چگونه باد معده را از بین ببریم؟
  • 2022/02/09
  • 0

چگونه باد معده را از بین ببریم؟

شاید برای برخی افراد عجیب به نظر برسد که نفخ یا باد شکم برای عده ای به معضل بزرگ بدل شده است. سیستم گوارش همه انسان ها در طول شبانه روز با مقداری گاز که ناشی از تغذیه، تنفس و ... است، پر می شود. اما این روند طبیعی برای برخی افراد، از حالت عادی خارج شده و دردسر ساز می شود. به حدی که برای درمان این مشکل به پزشک مراجعه می کنند تا از شر باد شکم، درد و دل پیچه های ناشی از آن رهایی پیدا کنند! اما باد معده به چه دلایلی ایجاد می شود؟ تا چه میزان از این نفخ، طبیعی است و چه زمانی باید به فکرچاره ای برای آن بود؟ آیا نفخ شکمی درمان دارد یا فرد درگیر با آن، باید به نحوی شیوه کنار آمدن را فراگیرد؟

با توجه به اینکه تجمع باد در مجرای گوارشی می تواند با درد، افزایش سایز شکم و تورم و ناراحتی های دیگری از این دست همراه باشد، باید در صورت غیر طبیعی بودن آن، در صدد اقدام درمانی برآمد. در مطلب پیش رو قصد داریم به روش های اثبات شده و علمی به این پرسش پاسخ دهیم که چگونه باد معده را از بین ببریم؟

 

دلیل نفخ و دردهای شکمی چیست؟

 

چرا تمام مدت نفخ می کنم؟

قبل  از اینکه به بررسی راه  های کاهش نفخ و التیام بخشی به سیستم گوارشی را برشمریم، به این سوال می پردازیم که چرا تمام مدت نفخ می کنیم؟ دلایل اصلی که سبب بروی نفخ می شوند، کدامند؟ بدیهی است که در صورت شناخت علل اصلی بروز چنین مساله ای، بسیار راحت تر می توان در جهت درمان و کاهش شدت نفخ گام برداشت. در ادامه دلایل اصلی که سبب بروز نفخ در افراد می شود را بر می شمریم.

ورود گاز به معده

آیا تا به حال به این موضوع دقت کرده اید که مدت زمان مشخصی پس از خوردن غذا، نفخ به سراغمان می آید؟ علت این مساله را باید در ورود گاز به معده به هنگام بلعیدن غذا عنوان کرد. خواه ناخواه، به هنگام خوردن و نوشیدن، مقداری هوا را نیز وارد معده خود خواهیم کرد و این میزان می تواند در بدن به نفخ منتهی شود. برخی از افراد به نسبت دیگران، هوای زیاد تری را هنگام غذا خوردن می بلعند و همین مساله زمینه ساز بروز نفخ بیش تر در آنها خواهد شد. به غیر از زمان خوردن غذا در حالات زیر هم امکان ورود هوا به معده وجود دارد:

  • آدامس جویدن
  • سیگار کشیدن
  • استفاده از پروتزهای دندانی
  • خوردن و آشامیدن بسیار سریع

 

جویدن مداوم آدامس، از دلایل نفخ معده

 

دلایل پزشکی

گاهی مواقع برخی بیماری ها و علل پزشکی است که باعث ایجاد نفخ در فرد می شود. عارضه هایی که هر یک از اندام های گوارشی ما را درگیر می کنند و یا حتی برخی حالات بی ارتباط به دستگاه گوارش می تواند سبب بروز نفخ شود. به عنوان مثال برخی خانم ها در دوران قاعدگی و قبل از آن درگیر نفخ می شوند که نوعی سندروم است و نشان از بیماری خاصی در آنها نیست. از سویی استرس و اضطراب هم می تواند از دلایل نفخ معده برشمرده شود. در ادامه به برخی حالات پزشکی که می تواند سبب بروز نفخ شود، اشاره شده است.

