آشنایی با سندروم تخمدان پلی کیستیک
  • 2021/12/08
  • 0

آشنایی با سندروم تخمدان پلی کیستیک

سندروم تخمدان پلی کیستیک مشکلی شایع است که طیف گسترده ای از زنان در سن باروری را درگیر می کند. این عارضه در بسیاری موارد به صورت پنهان بوده و فرد از بیماری خود مطلع نمی شود، تا زمانی که علائم آن تشدید شده و یا فرد به منظور بارداری اقدام کرده و نتیجه ای دریافت نکند. این سندروم را با نام های دیگری چون تنبلی تخمدان و یا PCOS نیز می شناسند. اما این عارضه دقیقا چیست و چه اتفاقاتی را در بدن فرد رقم می زند؟ چگونه می توان از وجود چنین مشکلی در بدن اطلاع پیدا کرد و علل ایجاد و راه های درمان آن کدامند؟ در این مطلب قصد داریم این عارضه را برای شما تشریح کرده و راه های درمان آن را اطلاع رسانی کنیم. زنان بسیاری هستند که با این مشکل دست و پنجه نرم می کنند و یا ندانسته این عارضه را در بدن خود دارند. به همین دلیل توصیه می شود ادامه این مطلب را برای کسب آگاهی کافی در این مورد مطالعه کنید.

 

شناخت سندروم تخمدان پلی کیستیک

 

سندروم تخمدان پلی کیستیک چیست؟

سندروم تخمدان پلی کیستیک به حالتی گفته می شود که بدن زنان مقادیر بیش از اندازه هورمون زنانه تولید می کند. این مساله سبب می شود تا تاثیراتی بر روی عادت ماهیانه آنها ایجاد شود و حتی تا جایی پیش رود که مانع از شروع آن در زمان مقرر گردد. در واقع سندروم تخمدان پلی کیستیک، نوعی عدم تعادل هورمونی است که می تواند به اشکال مختلفی خود را در وضعیت سلامتی فرد نمایان کند. این عارضه غالبا خانم ها را در سن باروری و از حدود 15 سالگی تا 44 سال درگیر می کند و بیش از 70 درصد مبتلایان از عارضه خود بی خبرند. از مهم ترین عارضه هایی که در این سندروم دیده می شود، موارد زیر می باشند:

  • دیده شدن کیست در تخمدان ها
  • سطوح بالای هورمون های مردانه در بدن
  • عادت های ماهیانه نامنظم و یا عدم وقوع در برخی ماه ها

در بررسی جزئی تر این پرسش که سندروم تخمدان پلی کیستیک چیست؟ باید گفت که عبارت پلی که در عنوان این عارضه لحاظ می شود، به معنای تعداد زیاد است. افراد مبتلا به تنبلی تخمدان، تعداد زیادی از این کیست ها را تخمدان های خود دارند. هر یک از این کیست ها تخمک های نابالغی هستند که هرگز به اندازه کافی رشد نکرده اند تا بتوانند تخمک گذاری را در بدن زن به انجام برسانند. علت این عدم رشد هم حضور هورمون های مردانه است که در این چرخه اختلال ایجاد می کند.

چرا تنبلی تخمدان بروز می کند؟

با وجود تمام پیشرفت هایی که علم پزشکی داشته، هنوز دلیل اصلی ابتلا به تنبلی تخمدان در بانوان، به طور کامل شناخته نشده است. آنچه واضح است، افزایش تولید هورمون های زنانه در افراد مبتلاست که می تواند به دلایل زیر ایجاد شود. اما هنوز نمی توان دلایل زیر را علت اصلی این مشکل دانست.

 

سندروم تخمدان پلی کیستیک و علل بروز آن

 

ژنتیک

یکی از مهم ترین عواملی که در تنبلی تخمدان مقصر شناخته می شود، ژنتیک فرد است. این مساله در بین اعضای یک خانواده بسیار دیده می شود و سابقه خانوادگی در سندروم تخمدان پلی کیستیک، یکی از موارد دیده شده است. مطالعات پزشکی نشان می دهد که ژن های هر فرد می تواند در بروز این مشکل نقش داشته و جدا از عوامل محیطی و به تنهایی سبب بروز تنبلی تخمدان شود.

مقاومت به انسولین

یکی دیگر از دلایلی که سبب تولید بیش از حد هورمون های مردانه می شود، مقاومت به انسولین است. باید اشاره کرد که 70 درصد زنانی که به سندروم تخمدان پلی کیستیک مبتلا می شوند، مقاومت به انسولین را نیز تجربه می کنند. مقاومت به انسولین به این معناست که سلول ها نمی توانند به درستی از میزان انسولین ترشح شده استفاده کنند. (انسولین هورمونی است بدن آن از پانکراس به منظور استفاده از قند موجود در غذاها برای تولید انرژی ترشح می کند.) اما در شرایطی که سلول ها نتوانند به درستی از انسولین استفاده کنند، بدن مجبور می شود میزان بیش تری از این ماده را ترشح کند و این انسولین اضافی تخمدان ها را تحریک می کند تا هورمون مردانه بیش تری تولید کنند.

