چرایی محبوبیت ال کارنیتین در بین ورزشکاران
  • 2020/18/11
  • 0

چرایی محبوبیت ال کارنیتین در بین ورزشکاران

این روزها شاهد استفاده ورزشکاران حرفه ای از مکمل هایی هستیم که گفته می شود در افزایش قدرت بدنی و چربی سوزی تاثیراتی دارند. یکی از این مواد آمینو اسیدی به نام ال کارنیتین است که به علت چربی سوز بودن، محبوبیت ویژه ای در بین اغلب ورزشکاران و حتی کسانی که از فعالیت های بدنی به دورند، پیدا کرده است. اما این ماده دقیقا چیست؟ آیا مصرف آن به عنوان یک مکمل و یا دارو می تواند مثمر ثمر باشد و یا این نتیجه بدون بروز عارضه جانبی خواهد بود؟ در این مقاله به بررسی ال کارنیتین، خواص این ماده و عوارضی که مصرف آن ممکن است برای بدن ایجاد کند، پرداخته ایم.

آشنایی با ال کارنیتین

ال کارنیتین (L Carnitine) نوعی آمینو اسید است که بدن به طور طبیعی آن را تولید می کند. (آمینو اسید ها موادی هستند که در ترکیب با یکدیگر می توانند به تولید پروتئین منجر شوند.) انسان می تواند از طریق مواد غذایی نیز این ماده را وارد بدن خود کند و اغلب افراد میزان نیاز طبیعی خود را با تغذیه سالم و تولید داخلی بدن، برطرف خواهند کرد. اما در برخی موارد نیاز بدن به این ماده افزایش پیدا می کند که در چنین شرایطی مصرف این آمینو اسید به عنوان دارو و یا مکمل ورزشی مطرح می شود. ال کارنیتین در بدن به وسیله کبد و کلیه تولید می شود و کلیه ها می توانند مقداری از این ماده را برای استفاده های آینده بدن ذخیره کنند. دلیل اهمیت این ماده در بین ورزشکاران را باید در عملکرد ال کارنیتین جست و جو کرد. این ماده ارزشمند نقش اصلی را در شکستن اسید های چرب و تبدیل آن به انرژی سلول ها به عهده دارد و این همان مساله ای است که ورزشکاران حرفه ای به دنبالش هستند.

شناسایی انواع مختلف

کارنیتین نامی کلی است که خود شامل انواع مختلفی می باشد. یکی از آنها ال کارنیتین است که از رایج ترین انواع این ماده می باشد و به عنوان مکمل و یا ماده غذایی به بدن می رسد.

L carnitine L tartrate: این ماده که اغلب به مکمل های ورزشی اضافه می شود، قدرت جذب بسیار بالایی داشته و می تواند در بهبود سریع ماهیچه ها پس از دوره های سنگین ورزشی و کاهش دردهای عضلانی موثر باشد.

Acetyl Lcarnitine: این نوع آمینو اسید نیز در متابولیسم بدن تاثیر گذار است و هم چنین می تواند به تنظیم و بهبود عملکرد سیستم عصبی بدن منجر شود.

Propionyl L carnitine: این نوع از کارنیتین تاثیر شایانی در افزایش گردش خون داشته و به این شیوه می تواند در التیام بخشی به بیماری های قلبی موثر عمل کند.

D carnitine: این نوع، برعکس سایر گروه ها، مفید نبوده و هم چنین می تواند مانع از جذب آنها و بروز کمبود کارنیتین در بدن شود.

ال کارنیتین در بدن چه می کند؟

همه انواع کارنیتین ها در بدن منجر به تولید انرژی برای سلول ها می شوند و با شکستن اسید های چرب و تبدیل آنها به سوخت، سلول ها را در انجام فعالیت ها یاری می کنند. کارکرد دیگری که این ماده دارد، زدودن مواد زائد سلولی است که از تجمع آنها جلوگیری کرده و مانع از بروز بیماری هایی نظیر سرطان خواهد شد. در کنار این نقش های اصلی، کارنیتین می تواند خواص دیگری نیز برای بدن داشته باشد که در ادامه به توضیح آن خواهیم پرداخت.

