دانستنی ها درباره سنگ کلیه
  • 2021/03/24
  • 0

دانستنی ها درباره سنگ کلیه

سنگ کلیه یکی از عارضه های شایع مجرای ادراری است که در هر سنی می تواند بروز کند و با علائمی دردناک خود را نشان دهد. دانستنی ها درباره سنگ کلیه در اکثر افراد قابل قبول است، زیرا این مساله به قدری شایع است که تقریبا در اطرافمان حداقل یک نفر را دیده ایم که درگیر آن شده باشد. این سنگ توده جامدی است که به شکل بلور بوده و غالبا از ارگان کلیه نشات می گیرد. اما می تواند در هر قسمت دیگری از مجرای ادراری هم تشکیل شود و فرد را درگیر سازد. دانستنی ها درباره سنگ کلیه تا این قسمت بسیار عام بود، اما در ادامه به بررسی جزئیات بیشتری از این عارضه می پردازیم. این سنگ های بلوری شکل می توانند در مثانه، حالب و هر قسمت دیگر مجرای ادرار تشکیل شوند و دلیل ایجاد آن با توجه به نوع سنگ متفاوت است. باید اشاره کرد که این عارضه را می توان یکی از دردناک ترین بیماری های مجرای ادرار دانست.

دردهای شدید شکمی و پهلو، از نشانه های ابتلا به سنگ کلیه

انواع سنگ کلیه

این عارضه دارای انواع مختلفی است که می تواند به دلایل گوناگون تشکیل شده باشد. انواع سنگ کلیه در نوع جنس سنگ تفاوت ایجاد می کند که در ادامه به بررسی آنها خواهیم پرداخت. البته برخی از انواع سنگ کلیه شایع تر هستند و انواع نادری هم از این عارضه دیده شده است. با شناخت انواع سنگ کلیه و تفاوت هایی که در جنس آنها وجود دارد، می توان راحت تر نسبت به درمان آن و دفع سنگ اقدام نمود.

سنگ های کلسیم

متداول ترین نوع این عارضه را می توان سنگ های کلسیم عنوان کرد. این سنگ ها غالبا از اگزالات کلسیم ساخته می شوند و البته می توان آنها را  از مشتقات دیگری هم از کلسیم در بدن برخی افراد مشاهده نمود. (اگزالات ماده ای است که در بسیاری از مواد غذایی طبیعی یافت می شود و زمانی که فرد مقادیر زیادی از این مواد را با حجم کمی مایعات مصرف کند، کلسیم موجود در ادرار با اگزالات تشکیل بلور سنگ کلیه خواهند داد.) خوردن کمتر غذاهایی که دارای اگزالات هستند، می تواند تشکیل سنگ های کلسیم را در فرد کاهش دهد. برخی از این غذاها عبارتند از

بادام زمینی

اسفناج

چیپس سیب زمینی

چغندر

شکلات و ...

باید اشاره کرد که دریافت مقادیر کافی از کلسیم در برنامه غذایی می تواند از تشکیل سنگ های کلسیم جلوگیری کند.

سنگ کلیه کلسیمی، شایع ترین نوع این عارضه

سنگ های اوریک اسید

نوع دیگری از عارضه سنگ کلیه را می توان ناشی از سنگ های اوریک اسید دانست. شیوع این نوع از عارضه در مردان بیش تر از زنان است. هم چنین افراد مبتلا به نقرس و کسانی که شیمی درمانی می کنند، بیش از دیگران در معرض ابتلا به سنگ های اوریک اسید هستند. علت تشکیل سنگ های اوریک اسید را می توان اسیدی بودن ادرار دانست و دریافت مواد غذایی که این تاثیر را در بدن می گذارند، تشدید کننده خواهد بود. مواد غذایی حاوی پورین منجر به اسیدی شدن ادرار و تولید سنگ های اوریک اسید خواهند شد و کاهش میزان پورین دریافتی در رژیم غذایی می تواند برای افراد در معرض و یا مبتلا موثر عمل کند. (پورین ها ترکیباتی هستند که در برخی مواد غذایی طبیعی یافت می شوند و در بدن تولید اوریک اسید می کنند.) منابعی که دارای پورین هستند، عبارتند از گوشت، صدف، ماهی، غذاهای فرآوری شده، الکل و ... .

سنگ های استروویت

یکی دیگر از اشکال این سنگ ها را می توان سنگ های استروویت دانست. این نوع از عارضه بیش تر در بانوان دیده می شود و علت آن را باید عفونت های ادراری درمان نشده دانست. سنگ های استروویت از نظر ابعاد بزرگ هستند و حتی می توانند منجر به مسدود شدن مجرای ادرار شوند. در صورتی که عفونت های ادراری به موقع درمان شوند، احتمال ابتلا به سنگ های استروویت کاهش محسوس خواهد داشت.