 

مقاوت به انسولین، از علل ابتلا به تنبلی تخمدان

 

برای کاهش مقاومت به انسولین می توان از برخی مواد معدنی و یا گیاهان طبیعی بهره جست که سبب بهبود علائم می شوند. به عنوان مثال می توان از کرومیوم برای کاهش این فاکتور استفاده کرد که داروخانه آنلاین وب دارو، مکمل استاندارد شده آن را به صورت آنلاین در اختیار شما عزیزان قرار داده است.

التهاب

التهاب عامل دیگری است که می تواند بر ابتلا به تنبلی تخمدان موثر باشد. زنانی که به این عارضه مبتلا می شوند، غالبا دارای سطح بالایی از التهاب در بدن خود هستند که این مساله ضمن اینکه می تواند به چاقی و مقاومت به انسولین منتهی شود، خطر ابتلا به سندروم تخمدان پلی کیستیک را نیز افزایش می دهد.

چاقی

باید اشاره کرد که افراد دارای اضافه وزن در معرض ابتلا به مقاومت به انسولین بیش تری هستند. این مساله سبب می شود که زنان چاق بیش از گروه های دیگر در معرض ابتلا به سندروم تخمدان پلی کیستیک باشند. اما این به معنای آن نیست که افراد با وزن نرمال و یا لاغر به این مشکل دچار نمی شوند.

 

رابطه مستقیم بین چاقی و سندروم تخمدان پلی کیستیک

 

علائم  تخمدان پلی کیستیک

چطور بفهمیم به این مشکل دچار شده ایم؟ آیا راهی وجود دارد که بتوان به طور قطع ابتلا به این سندروم را تشخیص داد؟ در ادامه علائم تخمدان پلی کیستیک را به طور کامل شرح می دهیم. باید اشاره کرد که این علائم در همه افراد دیده نمی شود و گاهی برخی مبتلایان کمترین نشانه ها را تجربه می کنند. با این حال علائم زیر در اکثر مبتلایان شایع است.

رشد موهای مردانه

یکی از بارزترین نشانه های این سندروم، رویش موهای کلفت در بخش های خاصی از بدن نظیر پشت، کمر، دور ناف و سینه، زیر چانه و ... می باشد. رشد  این موهای زائد می تواند به دلایل دیگری هم اتفاق بیفتد، اما در عارضه تنبلی تخمدان هم شاهد چنین مشکلی هستیم. این موها به صورت غیر طبیعی و بیش از اندازه کلفت هستند و حالتی مردانه دارند.

پریودهای نامنظم

اغلب افراد به علت به هم خوردن چرخه پریودهای خود، از ابتلا به این عارضه با خبر می شوند. بالا بودن هورمون های مردانه در برخی ماه ها سبب به تاخیر افتادن شروع عادت ماهانه شده و سبب حذف دوره های برخی از آنها می شود. علت این مساله هم عدم تخمک گذاری است که ناشی از بالا بودن هورمون های مردانه در بدن است.

خونریزی های شدید

به علت عدم ریزش دیواره رحم در برخی ماه ها، با شروع عادت ماهیانه شاهد خونریزی های شدیدی در برخی مبتلایان هستیم. علت این مساله جمع شدن پوشش رحم و ریزش یک باره آن است که می تواند سبب سنگین تر شدن بار یک دوره از چرخه قاعدگی شود.

عارضه های پوست و مو

در اغلب زنان مبتلا به این مشکل، ریزش موهای مردانه و طاسی شکل بروز می کند. این ریزش غیر طبیعی بوده و حالتی مردانه دارد. حجم بالایی موی از دست رفته سبب می شود تا برخی زنان پی به مشکل خود برده و از ابتلای خود به تنبلی تخمدان مطلع شوند. هم چنین در برخی از افراد مبتلا، شاهد لک و تیرگی های پوستی در برخی نقاط هستیم. چین های تیره رنگ در کشاله ران، گردن و زیر سینه ها، از مشکلاتی است که در برخی زنان بروز پیدا می کند. ریزش مویی که به دنبال این عارضه به همراه می آید، باید تا درمان کامل به کمک انواع مکمل ها و تقویت کننده ها مهار شود و یا از شدت آن کاسته شود. شما می توانید از انواع مکمل های مخصوص پوست و مو که در داروخانه آنلاین وب دارو عرضه می شود، استفاده کنید.

