چطور کبد چرب را با تغذیه درمان کنیم؟
  • 2021/05/26
  • 0

چطور کبد چرب را با تغذیه درمان کنیم؟

عارضه کبد چرب یکی از خطرناک ترین بیماری های پنهان است که متاسفانه امروزه دامن کودکان را هم گرفته است. این بیماری خطرناک مستقیما از سبک زندگی ما نشات می گیرد و تغذیه و تحرک تاثیرات شایانی در ابتلا به آن دارند. دو نوع از بیماری کبد چرب وجود دارد که با نام های الکلی و غیر الکلی شناخته می شود. این بیماری عامل اصلی نارسایی کبد در کل دنیاست و افرادی که دارای اضافه وزن هستند و یا در برنامه غذایی خود از محصولات فرآوری شده زیادی استفاده می کنند، بیش از دیگران در معرض ابتلا قرار می گیرند. گمانه زنی هایی در زمینه درمان کبد چرب با مواد غذایی مخصوص وجود دارد. اما چطور کبد چرب را با تغذیه درمان کنیم؟ آیا هم چنین اتفاقی خواهد افتاد؟ پاسخ این سوال را نمی توان به سادگی داد و باید به بررسی چند مورد پرداخته شود. ادامه این مطلب به شما کمک می کند که در صورت ابتلا به این عارضه بتوانید در صدد درمان آن در منزل به شیوه اصولی بپردازید.

 

درمان کبد چرب در خانه

 

رژیم غذایی برای کبد چرب

بیماری کبد چرب به این معناست که شما میزان زیادی چربی در کبد خود دارید که از حد طبیعی فراتر است. این میزان بالا به عملکرد کبد صدمه وارد کرده و به مرور زمان آن را از کار می اندازد. این چربی اضافی می تواند ناشی از برنامه غذایی نامناسب شما باشد. بنابراین می توان با رژیم غذایی برای کبد چرب، به کاهش گرید چربی کبدی پرداخت و این عارضه را تا حدی درمان و کنترل کرد. اما چگونه؟ برخی مواد غذایی هستند که می توانند در مسیر کاهش شدت این بیماری به کمکتان بیایند. در ادامه شما را با این مواد آشنا می کنیم.

درمان فوری کبد چرب

برای درمان فوری کبد چرب لیستی از مواد غذایی که می تواند به کمک کبد بیاید را عنوان می کنیم. مصرف این مواد نه تنها برای سلامتی کبد و کاستن از شدت میزان چربی آن موثر هستند، بلکه به عنوان یک سبک زندگی می توانند در سلامت کلیه ارگان های بدن موثر باشند. بنابراین اگر به کبد چرب مبتلا نیستید و یا شدت درگیری کبدتان بالا نیست، به شما توصیه می کنیم این مواد خوراکی و طبیعی را در برنامه غذایی روزانه خود جای دهید. برای درمان فوری کبد چرب با ما باشید.

قهوه

یکی از مهم ترین ترکیباتی که می تواند یاری گر کبد در دوران ابتلا به این بیماری باشد، قهوه است. قهوه به علت دارا بودن کافئین می تواند بر آنزیم های بد کبد تاثیر گذاشته و از افزایش آنها پیش گیری کند. مطالعات پزشکی نشان داده است که افرادی که قهوه و یا نوشیدنی های کافئین دار مصرف می کنند، کبد سالم تری نسبت به دیگران دارند.

 

مصرف کافئین، موثر در درمان کبد چرب

 

سبزیجات

یکی از مواردی که می تواند به سلامت کلی بدن و از جمله کبد کمک کند، سبزیجات هستند. سبزیجات می توانند از افزایش حجم چربی در بدن جلوگیری کنند. سبزیجات نظیر انواع کلم ها، اسفناج، انواع فلفل ها و ... گزینه های مناسبی هستند که می توانند ضمن کمک به کاهش وزن، در مسیر بهبود کبد چرب و کاهش چربی آن یاری گرتان باشند.

 

مصرف سبزیجات برای کاهش درصد چربی کبد

 

ماهی

یکی دیگر از ترکیبات مفید برای کبد را می توان ماهی هایی نظیر ماهی سالمون دانست. این ماهی می تواند به کاهش التهاب در بدن و کبد منجر شود و با دارا بودن اسیدهای چرب امگا 3 سطح چربی کبد را تنظیم خواهد کرد. از آنجایی که در طول کبد چرب، شخص دچار التهاب در این ارگان می شود، توصیه می گردد که از اسیدهای چرب امگا 3 برای التیام بخشی به این التهاب بهره گیرد.

لبنیات کم چرب

استفاده از لبنیات کم چرب می تواند تاثیرات مثبت این مواد را به طور کامل به بدن برساند. لبنیات کم چرب می تواند از بافت و سلول های کبدی محافظت کرده و مانع از وارد شدن آسیب بیشتر به آن شود. هم چنین مطالعاتی که بر روی موش های صحرایی صورت گرفته بود، نشان داد که لبنیات کم چرب به علت دارا بودن آب پنیر می تواند محافظت از سلول های کبدی را به بهترین شکل به انجام برساند.

