درمان خانگی کلسترول بالا
  • 2021/10/20
  • 0

درمان خانگی کلسترول بالا

شاید تا چندین سال قبل عارضه چربی خون بالا را تنها در عده ای از افراد مسن مشاهده می کردیم، اما اکنون حتی نوجوانان هم درگیر این عارضه هستند و بسیاری از مبتلایان حتی از بیماری خود بی اطلاعند. حدس زدن دلیل این اتفاق کار سختی نیست. در شرایطی که تغذیه سالم جای خود را به غذاهای فرآوری شده می دهد و یکجا نشستن و بی تحرکی بر ورزش و فعالیت مداوم روزانه غالب است، انتظاری بیش از این نمی رود. مشکلی که در حال حاضر پیش روی ماست، جمعیت زیادی است که درگیر کلسترول بالا خون هستند و در صورتی که این مساله را مهار و کنترل نکنند، عارضه های جدی و خطرناکی نظیر ایست قلبی در انتظارشان خواهد بود. با توجه به این که ابتلا به چربی خون بالا، در حال حاضر سن و سال نمی شناسد، باید با اطلاع رسانی همه جانبه، مانع از گسترش این مشکل شد و در جهت آگاه سازی افراد جامعه برای داشتن زندگی سالم تر گام برداشت. در مطلبی که پیش روی شماست تلاش شده تا ضمن معرفی این بیماری، علل ابتلا و راه کارهای درمان خانگی کلسترول بالا را عنوان کنیم.

 

چربی خون بالا و درمان خانگی آن

 

کلسترول چیست؟

کلسترول ماده ای مومی شکل است که کبد وظیفه تولید آن را در بدن دارد. این ماده طبیعی وظایف مهمی را در بدن به عهده دارد که از جمله آن ساختن هورمون ها و محافظت از ساختار سلولی است. ما می توانیم از طریق خوردن مواد غذایی نظیر تخم مرغ، گوشت، مرغ، لبنیات و ... کلسترول را وارد بدن خود کنیم که در این صورت کبد میزان کمتری از آن را تولید می کند. اما اگر در مصرف این ماده زیاده روی شود، مشکل کلسترول بالا خود را نشان می دهد که به شدت خطرآفرین بوده و می توان آن را زمینه ساز ابتلای بدن به بیماری های التهابی نظیر امراض قلبی دانست. باید بدانیم که تنها چربی های اشباع و ترانس نیستند که کلسترول خون را بالا می برند، بلکه قندها هم به همان اندازه در این فاجعه موثرند.

کلسترول ها به دو دسته خوب و بد تقسیم بندی می شوند. این دو دسته بندی را با نام LDL (بد) و HDL (خوب) نیز می شناسند. علت این نام گذاری در واقع مفید بودن کلسترول خوب برای بدن و مضر بودن نوع بد آن است. نوع بد کلسترول به جداره رگ ها می چسبد و مانع از عبور عادی جریان خون می شود. در نتیجه فرد را در معرض انواع سکته های قلبی و مغزی قرار می دهد که امروزه به شدت شاهد آن حتی در افراد جوان هستیم. این در حالی است که چربی خون خوب یا همان HDL می تواند سلامت سلول های بدن را تامین کرده و سازو کار سلولی را تنظیم نماید. بالا رفتن کلسترول بد خون، منجر به کاهش نوع خوب آن می شود که برای بدن، قلب، مغز و کبد به شدت مضر می باشد.

درمان قطعی کلسترول بالا

حتی اگر چربی خون شما در محدوده نرمال است، بهتر است از علل ابتلا به این مشکل و راه هایی کنترل آن آگاهی داشته باشید. در این قسمت شما را به درمان قطعی کلسترول بالا آشنا می کنیم تا به این شیوه بتوان به سلامت عمومی جامعه کمک کرد. هر چند این موارد می توانند مهار کننده و بازدارنده باشند، اما برخی افراد به علت حاد شدن عارضه شان، باید مصرف دارو را نیز در کنار این راهکارهای خانگی در دستور کار قرار دهند. درمان قطعی کلسترول بالا، چیزی به جز اصلاح سبک زندگی و تغذیه نیست. در واقع اگر بتوانید رژیم غذایی خود را اصلاح کنید، این عارضه به مرور زمان مهار شده و از محدوده خطر دور خواهد شد. نکاتی که به عنوان قاتل کلسترول بالا در ادامه معرفی خواهیم کرد، برای سلامتی عمومی تان نیز مناسب است و می تواند ضمن افزایش انرژی تان، سلامت کلی بدن را تنظیم کند.