 

تشدید جوش در صورت و بدن در افراد مبتلا به تنبلی تخمدان

 

سایر علائم

چاقی و اضافه وزن را نیز می توان از دیگر علائم تنبلی تخمدان دانست و مقاومت به کاهش وزن نیز در برخی گروه ها دیده می شود. هم چنین به علت عدم تعادل هورمون ها، ممکن است سردرد را نیز به همراه داشته باشد.

سندروم تخمدان پلی کیستیک با بدن چه می کند؟

با توجه به اینکه سطح بالای هورمون های مردانه در بدن زنان مبتلا، روند تخمک گذاری را با مشکل مواجه می کند، طبیعی است که مشکلاتی نیز در ادامه برای این گروه از افراد ایجاد شود. به تعدادی از عوارض تنبلی تخمدان که در بین مبتلایان دیده شده است، در ادامه اشاره هایی شده است. لازم به یادآوری است که این عوارض در بین همه مبتلایان دیده نمی شود و ممکن است برخی یا تنها یکی از آنها برای فردی بروز کند.

تخمدان پلی کیستیک برای بارداری

یکی از مهم ترین عوارضی که مبتلایان این بیماری با آن مواجه هستند، اختلالاتی در باروری است. به علت عدم آزاد شدن تخمک، فرآیند بارداری در این گروه از زنان با مشکلاتی مواجه می شود. این گروه ها به اندازه کافی تخمک برای باروری آزاد نمی کنند و به همین دلیل مشکل در باردار شدن از اولین عوارض این بیماری برای بدن است.

 

بروز مشکل در بارداری در زنان مبتلا به PCOs

 

ابتلا به سندروم متابولیک

همان طور که اشاره شد، طیف گسترده ای از زنان مبتلا به این عارضه از چاقی و اضافه وزن رنج می برند. افرادی که دچار اضافه وزن هستند، علائم زیر را نیز ممکن است تجربه کنند که به آن سندروم متابولیک نیز گفته می شود.

قند خون بالا
فشار خون بالا
کلسترول خوب HDL پایین
کلسترول بد LDL بالا

به دنبال سندروم متابولیک ریسک ابتلا به برخی بیماری ها نیز در افراد زیاد می شود. به عنوان مثال انواع بیماری های قلبی، دیابت، سکته ها و اختلالات خواب در چنین شرایطی بیش از حالت عادی بروز خواهد کرد. برای کاهش میزان قند خون و مقاومت به انسولین می توان از داروهایی بهره جست که به طور طبیعی این شاخص را تنظیم کند. به عنوان مثال شما می توانید برای تنظیم شدن قند خون و کاهش میل به شیرینی، از قرص سینابتیک استفاده کنید که با دارا بودن عصاره گیاهانی چون دارچین، می تواند به تنظیم قند خون و کاهش میل به خوردن شیرینی جات منجر شود.

سرطان آندومتری

زمانی که تخمک گذاری به طور منظم صورت می گیرد، دیواره رحم هر ماه دچار ریزش می شود و ضخامتی در آن ایجاد نمی شود. اما عدم تخمک گذاری می تواند سبب ایجاد پوششی در جداره رحم شود و ضخیم بودن آن می تواند خطر ابتلا به سرطان آندومتری را افزایش دهد.

افسردگی

یکی از شایع ترین عارضه هایی که به دنبال تنبلی تخمدان بروز می کند، افسردگی است. افسردگی ناشی از عدم تعادل هورمون ها، رویش موهای مردانه و ... خواهد بود که می تواند بر همه ابعاد زندگی فرد تاثیر بگذارد. اضطراب بیش از حد، نگرانی و افسردگی از عوارض شایع این سندروم است که زنان تجربه می کنند.

 

بروز افسردگی در زنان مبتلا به تنبلی تخمدان

 

در نهایت آنکه...

سندروم تخمدان پلی کیستیک از شایع ترین اختلالات هورمونی زنان در سن باروری است که می تواند بر همه جنبه های زندگی از جمله بارداری، تناسب اندام و سلامتی کلی تاثیر داشته باشد. این عارضه دلیل خاصی برای بروز ندارد، اما ژنتیک، چاقی و التهاب از اصلی ترین علل بروز آن می باشند. با توجه به اینکه تنبلی تخمدان می تواند جدای از مشکلات باروری، در سلامت پوست و مو، رحم و تخمدان، سلامت قلب و عروق و ... هم تاثیر سوء داشته باشد، ضروری است علائم آن را شناخته و سریعا جهت درمان اقدام کنید. در این مطلب شما را با این سندروم به طور کامل و به زبانی ساده آشنا کردیم. هم چنین راه هایی برای بهبود علائم مقاومت به انسولین، کاهش ریزش مو و ... ارائه شد که با مراجعه به سایت وب دارو و تهیه برخی از مکمل های خاص، قابل مهار می باشد. در مطلب بعدی در انتظار راه کارهای اصلی برای درمان ریشه ای سندروم تخمدان پلی کیستیک باشید.