف آن اطمینان حاصل کنیم. زینک یا روی ماده ای است که برای جذب باید با فاصله از مواد لبنی و سایر ترکیبات کلسیم دار مصرف شود. چرا که کلسیم مانع جذب این ماده در بدن شده و مصرف مکمل را بی اثر می کند. محققان بهترین زمان مصرف زینک را بعد از وعده ناهار عنوان کرده اند و توصیه شده تا به اندازه کافی آب نیز به همراه آن میل شود. هم چنین برای حصول بهترین نتیجه از مکمل حاوی زینک، ضروری است تا دوره درمان را تکمیل کرده و به صورت منظم مصرف محصول را ادامه دهید. شما می توانید برای خرید قرص زینک به سایت وب دارو مراجعه کرده و نسبت به تهیه بهترین نوع این مکمل در اشکال مختلف اقدام نمایید. این مرکز عرضه کننده بهترین و ارزان ترین مکمل های زینک در بازار است و محصول را در کوتاه ترین زمان ممکن در محل به دست شما خواهد رساند.

 

بهترین زمان برای مصرف مکمل زینک

 

کلام نهایی آنکه ...

ماده معدنی زینک یا روی، یکی از حیاتی ترین ترکیبات برای بدن است که در بخش های مختلفی نقش آفرینی می کند. این ماده در سلامت پوست و مو، تقویت سیستم ایمنی بدن، بهبود قدرت باروری به ویژه در مردان، کاهش مقاومت به انسولین و کمک به بیماران دیابتی، کاهش ابتلا به بیماری های قلبی و ... موثر است. کمبود زینک می تواند ضمن تاثیر گذاری در سلامت ظاهری پوست و موی شما، عوارض جبران ناپذیر دیگری را هم به همراه داشته باشد. به همین دلیل اگر دچار کمبود این ماده هستید، توصیه می شود مصرف مکمل های حاوی زینک را در برنامه روزانه خود داشته باشید. می توانید با کیفیت ترین نوع مکمل های حاوی زینک را از داروخانه وب دارو تهیه کرده و در کوتاه ترین زمان ممکن در محل خود دریافت نمایید.