دلایل ریزش مو در مردان
  • 2022/03/30
  • 0

دلایل ریزش مو در مردان

ریزش مو مساله ای طبیعی است که همه انسان ها در طول زندگی آن را تجربه می کنند. اما در برخی مواقع این ریزش از حالت طبیعی خود خارج شده و شکلی غیر طبیعی به خود می گیرد. این مساله هم در زنان و هم در مردان ایجاد می شود و باید برای درمان آن چاره جویی کرد. زیرا در غیر این صورت حجم موها به شدت کم شده و در برخی مواقع این ریزش ها بدون بازگشت خواهد بود. مهم ترین مساله در بررسی ریزش مو در مردان، ریشه یابی این مساله است تا بدانیم که دلیل اصلی این ریزش چیست و در ادامه بتوانیم به تخصصی ترین شکل آن را درمان نماییم. آنچه نگران کننده است، شایع شدن ریزش مو در مردان جوان می باشد که باید به دقیق ترین شکل ریشه یابی شود. در این مطلب به بررسی دلایل ریزش مو در مردان پرداخته ایم تا در صورت غیر طبیعی بودن ریزش ها، درمان فوری را آغاز نمایند.

 

بررسی دلایل ریزش مو در مردان

 

مهمترین علت ریزش مو مردان

اگر با هر بار جلوی آینه رفتن، متوجه ریزش موی غیر طبیعی در خود می شوید، باید بدانید که تنها نیستید و مردان زیادی با این عارضه درگیرند. بیش از نیمی از مردان بالای 50 سال ریزش مو را تجربه می کنند و درصد بسیار کمی از آنها در سن 70 سالگی با ریزش مو مواجه می شوند. شاید در نگاه اول همه مهمترین علت ریزش مو مردان را مساله ژنتیک بنامند، اما در واقعیت مسائل دیگری هم وجود دارند که باعث ریزش موی مردانه و به خصوص مردان جوان می شوند. در این مطلب تلاش کرده ایم تا مهمترین علت ریزش مو مردان را یادآور شویم.

ژنتیک

الگوی ریزش موی مردانه که از آن با نام آلوپسی آندروژنیک هم یاد می کنند، مساله ای است که می تواند مستقیما از ژن هایی که از والدین خود دریافت کرده اید، نشات گرفته باشد. اینکه این ژن ها کدامند و چگونه چنین مساله ای را سبب می شوند، مشخص نیست، اما آنچه واضح است، سلسله ای تکرار شونده از الگوی ریزش موی مردانه در افراد یک خانواده است. بنابراین اگر در خانواده شما کسی دچار طاسی مردانه شده است، این احتمال وجود دارد که شما هم با آن درگیر شوید.

اینکه چه تغییرات ژنتیکی سبب ایجاد ریزش موی مردانه می شود، توسط پزشکان کشف نشده است، اما نتیجه مشابهی در اکثر مردان با این الگوی ریزش ناشی از سابقه خانوادگی مشاهده شده است. این الگو غالبا با نازک شدن تارهای مو در ناحیه بالای سر و از محل رویش آغاز می شود و در ادامه ما بقی قسمت ها را درگیر می کند. هم چنین بررسی ها نشان داده است که با توجه به سابقه خانوادگی، ممکن است ریزش موی مردانه شما در سنین بسیار پایین شروع شود و ژنتیک از عوامل اصلی ریزش موی مردان جوان محسوب می شود. نازک شدن موها در کنار کوتاه شدن و رشد کمتر و نرمی بیش از حد، از دیگر نشانه های ریزش موی مردانه نشات گرفته از سابقه ژنتیک خواهد بود.

 

شایع بودن ریزش موی ژنتیکی در اکثر مردان

 

بیماری هایی که باعث ریزش مو می شوند

در برخی مواقع بیماری های مختلف می توانند سبب ریزش مو شوند. این ریزش ها معمولا موقتی است و امراض گوناگونی هستند که می توانند در این مساله نقش آفرینی کنند. شاید بتوان کم خونی و مشکلات تیروئید را اصلی ترین بیماری هایی که باعث ریزش مو می شوند، دانست. مردانی که دچار بیماری دیابت هستند، بیش از دیگران در معرض ریزش مو ناشی از بیماری قرار دارند. باید اشاره کرد که رژیم های غذایی کم کالری، گیاه خواری و کم پروتئین هم می توانند شما در مستعد ریزش موی موقتی کنند.

