معضلی به نام شوره سر! شناخت علل و راهکارهای درمان
  • 2020/23/9
  • 0

معضلی به نام شوره سر! شناخت علل و راهکارهای درمان

شوره عارضه ای پوستی است که به دلایل مختلفی در افراد بروز پیدا می کند و در صورت عدم توجه و رسیدگی به آن باعث ریزش و بد حالتی موها نیز خواهد شد. به علاوه این مساله باعث ظاهر شدن دانه های سفید شوره بر روی لباس نیز می شود که چهره خوشایندی نخواهد داشت. راهکارهای خانگی و دارویی متعددی برای حل این مساله ارائه شده است که می تواند تا حدی موثر باشد، اما قبل از هر چیز باید علل بروز این عارضه را بشناسیم و به این ترتیب حل مشکل را ساده تر کنیم. برای شناخت عوامل بروز شوره سر و موثرترین راهکارهای درمان ادامه مقاله را مطالعه فرمایید.

 

علل بروز عارضه شوره سر

 

چرا عارضه شوره سر بروز می کند؟

در این قسمت دلایل اصلی پدیدار شدن دانه های سفید بر روی موها را عنوان کرده ایم تا بتوانید با آگاهی کامل با این عارضه برخورد کنید.

از اصلی ترین دلایل: التهاب مزمن پوست سر

افرادی که از بیماری التهاب مزمن پوست سر رنج می برند، معمولا پوست حساس و چربی دارند و شوره سر نیز در آنها دیده می شود. البته باید اشاره کرد این التهاب فقط مختص سر نیست و قسمت های دیگری نظیر ابرو، پشت گوش و اطراف بینی را نیز درگیر می کند و از علائم آن قرمزی، خارش و ایجاد پوسته های ریز بر روی آنهاست. در مراحل پیشرفته این التهاب، باعث فعال شدن قارچ بیماری زایی به نام مالاسه زیا (Malassezia) در پوست می شود که از چربی طبیعی پوست تغذیه می کنند. این قارچ به طور طبیعی در پوست زندگی می کند، اما فعال شدن بیش از حد آن منجر به سوزش و حساسیت و پوسته پوسته شدن بیشتر در این افراد می شود که در نتیجه شوره سر بروز پیدا می کند.

 

التهاب مزمن پوست سر، از علل اصلی بروز شوره

 

شانه نکردن منظم موها

دانه های سفید شوره در واقع همان لایه مرده پوست سر هستند که به مرور زمان جدا شده و به شکل یک عارضه بروز پیدا می کنند. چنانچه موها به طور منظم شانه شوند، پوست های مرده موجود در کف سر نیز به طور مداوم و منظم زدوده خواهد شد و از بروز عارضه شوره جلوگیری به عمل خواهد آمد. اغلب کسانی که از این مشکل رنج می برند، در شانه کردن مداوم موهای خود کوتاهی کرده اند.

قارچی به نام Yeast

Yeast نوعی مخمر قارچی است که حضور آن بر روی پوست باعث افزایش تکثیر سلولی می شود. در نتیجه این تکثیر و وجود بیش از اندازه سلول در پوست، عارضه شوره بروز پیدا کرده و مشکلات جدی پس از آن ایجاد خواهد شد. افرادی که از مشکل شوره رنج می برند به خوبی می دانند که این عارضه در هوای گرم تابستان التیام پیدا کرده و در سرما تشدید می شود. علت را باید در حضور این قارچ جست و جو کرد. سرمای هوا فعالیت این مخمر را بیش تر کرده و شدت این عارضه پوستی را افزایش می دهد، این در حالی است که اشعه فرابنفش خورشید با فعالیت این قارچ مقابله می کند.

خشکی پوست و عارضه شوره سر

بر خلاف تصور عموم که گمان می کنند شوره مختص افراد با پوست های چرب است، این مشکل در افراد با پوست های حساس نیز بروز می کند. برای این گروه دانه های سفید روی موها بیشتر در فصل زمستان ظاهر می شود و علت این امر سردی هوای بیرون از خانه و گرم بودن محیط منزل است. این اختلاف دما باعث ایجاد حساسیت و خارش در این افراد شده و به دنبال آن شوره ها ظاهر می شوند. البته نوع دانه های سفید در این دسته افراد متفاوت بوده و مانند افراد چرب پوست، چربی به همراه ندارد و هم چنین از نظر ابعاد کوچک تر می باشد.

