خلاص شدن از شر کبد چرب
  • 2020/11/04
  • 0

خلاص شدن از شر کبد چرب

درگیری بیش از یک چهارم جمعیت جهان با بیماری کبد چرب دلیلی است بر اینکه نگاهی عمیق تر به این مساله بیندازیم و علل و راهکار های درمانی را بررسی کنیم. در مقاله پیشین در سایت وب دارو به ماهیت این بیماری و علل بروز آن پرداختیم. از آنجایی که سبک زندگی نادرست و عادات غذایی و رفتاری غلط علت اصلی چرب شدن این عضو حیاتی است، راهکارهای درمانی را هم باید در تغییر رفتارها و عادت های روزمره جست و جو کرد. باید اشاره کرد که این عارضه پنهان در مراحل اولیه قابل بازگشت و بهبودی است، اما در صورت پیشروی کردن، نه تنها کبد، بلکه سایر ارگان های مهم نظیر کلیه و قلب نیز درگیر شده و احتمال ابتلا به بیماری های بسیار خطرناک تری در کمین چنین افرادی است. بنابراین اصلاح سبک زندگی از مهم ترین اقداماتی است که در عصر حاضر برای حفظ سلامتی خود باید انجام دهیم و در این مقاله به بررسی آنها خواهیم پرداخت.

توصیه هایی برای خداحافظی با کبد چرب

همان طور که عنوان شد، کبد چرب تنها با داشتن سبک زندگی سالم بهبود پیدا می کند و خوشبختانه این عضو قادر است در صورت اصلاح عادات غذایی و رفتاری، سلامت خود را بازیابد و خود را ترمیم کند. البته این در صورتی است که این عارضه شدت زیادی نگرفته باشد و مسائلی نظیر سیروز کبدی بروز نکند.

چاقی ممنوع!

یکی از مهم ترین و موثر ترین راهکارهای بهبود این مساله، کاهش وزن است. حدود 70 درصد کسانی که از این عارضه رنج می برند، اضافه وزن نیز دارند و اغلب دارای شکم های بزرگی هستند. مطالعات پزشکی نشان می دهد که افراد چاقی که به هر شیوه ای وزن خود را کاهش داده اند، بهبودی قابل توجهی را در رابطه با بیماری کبد چرب مشاهده نمودند. اما این مساله باید ادامه دار باشد و بازگشت وزن اضافی می تواند مجددا کبد را چرب کند. بنابراین تغییر سبک زندگی و تثبیت تناسب اندام برای چنین افرادی بسیار حائز اهمیت است. باید اشاره کرد که کاهش وزن ناگهانی نیز می تواند در عملکرد کبد و سایر اندام های بدن تاثیر سوء داشته باشد و روند رسیدن به تناسب اندام باید به صورت اصولی و تدریجی انجام شود تا ضمن دوام داشتن، ارگان های بدن نیز بتوانند خود را با شرایط جدید مطابقت دهند و آسیب نبینند. استفاده از محصولات گیاهی که در کاهش وزن و کنترل اشتها موثرند می تواند در این زمینه کارساز باشد. می توانید محصولات گیاهی چربی سوز را در سایت وب دارو مشاهده کنید.

 

کنترل وزن، موثر ترین راه برای کنترل بیماری کبد چرب

 

کاهش مصرف کربوهیدرات های تصفیه شده

از راهکارهای عملی دیگر برای کاهش شدت بیماری، کم کردن میزان کربوهیدرات، به ویژه نوع تصفیه شده آن است که از جمله آن می توان به نان سفید، ماکارونی، کیک و بیسکوئیت و ... اشاره کرد. اغلب افراد گمان می کنند که کبد چرب تنها ناشی از خوردن غذاهایی با چربی زیاد است، اما در حقیقت تنها 16 درصد ابتلا به این بیماری از غذاهای پرچرب ناشی می شود و طیف گسترده ای از مبتلایان در مصرف کربوهیدرات ها زیاده روی کرده اند. مقادیر اضافی این ماده در بدن تبدیل به چربی شده و کبد را به این بیماری مبتلا می کند. این مساله زمانی تشدید می شود که میزان فروکتوز دریافتی بدن نیز افزایش پیدا می کند. (فروکتوز قند موجود در میوه هاست که در بسیاری از نوشیدنی های آماده نیز وجود دارد.) مصرف افراطی میوه، آب میوه و نوشیدنی های آماده باعث می شود تا فروکتوز در کبد به چربی تبدیل شده و احتمال ابتلا به این عارضه را افزایش می دهد. بنابراین به هنگام اصلاح عادات غذایی برای بهبود این بیماری تنها کاهش میزان چربی کافی نیست، بلکه کاهش مصرف کربوهیدرات و قندها نیز به همان میزان و شاید کمی بیشتر در ترمیم کبد موثر هستند. نکته قابل توجه اینجاست که حتی افرادی که دارای تناسب اندام و یا لاغر هستند نیز می توانند در صورت رعایت نکردن مصرف مواد قندی و یا کربوهیدرات به این بیماری مبتلا شوند و این عارضه فقط مخصوص افراد چاق نیست.

 

درمان کبد چرب با محدود کردن مصرف کربوهیدرات های تصفیه شده

 

مصرف مواد غذایی دوستدار کبد

کاهش وزن و رژیم غذایی مناسب تا حد زیادی در بهبود وضعیت این ارگان مهم تاثیرگذار است، اما مواد غذایی ای وجود دارند که می توانند در حل این معضل به کمک کبد بیایند و سرعت بهبودی را افزایش دهند.