مصرف فیبرهای محلول

فیبرهای محلول به نوعی از کربوهیدرات گفته می شود که در حبوبات، غلات کامل و سبزیجات وجود دارد. بدن ما برنامه ای برای هضم این نوع از فیبرها ندارد و نمی تواند آن را تجزیه کند. در نتیجه آن را از مجرای دستگاه گوارش حرکت می دهد تا دفع شود. این فیبرها در مسیر خود، آب را جذب می کنند و تبدیل به خمیری نرم می شوند. خمیر حاصله در مسیر خود، ماده ای به نام صفرا را که در بدن وجود دارد، به خود جذب می کند و در نهایت از طریق مدفوع همه این مواد از بدن خارج می شوند. اما این فرآیند چطور به کاهش کلسترول منجر می شود؟

 

درمان خانگی کلسترول بالا با مصرف منظم فیبرهای نامحلول

 

صفرا ماده ای است که کبد ما برای هضم چربی آن را تولید می کند و از کلسترول تشکیل می شود. زمانی که بدن برای هضم چربی ها به صفرا نیاز دارد و با کمبود آن مواجه می شود، کبد باید آن را به وسیله کلسترول تولید کند. در نتیجه کلسترول خون را جمع آوری می کند تا صفرای مورد نیاز بدن را ایجاد نماید. مصرف منظم فیبرهای محلول تاثیر چشم گیری در کاهش میزان کلسترول بد خون دارند. بنابراین حتما جایی برای آنها در برنامه غذایی خود باز کنید.

مصرف میوه و سبزیجات

کمتر کسی است که از خواص مصرف میوه و سبزیجات در ارتقا سلامتی بی خبر باشد. میوه ها و سبزیجات دارای مقادیر زیادی آنتی اکسیدان هستند که از اکسید شدن چربی های بد در جداره خون پیش گیری به عمل می آورند. در نتیجه احتمال گرفتگی عروق و بروز انواع سکته ها کاهش محسوس پیدا می کند. افرادی که در برنامه غذایی خود حداقل 4 واحد میوه و سبزی جای می دهند، به نسبت 6 درصد کمتر از سایر افراد در معرض ابتلا به چربی خون بد می باشند. از سویی باید اشاره کرد که میوه ها دارای قند بوده و در مصرف آنها باید جنبه اعتدال رعایت شود.

معجزه ادویه ها در کاهش چربی خون

از دیرباز در کشور ما، مردم در پخت و پز از انواع ادویه ها استفاده می کرده اند. ادامه دار بودن این سنت می تواند تاثیرات شایانی در کاهش چربی خون داشته باشد. ادویه جات و گیاهانی نظیر زنجبیل، آویشن، میخک، زردچوبه، پونه، شوید، گشنیز و ... از مهم ترین آنتی اکسیدان های کاهنده چربی بد خون هستند.

سیر یکی  از معجزه ها در کاهش کلسترول بد خون است. این ماده به تنهایی می تواند چربی خون شما را در تنها مدت 3 ماه، تا 9 درصد کاهش دهد. مصرف منظم این ماده و استفاده از آن در انواع غذاها، ضمن طعم دل انگیزی که به آنها می بخشد، در درمان بسیاری از بیماری های التهابی نظیر گرفتگی عروق خونی و چربی خون بالا موثر است. هر چند که زندگی مدرن امروزی، جایگاهی را برای استفاده از این ماده باقی نگذاشته است، اما توصیه می شود در صورت امکان بهره گیری از خواص اعجاب آور سیر را در دستور کار خود قرار دهید.

 

سیر، معجزه ای در کاهش چربی بد خون

 

استفاده از چربی های سالم

باید بدانیم که همه چربی ها بد نیستند و در واقع بدن ما برای حفظ سلامت خود به چربی نیاز دارد. اما چه نوع چربی؟

طبیعتا روغن های پر چربی که این روزها در بازار جایگاه ویژه ای پیدا کرده اند، گزینه سالمی نیستند. منظور از چربی های سالم، چربی موجود در ماهی هایی نظیر سالمون، تخم مرغ، انواع آجیل ها، آووکادو، زیتون و ... است. مصرف این مواد می تواند چربی خوب خون را بالا برده که منجر به مهار شدن LDL می شود. این همان نتیجه ای است که به دنبال آن هستیم. در واقع با استفاده از این ترکیبات در برنامه غذایی، ضمن اینکه بدن را به چربی که از سوخت های مورد نیازش است، رسانده ایم، مانع از بالا رفتن چربی بد خون شدیم.

