فواید فیبر برای ورزشکاران
  • 2021/08/18
  • 0

فواید فیبر برای ورزشکاران

زمانی که نام فیبر می آید، اغلب به یاد انواع میوه و سبزیجاتی می افتیم که خواص آنها در زمینه سلامت پوست و مو و هم چنین بهبود دفع شهرت زیادی دارد. اگرچه تمام این موارد نام برده درست است، اما فیبرها خواص عدیده دیگری هم دارند که بخش عمده ای از آن متوجه ورزشکاران حرفه ای و بدنسازان است. تاثیر این ماده در بدنسازی و ورزش به حدی است که امروزه مکمل های حاوی فیبر به وفور در فروشگاه ها یافت می شود. اما علت چیست؟ فیبر چه نقشی در بدن ورزشکاران ایفا می کند که تا این حد مهم شده است؟ آیا لازم است در کنار دریافت مکمل های حاوی پروتئین، از فیبر هم بهره گرفته شود و اگر چنین است، دلیل این استفاده چه می باشد؟ در این مطلب قصد داریم شما را با فواید فیبر برای ورزشکاران آشنا کنیم تا اگر در مسیر عضله سازی هستید، از خواص این ماده غافل نشوید.

 

نقش فیبر در سلامت انسان و بدنسازان

 

فیبر چیست

در ابتدا این مساله را بررسی می کنیم که فیبر چیست ؟ در پاسخ باید گفت که فیبر نوعی کربوهیدرات است که بدن ما قادر به هضم آن نیست. پس با این وجود چه خواصی از این ماده دریافت می شود؟ از آنجایی که بدن نمی تواند این ماده را در معده پردازش کند، آن را مستقیما به روده برده و یکی از مهم ترین وظایف فیبر در این قسمت ظاهر می شود. در روده ها فیبر با جذب آب، سبب ایجاد مدفوعی نرم تر شده که دفع را ساده تر می سازد. این کربوهیدرات به خاصیت خود در بهبود یبوست و از بین بردن سختی در دفع شهره شده است. شما می توانید فیبر را در انواع میوه ها، سبزیجات، سبوس جو دو سر، غلات و ... پیدا کنید. سوال اینجاست که اگر فیبر قابل هضم نیست، چگونه می تواند برای بدنسازان موثر واقع شود و به عضله سازی کمک کند؟

 

فیبر و خواص آن برای سلامتی

 

خواص فیبر برای ورزشکاران

شاید نقش فیبر در عضله سازی کمتر از سایر ترکیبات نظیر پروتئین و ... نباشد. اما  این اهمیت و تاثیر به صورت مستقیم خود را نشان نمی دهد و به همین دلیل کمتر به آن پرداخته شده است. زمانی که حرف از خواص فیبر برای ورزشکاران می زنیم، باید به تاثیر فیبر در بهبود حرکات روده ای اشاره کنیم. همه ما به خوبی می دانیم که برای عضله سازی باید از پروتئین استفاده کرد. این پروتئین غالبا از منابعی تامین می شود که منشا حیوانی دارند، نظیر گوشت و مرغ. این مواد با حضور طولانی مدت خود در دستگاه گوارش می توانند زمینه ساز تولید سم در این مجرا شده و مشکلات جبران ناپذیر دیگری را نیز متوجه دستگاه گوارش ما کنند. فواید فیبر برای ورزشکاران زمانی آشکار می شود که فیبر باعث حرکت منظم و آرام مواد غذایی در دستگاه گوارش می شود و عمل دفع را تسهیل و تسریع می سازد. به این شیوه زائدات مواد غذایی پروتئینی که باید از دستگاه گوارش خارج شوند، سریع تر مسیر خود را طی کرده و سلامت این مجرا حفظ خواهد شد.

 

نقش فیبر در بهبود دفع و حرکات روده ای ورزشکاران

 

از دیگر خواص فیبر برای ورزشکاران می توان به نقش آن در کاهش سرعت تخلیه معده اشاره کرد. در طی فرآیند تخلیه معده، مواد غذایی از معده به روده کوچک منتقل می شوند و در آنجا خواص، ویتامین ها و مواد غذایی با ارزش آن، جذب بدن می شود. زمانی که این فرآیند به کندی صورت گیرد، ضمن اینکه باعث کاهش اشتها و سیر ماندن برای مدت طولانی تر می شود، زمان بیش تری به بدن برای جذب مواد با ارزش از غذا داده می شود. در نتیجه دریافت موادی چون پروتئین هم با فرصت بیشتر و به شکلی کارآمد تر صورت خواهد گرفت و این مساله برای بدنسازان منتهی به عضله سازی با کیفیت تر خواهد شد.