سنگ کلیه علائم

پرسشی که پیش می آید این است که سنگ کلیه علائم خاصی در هنگام تشکیل شدن از خود نشان می دهد؟ مهم ترین نشانه سنگ کلیه را می توان درد شدید دانست، اما این درد زمانی خود را نشان می دهد که سنگ خود را از سمت کلیه به حالب می رساند. (حالب لوله ای است که ادرار از طریق آن به سمت مثانه می رود.) سنگ کلیه علائم اولیه ای ندارد که فرد در مراحل ابتدایی متوجه آن شود، اما زمانی که سنگ شروع به حرکت می کند، می توان متوجه ابتلا شد. این درد که به آن کولیک کلیه ها گفته می شود، می تواند یک طرف شکم یا کمر را درگیر کند و در مردان خود را به کشاله ران هم می رساند. سنگ کلیه علائم دردناک خود را به صورت آمدن و رفتن نشان می دهد و به شدت باعث بی قراری فرد می شود. علائم دیگری هم ممکن است بروز کند که در ادامه عنوان شده است.

دیده شدن خون در ادرار

تهوع و استفراغ

تکرر ادرار

تب و لرز

تغییر رنگ و بوی ادرار و ...

آیا سنگ کلیه خطرناک است

قبل از پاسخ به این پرسش که آیا سنگ کلیه خطرناک است باید گفت که سنگ ها همیشه در کلیه نمی مانند و ممکن است حرکت کرده و خود را به حالب برسانند. این مساله باعث می شود که حالب تحریک شده و حتی خون در ادرار مشاهده شود. التهاب حالب می تواند یکی از خطراتی باشد که این عارضه با خود به همراه می آورد. اما در پاسخ جزیی تر به این پرسش که آیا سنگ کلیه خطرناک است باید گفت که در صورتی که سنگ ها به قدری بزرگ باشند که باعث مسدود شدن مجرای ادرار شوند، ممکن است سبب بروز عفونت ادراری شوند که به کلیه آسیب می رساند.

سنگ کلیه درمان

اما با توجه به آنچه گفته شد، آیا سنگ کلیه درمان دارد؟ چه راهکارهایی را می توان برای بهبود اوضاع بیمار به کار بست و راه های پیشگیری کدامند؟ درمان اصلی این عارضه با توجه به نوع سنگ انجام خواهد شد و آنالیز سنگ برای درمان یکی از گام های اولیه است. اما با استفاده از راهکارهای ساده تری، سنگ کلیه درمان خواهد شد.

نوشیدن 6 تا تا 8 لیوان آب در روز سبب می شود تا جریان ادرار افزایش پیدا کند و به دفع سنگ منجر شود. افرادی که دچار تهوع و استفراغ هستند هم می توانند با استفاده از تزریق وریدی مایعات، به درمان خود بپردازند. مایعاتی نظیر آب لیمو، آب ریحان، آب انار، سرکه سیب، آب کرفس، آب گیاه گندم و گیاه دم اسب می توانند به شدت در این زمینه موثر باشد.

نوشیدن آب کافی، موثر در تسریع دفع سنگ های کلیه

سنگ کلیه درمان های تخصصی تری هم دارد که در ادامه توضیح داده شده است.

استفاده از آنتی بیوتیک ها در صورت عفونت کلیوی

استفاده از مسکن ها برای کاهش درد بیمار

و استفاده از داروهای تخصصی که با توجه به نوع سنگ تجویز می شوند.

شما می توانید برای تهیه محصولات گیاهی که در درمان این عارضه موثرند، از طریق سایت وب دارو اقدام نمایید.

در صورتی که سنگ بزرگ و مقاوم به درمان باشد، از شیوه های سنگ شکنی با استفاده از موج شک دهنده، جراحی و ... استفاده کند.

نتیجه آنکه...

سنگ کلیه دارای انواع مختلفی است که می تواند به علت مصرف مواد غذایی که در کلیه تشکل رسوب می دهند، ایجاد شده باشد. درد شدید در ناحیه شکم، کمر و در مردان کشاله ران از بارزترین نشانه های این بیماری است و معمولا تا زمان تکان خوردن سنگ، مسکوت می ماند. درمان سنگ کلیه به علت تاثیری که می تواند در ایجاد عفونت ادراری داشته باشد، از اهمیت زیادی برخوردار است. نوشیدن آب و مایعات زیاد، عصاره های گیاهی نظیر آب کرفس، لیمو، انار، ریحان و ... هم در درمان این موضع بی تاثیر نخواهد بود. محصولات گیاهی درمان سنگ کلیه هم می توانند در بهبود اوضاع بیمار و کاهش احتیاج به درمان های تخصصی پزشکی نظیر سنگ شکنی و ... موثر است و شما می توانید برای تهیه محصولات گیاهی درمان سنگ کلیه به سایت وب دارو مراجعه نمایید.