فواید کلاژن برای بدن
  • 2022/04/13
  • 0

فواید کلاژن برای بدن

در بازار مکمل های غذایی و ورزشی و نیز محصولات مراقبت از پوست و مو، چند وقتی است که نام کلاژن به شدت به گوش می رسد. بسیاری به منظور حفظ جوانی و زیبایی خود از این ماده استفاده می کنند، برخی به منظور حفظ سلامت مفصل های خود به مصرف کلاژن روی می آورند و انواع دیگری از مصرف این پروتئین که به شدت مرسوم شده است. اما کلاژن چیست و چگونه می تواند هم به سلامت و زیبایی پوست کمک کند و هم محبوب بدنسازان حرفه ای باشد؟ علت این مساله را باید در ماهیت کلاژن جست و جود کرد و آن هم چیزی نیست جز پروتئین! پروتئینی ارزشمند که می تواند نقش آفرینی های متعددی در بدن شما داشته باشد و اگر از فواید کلاژن برای بدن اطلاع داشته باشید، شما هم به دسته مصرف کنندگان این محصول خواهید پیوست. چیستی کلاژن و فواید آن را در ادامه بررسی کرده ایم.

 

کلاژن چیست و چه خواصی دارد؟

 

کلاژن چیست؟

کلاژن نوعی پروتئین است که در بدن ما بیش از دیگر پروتئین ها یافت می شود. این ماده در پوست، مو، بافت های همبند، عضله ها و ... وجود دارد. کلاژن در لغت به معنای چسب بوده و اصالتا لغتی یونانی است. علت این نامگذاری آن است که حضور کلاژن سبب ایجاد حالت انعطاف پذیری و کشسانی در بخش های مختلف بدن می شود و بدون آن اعضای دارای کلاژن حالت ارتجاعی خود را از دست خواهند داد. با افزایش سن میزان این پروتئین در بدن کاهش پیدا می کند و به همین دلیل مشکلاتی نظیر چین و چروک های پوستی، دردهای مفصلی و ... شایع می گردد.

به طور کلی می توان گفت که 28 نوع کلاژن وجود دارد، اما 4 نوع آن مرسوم بوده که در ادامه به معرفی آنها می پردازیم.

نوع کلاژن

کاربرد

کلاژن نوع 1

این نوع از کلاژن در تمام بافت های همبند حضور دارد.

کلاژن نوع 2

در مفصل ها و دیسک های بدن حضور دارد و از وارد شدن شوک ناشی از ضربه در این محل های حساس پیش گیری به عمل می آورد.

کلاژن نوع 3

این نوع در پوست و رگ های خونی حضور دارد و کشسانی و انعطاف این اعضا، مدیون حضور کلاژن نوع  3 می باشد.

کلاژن نوع 4

این نوع در گوش داخلی، کلیه و چشم ها حضور دارد.

 

 

 

کلاژن به علت شناخته شدن در سالهای اخیر و تبلیغات گسترده ای که در مورد آن به انجام رسیده است، به شهرت و محبوبیت زیادی دست پیدا کرده و اینک در شکل انواع مکمل در بازار موجود می باشد. اما منابع خوراکی هم برای این ماده وجود دارد تا بتوانیم به این شیوه مانع از تحلیل رفتن میزان این پروتئین حیاتی شویم.

کلاژن خوراکی

شما می توانید از طریق برخی مواد غذایی این پروتئین را به بدن خود برسانید. کلاژن خوراکی عمدتا در پوست و محتوایات داخل استخوان حیوانات یافت می شود. می توان ژلاتین حیوانی را منبع خوبی برای کلاژن خوراکی عنوان کرد. هم چنین حیواناتی نظیر مرغ، ماهی، گاو و گوساله دارای کلاژن می باشند که سهم زیادی از آن در پوست و محتویات داخل استخوان هایشان وجود دارد.

نکته مهم دیگری که باید به آن توجه نمود این است که کلاژن برای جذب شدن در بدن به ویتامین سی نیاز دارد. به این معنا که باید اطمینان حاصل کنید میزان این ویتامین در بدن شما به اندازه کافی باشد تا بتوانید کلاژن دریافتی در بدن خود را سنتز کنید. ویتامین سی به میزان زیادی در انواع میوه و سبزیجات نظیر فلفل دلمه، کیوی، مرکبات، کلم ها، آناناس و ... وجود دارد. هم چنین مکمل های ویتامین سی هم در بازار موجود می باشد که با کیفیت ترین آنها در سایت وب دارو به صورت آنلاین و با قیمت مناسب برایتان مهیا خواهد بود.