در کنار این خواص باید اشاره کرد که فیبرها می توانند سطح قند خون را تنظیم کنند و از افزایش و کاهش ناگهانی آن ممانعت به عمل آورند. این مساله با احساس گرسنگی بی دلیل رابطه مستقیم دارد. به عبارت دیگر زمانی که سطح هورمون انسولین به صورت ناگهانی بالا و پایین شود، احساس گرسنگی ناگهانی هم به سراغ فرد می آید. این مساله در ورزشکاران و به ویژه کسانی که در دوره های کات به سر می برند، به شدت تاثیر گذار است. با مصرف این فیبر این نوسان هورمون انسولین کاهش پیدا کرده و احساس گرسنگی به دلیل به سراغ فرد نخواهد آمد. با این تفاسیر می توان فیبر را کربوهیدراتی عنوان کرد که حضور آن در برنامه غذایی همه افراد و به ویژه ورزشکاران حرفه ای که به قصد حفظ و تولید عضله های خود تمرین می کنند، الزامی است.

اهمیت مکمل فیبر در بدنسازی

در کنار بهره مندی از فیبرهای طبیعی که در میوه، سبزیجات، غلات و ... یافت می شود، شما می توانید از مکمل های فیبر نیز بهره گیرید. البته مصرف این مکمل ها تنها به ورزشکاران حرفه ای که نیاز بدنی آنها به این ماده افزایش پیدا می کند، توصیه می شود. سایر افراد با داشتن تغذیه ای سالم و سرشار از سبزیجات و میوه ها، می توانند میزان نیاز خود به این ماده را تامین کنند. اهمیت فیبر در بدنسازی از آن جهت است که می تواند شما را برای مدت طولانی تری سیر نگاه دارد و از تخلیه فوری معده پس از صرف غذا جلوگیری به عمل آورد. هم چنین باید اشاره کرد که این ماده می تواند به بهبود عملکرد سیستم گوارشی بدنسازان نیز منجر شود و از بروز یبوست و مشکلات گوارشی ناشی از مصرف پروتئین پیش گیری به عمل آورد. در چنین شرایطی توصیه می شود که اگر مصرف پروتئین را در برنامه خود به قصد عضله سازی گنجانده اید، از مصرف مکمل های حاوی فیبر غافل نشوید. اما این مکمل ها را از کجا تهیه کنیم که از اصل بودن و تازگی آنها مطمئن شویم؟

 

تاثیر فیبر در فرآیند عضله سازی بدنسازان

 

خرید مکمل فیبر

شما می توانید برای خرید مکمل فیبر به سایت وب دارو مراجعه کرده و اقدام به خرید اینترنتی این محصول کنید. این مرکز اقدام به توزیع و فروش تازه ترین مکمل ها و از جمله فیبر نموده است و قیمتی که برای آن در نظر گرفته است، اقتصادی و به صرفه می باشد. تنها مراجعه به سایت این مرکز فروش کافی است تا بتوانید در محل خود به مکمل فیبر دسترسی داشته باشید. با خرید مکمل فیبر از داروخانه وب دارو می توانید در طول فرآیند عضله سازی و مصرف پروتئین، سلامت دستگاه گوارش خود را حفظ کرده و مانع از بروز مشکلات در دفع و یبوست شوید. هم چنین این مکمل باعث می شود تا معده شما پس از صرف غذا به سرعت تخلیه نشده و احساس گرسنگی به سراغتان نیاید. کارشناسان بازرگانی و فروش این مجموعه آماده پاسخ گویی به سوالات شما در زمینه این محصول و مکمل های دیگر می باشند و تنها با مراجعه به سایت این مرکز می توانید از قیمت، برند و نحوه سفارش آن مطلع شوید.

نتیجه آنکه مکمل فیبر در بدنسازی ...

یکی از کاربردی ترین مکمل هاست که می تواند از چند نظر در سلامت بدن و هم چنین بهبود رشد شما در مسیر ورزش موثر باشد. اولین تاثیر این ماده در بهبود عملکرد دستگاه گوارش است که می تواند مانع از حرکت کند مواد غذایی در روده ها و سکون آنها و در نتیجه دشواری در دفع شود. شما با مصرف این مکمل، از یبوست و ایجاد سم در بدن ناشی از مصرف بیش از حد پروتئین جلوگیری به عمل می آورید. در کنار این خاصیت می توانید برای مدت زمان طولانی تری با مصرف این مکمل احساس سیری را در خود نگاه دارید و از پرخوری و افزایش اشتها جلوگیری به عمل آورید. هم چنین تنظیم سطح هورمون انسولین از دیگر فواید فیبر برای ورزشکاران می باشد که می تواند به کنترل اشتها و جلوگیری از احساس گرسنگی ناشی از نوسان هورمون انسولین، منجر شود. داروخانه آنلاین وب دارو از مراکزی است که اقدام به فروش مکمل فیبر با کیفیت و قیمت مناسب نموده است. هم چنین این مرکز محصول مد نظر شما را در کوتاه ترین زمان ممکن در محل به شما تحویل خواهد داد.