موثر در عملکرد ورزشی

مطالعات گوناگونی در زمینه تاثیرات این آمینو اسید بر عملکرد ورزشی وجود دارد، اما این اثرات برعکس مکمل هایی نظیر کافئین و یا کراتین به صورت مستقیم و سریع الاثر نخواهد بود و مدت زمان بیشتری برای نشان دادن فوائد خود نیاز دارد و البته میزان دوز مصرفی نیز بی تاثیر نیست.

مهم ترین تاثیر این ماده در تسریع دوره ریکاوری پس از تمرینات سنگین می باشد و ورزشکار را قادر می سازد تا سریع تر عضلات خود را برای بازگشت به تمرین آماده ساخته و به نتیجه مطلوب خود برسد. این ماده هم چنین در افزایش اکسیژن رسانی به ماهیچه ها تاثیرات شایانی دارد و در نتیجه عملکرد این قسمت ها را ارتقا داده و بازدهی ورزشکار بهبود پیدا می کند. علت را باید در نقش این آمینو اسید در افزایش گردش خون جست و جو کرد که منجر به تسریع اکسیژن رسانی به بافت های بدن و از جمله عضلات خواهد شد و ضمن طولانی تر کردن زمان رسیدن به خستگی، راندمان ماهیچه ها را نیز افزایش می دهد. ال کارنیتین به مکملی چربی سوز نیز شهرت دارد، زیرا می تواند سوخت مورد نیاز سلول ها را برای فعالیت تامین سازد و به این شیوه ورزشکاران می توانند چربی های ذخیره شده خود را به کالری مصرفی بدل ساخته و زمان بیشتری را تا رسیدن به خستگی طی کنند.

 

آمینو اسید ال کارنیتین موثر در افزایش توان بدنی و کاهش خستگی های پس از تمرین

 

مطالعات انجام شده نشان می دهد که این آمینو اسید می تواند از شدت دردهای عضلانی پس از تمرین نیز بکاهد و به این شیوه بازگشت فرد به تمرینات سریع تر و با بازدهی بالاتر خواهد بود. افزایش تولید گلبول های قرمز، خاصیت دیگری است که ال کارنیتین برای بدن دارد و آنچه مهم است تاثیر این گلبول ها در حمل اکسیژن خون و رساندن آن به اعضای بدن است. به این شیوه، ضمن افزایش شادابی و انرژی فرد، عضلات نیز با تغذیه بهتر و سریعتر خود به واسطه خون، عملکرد بهتری خواهند داشت. این مکمل می تواند در دوزهای مختلفی تهیه و عرضه شود و به علت تاثیراتی که در روند رشد ورزشکاران ایفا می کند، از محبوبیت خاصی در بین آنها و مخصوصا حرفه ای ها برخوردار است. برای مشاهده و خرید مکمل های ال کارنیتین، می توانید به صفحه ما در سایت وب دارو مراجعه کنید.

حافظ سلامت قلب

مطالعات پزشکی نشان داده اند که این ماده می تواند در کاهش فشار خون موثر باشد و هم چنین به کاهش بیماری های التهابی درونی که منجر به انواع مشکلات قلبی می شوند، منجر می شود. باید عنوان کرد که شاخص فشار خون، از مهم ترین فاکتور های تشخیص بیماری های قلبی است و ال کارنیتین می تواند به طور محسوسی در کاهش این عامل نقش موثری ایفا کند. هم چنین این آمینو اسید در بهبود عملکرد قلب و عروق و کاهش مرگ و میرهای ناشی از بیماری های این عضو تاثیرات شایانی داشته است.

 

افزایش گردش خون و بهبود سلامت قلب با مصرف ال کارنیتین

 

موثر در کنترل دیابت نوع 2

ال کارنیتین می تواند عوارض ناشی از دیابت نوع 2 را در بدن کاهش دهد و هم چنین به عنوان یک دارو، در کاهش قند خون موثر عمل کند. هم چنین این ماده می تواند توانایی بدن برای استفاده از کربوهیدرات ها را افزایش دهد و به این شیوه از بروز چاقی و تشدید آن (که در بیماران دیابتی به شدت دیده می شود) جلوگیری کند.