شامپو و محصولات مراقبتی پوست و موی نامناسب

برخی از محصولات مراقبتی مو و شامپو ها دارای فرمولاسیونی هستند که می تواند باعث تحریک پوست سر شده و خارش و التهاب را به همراه داشته باشد. مصرف مداوم شامپو نیز باعث تحریک پوست و بروز شوره می شود. عده ای گمان می کنند که استفاده نکردن مداوم از شامپو باعث تجمع چربی در سر و تشدید عارضه شوره می شود، اما واقعیت چیز دیگری است! حساسیت ایجاد شده در سر به علت مصرف شامپو و محصولات مراقبتی نامناسب، یکی از دلایل اصلی برای بروز این عارضه است. سایت وب دارو شامپوهای مناسب مخصوص شوره سر را به شما معرفی خواهد کرد.

 

محصولات نامناسب پوست و مو، از علل پیدایش شوره

 

بیماری های مختلف، موثر در بروز این عارضه

افرادی که از بیماری های خاص پوستی نظیر پسوریازیس و اگزما رنج می برند، بیش از دیگر افراد در معرض ابتلا به شوره هستند. زیرا حساسیت ناشی از بیماری ها پوست را تحریک کرده و سلول های مرده آن در قالب دانه های سفید دردسر ساز نمود پیدا می کنند.

شاید عجیب به نظر برسد، اما علاوه بر افراد درگیر با عارضه های پوستی، بیمارانی که از مشکلات جسمی رنج می برند نیز بیشتر در معرض ابتلا به شوره سر قرار می گیرند. بیماران مبتلا به پارکینسون و HIV مثبت تا 83 درصد بیشتر از سایر افراد احتمال ابتلا به التهاب مزمن پوست سر را پیدا می کنند و همان طور که در ابتدای مقاله عنوان کردیم این عارضه به شوره سر منتهی خواهد شد. هم چنین بیمارانی که دچار حمله قلبی شده و دوره درمان خود را طی می کنند، در صورتی که سیستم ایمنی ضعیفی داشته باشند، بیشتر از سایرین در معرض ابتلا به این عارضه هستند.

 

بیماری پسوریازیس، تشدید کننده عارضه شوره

 

برنامه غذایی فاقد ویتامین

سلامت پوست بدن و سر تا حد زیادی به ویتامین های دریافتی روزانه بستگی دارد. رژیم های غذایی نامناسب که در آن مقادیر کافی از ویتامین ها و مواد معدنی دریافت نمی شود، می تواند فرد را در معرض ابتلا به این مشکل قرار دهد. از بین کلیه مواد مغذی، ویتامین های گروه B و ماده معدنی روی (Zinc)  بیش از سایر مواد برای جلوگیری از ابتلا به این عارضه تاثیر گذار هستند. این دو ماده در طیف گسترده ای از مواد غذایی شامل میوه ها، لبنیات، حبوبات و گوشت وجود دارد و مکمل های غذایی متعددی نیز شامل این دو ماده می باشد که می توانید نیاز بدن را به واسطه آنها تامین کنید.

تاثیر دو فاکتور سن و جنسیت

این عارضه در بین مردان شایع تر از زنان است و اگرچه دلایل آن هنوز به طور علمی ثابت نشده است، اما گمانه زنی هایی درباره تاثیرات هورمون ها وجود دارد که این مساله را در بین مردان شایع تر ساخته است. هم چنین این مشکل در سنین بلوغ و جوانی شایع تر از میانسالی است و بیشتر در سن بلوغ بروز می کند. البته این به معنی عدم ابتلا افراد بزرگسال نیست و در هر سنی احتمال ابتلا وجود دارد.

 

بروز شوره در مردان، بیشتر از زنان

 

در نتیجه

ابتلا به عارضه شوره سر به دلایل متعددی اتفاق می افتد و در هر شخص با شخص دیگر متفاوت است. برخی از این دلایل به علت اشتباهات خود فرد رخ می دهد و برخی دیگر خارج از دست ماست. بنابراین شناخت انواع مختلف این مشکل برای درمان کردن بهتر آن ضروری است و گاهی راهکارهای درمانی به قدری ساده است که با کمترین هزینه و وقت می توانید از شر این دانه های دردسر ساز خلاص شوید.  پیشنهاد می کنیم برای اطلاع از موثرترین و جدیدترین شیوه های درمان این مشکل، مقاله بعدی شوره سر را از سایت وب دارو مطالعه فرمایید.