مصرف برخی داروهای خاص می تواند سبب ریزش مو در مردان و زنان شود. در ادامه به بیماری هایی که داروهای مستعد برای ریزش مو دارند، اشاره شده است.

سرطان

آرتروز

افسردگی

مشکلات قلبی

فشار خون بالا

نقرس

پرتودرمانی هم می تواند به ریزش موی شدیدی منجر شود که خوشبختانه با اتمام دوره درمان و داشتن برنامه غذایی مناسب و خرید مکمل های ضد ریزش مو، قابل بازگردانی می باشد.

 

ریزش مو موقتی ناشی از مصرف داروها

 

ریزش مو بعد از کرونا

متاسفانه شاهد ریزش موی شدید در برخی از افراد هستیم که با بیماری کرونا دست و پنجه نرم کرده اند. هیچ الگوی معناداری بین سن یا جنسیت و ریزش مو مشاهده نشده است و افراد در سنین و جنسیت های مختلف درگیر ریزش مو بعد از کرونا گشته اند. علت اصلی که پزشکان برای این مساله عنوان کرده اند، استرسی است که به بدن بعد از این مساله وارد می شود. در واقع نگرانی هایی که فرد در طول دوره بیماری خود تحمل کرده و یا ناراحتی عاطفی که ممکن است ناشی از درگذشت اطرافیان به علت این ویروس بوده، به وی وارد شده، منشا اصلی ریزش مو بعد از کروناست. این بدان معناست که حتی پس از بهبودی، هنوز درگیری با این ویروس وجود دارد و عواقب روانی آن دامن گیر افراد خواهد بود.

 

علت ریزش مو بعد از کرونا

 

استرس و ریزش مو

یکی از مهم ترین دلایلی که به ریزش مو مردان منجر می شود، استرس است. شک های جسمی و ذهنی که به انسان وارد می شود، می تواند مستقیما در ریزش موی وی نقش آفرینی کند. به عنوان مثال کاهش ناگهانی وزن یکی از شک هایی است که به بدن وارد می شود و ریزش موی موقتی را به همراه دارد. این ریزش غالبا در تمام قسمت های سر اتفاق می افتد. هم چنین ناراحتی های عاطفی، شکست های مالی، افسردگی و ... همگی از دسته شک هایی هستند که در کنار وارد آوردن آسیب های مختلف به ارگان های بدن، سبب ریزش مو نیز می شوند.

 

رابطه بین استرس و ریزش مو در مردان

 

ریزش مو سکه ای

برخی مردان دچار نوعی ریزش مو می شوند که به نام ریزش مو سکه ای شهرت دارد. این نوع خاص از ریزش مو، به صورت تکه های کوچک در همه جای سر اتفاق می افتد و حتی ممکن است از سن بسیار کم و کودکی آغاز شود. علت این نوع از ریزش، نوعی بیماری خود ایمنی است. به این معنا که سیستم ایمنی بدن، فولیکول های مو را نوعی دشمن شناسایی می کند و آنها را مورد حمله قرار می دهد. این حمله به صورت تکه ای در بخش های مختلف سر اتفاق می افتد و فاقد هر نوع درد و یا التهابی است. مو در این نواحی مجدد رشد می کند، اما احتمال ریزش آنها وجود خواهد داشت. اگرچه این مساله نوعی بیماری خود ایمنی است، اما ممکن است ژنتیک در این مساله نقش داشته باشد. به این معنا که اگر از افراد نزدیک و خانواده تان کسی به ریزش موی سکه ای دچار است، احتمال درگیری شما هم وجود دارد.

برای درمان ریزش مو سکه ای معمولا از داروهایی مانند ماینوکسیدیل استفاده می شود. اما می توان از مکمل هایی نظیر مکمل های حاوی زینک و ویتامین های گروه ب برای بهبود رشد مجدد و تقویت فولیکول های مو استفاده کرد. شما می توانید بهترین مکمل های تقویت کننده مو را از سایت وب دارو با بهترین قیمت تهیه کنید.

