آیا زیره باعث چربی سوزی می شود؟
  • 2021/20/01
  • 0

آیا زیره باعث چربی سوزی می شود؟

زیره ادویه ای است که در سراسر دنیا مورد استفاده قرار می گیرد و از خانواده گیاه جعفری است و غالبا در کشورهای چین، هند و مکزیک رشد می کند. مطالعات پزشکی خواص عدیده ای را برای این ادویه عنوان کرده اند که از جمله آنها می توان به کاهش قند خون، تنظیم چربی خون و کلسترول، تقویت سیستم ایمنی بدن و مقابله با سرطان اشاره کرد. امروزه تاثیرات این گیاه بر افزایش سوخت و ساز بدن زبانزد شده و افرادی که قصد کاهش وزن دارند، استفاده از زیره و مکمل های حاوی آن را در برنامه خود گنجانده اند. اما آیا این اقدامات به لاغری و رسیدن به تناسب اندام منجر خواهد شد؟ اگر زیره خاصیت چربی سوزی دارد، چطور باید از آن بهره جست تا بهترین نتیجه حاصل گردد؟ در ادامه این مقاله به بررسی خواص زیره و پاسخ این پرسش ها پرداخته ایم.

زیره برای لاغری

زیره گیاهی است که می تواند در فرآیند کاهش وزن به کمکتان بیاید. علت را باید در ماده ای منحصر به فرد به نام تیموکینون (Thymoquinone) جست و جو کرد. این ماده دارای خاصیت آنتی اکسیدانی است که می تواند با التهاب های درونی بدن مقابله کند. (آنتی اکسیدان ها ترکیباتی هستند که از سلول های بدن در برابر عوامل مخرب محافظت کرده و مانع از بروز التهاب در بدن می شوند.) تیموکینون می تواند با رادیکال های آزاد بدن انسان مقابله کرده و مانع از بروز بیماری های التهابی و مزمن شود. (رادیکال های آزاد اتم های مخربی هستند که با سلول های سالم بدن واکنش داده و آنها را اکسید می کنند.) مقابله با رادیکال های آزاد توسط زیره باعث می شود تا بدن از سموم پاک شود و هم چنین تنظیم واکنش بدن به انسولین و گلوکز را به همراه دارد که منجر به تنظیم قند خون می شود.

زیره در کاهش میزان رسوبات چربی و التهاب درونی بدن به شدت کارآمد است. خاصیت آنتی اکسیدانی زیره باعث شده است تا التهاب های بدن کاهش محسوس داشته باشد و در کسانی که به قصد کاهش وزن از این ماده استفاده می کنند، تاثیرات بسیار مثبتی به جای بگذارد. واضح است که التهاب در بدن می تواند یکی از دلایل چاقی و اضافه وزن باشد و افرادی که قصد داشتن اندامی ایده ال را دارند باید در کنار داشتن سبک زندگی سالم، مانع از بروز چنین التهاباتی در بدن خود شوند.

مصرف زیره برای چربی سوزی

گیاه زیره یک چربی سوز قوی است که می تواند با افزایش مصرف چربی ذخیره شده در بدن، شما را به اندام دالخواهتان نزدیک تر کند. زیره را می توان به اشکال مختلفی برای چربی سوزی مصرف کرد. نوشیدنی هایی که به کمک این ادویه تهیه می شوند، مکمل های غذایی و اضافه کردن این ماده به عنوان ادویه به غذاهای مصرفی از راهکار هایی است که می توان به واسطه آنها از خواص این دانه ارزشمند بهره برد.

نوشیدنی زیره

می توان به راحتی در منزل نوشیدنی زیره را تهیه کرد و از خواص لاغر کننده آن بهره جست. برای این کار دو قاشق چای خوری زیره را در یک لیتر آب جوش حل کرده و میل نمایید. به این شیوه می توانید ضمن افزایش متابولیسم خون، قند خون را نیز تنظیم کرده و به آبرسانی کل بدن هم کمک کنید. این نوشیدنی زیره غالبا دو بار در روز و با معده خالی مصرف می شود.