چربی های تک اشباع نشده: چربی ها به دو دسته اشباع و غیر اشباع تقسیم می شوند. به طور کلی مصرف چربی ها برای جذب ویتامین هایی نظیر A و  Dو E که محلول در چربی می باشند، ضروری است و بدن قادر به تولید آنها نمی باشد. اما چربی های اشباع شده می توانند سطح کلسترول خون را بالا برده و سلامت قلب را تهدید کنند. ضمن اینکه در ابتلا به کبد چرب نیز بی تاثیر نیستند. اما چربی های غیر اشباع نظیر روغن زیتون، آووکادو، مغزها و ... می توانند ضمن کاهش کلسترول بد خون، به بهبود عارضه پنهان کبد چرب کمک شگرفی کنند.

پروتئین وی: یکی از پروتئین های موجود در شیر، پروتئین وی (Whey) نام دارد که می تواند در کاهش میزان چربی کبد به ویژه در بانوان موثر باشد. این ماده می تواند سطح آنزیم های کبدی را کاهش دهد و در بهبود وضعیت بیمارانی که در مراحل پیشرفته تری از بیماری کبد چرب هستند، موثر است.

چای سبز: این ماده حاوی مقادیر زیادی آنتی اکسیدان است که می تواند به بهبود وضعیت بیمار کمک شایانی کند. (آنتی اکسیدان ها ترکیباتی هستند که مانع از تخریب و اکسید شدن سلول های سالم بدن به واسطه عوامل مخرب و بیماری زا می شوند.) ماده موثر موجود در چای سبز، آنتی اکسیدان کاتچین است که می تواند ضمن پیشگیری از افزایش چربی کبد، از شدت التهاب موجود در آن بکاهد و احتمال ابتلا به انواع سرطان ها را در فرد کاهش دهد.

 

کاهش چربی کبد با مصرف منظم چای سبز

 

مصرف فیبر: فیبر نوعی کربوهیدرات است که بدن قادر به هضم آن نیست و در کاهش وزن و تنظیم حرکات روده ای و بهبود جذب مواد مغذی در روده ها بسیار تاثیر گذار است. یکی از موثر ترین راهکارها برای کاهش وزن و رسیدن به تناسب اندام استفاده از انواع فیبرها در برنامه غذایی است، زیرا برای مدت طولانی تری شخص را سیر نگاه می دارد و از پرخوری جلوگیری می کند. هم چنین این مواد می توانند سطح آنزیم های کبدی را کاهش دهند و در بهبود بیماری کبد چرب بسیار موثر می باشند. بسیاری از غلات، سبزیجات، میوه ها و حبوبات در دسته مواد حاوی فیبر قرار می گیرند که مصرف روزانه آنها به همه افراد توصیه می شود.

امگا 3: این ماده یکی از انواع اسید های چرب اشباع نشده است که خواص بسیار متنوعی برای بدن دارد. منابع غذایی امگا 3 بسیار محدود بوده و تنها در برخی غذاهای دریایی نظیر ماهی سالمون و ساردین مشاهده می شود. تاثیر این ماده در کاهش میزان چربی کبد هم در کودکان و هم بزرگسالان به اثبات رسیده است و ضمن بهبود سلامت قلب، چشم و مقابله با افسردگی، می تواند در کاهش شدت بیماری کبد چرب بسیار موثر باشد. استفاده از مکمل های غذایی حاوی این ماده می تواند در بهبودی بیماران مبتلا تاثیر شگرفی داشته باشد. خرید مکمل امگا 3 در سایت وب دارو برایتان امکان پذیر می باشد.

ورزش منظم هفتگی

مطالعات پزشکی نشان می دهد که ورزش کردن به صورت منظم در طول هفته می تواند در کاهش میزان چربی سلول های کبدی موثر عمل کند. بررسی های انجام شده مشخص کرده که شدت ورزش انجام شده و یا نوع ورزش حائز اهمیت نیست، آنچه تاثیر گذار است داشتن تحرک برای حدقل 4 روز در هفته است. ورزش کردن می تواند به تنهایی و حتی بدون تاثیر گذاشتن بر اضافه وزن شخص مبتلا، در کاهش چربی کبدی موثر عمل کند. به همین دلیل افرادی که در صدد پیشگیری و یا درمان این عارضه برآمده اند، در کنار راهکارهای عنوان شده، ورزش کردن را فراموش نکنند.

 

 داشتن حداقل 30 دقیقه فعالیت بدنی در روز برای کنترل کبد چرب

 

و در انتها...

بیماری کبد چرب، عارضه ای بسیار شایع در بین کودکان و بزرگسالان کل دنیاست که به علت تغذیه ناسالم و سبک زندگی ماشینی بروز پیدا کرده است. این مساله می تواند در سطح خفیف قابل بازگشت باشد و به راحتی درمان گردد، اما در سطوح پیشرفته تر، سرطان کبد و بیماری های خطرناک تری را به همراه خواهد داشت و می تواند منجر به مرگ فرد مبتلا شود. رسیدن به تناسب اندام، کاهش میزان کربوهیدرات و قند مصرفی روزانه، تحرک داشتن منظم و مصرف مواد غذایی طبیعی و مکمل های موثر در کاهش آنزیم های کبدی می تواند در پیشگیری و درمان این عارضه بسیار کارآمد عمل کند. این تغییرات نه تنها در روند بهبود کبد چرب موثر هستند، بلکه به سلامت عمومی بدن نیز بسیار کمک می کنند و ضمن افزایش طول عمر، شادابی را به شما هدیه می کنند.