بهترین راه های مراقبت از پوست در برابر آفتاب
  • 2020/7/10
  • 0

بهترین راه های مراقبت از پوست در برابر آفتاب

پوست بیرونی ترین قسمت بدن ماست که درمعرض انواع شرایط محیطی قرار می گیرد و در صورتی که محافظت از این عضو به درستی صورت نپذیرید، مستعد آسیب های فراوان خواهد شد. تابش نور خورشید یکی از عواملی است که می تواند صدمات جدی به انسان وارد کند. زیرا اشعه هایی در این نور وجود دارد که می تواند علاوه بر ایجاد ظاهر ناخوشایند در چهره، سوختگی و انواع سرطان ها را نیز در پی داشته باشد. بنابراین جدی گرفتن محافظت از پوست امری ضروری است و به همه افراد در هر سنی و با هر جنسیتی توصیه می شود. برای آگاهی یافتن از نحوه مراقبت صحیح از پوست در ادامه این مقاله با ما همراه باشید.

 

محافظت از پوست در برابر آفتاب

 

توجه به ساعات اوج تابش خورشید

در ساعت هایی از روز تابش نور خورشید بسیار شدید است و به نحوی است که قرارگیری در معرض آن می تواند آسیب های جدی را به شما وارد کند. به طور معمول این زمان اوج بین ساعت 10 صبح تا 4 بعد از ظهر می باشد و با توجه به محل سکونت می تواند کمتر از این ساعات نیز باشد. انعکاس نور خورشید از روی سطوحی مانند برف و یا شن می تواند به اندازه تابش مستقیم خورشید مضر بوده و منجر به آفتاب سوختگی شود. پرهیز از خروج در این ساعات تا جایی که مقدور است،‌ می تواند در حفظ سلامت این عضو حساس موثر باشد.

استفاده از پوشاک محافظت کننده

اگر در زمان های تابش نور خورشید مجبور به خروج از منزل شدید، استفاده از لباس هایی که از پوستتان محافظت کنند را به خاطر داشته باشید. این پوشاک شامل، دستکش، کلاه، لباس با آستین های بلند و عینک آفتابی است که می توانند تا حد زیادی به مراقبت از شما بپردازند.

 

استفاده از پوشش های محافظتی برای جلوگیری از تابش مستقیم  نور آفتاب

 

استفاده از انواع ضد آفتاب ها

اگرچه راهکارهای عنوان شده تا به اینجا می تواند تا حدی موثر باشد، اما کامل نیستند و برای اطمینان از محافظت کامل از خود، استفاده از محصولات با خاصیت ضد آفتاب توصیه می شود. آنچه باعث آسیب رسیدن به پوست می شود اشعه ای به نام پرتو فرابنفش (Ultra Violet) است  که به اختصار UV نامیده می شود. این اشعه خود دو نوع مختلف UVA و UVB دارد. نوع اول منجر به ایجاد چین و چروک و آسیب های سطحی نظیر لک و تیرگی می شود و نوع دوم سوختگی را به همراه دارد. قرارگیری بیش از اندازه در معرض این دو پرتو سرطان پوست را به همراه خواهد داشت.

 

محافظت از پوست با بهره گیری از محصولات ضد آفتاب

 

انتخاب ضد آفتاب مناسب

تنوع محصولاتی که حاوی ترکیبات ضد آفتاب هستند بسیار زیاد است و این مساله خریدار را سردرگم می کند. هم چنین از آنجایی که اشعه های مضر خورشید از پنجره ها عبور می کند، حتی ماندن در خانه هم نیاز به استفاده از این محصولات دارد. در ادامه نکاتی را یادآور می شویم که باید در انتخاب درست به آںها توجه نمود.

شاخص SPF

مهم ترین نکته در انتخاب یک ضد آفتاب خوب شاخص SPF ﴿Sun Protection Factor  می باشد که شاخصی است که به واسطه آن میزان مقاومت یک محصول در برابر اشعه UVB مشخص می شود. در تعیین این شاخص اشعه UVA تاثیرگذار نیست و تنها میزان مقاومت در برابر شدت سوزانندگی خورشید ملاک انتخاب قرار می گیرد. برای اطمینان از تاثیر مثبت این محصولات مراقبتی،‌شاخص SPF نباید کمتر از ۳۰ باشد تا بتواند به خوبی از پوست محافظت کند. اما باید توجه داشت که میزان بالای این شاخص تفاوت آنچنانی در میزان تاثیرگذاری ایجاد نمی کند و مدت زمان ماندگاری محصولاتی با SPF بالاتر از ۵۰ هم مانند محصولاتی با شاخص نزدیک به ۳۰ می باشد. به طور کلی می توان ادعا کرد که محصولات ضد آفتاب در شرایط عادی تا دو ساعت می توانند به خوبی از پوست محافظت کنند و پس از آن نیاز به تجدید پیدا خواهند کرد.

 

SPF،‌شاخصی برای سنجش مقاومت ضد آفتاب ها در برابر سوختگی

 

شاخص مقاومت در برابر آب

شنا کردن و استفاده از استخرهای روباز پوست خیس را در برابر خورشید قرار می دهد که در این صورت ممکن است اثر ضد آفتاب های معمولی سریعتر خنثی شده و پوست صدمه ببیند. مقاومت در برابر آب شاخصی است که به برخی محصولات ضد آفتاب اضافه شده است و میزان مقاومت این محصولات را در آب افزایش می دهد. بنابراین اگر از آن دسته افرادی هستید که به شنا کردن در اماکن روباز علاقه دارید، تهیه این نوع محصولات را به شما توصیه می کنیم.

