مکمل آهن در کودکان
  • 2021/06/02
  • 0

مکمل آهن در کودکان

آهن یکی از مواد معدنی مورد نیاز برای بدن است که در جنبه های مختلف سلامتی تاثیر می گذارد. بدن برای ساخت هموگلوبین از آهن استفاده می کند و این پروتئین همان سلول های قرمز خون می باشد که وظیفه اکسیژن رسانی به سلول ها را به عهده دارد. بدون وجود آهن، سلول های قرمز نمی توانند به درستی اکسیژن را حمل کرده و به سلول های کودک برسانند. و این تازه شروع ماجراست!

 

تاثیر آهن در سلامت جسمی و ذهنی کودکان

 

غالبا کودکانی که از شیر مادر تغذیه می شوند، آهن مورد نیاز خود را تا سن 6 ماهگی دریافت می کنند و نوزادانی که با شیر خشک تغذیه می شوند، این ماده را از طریق شیر خشک دریافت خواهند نمود. البته در صورتی که این شیرها غنی شده با آهن باشند. اما بعد از سن 6 ماهگی که کودک غذا خوردن را شروع می کند، به شدت در معرض کمبود آهن قرار می گیرد. به ویژه اگر مواد غذایی که به او می دهید، غنی شده نباشد. اما این کمبود با بدن چه می کند؟

عوارض کمبود آهن در کودکان

کمبود آهن در کودکان مساله ای شایع است که باید توسط والدین مورد بررسی دقیق تر قرار گیرد. علت این مساله اهمیت وجود آهن کافی برای رشد نوزادان است. کودکانی که دچار کمبود آهن هستند، دچار عوارضی نظیر موارد زیر می شوند:

تاخیر در مهارت های حرکتی

ضعف عضلانی

یادگیری پایین تر به نسبت همسالان

گوشه گیری در اجتماع

ضعف سیستم ایمنی بدن که کودک را بیش از دیگران در معرض ابتلا به انواع عفونت و ویروس ها قرار می دهد.

 

شناسایی کودکان در معرض کمبود آهن

 

کودکان و نیاز به آهن

به طور کلی کودک باید آهن مورد نیاز خود را از طریق یک رژیم غذایی مناسب دریافت کند. مواد غذایی که می تواند در تامین این نیاز موثر باشد، عبارت است از:

گوشت قرمز، گوشت مرغ و بوقلمون

ماهی

غلات کامل نظیر جو دو سر

سبزیجات با برگ سبز تیره نظیر اسفناج، بروکلی و کلم پیچ

لوبیا

آلو خشک و ...

اما برخی کودکان در خطر بیش تری برای ابتلا به کمبود آهن هستند و ممکن است حتی با داشتن برنامه غذایی مناسب دچار فقر آهن شوند. شرایطی وجود دارد که می تواند در کودکان و نیاز به آهن آنها تاثیر سوء بگذارد. این شرایط در ادامه عنوان شده است.

کودکانی که به طور منظم و اصولی غذا نمی خورند.

اطفالی که دچار مشکل در جذب هستند، به عنوان مثال مبتلا به بیماری های روده ای و انواع عفونت ها شده اند.

کودکانی که رژیم های گیاهی دارند.

کودکان کم وزن و نارس

کودکانی که از مادری با فقر و کمبود آهن متولد شده اند.

کودکانی که زیاد از حد با شیر گاو تغذیه می شوند.

کودکانی که ورزش می کنند.

و اطفالی که در معرض ماده سرب قرار دارند.

این دسته از کودکان و نوزادان بیش از دیگران در معرض ابتلا به کمبود آهن هستند و والدین آنها باید در صدد تامین نیاز بدنی اطفال خود برآیند.

 

عادات زندگی و غذایی، موثر در ابتلا به کم خونی در کودکان

 

میزان نرمال آهن در کودکان

اما پرسش اینجاست که میزان نرمال آهن در کودکان چقدر است؟ برای گروه های مختلف سنی اطفال، دوزهای متفاوتی از آهن پیشنهاد شده است که به جنسیت کودک بستگی نداشته و تنها سن وی را درگیر می کند.

جدول زیر میزان نرمال آهن در کودکان را در سنین مختلف نشان می دهد.

گروه سنی

میزان آهن به میلی گرم در یک روز

1 تا 3 سال

7

4 تا 8 سال

10

9 تا 13 سال

8

 

باید اشاره کرد که دریافت میزان بیش از اندازه آهن می تواند برای بدن سمی و خطرناک باشد. دریافت مقدار بیش از 40 میلی گرم آهن در روز می تواند برای کودکان زیر 14 سال خطرآفرین باشد.

