منیزیم و نقش آن در سلامت بدن
  • 2021/09/15
  • 0

منیزیم و نقش آن در سلامت بدن

منیزیم چهارمین ماده معدنی فراوان موجود در بدن انسان هاست که در سلامت جسم و ذهن ما تاثیرات شایانی دارد. از بافت های ماهیچه ای، تا ساختار اسکلتی، مغز و قلب و ... همگی برای ادامه حیات خود و فعالیت منظم، به این ماده معدنی نیاز پیدا می کنند. اما حتی اگر از برنامه غذایی سالمی هم برخوردار باشید، ممکن است در برهه های خاصی از طول عمر، با کمبود این ماده مواجه شوید. جالب است که با وجود مهم بودن این ماده معدنی، اطلاع رسانی در مورد آن و اهمیتی که برای سلامتی بدن دارد، به ندرت صورت گرفته است. این در حالی است که اگر در به منیزیم و نقش آن در سلامت بدن بیش از اینها اهمیت داده می شد، شاهد بسیاری از اختلالات جسمی و ذهنی امروزی نبودیم. در این مطلب قصد داریم شما را با این ماده و نقش و تاثیری که در سلامت جسم و ذهن ایفا می کند، آشنا کنیم. هم چنین منابع تامین این ماده معدنی را نیز به شما یادآور شده و راه های مقابله با کمبود این فلز را خاطر نشان خواهیم کرد. بنابراین برای افزایش اطلاعات خود و حفظ سلامت جسم، ادامه این مطلب را مطالعه نمایید.

 

نقش منیزیم در سلامت بدن

 

خواص مهم منیزیم

ماده ای که در جایگاه چهارم فراوان ترین ماده معدنی بدن قرار می گیرد، طبیعتا باید نقش های زیادی را عهده دار باشد. منیزیم خواص عدیده ای برای بدن دار و در بسیاری از فعالیت های اصلی و حیاتی جسم و ذهن، مشارکت می کند. در بدن حدود 60 درصد از منیزیم در استخوان ها و 40 درصد باقی مانده در عضلات، خون و سایر بافت های نرم است. کلیه سلول های ما دارای مقداری منیزیم می باشند و در واقع برای زنده ماندن به این فلز نیاز پیدا می کنند. پس زندگی و ادامه حیات ما به وجود این ماده وابسته است. در ادامه به صورت اجمالی به خواص مهم منیزیم در بدن اشاره شده است که می تواند سلامت را تضمین کند.

مشارکت در واکنش های بیوشیمیایی بدن

در بدن ما به صورت دائمی واکنش هایی در حال انجام است و آنزیم های موجود در بدن برای شرکت در این واکنش ها از فلز کمکی به نام منیزیم بهره می گیرند. اگر به صورت جزئی تر به این مورد نگاهی بیندازیم، منظور از واکنش های بیوشیمیایی فاکتورهای زیر است:

تولید انرژی : این فلز شرایطی را فراهم می آورد که بتوان از غذا برای تامین انرژی بهره جست.

تولید پروتئین: پروتئین ها از ترکیب شدن موادی به نام آمینو اسید تشکیل می شوند و ماده ای که در ترکیب شدن این اسید آمینه ها نقش آفرینی می کند، منیزیم است.

کمک به بقای ژن: بدون وجود منیزیم DNA و RNA انسان که ژن های ما را تشکیل می دهند، از بین خواهند رفت.

حرکت عضلات: کلیه ماهیچه های ما برای کوچک ترین حرکتی به منیزیم نیاز پیدا می کنند. در واقع کلیه انقباض و انبساط های عضلانی به کمک این فلز صورت می گیرد.

 

بهبود عملکرد عضلات با مصرف منیزیم

 

ایجاد نظم در سیستم عصبی: یکی دیگر از واکنش هایی که منیزیم را درگیر می کند، تنظیم کردن سیستم عصبی مرکزی بدن است. به کمک این ماده پیام های عصبی در سراسر بدن پخش می شوند.

