مکمل بدنسازی برای مبتدیان
  • 2022/0216
  • 0

مکمل بدنسازی برای مبتدیان

بدن برای آنکه بتواند به فعالیت خود ادامه دهد، نیاز به سوخت دارد و این سوخت چیزی جز غذا نیست. سلول های ما از طریق مصرف غذا، ریز و درشت مغذی هایی را دریافت می کنند و به واسطه آنها به حیات خود ادامه می دهند. بدن هر شخص با توجه به سن، جنسیت، قد و وزن به میزان مشخصی مواد غذایی و به دنبال آن درشت و ریزمغذی ها نیاز دارد. اما در برخی گروه ها نظیر ورزشکاران و بدنسازان، بیماران، زنان باردار و شیرده، سالمندان و کودکان، میزان این نیاز با تغییراتی همراه است. چراکه نیاز بدنی این گروه ها با افراد عادی متفاوت است و سلول ها برای عملکرد بهتر به گروه های خاصی از مواد غذایی بیش از سایر گروه ها نیاز پیدا می کنند. این مساله در ورزشکاران خود را به شکل افزایش نیاز به پروتئین نشان می دهد. برای تامین نیاز بدن ورزشکاران و بدنسازان به هر آنچه برای بهبود عملکرد به آن احتیاج دارند، مکمل هایی ساخته و روانه بازار شده است که می تواند در کنار برنامه غذایی مناسب، راندمان تمرینی را به بالاترین حد خود رسانده و سلامت سلول ها را نیز افزایش دهد. در این مطلب قصد داریم به بررسی مکمل بدنسازی برای مبتدیان و کسانی که تازه وارد حیطه ورزش حرفه ای شده اند، بپردازیم. از آنجایی که مصرف خودسرانه و بدون اطلاع این مکمل ها می تواند عوارض جانبی دردسرسازی داشته باشد، توصیه می شود با مطالعه این مطلب، آگاهی خود را در زمینه مکمل ها و نحوه مصرف آنها بالا برده و به بدن خود صدمه نزنید.

 

بهترین مکمل ها برای شروع بدنسازی

 

برای شروع بدنسازی چه مکمل هایی بخوریم؟

اگر به تازگی ورزش حرفه ای و به خصوص بدنسازی را آغاز کرده اید، باید بدانید که مصرف مکمل ها برای شما از قاعده خاصی پیروی می کند و هر محصولی که سایرین مصرف کرده و یا در بازار موجود است، به کارتان نخواهد آمد. آنچه در این زمان از اهمیت ویژه ای برخوردار است، حفظ توده عضلانی و تلاش برای افزایش آن می باشد. با توجه به تازه کار بودن، باید در نظر داشت که مکمل های حرفه ای و سنگین نمی تواند برای شما گزینه مناسبی باشد و حتی می تواند سبب وارد شدن لطمه به بدن و عملکردتان شود. به همین منظور ضروری است تا با استفاده درست از مکمل های ورزشی، ضمن بهبود راندمان خود، سلامت بدن را نیز تحت الشعاع قرار ندهید. اما این مکمل ها کدامند و برای شروع بدنسازی چه مکمل هایی بخوریم که در زمان کوتاه تر نتیجه بهتر را شاهد باشیم؟ در ادامه به بررسی این مکمل ها پرداخته ایم.

 

راهنمای انتخاب مکمل برای مبتدیان در بدنسازی

 

مکمل پروتئین

اصلی ترین و اولین مکملی که هر ورزشکار چه مبتدی و چه پیشرفته باید به آن توجه کند، مکمل پروتئین است. بدن انسان معمولی باید میزان 10 الی 15 درصد از کالری دریافتی روزانه خود را از پروتئین تامین کند. این در حالی است که این رقم در ورزشکاران به 30  درصد افزایش پیدا می کند. چرا که ماهیچه های ما برای افزایش حجم و قدرت به این ماده نیاز پیدا می کنند و در صورتی که تامین آن به درستی صورت نگیرد، دچار ضعف عضلانی و تحلیل رفتن قوای بدن خواهیم شد.