مصرف قند و چربی خون

شاید کمتر کسی بداند که مصرف قند های مصنوعی با ابتلا به چربی خون بالا ارتباط مستقیمی دارد. قندهای مصنوعی که امروزه در طیف گسترده ای از مواد غذایی وجود دارند، بلای جان انسان ها شده اند. ضمن اینکه این مواد می توانند سبب افزایش ناگهانی قند خون شوند، در ابتلا به چربی خون نیز بی تاثیر نیستند. با محدود کردن مواد غذایی حاوی قند، نظیر انواع نوشیدنی های آماده با شکر افزوده، بیسکوییت، کیک، شربت، پاستیل و ... می توان سلامت عروق را تضمین کرده و مانع از افزایش چربی بد خون شد.

استفاده از مکمل های کاهنده چربی خون

در کنار بهره بردن از مواد غذایی سالم، شما می توانید از مکمل هایی استفاده کنید که در کاهش میزان چربی بد خون موثرند. از جمله مهم ترین آنها می توان به ویتامین B3 اشاره کرد که می تواند سطح کلسترول بد خون را به طور چشم گیری کاهش دهد. هم چنین به علت محلول در آب بودن این ویتامین، مازاد آن از بدن دفع شدن و ضرری برایتان نخواهد داشت.

ال کارنیتین ماده دیگری است که در کاهش میزان چربی بد خون موثر است. این ماده به ویژه در افراد دیابتی به طور بارزی منجر به کاهش چربی بد خون می شود و می تواند سلامتی عروق را حفظ کند. ال کارنیتین از اکسید شدن چربی ها در جداره عروق ممانعت به عمل می آورد و این مساله سبب بهبود گردش خون و پیش گیری از انواع سکته ها خواهد بود.

مکمل های گیاهی نیز برای کاهش میزان چربی خون موجود می باشند که شما می توانید بهترین نوع آن را از داروخانه آنلاین وب دارو تهیه نمایید. این مکمل ها با بهره گیری از قدرت طبیعت تهیه شده اند و بدون ایجاد عارضه جانبی داروها، می توانند شما را در مقابله با چربی بد خون تجهیز کنند. از سویی مصرف مکمل هایی که توسط داروسازان در دوزهای استاندارد تهیه شده است، به نسبت مصرف خود گیاه، ایمن تر است و مشکلاتی نظیر استفاده بیش از حد عصاره خود گیاه را به همراه نخواهد داشت. شما می توانید با وارد شدن به سایت وب دارو، ضمن مشاهده انواع مختلف این محصولات، بهترین گزینه را برای خود سفارش داده و در محل خود دریافت نمایید.

داشتن تحرک منظم

همه راهکارهای کنترل چربی خون، به خوردن ماده غذایی خاص و عدم مصرف برخی دیگر منتهی نمی شود. داشتن تحرک منظم نیز می تواند تاثیرات شایانی در کاهش میزان چربی خون داشته باشد. افرادی که به طور منظم در طول هفته ورزش می کنند، (3-4 بار در هفته و حداقل برای مدت 40 دقیقه) کمتر از دیگران به چربی خون بالا مبتلا می شوند و در صورت ابتلا، روند درمان را با سرعت بیش تری طی خواهند کرد. ورزش کردن ضمن اینکه می تواند سلامت قلب و عروق شما را تضمین کند، به طور کلی برای بدنتان مفید بوده و توصیه می شود که آن را در دستور کار خود قرار دهید.

 

تحرک منظم و کاهش چربی بد خون

 

کلام آخر آنکه ...

چربی خون ناشی از بی تحرکی و سبک زندگی ناسالم به همراه تغذیه های بی برنامه است که در هر سنی احتمال بروز آن وجود دارد. متاسفانه فراگیر شدن آن در دنیا و البته کشور ما، زنگ خطری را به صدا درآورده است که لازم است با اطلاع رسانی در مورد آن، در جهت کاهش شیوع آن گام برداشت. کاهش مصرف چربی های ناسالم، قندها، کربوهیدرات های فرآوری شده نظیر نان سفید، کیک و شیرینی و ... از مواردی هستند که می توانند سرعت رشد چربی بد خون را کاهش دهند و از سویی مصرف فیبرهای نامحلول نظیر حبوبات و غلات کامل، میوه و سبزیجات و چربی های سالم، در جهت افزایش کلسترول خوب خون، هدایتتان خواهند کرد. تحرک منظم هم می تواند در این مسیر بسیار کمک کننده باشد و در کنار همه این ها گیاهان دارویی که توسط داروسازان حرفه ای فرمولاسیون شده اند، مکملی بر درمان خانگی کلسترول می باشند. شما می توانید بهترین مکمل های چربی خون را از داروخانه آنلاین وب دارو تهیه کرده و در محل خود تحویل بگیرید.