 

منابع غذایی کلاژن کدامند؟

 

کلاژن و فواید آن برای بدن انسان

این پروتئین، در بخش های مختلف بدن حضور دارد و نقش آفرینی های متعددی ایفا می کند. بدون کلاژن خشکی و عدم انعطاف پذیری در بافت های بدن و پوست، بروز پیدا خواهد کرد که بسیار آزاردهنده خواهد بود. در این قسمت قصد داریم شما را با کلاژن و فواید آن برای بدن انسان آشنا کنیم. آنچه در مورد این ماده شهرت زیادی پیدا کرده است، تاثیر آن در سلامت پوست و مو و زیبایی و جوانی می باشد. به همین دلیل اول به بررسی این مورد می پردازیم.

فواید کلاژن برای پوست

کلاژن جز اصلی تشکیل دهنده پوست است که کشسانی، انعطاف پذیری و لطافت پوست را به دنبال دارد. هر چه سن انسان افزایش پیدا می کند، میزان تولید کلاژن با کاهش مواجه می شود. به همین دلیل چروک های پوستی پدیدار می شوند و این عضو کشسانی و حالت ارتجاعی خود را از دست می دهد. هرچه میزان این ماده در پوست بیش تر باشد، شادابی و نشاط بیش تری را در آن شاهد خواهید بود و خبری از چین و چروک ها نخواهد بود. بررسی های پزشکی نشان داده که کسانی که میزان کلاژن کافی در بدن خود دارند و یا از طریق مکمل ها، آنها را دریافت می کنند، پوستی شاداب و جوان تر را به نسبت دیگران خواهند داشت. حضور پروتئین کلاژن به شکل گیری دیگر پروتئین ها در بدن نیز کمک می کند که به دنبال آن کلیه بافت ها از جمله پوست و مو، شاداب تر به نظر خواهند رسید.

 

خواص کلاژن برای پوست

 

فواید کلاژن برای مفاصل

از دیگر بخش های بدن که به واسطه حضور کلاژن، عملکرد بهتری خواهد داشت، مفصل ها می باشند. این پروتئین مانند لاستیکی است که مانع از سائیدگی مفصل ها به هم شده و در نتیجه سلامت و راندمان آنها را افزایش خواهد داد. به علت آنکه با افزایش سن میزان این پروتئین در بدن کاهش پیدا می کند، می توان انتظار داشت که دردهای مفصلی و استخوانی به سراغمان بیاید. زیرا لاستیکی که بین استخوان ها حضور دارد، کمرنگ تر و کمرنگ تر شده و در نتیجه التهاب و درد دامن گیر فرد خواهد شد. بررسی های پزشکی نشان داده است که کسانی که از مکمل های کلاژن استفاده می کنند، با تحرک تولید این پروتئین در بدن مواجه می شوند که منجر به کاهش التهاب های مفصلی و در نتیجه التیام بخشی دردها می شود.

 

کلاژن و خواص آن برای مفاصل

 

کلاژن برای سلامت استخوان ها

استخوان ها نیز مانند دیگر اعضای بدن، دارای پروتئین کلاژن می باشند و افزایش سن و کاهش میزان این ماده در بدن، می تواند منجر به کاهش چگالی استخوان ها شود. افرادی که در کنار این موضوع، میزان کلسیم و منیزیم کافی هم دریافت نکرده اند، بیش از دیگران در معرض ابتلا به پوکی استخوان قرار می گیرند. این ادعا در بررسی های بالینی نیز به اثبات رسیده است و کسانی که خود را با مکمل های حاوی کلاژن تغذیه می کنند و از این نظر غنی هستند، کمتر از دیگران توده استخوانی را از دست می دهند و مانع از بروز انواع شکستگی ناشی از پوکی استخوان خواهند شد.

کلاژن در بدنسازی

کلاژن از دسته پروتئین هایی است که در ماهیچه ها حضور دارد و می تواند به آنها قدرت و حجم ببخشد. طبق بررسی های انجام شده بر روی تاثیر کلاژن در بدنسازی، مشاهده شد که ورزشکارانی که این ماده را مصرف می کردند، حجم و قدرت بیش تری در ماهیچه های خود به دست آورند. هم چنین به اثبات رسیده که کلاژن می تواند به تولید پروتئین کراتین در ماهیچه ها کمک کرده و آن را تحریک کند. با مصرف این ماده پس از تمرین های بدنسازی، می توان شاهد بهبود تارهای عضلانی آسیب دیده و افزایش حجم آنها شد. اگرچه تاثیر کلاژن در بدنسازی به اندازه پروتئین وی نیست، اما حضور آن در بدن فواید بی شماری دارد و کمک به رشد عضلات، یکی از آنهاست.