 

ریزش موی سکه ای در مردان

 

کلاه و ریزش مو

لباسی که مردان برای سر خود استفاده می کنند، کلاه است. این کلاه می تواند کلاه ایمنی موتور سیکلت و یا کلاه های مختلف برای حفظ سر در برابر سرما باشد. باید اشاره کرد که کشیده شدن بیش از حد تارهای مو ناشی از هر عاملی که باشد، از دلایل اصلی ریزش مو می باشد. باید اشاره کرد که این ریزش مو موقتی بوده و با حذف این عامل، مو مجدد از محل ریشه رشد خواهد کرد. با این حال باید تاکید که این مساله می تواند یکی از دلایل ریزش موی مردان به ویژه در سن جوانی باشد.

 

آیا کلاه کاسکت باعث ریزش مو می شود؟

 

درمان ریزش موی مردانه

دلایل ریزش موی مردان، فراتر از مواردی است که نام برده شد، اما این موارد، از اصلی ترین علل های ریزش مو می باشند. برای درمان هر کدام از این ریزش ها، راهی وجود دارد که البته تشابه بسیاری بین آنها وجود خواهد داشت. شما در گام اول باید ریشه این مساله را بیابید و در این مسیر مراجعه به پزشک و انجام یک آزمایش خون بسیار موثر خواهد بود. در اکثر مواقع ریشه مشکل در اختلالات تیروئید و یا کم خونی است که می توان با مصرف دارو و مکمل های آهن به خوبی آن را برطرف نمود. شما می توانید برای خرید مکمل آهن به سایت وب دارو مراجعه کنید و با بهترین کیفیت و قیمت مناسب، محصول خود را خریداری نمایید.

داشتن برنامه غذایی سالم و سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی از دیگر راه هایی است که می تواند به بهبود وضعیت فرد کمک کند. مصرف کم پروتئین و دیگر درشت مغذی ها و هم چنین زیاده روی در مصرف آنها از اصلی ترین علل های ریزش موی مردان می باشند. شما می توانید در صورت کمبود ویتامین ها و مواد معدنی به سراغ مکمل های حرفه ای رفته و نیاز بدن خود را تامین نمایید. سایت وب دارو عرضه کننده انواع مولتی ویتامین هاست که با به روز ترین فناوری روز داروسازی تهیه شده اند.

مدیریت کردن استرس از راه هایی است که نه تنها به بهبود وضعیت ریزش موی شما کمک می کند، بلکه می تواند از سلامت عمومی بدن و بهبود ایمنی حمایت کند. داشتن ورزش منظم، مدیتیشن، موزیک های ملایم، طبیعت گردی و ... میزان استرس خود را مدیریت کنید.

ریزش موهای ژنتیکی و طاسی مردانه نیز با مصرف داروهای خاصی قابل کنترل می باشد و برای تهیه این داروها، باید با پزشک خود مشورت نمایید. کنار گذاشتن سیگار و الکل از دیگر راهکارهای درمان ریزش موی مردانه است و توصیه می شود، با داشتن برنامه غذایی سالم و متعادل و ورزش منظم فرآیند درمان خود را تکمیل کنید.

کلام پایانی آنکه...

دلایل ریزش موی مردان می تواند گسترده و متفاوت باشد و این علل از هر فرد به فرد دیگر متفاوت خواهد بود. اصلی ترین دلایلی که در ریزش موی مردان نقش آفرینی می کنند، مسائل ژنتیکی است که سبب طاسی مردانه و ریزش شدید مو به ویژه از ناحیه جلویی سر می شود. از دیگر دلایل می توان به انواع بیماری ها، اضطراب، شک های جسمی و روانی، مسائل فیزیکی مانند کلاه و ... اشاره کرد. واضح است که در مسیر درمان، غنی بودن بدن از ویتامین ها و مواد معدنی بسیار تاثیر گذار است. ویتامین ها و مواد معدنی می توانند ضمن کمک به بهبود ایمنی بدن، ریشه موها را تقویت کرده و به رشد مجدد آنها منجر شوند. شما می توانید برای خرید مولتی ویتامین ها و مکمل های تقویت کننده مو، به سایت وب دارو مراجعه کرده و اقدام به خرید آنها با بهترین قیمت نمایید. وب دارو عرضه کننده بهترین و مرغوب ترین انواع مکمل های لازم برای رشد مجدد و پیش گیری از ریزش مو است و آن را در محل شما و در زمانی کوتاه تحویل خواهد داد.