تفاوت پروتئین وی ایزوله و کنسانتره
  • 2021/10/13
  • 0

تفاوت پروتئین وی ایزوله و کنسانتره

با شنیدن نام پروتئین ورزشکاران به یاد افزایش توان و قدرت ماهیچه ها و حجم گرفتن آنها می افتند. زیرا پروتئین ماده اصلی سازنده ساختار عضلات است و با غنی سازی بدن از این ماده، می توان اندامی تراشیده و عضلاتی خوش فرم ساخت. اما در بین انواع پروتئین ها، کدام یک بهتر می تواند از پس این وظیفه برآید؟ باید گفت که پروتئین ها انواع مختلفی دارند که در شکل های گوناگون به صورت پودر، نوشیدنی، پروتئین بار و ... عرضه می شود. یکی از انواع پروتئین ها که مکمل معروفی نیز می باشد، پروتئین آب پنیر است که به آن وی (whey) نیز گفته می شود. این پروتئین جایگاه ویژه ای در بین ورزشکاران و کسانی که علاقه مند به داشتن بدنی عضلانی هستند، دارد و به همین دلیل مکمل های آن بیش از سایر مکمل ها تولید شده و به فروش می رسد. شاید شما هم در فروشگاه های عرضه کننده مکمل و یا تبلیغات مختلف به نام پروتئین ایزوله و یا کنسانتره برخورده باشید. این دو، اشکال مختلف پروتئین وی هستند که طرفداران زیادی دارند و به صورت مکمل های جداگانه قابل تهیه می باشند. در مطلبی که پیش روی شماست، تفاوت این دو پروتئین را به خوبی شرح داده و موارد مصرف آنها را یادآور می شویم. بنابراین برای داشتن انتخابی درست در خرید مکمل های ورزشی، خواندن ادامه این مطلب و درک کامل تفاوت پروتئین وی ایزوله و کنسانتره می تواند موثر باشد.

 

همه چیز درباره پروتئین وی

 

پروتئین وی چیست؟

قدم اول معرفی پروتئین وی است. ابتدا بررسی کنیم که این ماده چیست و به چه علت توانسته تا این حد در بین ورزشکاران محبوب شود؟ پروتئین وی که به آن پروتئین آب پنیر هم گفته می شود، نوع با کیفیتی از پروتئین است که در تهیه اغلب مکمل های پودری، نوشیدنی و ... از آن بهره گرفته می شود. این ماده در فرآیند تولید پنیر از شیر به دست می آید. زمانی که شیر هنوز برای تبدیل شدن به پنیر، پردازش نشده است، پروتئین آن حاوی 20 درصد، وی و 80 درصد کازئین است. این دو پروتئین هر دو برای بدن و ماهیچه ها مفید بوده و می توانند در رشد و افزایش قدرت آنها موثر باشند. با این تفاوت که وی، پروتئینی زودهضم است و سریع در بدن جذب ماهیچه ها می شود. این در حالی است که کازئین دیرهضم تر بوده و مدت زمانی طول می کشد تا خواص خود را به بدن برساند. زمانی که فرآیند تولید پنیر به انتها می رسد، مایعی که به جای می ماند، حاوی مقدار زیادی پروتئین وی است و به همین دلیل این ماده را پروتئین آب پنیر می نامند. این ماده حاوی کلیه آمینو اسیدهای ضروری برای تولید پروتئین در بدن است و ماهیچه ها برای رشد و نمو و افزایش حجم خود از آن بهره های فراوانی می گیرند. زود جذب و زود هضم بودن این نوع خاص از پروتئین دلیل این حجم از محبوبیت آن است و به ماده ای برای تغذیه پس از تمرین اغلب ورزشکاران بدل شده است. جالب است که پروتئین وی خود دارای انواع مختلفی است که در تهیه مکمل های ورزشی از آنها بهره گرفته می شود. دو مورد از رایج ترین آنها را باید وی ایزوله و وی کنسانتره نامید. تنها تفاوت این ماده در شیوه پردازش آنهاست که سبب تغییر در خواص تغذیه ای شان شده است. در ادامه شما را با این دو نوع و تفاوت های آن بیش تر آشنا می کنیم.

 

پروتئین وی، ماده ای تهیه شده از آب پنیر

 

انواع پروتئین وی

همان طور که اشاره شد، دو نوع رایج پروتئین وی، ایزوله و کنسانتره هستند. آنچه سبب تفاوت بین این دو شده است، شیوه پردازش آنها برای رسیدن به محصول نهایی است. زمانی که فرآیند تولید پنیر از شیر به اتمام رسید، محصول جانبی که آب پنیر است، برای رسیدن به پروتئین، جمع آوری شده و مورد پردازش قرار می گیرد. این فرآیند با خالص سازی مایع باقی مانده برای جمع آوری پروتئین موجود در آن همراه است. زمانی که میزان غلظت پروتئین به حد مطلوب رسید، این مایع را خشک کرده و به شکل پودر درمی آورند. غلظت پروتئین در این پودر، معادل 80 درصد است و باقی مانده آن چربی و کربوهیدرات است. این پودر با چنین غلظتی، پروتئین وی کنسانتره نام دارد. اما با غلیظ سازی بیش تر این ماده به وی ایزوله دست پیدا می کنیم. با بهره گیری از شیوه های پردازش پیشرفته تری، میزان غلظت پروتئین در این پودر به 90 درصد و یا بالاتر می رسد و درصد چربی و کربوهیدرات کاهش پیدا می کند.

