کرومیوم و خواص ناگفته آن
  • 2021/17/03
  • 0

کرومیوم و خواص ناگفته آن

بدن برای حفظ سلامتی و کارکرد خود به طیفی از مواد معدنی و ویتامین ها احتیاج دارد. یکی از این مواد معدنی ضروری برای بدن کرومیوم است که با وجود ناگفته ماندن اطلاعات در مورد آن، خواص عدیده ای برای بدن داشته و در بخش های مختلف نقش آفرینی می کند.  اگرچه بر خلاف مواد معدنی دیگری نظیر کلسیم، منیزیم و ... درباره کروم صحبت های زیادی نشده است، اما بدون این ماده در عملکرد بخش های گوناگون بدن انسان اختلال ایجاد می شود. اما چگونه بفهمیم که این ماده در بدن ما به چه میزان است؟ کارکرد کرومیوم در بدن چیست و کمبود آن چه عوارضی را به دنبال خواهد داشت؟ منابع این ماده معدنی کدامند و آیا مکمل های حاوی آن موثر خواهند بود؟ در این مقاله برآنیم تا درباره کرومیوم و خواص ناگفته آن صحبت کنیم و پاسخ این پرسش ها را به شما بدهیم.

کرومیوم چیست

اولین پرسش که مطرح می شود این است که کرومیوم چیست ؟ در پاسخ باید گفت که نوعی ماده معدنی است که به اشکال گوناگون در طبیعت وجود دارد. نوع خطرآفرین آن در فرآورده های صنعتی استفاده شده و یافت می شود، اما نوع بی خطر این ماده در طیف گسترده ای از مواد غذایی طبیعی وجود دارد. در پاسخ جزئی تر به این پرسش که کرومیوم چیست باید گفت که کرومیوم نوعی ماده معدنی ضروری برای بدن است، به این معنا که بدن قادر به تولید آن نیست و حتما باید آن را از طریق مواد غذایی و یا مکمل ها دریافت نماید. کرومیوم که از طریق خوردن وارد بدن می شود، جذب بسیار کمی دارد و می توان ادعا کرد که تنها 2.5 درصد آن جذب بدن می شود. اما کارکردهای آن بسیار حیاتی و ضروری است و باید به نحوی میزان مورد نیاز بدن را تامین سازیم. نوع خاصی از کرومیوم وجود دارد که جذب آن در بدن بهتر اتفاق می افتد که آن را کرومیوم پیکولینات می نامند. در ادامه به توضیح جزئی درباره این ماده پرداخته ایم

کرومیوم پیکولینات

شاید اسم کرومیوم پیکولینات به گوشتان خورده باشد، زیرا چند وقتی است که در برخی محصولات مکمل از این ماده استفاده می شود. کرومیوم پیکولینات نوعی از ماده معدنی کروم است که در مکمل های غذایی و ورزشی مورد استفاده قرار می گیرد. باید اشاره کرد که این ترکیب همان عنصر کروم است که به سه مولکول اسید پیکولینیک متصل شده است. این ماده به علت تفاوتی که در میزان جذب با عنصر کروم دارد، مورد بهره برداری و استقبال بیشتر واقع شده است. کرومیوم پیکولینات می تواند به بهبود عملکرد ورزش کاران و سلامتی عمومی بدن کمک کند  و در افرادی که از کمبود این ماده معدنی در رنج هستند، موثر واقع شود.

علائم کمبود کروم در بدن چیست

پرسش اینجاست که علائم کمبود کروم در بدن چیست و چگونه متوجه کم بودن میزان این ماده در بدن خود شویم؟ غالبا این ماده معدنی نقش موثری در تنظیم قند خون ایفا می کند. بنابراین زمانی که قند خون بدن تنظیم نیست و دائما شما را درگیر می کند، می توان به کمبود کروم در بدن شک کرد. هم چنین خستگی، تغییر اشتها و وزن، مشکلات بینایی، تمرکز بی کیفیت و مشکلات استخوانی از جمله شایع ترین علائم کمبود کروم در بدن می باشند. شما می توانید برای رسیدن به پاسخ این پرسش که علائم کمبود کروم در بدن چیست، در کنار توجه به نشانه ها، با یک پزشک مشورت کنید.

افزایش میزان خستگی و بی حالی در صورت کمبود کرومیوم در بدن

کاربردهای کرومیوم

این ماده معدنی با ارزش چه کاربردهایی در بدن دارد که کمبود آن می تواند در همه اندام ها تاثیر منفی بگذارد؟ در این قسمت به بررسی کاربردهای کرومیوم پرداخته ایم تا بیشتر با این ماده معدنی آشنا شوید. کاربردهای کرومیوم بیش تر در بخش تناسب اندام و لاغری شناخته شده است، اما این ماده تاثیرات مهم تر دیگری هم در بدن ایفا می کند و بدون آن اختلالات جدی در ارگان های مختلف ایجاد خواهد شد. اما از آنجایی که بازار تناسب اندام و لاغری به شدت داغ است، این ویژگی را در اولین کاربردهای کرومیوم عنوان می کنیم.