 

درمان کبد چرب با مصرف لبنیات کم چرب

 

روغن های سالم

استفاده از روغن های سالم به جای روغن های نباتی موجود در بازار می تواند گزینه ای ایده آل برای بهبود وضعیت کبد باشد. به عنوان مثال روغن زیتون جایگزین مناسبی برای انواع روغن های بازاری است و علت را باید سرشار بودن این ماده از اسید های چرب امگا 3 دانست. روغن های سالم مانند روغن زیتون می توانند به خوبی التهاب های درونی کبد را از بین برده و آن را به حالت عادی نزدیک کنند.

چای سبز

چای سبز یکی از ترکیباتی است که می تواند میزان کلسترول بدن را کاهش دهد. هم چنین مطالعاتی وجود دارد که نشان می دهد چای سبز می تواند در میزان جذب چربی در بدن تداخل ایجاد کند. به همین دلیل مصرف این ماده می تواند در مبتلایان به کبد چرب موثر باشد. باید به اثرات آنتی اکسیدانی و ضد التهابی چای سبز هم در این زمینه اشاره کرد.

ممنوعه های کبد چرب

اگرچه مصرف موارد گفته شده به عنوان یک روتین در زندگی می تواند تاثیرات مثبتی داشته باشد و به درمان کبد چرب در خانه کمک کند، اما نمی توان از این مواد انتظار معجزه داشت. قبل از هر چیز باید علت تغذیه ای این مورد را یافت و در صدد کاهش آن بر آمد. توصیه می شود برای تکمیل روال درمان کبد چرب در خانه، مصرف مواد زیر را تا جای ممکن محدود کنید.

الکل

نان و آرد سفید

غذاهای سرخ شده

شکر افزوده شده به مواد غذایی نظیر آب میوه، ژله، نوشابه، کلوچه، بیسکوئیت

نمک

و گوشت قرمز

کبد چرب را سه سوته درمان کنید

اما چگونه؟

راهکارهایی که تا به این جا گفتیم می تواند در مهار این بیماری به شدت کاربردی باشد، اما موارد دیگری هم هستند که سرعت درمان شما را افزایش می دهند و شرایطی را فراهم می آورند که کبد چرب را سه سوته درمان کنید، البته قبل از اینکه به مرحله سیروز کبدی برسید. (سیروز مرحله ای از بیماری کبد چرب است که منجر به از کار افتادگی این عضو شده و درمان را بسیار دشوار می سازد.)

کاهش وزن: کاهش اندکی از وزن شما می تواند تاثیرات مثبتی در روال درمان داشته باشد. توصیه می شود با داشتن تحرک کافی و رژیم غذایی با کالری مناسب، در صدد کاهش وزن خود و رسیدن به تناسب اندام برآیید.

تحرک روزانه: داشتن حداقل نیم ساعت تحرک روزانه به هر شکلی که باشد، می تواند در کاهش وزن و هم چنین بهبود عملکرد کبد تاثیرات مثبتی داشته باشد.

 

ورزش منظم روزانه، درمانی کمکی برای کبد چرب

 

استفاده از داروهای گیاهی مخصوص کبد چرب: شما می توانید در برنامه غذایی خود از داروهای گیاهی و تضمین شده مخصوص کبد چرب بهره گیرید و در صدد بهبودی سریع تر خود گام بردارید. این داروها که غالبا منشا گیاهی دارند، با بهره گیری از قدرت طبیعت می توانند شما را یاری کرده که گرید کبد چرب خود را کاهش دهید. برای تهیه این محصولات می توانید به داروخانه آنلاین وب دارو مراجعه کنید.

قرص برای کبد چرب

امروزه بازار داروهای مخصوص کبد چرب به شدت داغ است و با توجه به شدت گرفتن این عارضه در بین اکثر افراد و حتی جوانان، شرکت های دارویی زیادی در صدد تولید و عرضه قرص برای کبد چرب برآمده اند. به شما توصیه می کنیم که مصرف داروهای شیمیایی را بدون نظر و نسخه پزشک محدود کنید و در صورت تمایل از داروهای گیاهی معتبر برای این موضوع بهره گیرید. برای خرید قرص برای کبد چرب می توانید به داروخانه آنلاین وب دارو مراجعه کرده و اقدام به خرید محصولی مطمئن نمایید.

در نهایت آنکه کبد چرب

عارضه ای شایع است که درصد زیادی از افراد را در گیر می کند. حرکت خاموش این بیماری می تواند شرایطی را فراهم کند که فرد دیرهنگام متوجه عارضه خود شود. اما در هر زمانی می توان با به کار بردن راهکارهای خانگی در صدد درمان این مشکل برآمد. کبد چرب با ایجاد تغییراتی در سبک زندگی و تغذیه تا حد قابل قبولی کنترل می شود. حذف کردن مواد قندی، چربی ها، کربوهیدرات های فرآوری شده، نمک و الکل از برنامه غذایی شرایطی را فراهم می کند که شدت بیماری کم شود. در کنار موارد گفته شده می توان انتظار داشت که با کاهش وزن، گنجاندن ورزش و تحرک برای مدت نیم ساعت در هر روز بتوان به درمان نزدیک تر شد. در این مسیر داروهای گیاهی کبد چرب هم به کمکتان می آیند و راهگشا هستند. شما می توانید برای خرید مکمل های مخصوص کبد چرب به سامانه فروش آنلاین وب دارو  مراجعه کرده و نسبت به درمان خود اقدام کنید.