اولین و بهترین راه برای تامین پروتئین بدن در ورزشکاران و به ویژه دسته مبتدی، از طریق مواد غذایی است. پروتئین به وفور در گوشت قرمز، مرغ، ماهی، تخم مرغ و مغزیجات یافت می شود. اما گاهی تامین نیاز روزانه بدن با خوردن تامین نمی شود. از سویی ممکن است همه افراد دسترسی همیشگی به این مواد را نداشته باشند و نتوانند به صورت مداوم و برای هر دو الی سه ساعت، خود را با پروتئین تغذیه کنند. در چنین شرایطی مکمل های پروتئینی وارد عمل می شوند. شما می توانید با مصرف این مکمل ها که غالبا به شکل پودر هستند، در فواصل مشخصی زمانی که باید این درشت مغذی را به بدن خود برسانید، تغذیه ای مناسب داشته باشید. از سویی مکمل پروتئین بهترین گزینه به عنوان وعده بعد از تمرین است و شما می توانید با مصرف آن، پروتئین مورد نیاز عضلات در این زمان خاص را تامین کنید. از دیگر زمان هایی که مکمل پروتئین برای تازه کارها مفید واقع می شود، قبل از خواب است. شما می توانید با مصرف پروتئین های دیرهضم نظیر کازئین، مانع از تحلیل رفتن عضلات در طول خواب شبانه شوید و به این شیوه زحمات خود در طول تمرین را حفظ کنید. به برخی از معروف ترین مکمل های پروتئین برای افراد مبتدی در ادامه اشاره شده است.

 

مصرف مکمل پروتئین برای افزایش حجم و قدرت ماهیچه ها

 

پروتئین وی: پروتئین آب پنیر با قدرت جذب بالا، مناسب برای بعد از تمرین

پروتئین کازئین: پروتئین آب پنیر با جذب آهسته، مناسب برای قبل خواب

پروتئین سویا: مناسب برای گیاه خواران

پروتئین سفیده تخم مرغ: پروتئینی کامل و با جذب بالا

امگا 3

یکی از ترکیباتی که تازه کاران بدنسازی به آن نیاز پیدا می کنند، امگا 3 می باشد. این ماده نوعی اسید چرب ضروری است که بدن قادر به تولید آن نمی باشد و تامین آن از طریق مواد غذایی از اهمیت ویژه ای برخوردار است. از جمله مهم ترین منابع غذایی حاوی این ماده، ماهی های چرب، تخم مرغ و برخی مغزها نظیر بادام درختی و تخم کتان می باشند. مهم نیست که هدف شما افزایش وزن، کاهش وزن و چربی سوزی و یا حفظ وزن فعلی است، امگا 3 برای شما یک نیاز ضروری است که باید تامین گردد. از مهم ترین فواید این ماده در بدن و برای ورزشکاران می تواند به موارد زیر اشاره کرد:

بهبود سیستم ایمنی بدن

کمک به سلامت ماهیچه ها و مفاصل

بهبود سلامت قلب به ویژه برای کسانی که در کنار بدنسازی به ورزش های هوازی هم مشغولند.

افزایش ترشح هورمون رشد و در نتیجه افزایش حجم عضلات

کاهش خستگی های پس از تمرین

بالا رفتن قوای بدن در طول تمرینات شدید

مکمل BCAA

یکی دیگر از مکمل های بدنسازی برای مبتدیان را باید BCAA دانست. این مکمل که با نام اسید آمینه شاخه ای هم شناخته می شود، نقش آفرینی های گوناگونی در بدن دارد. آمینو اسید ها واحد های سازنده پروتئین هستند و بدن بدون آنها نمی تواند قدرت و حجم ماهیچه ها را افزایش دهد. مکمل BCAA ترکیبی از آمینو اسیدهای لوسین، ایزولوسین و والین می باشد و قادر است توان بدن را برای انجام تمرینات با شدت بالا ارتقا دهد و مانع از ایجاد خستگی گردد. این مکمل هم چنین از تحلیل رفتن عضله ها پیش گیری کرده و رشد و تکامل آنها را به دنبال دارد. سنتز پروتئین به کمک این ماده افزایش پیدا می کند و نتیجه این امر بالا بودن قوای جسمی و توانایی شما برای انجام تمرین است. شما می توانید این ماده را در مواد غذایی حاوی پروتئین که در قسمت های پیشین به آنها اشاره شد، بیابید و مکمل های آن هم از طریق سایت وب دارو قابل تهیه می باشد.