شناخت اثرات جانبی

مصرف این آمینو اسید در دوزهای مشخص شده عارضه جانبی به همراه نخواهد داشت. اما باید اشاره کرد که با وجود خواص زیادی که این ماده در بدن دارد، زیاده روی در مصرف آن می تواند منجر به بروز مشکلات گوارشی شود. از جمله این عوارض می توان به اسهال، استفراغ، گرفتگی معده و حالت تهوع اشاره کرد. هم چنین کارنیتین می تواند با داروهایی نظیر آنتی بیوتیک ها تداخل داشته باشد که در این صورت باید با مشورت پزشک آن را مصرف نمود. اگر به عنوان یک ورزشکار از این محصول استفاده می کنید، توجه داشته باشید که مصرف آن را برای طولانی مدت در برنامه خود قرار ندهید، زیرا می تواند منجر به اخلال در عملکرد قلب شود.

چه کسانی ال کارنیتین مصرف کنند؟

همانطور که عنوان شد، کبد و کلیه ها میزان کافی از این ماده را تولید کرده و نیاز بدن را برطرف می سازند. بنابراین افراد سالم، احتیاجی به مصرف این مکمل ها را ندارند. اما برخی گروه ها نظیر بیماران قلبی، باید این ماده را به عنوان یک دارو مصرف کنند که در این صورت تنها با تجویز پزشک این کار را انجام دهند. هم چنین تولید این ماده در بدن با افزایش سن، کاهش پیدا می کند و بنابراین افراد مسن، با نظر پزشک می توانند از مکمل های ال کارنیتین استفاده کنند.

از آنجایی که منابع غذایی این آمینو اسید، گوشت، مرغ، ماهی و لبنیات است، مصرف آن در افراد گیاه خوار می تواند به عنوان یک مکمل مورد نیاز باشد. بنابراین اگر رژیم غذایی گیاه خواری دارید، از کافی بودن این ماده در بدن خود اطمینان حاصل کنید و در صورت کمبود با مصرف مکمل آن را جبران کنید.

و در نهایت مصرف این مکمل در بین ورزشکاران و کسانی که قصد چربی سوزی دارند، بسیار دیده می شود. زیرا ال کارنیتین می تواند ضمن تامین انرژی مورد نیاز سلول ها، توان ورزشکاران را برای تمرینات قدرتی و هوازی افزایش دهد و با کوتاه کردن زمان ریکاوری عضلات، بازگشت به تمرین را سریع تر سازد. اما باید اشاره کرد که مصرف این ماده در کسانی که ورزش نمی کنند، به قصد افزایش چربی سوزی، مناسب نمی باشد و باید استفاده از آن را زیر نظر مربی و یا متخصص تغذیه انجام داد.

 

افزایش چربی سوزی با مصرف مکمل ال کارنیتین

 

این آمینو اسید به علت تاثیراتی که در افزایش گردش خون دارد، می تواند در حل مشکلات جنسی آقایان نیز موثر عمل کند و با تسریع اکسیژن رسانی به اندام جنسی، مدت زمان نعوظ را افزایش داده و تاثیرات مثبتی در اختلالات نعوظ داشته باشد.

و در نهایت...

ال کارنیتین آمینو اسیدی است که بدن قادر به تولید آن می باشد و در افراد سالم، به صورت طبیعی نیاز بدن برطرف خواهد شد. اما به علت تاثیراتی که این ماده در تامین سوخت مورد نیاز سلول ها دارد، در برخی گروه ها نظیر ورزشکاران و کسانی که مایل به چربی سوزی هستند، به صورت مکمل مصرف می شود. در چنین شرایطی، میزان خستگی های پس از تمرین کاهش پیدا می کند و هم چنین به علت افزایش گردش خون در بدن، اکسیژن بیشتری به عضلات خواهد رسید که نتیجه ای جز بهبود عملکرد آنها نخواهد داشت. باید اشاره کرد که این ماده می تواند به عنوان دارو برای بیماران قلبی و یا کسانی به دلایل متعددی با کمبود ال کارنیتین مواجهند، تجویز شود که در این صورت باید زیر نظر پزشک مصرف شود. اگرچه تاثیرات این آمینو اسید در چربی سوزی و افزایش قدرت عضلات به اثبات رسیده است، اما مصرف بیش از اندازه آن می تواند منجر به بروز مشکلات گوارشی شود و به ورزشکاران توصیه می شود تا در مصرف آن حد تعادل را نگه داشته و از متخصص تغذیه کمک بخواهند.