  • یبوست
  • افزایش وزن

 

رابطه بین چاقی و ابتلا به نفخ

 

  • اضطراب
  • سندروم روده تحریک پذیر
  • جذب نامناسب کربوهیدرات ها توسط روده
  • عمل های جراحی شکمی
  • مصرف داروهایی که در عوارض جانبی آنها به نفخ اشاره شده است.
  • سندروم پیش از قاعدگی

 

نفخ ناشی از سندروم پیش از قاعدگی

 

مصرف مواد غذایی خاص

برخی مواد غذایی هستند که به طور معمول سبب ایجاد نفخ در معده می شوند و از آن گریزی نیست. اما برخی افراد هستند که به دلیل حساسیت های غذایی و سایر دلایل، به مواد غذایی به خصوصی واکنش نشان داده و نفخ می کنند. به عنوان مثال فیبر ها که دسته خاصی از کربوهیدرات ها هستند، می توانند در افراد سبب ایجاد نفخ شوند. این مساله در عده ای شدید تر بوده و باعث آزار خواهد شد. عده ای از کسانی که از نفخ شکایت دارند، به لاکتوز یا همان قند لبنیات حساسیت داشته و با مصرف لبنیاتی که حاوی لاکتوز است، دچار باد معده می شوند. در گروهی دیگر حساسیت غذایی به گلوتن مشاهده شده که نفخ را دامن زده است. هر فرد با توجه به شناختی که از خود به دست می آورد، می تواند متوجه شود که کدام ماده غذایی نفخ را در وی تشدید می کند و به این شیوه می تواند گامی موثر در جهت کنترل این عارضه بردارد.

 

مصرف لبنیات حاوی لاکتوز، از دلایل ابتلا به نفخ در برخی افراد

 

درمان نفخ معده

حال که علل اصلی این مساله مورد بررسی قرار گرفت، هر فرد می تواند دلیل اصلی که به این عارضه مبتلا شده است را دریابد. به این شیوه می توان موثر تر در جهت درمان فرد مبتلا به نفخ گام برداشت. اگر مساله شما به واسطه راهکارهایی که در ادامه عنوان شد، برطرف نگردید، توصیه می شود برای ادامه درمان و پیگیری حرفه ای تر، به پزشک مراجعه کنید.

تغییر سبک زندگی

یکی از اصلی ترین راهکارهایی که می تواند به بهبود مشکل نفخ معده منجر شود، اصلاح و تغییر سبک زندگی و عادات ماست. به عنوان مثال اگر شما فردی با اضافه وزن بالا هستید، این مساله می تواند در تشدید نفخ معده تاثیر منفی گذاشته و مشکل را حاد تر کند. کاهش حتی مقدار کمی از وزن شما می تواند بهبودی شگفت آور در مسیر درمان نفخ معده بردارد. توصیه می شود با اصلاح رژیم غذایی و عادت به ورزش کردن، به وزن ایده آل تری رسیده و شدت مشکل نفخ خود را کاهش دهید.

 

کاهش وزن، موثر در کاهش گاز معده و نفخ

 

همان طور که اشاره شد، جویدن آدامس یکی از دلایل اصلی بلعیدن هوای اضافی است که در صورت محدود نمودن این عادت، میزان هوای وارد شده به مجرای گوارش، کاهش چشم گیری پیدا می کند. هم چنین شما می توانید با آهسته غذا خوردن روند ورود هوا به دستگاه گوارش را کاهش دهید و بهبودی ایده آلی را تجربه نمایید.

مصرف غذاهایی که نفخ آور هستند را محدود کنید و نتیجه مثبت آن را در طول روز مشاهده نمایید. از جمله این غذاها می توان به نوشیدنی های گازدار، انواع حبوبات، کلم ها، سبزیجات و ... اشاره کرد.

 

محدود کردن خوراکی های نفخ آور نظیر نوشابه ها

 

اگر به لاکتوز حساسیت داشته باشید، نفخ ناشی از مصرف محصولات حاوی این قند، گریزناپذیر است. به همین دلیل توصیه می شود از لبنیات بدون لاکتوز در برنامه غذایی خود استفاده کنید و کسانی که به گلوتن حساسیت دارند نیز می توانند با مصرف محصولات فاقد این ماده، سلامت دستگاه گوارش خود را بهبود ببخشند.

محصولاتی که حاوی پروبیوتیک هستند و اخیرا به شدت در بازار رواج پیدا کرده اند، درمانی بر درد نفخ شکمی می باشند. شما می توانید با مصرف این محصولات، از باکتری های مفید آنها بهره جسته و تا حد مناسبی از شدت نفخ معده خود بکاهید.