مکمل های زیره

امروزه مکمل های زیره به اشکال گوناگون نظیر شربت، قرص، کپسول و ... وارد بازار شده اند. این مکمل ها می توانند خواص این گیاه ارزشمند را به شما رسانده و باعث تحریک سوخت و ساز بدن شوند. بهتر است حداقل روزی یک بار از این محصولات استفاده کنید تا بهترین نتیجه را به دست آورید. می توان انتظار داشت که مکمل های زیره در کنار کاهش وزن و افزایش سوخت و ساز، به کنترل قند خون نیز منجر شوند.

زیره در برنامه غذایی

عده ای ترجیح می دهند زیره را به طور مستقیم در برنامه غذایی خود امتحان کنند. اضافه کردن این ماده به سالاد، برنج و ... می تواند راهی برای افزایش متابولیسم و کاهش التهاب های درونی بدن باشد.

زیره برای لاغری شکم

اگرچه تاثیرات زیره در کاهش وزن و افزایش سوخت و ساز بدن به اثبات رسیده است، اما باید اشاره کرده که نمی توان استفاده از زیره و مکمل های آن را به عنوان تنها راه برای رسیدن به تناسب اندام در نظر داشت. زیره با افزایش متابولسیم، فرآیند سوزاندن چربی ها را تسریع می کند، اما راهی برای لاغری موضعی شکم و پهلو نیست. نمی توان از این عصاره انتظار داشت تا بدون فعالیت بدنی و داشتن تغذیه مناسب، اندامی ایده آل را در اختیارتان قرار دهد. هم چنین نباید با مصرف زیره انتظار داشتن شکمی صاف را داشته باشید و به این امید، تحرک بدنی و برنامه غذایی مناسب را کنار بگذارید. اگر خواهان رسیدن به اندامی ایده آل هستید، در کنار مصرف زیره به اشکال نام برده، فعالیت منظم روزانه و برنامه غذایی با میزان کالری کنترل شده را در روتین خود قرار دهید.

خواص زیره برای سلامتی

زیره در کنار تاثیرات مثبتی که در افزایش متابولیسم بدن دارد و می تواند شما را در مسیر تناسب اندام یاری کند، خواص اعجاب آور دیگری هم دارد که در ادامه به توضیح آنها پرداخته ایم.

زیره سرشار از آهن است و باید اشاره کرد که طیف گسترده ای از افراد میزان کافی از این ماده را در برنامه غذایی خود دریافت نمی کنند.

 زیره حاوی آنتی اکسیدان هایی است که می توانند با مهار اثر رادیکال های آزاد در بدن، از بسیاری از سرطان ها پیشگیری کند. این گیاه ارزشمند التهاب های درونی بدن را از بین می برد و با این اقدام از بروز بیماری های مزمنی چون امراض قلبی پیشگیری به عمل می آورد.

زیره کاهنده کلسترول بد خون و افزایش دهنده نوع خوب آن است. این به معنی کاهش چربی خون و حفظ سلامت قلب است. و در نهایت باید اشاره کرد که زیره می تواند سیستم ایمنی بدن را به نحوی تقویت کند که احتمال ابتلا به بسیاری از بیماری های عفونی و ویروسی به شدت کاهش پیدا کند.

نتیجه کلام...

ادویه زیره از پرفایده ترین گیاهان است که می تواند به چربی سوزی و لاغری شما منجر شود. این گیاه ضمن افزایش سوخت و ساز بدن و سوزاندن میزان بیشتری از چربی های ذخیره شده، به از بین بردن التهاب های درونی بدن کمک شایانی می کند. استفاده از مکمل های حاوی زیره به صورت روزانه می تواند کمکی در مسیر رسیدن به وزن ایده آلتان باشد و باید در نظر داشته باشید که ورزش منظم و داشتن رژیم غذایی با کالری کنترل شده از الزامات جدا نشدنی این مسیر می باشد. علیرغم فواید عدیده این گیاه ارزشمند، نمی توان از آن انتظار معجزه داشت و تنها با مصرف آن به تناسب اندام رسید. اما می توان امیدوار بود که زیره به عنوان یک چربی سوز قوی، به از بین بردن سریعتر کالری های انباشته شده در بدن منجر شود و راه رسیدن به اندامی متناسب را برایتان کوتاه کند.