 

تاثیر کلاژن در بدنسازی و شکل گیری ماهیچه ها

 

برای سلامتی قلب کلاژن مصرف کنید!

شاید جالب باشد که بدانید مصرف کلاژن می تواند به سلامت قلب شما نیز کمک شایانی کند. علت این مساله، تاثیری است که پروتئین کلاژن در شکل دهی و ایجاد انعطاف پذیری در رگ های خونی ایفا می کند. در صورتی که بدن با کمبود کلاژن مواجه شود، رگ هایی که خون را به بدن می رسانند، دچار خشکی و عدم انعطاف می شوند که در نتیجه ممکن است امکان بروز انواع سکته ها را فراهم آورند. این در حالی است که مصرف کلاژن می تواند نرمی و انعطاف را به آنها بازگردانده و جریان گردش خون را بهبود ببخشد. موردی که عنوان شد، تنها یکی از خواص کلاژن برای سلامت قلب بود. اما گمانه زنی هایی درباره فواید دیگر این ماده از جمله کاهش چربی بد خون نیز مطرح شده که به بررسی های پزشکی حرفه ای برای اثبات نیاز دارد.

 

مصرف کلاژن برای سلامت قلب

 

مکمل کلاژن

امروزه در بازار مکمل ها، پروتئین کلاژن مانند نگینی است که می درخشد و طرفداران زیادی دارد. کسانی که این مکمل را مصرف می کنند، غالبا به دنبال زیبایی پوست و مو و جوانی و شادابی آن هستند. مکمل های کلاژن به شکل قرص، پودر و کپسول در بازار موجود می باشد. شما می توانید از انواع مکمل های استاندارد در بازار استفاده کنید و نتیجه آن را در سلامتی و شادابی پوست، ماهیچه و استخوان ها مشاهده کنید. وب دارو یکی از مراکز عرضه کننده مکمل کلاژن است که آن را به قیمتی مناسب و کیفیت عالی در اختیار شما قرار می دهد. هم چنین امکان خرید آنلاین و تحویل محصول در محل هم برای شما وجود دارد که از مزیت های سایت وب دارو می باشد.

قیمت کلاژن

قیمت کلاژن با توجه به برند تولید کننده، تعداد محصول در بسته بندی و کیفیت آن متغیر می باشد. با توجه به تنوع مکمل های کلاژن نمی توان در این مطلب قیمت های آنها را به صورت جداگانه عنوان کرد. اما این اطمینان را به شما می دهیم که سایت وب دارو، عرضه کننده بهترین و مرغوب ترین نوع کلاژن در بازار است که آن را به قیمت رقابتی و بسیار مناسب در اختیار شما قرار می دهد. برای کسب اطلاع از قیمت کلاژن می توانید به سایت وب دارو رجوع کنید و یا با کارشناسان این مرکز تماس حاصل کرده و مشاوره رایگان دریافت نمایید.

 

قیمت و خرید مکمل کلاژن

 

عوارض مصرف کلاژن

کلاژن ماده ای طبیعی است که در بدن ما تولید می شود، اما برخی افراد در صورت مصرف این ماده در قالب مکمل و یا حتی مواد غذایی حاوی آن، دچار عوارضی می شوند. اگرچه این عوارض شدید نیستند و نمی توان آنها را خطرناک عنوان کرد، اما اشاره کردن به آنها خالی از لطف نیست.

می توان نفخ و دل پیچه را اصلی ترین عوارض مصرف کلاژن دانست. گروه هایی که به مکمل های کلاژن حساسیت نشان می دهند، معمولا به منابع غذایی حاوی این ماده هم آلرژی خواهند داشت. به عنوان مثال با مصرف ماهی، مرغ، تخم مرغ و پودر ژلاتین، چنین حالت هایی را تجربه خواهند کرد. عده ای دیگر هم دچار سوزش سر دل می شوند که این مورد کمتر از دل پیچه و نفخ بروز پیدا می کند.

سخن پایانی آنکه

پروتئین کلاژن، ماده اصلی تشکیل دهنده کلیه بافت های بدن است و نقش اصلی آن ایجاد انعطاف و نرمی در آنهاست. بدون این ماده بدن با فرسودگی مواجه شده و علائم پیری بروز خواهند کرد. پروتئین کلاژن با افزایش سن در بدن کاهش پیدا می کند و می توان با مصرف مواد غذایی حاوی این ماده و یا مکمل ها، نسبت به جبران این کمبود گام برداشت. شما می توانید برای خرید مکمل های کلاژن به سایت وب دارو مراجعه کنید و بهترین و ارزان ترین مکمل های حاوی این ماده را از این داروخانه اینترنتی معتبر تهیه نمایید.