آیا کمبود آهن ریزش مو را به همراه دارد؟
  • 2021/05/05
  • 0

آیا کمبود آهن ریزش مو را به همراه دارد؟

ریزش مو مساله ای شایع است که در طول زندگی همه ما حداقل یک دوره آن را تجربه می کنیم. این مساله هم در زنان و هم در مردان و در هر سنی دیده می شود و به گروه خاصی محدود نمی شود. شاید زمانی که حرف از ریزش مو شود، این باور در اذهان بیاید که منظور از ریزش مو، تاسی مردانه است. اما باید اشاره کرد که ریزش مو می تواند در هر سنی بروز کرده و به جنسیت خاصی تعلق ندارد. کمبود ویتامین ها و مواد معدنی می تواند از دلایل عمده ای باشد که در سنین پایین و به ویژه در بانوان ریزش مو را شاهد باشیم. در بین مواد معدنی مورد نیاز بدن برای حفظ سلامت مو، آهن یکی از مهم ترین هاست که متاسفانه کمبود آن در کشور ما شایع بوده و یکی از عمده ترین دلایل ریزش مو، مخصوصا در خانم هاست. کمبود آهن نه تنها می تواند سبب ریزش مو شود، بلکه مشکلات جدی تری نیز به دنبال خود می آورد و ضروری است تا با شناخت علائم کمبود، هم مانع از ریزش موهای خود شویم و هم زمینه را برای شادابی و سلامتی خود فراهم آوریم. تا به این جا پاسخ این پرسش که آیا کمبود آهن ریزش مو را به همراه دارد؟ مثبت بوده است، اما جزئیات این موضوع و این که چه عواملی سبب این موضوع می شود و هم چنین راهکارهای درمانی در ادامه بیان خواهد شد.

 

فقر آهن و ریزش مو در مردان و زنان

 

تصاویر ریزش مو کم خونی

الگوهای مختلفی از ریزش مو وجود دارد، اما کدام یک متعلق به ریزش موی ناشی از فقر آهن است؟ در این قسمت ضمن این که شما را با تصاویر ریزش مو کم خونی آشنا می کنیم، الگوی این ریزش را نیز مورد بررسی قرار می دهیم. الگوی ریزش موی ناشی از کم خونی شبیه به الگوی ریزش موی ژنتیکی در مردان و زنان است. این بدان معناست که در زنان در کل سر و در مردان به صورت تشدید شونده در قسمت های آغازین  و میانی سر دیده می شود. کسانی که دچار ریزش موی ناشی از فقر آهن می شوند، میزان قابل توجهی از موهای خود را به هنگام شانه کردن از دست می دهند و تجمع توده های مو در برس، حالتی غیر طبیعی به خود گرفته است. هم چنین در صورتی که این مساله پیشرفته تر شود، ممکن است لکه های پوستی در بدن ایجاد شود.

 

الگوی ریزش موی ناشی از فقر آهن

 

رابطه فقر آهن و ریزش مو

باید بررسی کرد که چه عاملی سبب می شود کمبود این ماده معدنی، ریزش موها را به همراه داشته باشد. در پاسخ به رابطه فقر آهن و ریزش مو، باید نقش این ماده معدنی در بدن را بررسی کنیم. این ماده یکی از ترکیباتی است که در ساخت هموگلوبین خون مشارکت می کند. هموگلوبین که همان ماده قرمز رنگ در خون انسان هاست، وظیفه دارد اکسیژن و مواد مغذی را به سلول های بدن برساند. سلول ها به وسیله این مواد مغذی و اکسیژن به حیات خود ادامه می دهند و سلامت خود را حفظ می کنند. زمانی که آهن خون پایین باشد، تعداد هموگلوبین ها کاهش پیدا می کند و در این وظیفه اصلی اخلال ایجاد می شود. این اخلال سبب می شود تا خستگی، بی حالی، کسالت، نفس نفس زدن در اثر فعالیت های ساده روزانه و ... بروز پیدا کند. هم چنین زمانی که سلول های پوست سر به خوبی تغذیه نشوند، فولیکول های مو ضعیف شده و ریزش مو بروز پیدا می کند. به همین علت این نوع ریزش در کل سر به صورت یکنواخت دیده می شود. افرادی که از ریزش موی ناشی از فقر آهن در رنج هستند، سایر علائم نام برده شده را نیز تجربه می کنند و این نشان گر فقر آهن در بدن آنهاست.