مصرف کروم برای لاغری

یکی از مهم ترین کاربردهای این ماده را می توان مصرف کروم برای لاغری دانست. افرادی که در صدد لاغری و رسیدن به اندامی مناسب هستند، با مشکل ولع غذایی و میل شدید به خوردن هله هوله و مخصوصا شیرینی جات دست و پنجه نرم می کنند. به همین دلیل اکثرا به مواد و داروهایی روی می آورند که هوس خوردنشان را کنترل کند. مصرف کروم برای لاغری خود را در همین قسمت نشان می دهد. مطالعات پزشکی نشان داده است که مصرف این ماده معدنی می تواند میل به خوردن را در افرادی که دارای اضافه وزن هستند، کاهش دهد. علت تاثیر مصرف کروم برای لاغری را باید در اثری جست و جو کرد که این ماده بر عملکرد مغز و میزان ترشح هورمون ها می گذارد.

تنظیم کرومیوم بدن، راهی برای رسیدن به تناسب اندام

تنظیم قند خون

از دیگر کاربردهای کرومیوم می توان به تنظیم قند خون اشاره کرد. انسولین هورمونی در بدن است که وظیفه سیگنال دهی برای ورود مواد قندی به سلول ها را به عهده دارد. زمانی که فرد به بیماری دیابت دچار می شود، در این روند اختلال ایجاد شده و بدن به ترشح هورمون انسولین پاسخ طبیعی نمی دهد. مطالعات پزشکی نشان داده است که مصرف مکمل های حاوی کروم می توانند به تنظیم قند خون منجر شده و باعث کاهش آن در افراد دیابتی شود. هم چنین در کنار تاثیر بر تنظیم قند خون، مصرف مکمل های حاوی کروم می تواند در افراد عادی احتمال ابتلا به دیابت را تا 27 درصد کاهش دهد.

کرومیوم در بدنسازی

استفاده از کرومیوم در بدنسازی هم به شدت مرسوم است، زیرا این ماده معدنی می تواند به افزایش قدرت و توده عضلات ورزشکاران منجر شود.  هم چنین از دیگر دلایل استفاده از کرومیوم در بدنسازی را می توان تاثیر آن در مهار اشتهای کاذب و بهبود متابولسیم مواد غذایی عنوان کرد. همانطور که اشاره شد مصرف این ماده می تواند از پرخوری و هوس های بی دلیل به برخی مواد غذایی از جمله شیرینی جات بکاهد. به همین دلیل ورزشکارانی که به دنبال چربی سوزی و کاهش وزن هستند، از کرومیوم در بدنسازی و سایر ورزش ها استفاده می کنند.

افزایش چربی سوزی و عضله سازی با مصرف کرومیوم

مکمل کرومیوم

امروز استفاده از مکمل کرومیوم به علت خواص اثبات شده آن رو به افزایش است. اما چرا از منابع طبیعی برای دریافت این ماده استفاده نکنیم؟ منابع طبیعی این ماده متنوع می باشد، اما همانطور که اشاره شد، جذب کرومیوم از طریق مواد غذایی در بدن بسیار پایین است و به همین منظور محصولات مکمل از کرومیوم پیکولینات تهیه شده اند، که جذب بالاتری در بدن دارند. هم چنین میزان کروم موجود در مواد غذایی کشاورزی بستگی زیادی به نحوه فرآوری آنها دارد و نمی توان مقدار ثابتی را برای همه منابع حاوی کروم عنوان کرد. مواد غذایی نظیر گوشت، بروکلی، پرتقال، سیب، غلات سبوس دار و برخی دیگر از سبزیجات از منابع غذایی این ماده هستند، اما مصرف مکمل کرومیوم به علت بالاتر بودن میزان جذب آن می تواند تاثیرات بیشتری داشته باشد.

قیمت مکمل کروم

باید اشاره کرد که سایت وب دارو، فروش اینترنتی مکمل کرومیوم را به انجام می رساند. قیمت مکمل کروم در این فروش آنلاین به صرفه بوده و می تواند تامین کننده نیاز شما باشد. ما در سامانه آنلاین خود از بهترین و با کیفیت ترین مکمل های کروم استفاده کرده ایم و هم چنین قیمت مکمل کروم در سایت ما به صرفه و اقتصادی خواهد بود. شما می توانید در هر ساعتی از شبانه روز که مایل باشید نسبت به تهیه محصولات ما اقدام نمایید و مشاوران ما شما را در فرآیند خرید راهنمایی خواهند کرد. لازم به یادآوری است که قیمت مکمل کروم به نسبت کیفیت آن قابل قبول و مناسب می باشد.

در نتیجه ...

کروم ماده معدنی ضروری برای بدن است که می تواند تاثیرات مثبتی در متابولیسم مواد غذایی و عملکرد انسولین داشته باشد. افرادی که میل به خوردن مواد غذایی بالایی دارند و از این موضوع در رنج هستند، با مصرف کروم و یا مکمل های حاوی آن می توانند این ولع را کنترل کنند. از آنجایی که جذب کروم به واسطه مواد غذایی بسیار پایین است، استفاده از مکمل های حاوی این ماده که از ترکیب کرومیوم پیکولینات تهیه شده است، توصیه می گردد. این مکمل ها می توانند در افراد مبتلا به دیابت هم تاثیرات مثبتی داشته باشند و البته ضروری است که این گروه نظر پزشک خود را نیز لحاظ نمایند.