خانم ها در دوران پریود و قبل از آن، از مصرف غذاهای نفاخ پرهیز کنند و تلاش خود را در جهت کاهش التهاب بدن با مصرف مواد غذایی چون شکلات تلخ، بادام درختی، ماهی های چرب و ... به انجام برسانند.

درمان های گیاهی

شما می توانید از درمان های گیاهی هم در کنار موارد نامبرده جهت بهبود روند درمان استفاده کنید. امروزه با پیشرفت دانش، از خواص گیاهان در درمان بسیاری از بیماری ها استفاده می شود. گیاهانی از خانواده نعنا می توانند به خوبی به درمان مشکلات نفخ و بادهای شکمی کمک کنند. گیاه زیره هم یکی از موثرترین ها در از بین بردن نفخ معده می باشد که به عنوان ادویه در طیف گسترده ای از غذاهای ایرانی یافت می شود. هرچند که ما به طور طبیعی می توانیم از این گیاهان استفاده کنیم، اما داروسازان با در نظر گرفتن دوزهای استاندارد و بهینه سازی گیاهان، محصولاتی را تولید کرده اند که می توان با خیالی آسوده و در دست داشتن میزان درست و اصولی مصرف روزانه، از آنها بهره جست. شما می توانید برای درمان مکمل خود، علاوه بر روش های نامبرده در بالا، از این محصولات هم استفاده کنید. به عنوان مثال کپسول کلگارد، یکی از این درمان هاست که حاوی عصاره نعنا فلفلی بوده و برای بیماران مبتلا به نفخ و هم چنین سندروم روده تحریک پذیر بسیار مناسب می باشد. کپسول ضد نفخ زیره باریج اسانس، از دیگر محصولات موثر این دسته است که می تواند نفخ و بادهای دستگاه گوارش را شکسته و به کاهش دردهای شکمی منجر شود. شما می توانید این محصولات را از سایت وب دارو با قیمت ایده آل و کیفیت مناسب تهیه کنید.

 

بهره گیری از گیاهان دارویی جهت کاهش نفخ

 

اگر کودکتان دچار این مشکل شده است، می توانید با تهیه محصولات ضد نفخ مخصوص کودکان، گامی موثر در جهت درمان آنها بردارید. از محصولات این دسته می توان به شربت ضد نفخ گریپ واتر اشاره  کرد که با دارا بودن عصاره زیره، شوید و نعنا به طبیعی ترین شکل می تواند در جهت کاهش دردهای شکمی اطفال گام بردارد. شربت ضد نفخ اهورا نیز از دیگر محصولات موثر این دسته است که با دارا بودن عصاره های طبیعی رازیانه، زیره، پونه و شوید می تواند نفخ را در کودکان کاهش داده و از شدت دردهای آنها بکاهد. خرید این محصولات از سایت وب دارو برای شما ممکن خواهد بود.

سخن نهایی...

نفخ مساله ای شایع است که هم اطفال و هم بزرگ سالان را درگیر می کند. اما گاهی این مساله کمی پیچیده شده و برای فرد دردسر ساز می شود. در این صورت پیشنهاد می شود که ابتدا نسبت به ریشه یابی این مساله اقدام شده و سپس در جهت درمان آن گام بردارید. از علل اصلی ابتلا به نفخ و دردهای شدید شکمی باید به جویدن آدامس، تند غذا خوردن، سیگار کشیدن، مصرف غذاهای نفخ آور، استرس و اضطراب، حساسیت های غذایی و برخی بیماری ها نام برد. در صورتی که بتوانید ریشه مشکل را بیابید، قادر خواهید بود در زمانی کوتاه نسبت به درمان آن اقدام کنید. از سویی درمان های گیاهی هم در این مسیر کمک حالتان خواهند بود که از جمله آنها می توان به مصرف قطره و کپسول های حاوی عصاره های گیاهانی چون نعنا، زیره، رازیانه و ... اشاره کرد. وب دارو با سابقه درخشان در زمینه عرضه محصولات مکمل، می تواند به صورت حضوری و آنلاین پاسخ گوی نیازهای شما باشد و با کمترین قیمت، سفارش شما را در محل تحویل دهد.