 

افزایش قدرت بدنی در طول تمرین به کمک مکمل BCAA

 

مکمل گلوتامین

بدنسازان تازه کار نباید از مصرف گلوتامین غافل شوند، چرا که این ماده می تواند ضمن بالا بردن توانایی برای انجام تمرین، از خستگی و دردهای عضلانی پس از تمرین بکاهد و به این شیوه راندمان ورزشی شما را ارتقا دهد. گلوتامین نوعی اسید آمینه است که در بدن و در عضله های اسکلتی یافت می شود. این ماده در تقویت سیستم ایمنی هم به شدت موثر است و در ساخت توده عضلانی به کار می آید. ورزشکارانی که میزان کافی از گلوتامین را دریافت می کنند، مدت زمان کمتری را در دوره ریکاوری سپری می کنند و توانایی بدنی بالاتری در تمرین های خود دارا خواهند بود. مکمل گلوتامین گزینه ای مناسب برای بعد از تمرین نیز می باشد، زیرا می تواند در این زمان ضمن بهبود بخشی به رشد ماهیچه های درگیر تمرین، از شدت خستگی نیز بکاهد.

مکمل کراتین

آخرین مکملی که مصرف آن به بدنسازان تازه کار توصیه می شود، مکمل کراتین است. این ماده به طور طبیعی در بدن و در عضله اسکلتی ذخیره می شود و یکی از موثر ترین ترکیبات برای به کار بردن حداکثر توان شما در طول تمرینات سنگین است. به طوری که شاهد استفاده آن در بین بدنسازان بسیار حرفه ای و وزنه برداران هم هستیم. این مکمل شما را قادر می سازد که توانایی بیش تری در طول تمرین خود داشته باشید و از خستگی و بی حالی حین ورزش خواهد کاست. به کمک مکمل کراتین قادر خواهید بود وزنه های سنگین تری را بلند کنید و با شدت بیش تر از آنچه تصور می کنید، تمرین کنید. خرید مکمل کراتین با بهترین کیفیت و ضمانت اصالت در سایت وب دارو برای شما مقدور خواهد بود.

 

بالا بردن توان بدنی و پیشگیری از خستگی با مکمل کراتین

 

عوارض مکمل های بدنسازی

شاید شنیده باشید که مصرف مکمل های بدنسازی می تواند به ارگان هایی نظیر کبد و کلیه آسیب وارد کند. این نگرانی به ویژه در ورزشکاران مبتدی که قصد شروع مصرف آنها را دارند، بیش تر به چشم می خورد. اما آیا این گفته ها صحت دارند؟

واقعیت این است که اگر شما به صورت سرخود شروع به خوردن مکمل های ورزشی کنید، ممکن است آسیب های جدی به بدن خود وارد کنید. تنها در صورتی می توانید از این مکمل ها استفاده نمایید که کارشناس تغذیه و یا مربی تان اجازه این کار را به شما داده باشد. مصرف همزمان انواع مکمل ها باهم و بدون داشتن آگاهی در زمینه زمان و میزان مصرف، می تواند منجر به بیماری و آسیب های جدی به بدن شود. اما در صورتی که از مکمل های اصل و با کیفیت و متناسب با نیاز بدنی خود استفاده کنید، نه تنها آسیبی به خود وارد نمی کنید، بلکه راندمان ورزشی خود را بالا برده و زمان رسیدن به نتیجه دلخواه را کاهش خواهید داد.

 

آیا مکمل های بدنسازی عوارض دارند؟

 

نتیجه آنکه مکمل های بدنسازی...

برای مبتدیان با توجه به نیازهای بدنی و شدت تمرین مشخص می شود. هر یک از ورزشکاران باید با توجه به شرایطی که دارد و نیز توصیه های مربی، نسبت به مصرف مکملی خاص اقدام کرده تا بتواند عملکرد ورزشی خود را بهبود ببخشد. این در حالی است که ممکن است عده ای نیاز به مصرف مکمل پیدا نکنند. به طور کلی می توان مکمل های پروتئین، امگا3،گلوتامین، کراتین و بی سی ای ای را به عنوان اصلی ترین نیازهای بدنسازان تازه کار برشمرد. میزان و نحوه مصرف هر یک نیز با توجه به تعداد روزهای تمرین، شرایط بدنی و ورزشی فرد متغیر خواهد بود. شما می توانید برای خرید مکمل اصل به سایت وب دارو مراجعه کرده و با بهترین قیمت و شرایط مناسب خرید، سفارش خود را در محل تحویل بگیرید.