درمان ریزش موی ناشی از فقر آهن

خوشبختانه باید اشاره کرد که این ریزش مو دائمی و غیر قابل کنترل نیست. اما مهم ترین گام تشخیص نوع ریزش مو است که می تواند به درمان ریزش موی ناشی از فقر آهن کمک شایانی کند. با توجه به این که این مساله به ویژه در بین بانوان کشورمان شایع است، توصیه می کنیم برای درمان و پیشگیری از بروز این مساله ادامه این مطلب را از دست ندهید.

بهترین درمان ریزش موی ناشی از فقر آهن، تامین آهن مورد نیاز بدن است. برای این مساله شما می توانید از یک آزمایش ساده خون بهره گیرد و با سنجش میزان آهن و فریتین خون خود، متوجه این کمبود شوید. ساده و سریع ترین راه برای درمان کمبود آهن در بدن، بهره گیری از مکمل هایی است که به وفور در داروخانه ها یافت می شوند. سامانه فروش آنلاین وب دارو، یکی از برترین مراکزی است که نسبت به فروش مکمل های آهن قدرتمند و با کیفیت اقدام نموده است. شما می توایند تنها با یک کلیک نسبت به تهیه این محصولات اقدام نمایید.

 

داروخانه آنلاین وب دارو، دارنده برترین مکمل های آهن

 

راهکارهای دیگری که می تواند به شما در درمان ریزش موی ناشی از فقر آهن کمک کند عبارت است از:

رژیم غذایی مناسب: بهره گیری از برنامه غذایی سالم و مناسب که شامل اسفناج، گوشت بدون چربی نظیر گوشت ماهی، نخود فرنگی و میوه های هستند، می تواند در تامین نیاز بدن شما به آهن موثر باشد.

مصرف بیش تر ویتامین سی: ویتامین سی به بدن کمک می کند تا آهن را به شیوه مناسب تر جذب کند و کارایی آن را افزایش خواهد داد. مصرف میوه هایی چون پرتقال، لیمو، گوجه فرنگی، توت فرنگی و خربزه می تواند در این زمینه شما را یاری کند.

محافظت از موها: از بستن محکم موها در بالای سر خودداری کرده و در شرایطی چون آفتاب شدید، باد سرما و گرما و آلودگی از پوشش های مخصوص مو استفاده کنید تا آسیب به آنها را به حداقل برسانید.

از رنگ و مواد شیمیایی کمتر استفاده کنید و اگر این کار را می کنید از نوع مرغوب آنها با کم ترین عارضه بهره جویید. استفاده از سشوار و اتوی مو به علت حرارت بالایی که به موها وارد می کند، می تواند به سلامت آن آسیب وارد کند.

در نهایت آنکه...

ریزش مو ناشی از فقر آهن مساله ای شایع به ویژه در بین بانوان است. خوشبختانه این مساله با رفع عامل کمبود و تامین نیاز بدن به کلی درمان می شود. اما مساله اصلی تشخیص علت ریزش مو و رفع به موقع آن است. تنها یک آزمایش ساده خون کافی است تا مشخص شود که علت اصلی ریزش موهای شما، کمبود آهن و میزان ذخیره آن در بدن است. در کنار بهبود رژیم غذایی و محافظت از موها، توصیه اصلی ما به شما، مصرف مکمل هایی است که حاوی آهن می باشند. این مکمل ها به سرعت می توانند کمبود آهن را در بدن برطرف کرده و تغذیه سلول ها را حفظ کنند. با اضافه کردن این مکمل ها به برنامه غذایی برای مدت زمان کوتاهی شاهد نتیجه گیری مناسب و کاهش میزان شدت خستگی و بی حالی و هم چنین ریزش موی ناشی از فقر آهن خواهید بود. سامانه فروش آنلاین وب دارو با بهره گیری از با کیفیت ترین مکمل ها و محصولات می تواند نیاز شما را برطرف کرده و به درمان کم خونی بپردازد. برای خرید مکمل های آهن از این مجموعه می توانید وارد سامانه شده و به صورت آنلاین سفارش خود را ثبت کنید.