نحوه کارکرد ضد آفتاب

این نوع محصولات از لحاظ نحوه عملکرد به دو دسته فیزیکی و شیمایی تقسیم می شوند. محصولات فیزیکی برای حفاظت از پوست اشعه های مضر خورشید را مانند آینه منعکس می کنند و اجازه نفوذ به ساختار لایه های سلولی را نمی دهند. در این محصولات معمولا از ترکیباتی با نام های زینک اکساید و یا تیتانیوم دی اکساید استفاده شده است. اما انواع شیمیایی این محصولات اشعه های مضر خورشید را به خود جذب می کنند و آن را به مقدار بسیار کمی گرما تبدیل می کنند که البته برای مصرف کننده محسوس نخواهد بود. در این نوع کرم ها ترکیباتی با نام های سالسیات ها، ‌اکسی بنزن،‌ آووبنزن و ... به چشم می خورد.

این دو نوع محصول تفاوت هایی با یکدیگر دارند که در هنگام خرید باید به آن دقت داشته باشید. ضد آفتاب های فیزیکی سریعتر از نوع شیمیایی اثرگذاری دارند و بافت غلیظ تری داشته و پوست را تحریک نمی کنند. استفاده از این نوع فرآورده ها ممکن است رد و خطوط سفیدی از خود به جای بگذارد و به علت پاک شدن سریع تر باید در تجدید آنها دقت و حوصله بیشتری به خرج داد. فرآورده های شیمیایی که نام دیگر آنها ارگانیک است، از نوع مقاوم به آب هستند و رقیق تر بوده و برای حصول نتیجه بهتر باید حدود ۱۵ الی ۳۰ دقیقه قبل از قرارگیری در معرض نور خورشید مورد استفاده قرار گیرند. افراد با پوست های حساس ممکن است نسبت به این محصول حساسیت نشان دهند. هر دو نوع این محصولات از پوست در برابر اشعه های UVA و UVB محافظت می کنند و هر دو نیاز به تجدید دارند.

اشکال مختلف ضد آفتاب ها

این محصولات انواع مختلفی دارند که هر کدام برای مصرف خاصی مناسب است.

کرم: این نوع از محصولات برای افراد به ویژه با پوست های خشک مناسب است تا بتوانند با استفاده از کرم به مرطوب سازی پوست خود نیز کمک کنند.

لوسیون: زمانی که محصول ضد آفتاب را برای یک ناحیه بزرگی از بدن خود استفاده می کنید، لوسیون ها می توانند به کمکتان بیایند.

ژل: ژل ها برای قسمت هایی از بدن که دارای مو هستند نظیر سینه ها مناسب می باشند.

استیک: این نوع از محصولات برای نواحی حساسی مانند زیر چشم مناسب می باشند.

اسپری: این نوع از محصولات برای کودکان مناسب هستند که با استفاده از آنها می توان مطمئن بود که ضد آفتاب به همه قسمت های پوستشان رسیده و به راحتی هم قابل تجدید می باشد.

 

انواع مختلف محصولات ضد آفتاب

 

لوازم آرایشی حاوی ترکیبات ضد آفتاب

امروزه بسیاری از لوازم آرایشی نظیر رژ لب، کرم پودر،‌ کانسیلر و ... حاوی ترکیبات ضدآفتاب می باشند که جایگاه ویژه ای در تبلیغات باز کرده اند. این محصولات در صورتی که SPF مناسبی داشته باشند می توانند به عنوان محافظت کننده برای شما عمل کنند، اما احتیاج به تجدید دارند و باید هر دو ساعت یکبار مصرف آنها را تکرار کرد.

نوع پوست موثر در انتخاب محصول ضد آفتاب

افراد با پوست های چرب، حساس، خشک و معمولی باید در انتخاب محصول مورد نظر خود دقت کرده و فرآورده ای سازگار با پوست خود خریداری نمایند. به عنوان مثال افراد با پوست های چرب به خوبی می دانند که محصول ضد آفتابشان باید غیرکومدون زا باشد، به این معنی که باعث بسته شدن منافذ پوست نشود تا از بروز آکنه پیشگیری کند. هم چنین محصولات حاوی الکل و پارابن برای افراد با پوست های حساس نامناسب بوده و باعث بروز التهاب و حساسیت می شود.

و در انتها ...

مراقبت از پوست در برابر خورشید امری ضروری برای جلوگیری از بروز زودرس علائم پیری و هم چنین سرطان است. بهترین راه برای این مراقبت استفاده از محصولات با خاصیت ضد آفتاب است که SPF بالای ۳۰ داشته باشند و مصرف مداوم آںها حتی زمانی که در منزل هستیم، ضروری است. مصرف ضدافتاب ها حدود 30 دقیقه قبل از قرارگیری در معرض اشعه های UVA و UVB می تواند منجر به حفاظت از بیرونی ترین لایه بدن شود و از اعمال تاثیرات مضر این پرتوها جلوگیری به عمل آورد. نتیجه بهتر زمانی حاصل می شود که ساختار پوست خود را بشناسید و محصولی که مناسب تان است را انتخاب کنید تا در طول استفاده مداوم، آسیبی متوجهتان نشود.