همان طور که پیداست، مواد تشکیل دهنده وی و کنسانتره یکسان است و تنها تفاوت در شیوه تولید است که غلظت ها را متفاوت می کند. هر دو پروتئین حاوی همه امینو اسیدهای ضروری برای تولید پروتئین هستند و می توانند خواص لازم را به بدن برسانند. در جدول زیر تفاوت مکمل های این دو ماده را در 100 گرم در یک نگاه مشاهده کنید.

 

وی ایزوله

وی کنسانتره

پردازش

پردازش بیش تر

پردازش کمتر

پروتئین

23 گرم

18 گرم

کربوهیدرات

1 گرم

3.5 گرم

چربی

0

1.5 گرم

لاکتوز

حداکثر 1 گرم

حداکثر 3 گرم

قیمت

گران تر

ارزان تر

 

یکی از مهم ترین تفاوت های این دو مکمل را باید در میزان لاکتوز دانست. وی ایزوله با دارا بودن لاکتوز کمتر، انتخاب خوبی برای کسانی است که به این ماده حساسیت دارند. هم چنین باید به تفاوت در قیمت ها نیز اشاره کرد. پروتئین وی ایزوله به علت پردازش بیش تری که بر روی آن صورت گرفته، کربوهیدرات و چربی کمتر، گران تر از نوع کنسانتره می باشد.

ایزوله یا کنسانتره؟ کدام بهتر است؟

واقعیت این است که پاسخ به این پرسش به عوامل زیادی بستگی دارد. مهم است که برای چه هدفی از مکمل های آب پنیر استفاده می کنید؟ آیا میزان مصرف چربی، کربوهیدرات و لاکتوز برایتان مهم است؟ آیا در طول دوره کاهش وزن هستید؟ آیا به لاکتوز حساسیت دارید؟ و ...

 

افزایش قدرت ماهیچه ها با مصرف مکمل های حاوی پروتئین وی

 

ایزوله و کنسانتره هر دو از آب پنیر به دست می آیند و تفاوتی در مواد تشکیل دهنده آنها وجود ندارد. در نظر داشته باشید که بدن ما برای بهبود عملکرد خود به هر سه درشت مغذی شامل پروتئین، چربی و کربوهیدرات نیاز دارد و تنها پروتئین ضروری نیست. اگر مشکلی از نظر اضافه وزن و عدم تحمل لاکتوز نداشته باشید، کنسانتره وی هم می تواند انتخاب خوبی برایتان باشد. به علاوه قیمت ارزان تری هم به نسبت نوع ایزوله دارد. از سویی مکمل های ایزوله به علت فاقد چربی و کم کربوهیدرات بودن، از کالری پایین تری بهره می برند و اگر به دنبال رسیدن به پروتئین خالص تر هستید، ایزوله انتخاب مناسب تری است. اما به صورت کلی هر یک اثر را در بدن شما از خود به جای خواهند گذاشت و آن هم بهبود قدرت عضلات و افزایش حجم و توان آنهاست. اما همه این ها در صورتی است که نسبت به تهیه انواع مرغوب مکمل های وی اقدام کرده باشید.

خرید پروتئین وی

با توجه به گسترش محصولات تقلبی و قاچاق در بازار، توصیه می شود که خرید پروتئین وی و به صورت کلی هر مکملی را تنها از مراجع معتبر بخواهید. زیرا مصرف محصولات تقلبی می تواند اثرات سوئی را در بدن شما به جای بگذارد و سبب مشکلات گوارشی و بروز اختلال در عملکرد طبیعی بدن گردد. شما می توانید بهترین مارک پروتئین وی ایزوله و کنسانتره را از داروخانه آنلاین وب دارو تهیه نمایید. این مرکز با دارا بودن بهترین مکمل های پروتئینی، می تواند به خوبی نیاز بدن شما به این ماده را تامین کرده و به بهبود عملکرد ورزشی تان منجر شود. از دیگر مزیت هایی که خرید پروتئین وی از داروخانه وب دارو، برایتان به همراه دارد، تحویل فوری کالا در محل شماست. شما می توانید با سفارش و خرید پروتئین های وی ایزوله و کنسانتره از سایت وب دارو، در کوتاه ترین زمان ممکن، مکمل را در محل خود دریافت کنید. هم چنین در این سایت انواع مختلف مکمل های پروتئینی را مشاهده کرده، از جزئیات کیفی آن آگاه می شوید و با مشاهده قیمت، بهترین انتخاب را برای خود رقم خواهید زد.

در نهایت آنکه پروتئین وی ...

ماده ای به دست آمده از فرآیند تولید پنیر از شیر است که ارزش تغذیه ای بالایی به خصوص برای ورزشکاران دارد. این ماده در دو نوع کنسانتره و ایزوله تهیه می شود که هر دوی آنها می توانند به خوبی عملکرد ورزشی شما را بهبود بخشیده و انتخاب خوبی برای وعده بعد تمرین می باشند. تفاوت پروتئین وی ایزوله و کنسانتره در میزان چربی، کربوهیدرات و لاکتوز است که سبب شده تا وی ایزوله درصد خلوص بالاتری را داشته باشد و به همان نسبت گران تر گردد. با این حال در صورتی که مکمل با کیفیتی را تهیه کنید، هر دو نوع آن می تواند به خوبی نیاز بدن به پروتئین را تامین کرده و به رشد عضلانی تان منجر شوند. وب دارو مرجعی است که بهترین مارک پروتئین وی ایزوله و کنسانتره را با قیمت مناسب عرضه کرده و در کوتاه ترین زمان به شما تحویل می دهد. با مراجعه به سایت وب دارو، از تنوع محصولات و مکمل ها، اشکال مختلف آنها و قیمت های مناسبی که دارند، شگفت زده خواهید شد.