 

دریافت میزان کافی آهن در کودکان از طریق مواد غذایی و مکمل ها

 

بهترین مکمل آهن برای کودکان

امروزه انواع محصولات مکمل آهن در بازار وجود دارند که اغلب آنها برای بزرگسالان فرمولاسیون شده اند. باید در نظر داشت که میزان آهن مورد نیاز و حتی فرمی که بدن کودکان نیاز دارد، با بزرگسالان متفاوت است. بنابراین خرید مکمل آهن مخصوص کودکان را به شما توصیه می کنیم. بهترین مکمل آهن برای کودکان حاوی اشکال متفاوتی است که بسته به ذائقه دلبند شما و هم چنین میزان کمبود بدن وی باید انتخاب گردد. در ادامه به توضیح هر کدام از این اشکال پرداخته ایم.

قطره مایع

یکی از انواع مکمل های آهن قطره مایع است. این قطره ها به سرعت جذب بدن می شوند و نیازی نیست که کودک مانند قرص آن را ببلعد. این مکمل ها غالبا دارای یک قطره چکان هستند که به وسیله آن دوز استاندارد را به طفل خود خواهید داد. باید در نظر داشت که مکمل های قطره مایع می توانند سبب سیاهی دندان ها شوند. توصیه می شود پس از هر بار مصرف دندان های کودک مسواک شوند. اما برخی از این مکمل ها به نحوی فرمولاسیون شده اند که محتوای آن در آخرین مسیرهای مجرای گوارشی باز و جذب می شود که از سیاهی دندان جلوگیری می کند. برای خرید مکمل قطره مایع می توانید به سایت وب دارو مراجعه کرده و نسبت به خرید آن اقدام کنید.

شربت

شربت ها انواع دیگری از مکمل های آهن برای کودکان هستند. از مزیت هایی که این نوع از مکمل ها دارند، اضافه کردن طعم های دل انگیز میوه و شکلات است که می تواند برای کودکان جذاب باشد. هم چنین شربت را می توان به راحتی با قاشق به کودک داد که استفاده آن را ساده می سازد. مساله سیاه شدن دندان ها می تواند برای شربت ها هم صدق کند که باید به این مساله دقت نمود.

مکمل های جویدنی

مکمل های جویدنی که چند وقتی است جای خود را در بازار دارو پیدا کرده اند، از انواع دیگری هستند که به سادگی مصرف می شوند. اگر نمی خواهید آهن را به شکل دارو به کودک خود بدهید، می توانید از مکمل های جویدنی استفاده کنید که غالبا طعم دار شده اند و استفاده ساده ای دارند. این محصولات معمولا به شکل مولتی ویتامین طراحی می شوند. بنابراین اگر کودک شما در معرض فقر آهن قرار دارد، توصیه می شود از مکمل آهن اختصاصی بهره بگیرید.

پودر

مکمل های پودری را می توانید به راحتی در غذای مورد علاقه کودک خود حل کرده و به وی بدهید. این مکمل ها معمولا با انواع غلات صبحانه، آب میوه، میوه له شده و ... ترکیب می شوند و طعم دلپذیر غذای مورد علاقه کودک، خوردن پودر را برای وی ساده می سازد.

بهترین نوع قرص آهن برای کودکان

یکی دیگر از انواع مکمل های آهن، قرص ها می باشند که در انواع مختلف در بازار وجود دارد. در صورتی که کودک شما با مصرف قرص مشکلی نداشته باشد، می توانید از این مکمل ها هم برای تامین نیاز بدن وی استفاده کنید. شما می توانید برای خرید بهترین نوع قرص آهن به سایت وب دارو مراجعه کرده و تهیه این محصول را به این داروخانه اینترنتی بسپارید.

در نهایت آنکه

آهن از مهم ترین ترکیبات برای کودکان در حال رشد است. بدون این ماده رشد جسمی و ذهنی کودک تحت الشعاع قرار می گیرد و مشکلاتی در مسیر رشد وی به وجود خواهد آمد. کند ذهنی، ضعف عضلانی و گوشه گیری از مهم ترین این عوارض هستند. این مساله در کودکانی که تغذیه درستی ندارند و یا از شیر مادر تغذیه نمی شوند، بیش از دیگر اطفال اتفاق می افتد. دقت به خرج دادن والدین در زمینه تامین نیاز بدن کودک خود به آهن می تواند در پیش گیری از بروز فقر آهن موثر باشد. در کنار بهره مندی از یک رژیم غذایی مناسب، توصیه می شود کودکان از مکمل های آهن موجود در بازار که امتحان خود را پس داده اند، بهره گیرند. شما می توانید برای خرید بهترین مکمل آهن برای کودکان به سایت وب دارو مراجعه کرده و نسبت به تهیه آن اقدام کنید. این داروخانه آنلاین از بهترین و با کیفیت ترین محصولات دارویی و مکمل برای کودکان و بزرگسالان بهره می گیرد. انواع مکمل های آهن در این سایت موجود می باشد و در کوتاه ترین زمان ممکن به دستتان خواهد رسید.