بهبود عملکرد ورزشی

یکی دیگر از فواید منیزیم برای بدن، کمک به بهبود عملکرد ورزشی است. زمانی که فعالیت ورزشی انجام می دهیم، بدن به حدود 20 درصد بیش تر از زمان استراحت منیزیم نیاز دارد. این فلز در انتقال قند خون به ماهیچه ها کمک کرده و لاکتات که عامل گرفتگی عضلات حین ورزش است، دفع خواهد کرد. به این ترتیب خستگی حین و پس از تمرین کمتر به سراغتان خواهد آمد و این مساله به ویژه در افراد مسن بیش تر خود را نشان می دهد. غنی بودن بودن از منیزیم می تواند به بهبود عملکرد ورزشی کمک شایانی کرده و راندمان را بالاتر ببرد.

مقابله با افسردگی

عملکرد مغز و خلق و خوی انسان تا حد زیادی به تامین بودن از منیزیم بستگی دارد. زمانی که سطح این فلز در بدن پایین است، احتمال تنگی خلق و ابتلا به افسردگی نیز افزایش پیدا می کند. این مساله توسط بررسی های بالینی و پزشکی به اثبات رسیده است و محققان رابطه معناداری بین کمبود منیزیم و ابتلا به افسردگی و ناهنجاری های خلقی را کشف کرده اند. هر چند مصرف مکمل های این ماده می تواند به بهبود علائم افسردگی کمک شایانی کند، اما رژیم های غذایی امروزی که نیاز بدن را به این فلز تامین نمی سازند، می توانند اثرات مخرب دیگری هم بر بدن داشته باشند.

منیزیم برای مقابله با دیابت نوع 2

افرادی که میزان ناکافی منیزیوم در بدن خود دارند، در کنترل سطح قند خون هم دچار اختلال می شوند. مطالعات پزشکی نشان داده است که حدود نیمی از بیماران مبتلا به دیابت نوع 2، مقادیر کافی از منیزیم را در بدن خود ندارند و این مساله می تواند توانایی هورمون انسولین در کنترل قند خود را مختل سازد. باید اشاره کرد که برنامه های غذایی که نیاز بدن به این ماده را تامین نمی سازند، احتمال ابتلا به دیابت نوع 2 را نیز تشدید می کنند. بنابراین مقادیر کافی از این ماده هم در افراد سالم و هم بیماران مبتلا به مرض قند، می تواند در عملکرد مناسب هورمون انسولین نقش آفرینی کند.

مقابله کننده با التهاب

یکی از مهم ترین نقش های این فلز گران بها را می توان مقابله با التهاب های درونی بدن دانست. التهاب در بدن عامل اصلی ایجاد بیماری های مزمن است. از جمله این بیماری ها می توان به پیری زودرس، امراض قلبی، چاقی و حتی انواع سرطان ها اشاره کرد. افرادی که میزان کافی از این ماده را در برنامه غذایی خود ندارند، نشانه های التهاب را بیش از دیگران احساس کرده و در معرض ابتلا به فشار و چربی خون نیز قرار دارند. این ماده با دارا بودن اثر ضد التهابی می تواند به خوبی در از بین بردن بیماری های مزمن در مراحل اولیه کمک کننده باشد.

نقش منیزیم در میگرن

سردردهای میگرنی می توانند بسیار آزار دهنده باشند، زیرا در کنار سردرد، تهوع، استفراغ، حساسیت شدید به نور و ... نیز بروز می کند. مطالعات پزشکی نشان داده است که بیماران میگرنی، سطح کمتری از منیزیوم را در بدن خود دارا هستند و در صورتی که بتوانند با مصرف مواد غذایی و یا مکمل ها، این سطح را بهینه سازی کنند، احتمال کاهش تعداد و شدت حمله ها افزایش پیدا می کند.

 

منیزیم، ماده موثر در بهبود سردردهای میگرنی

 

فواید و نقش آفرینی های این ماده در بدن بیش از این حرف هاست و مواردی که نام برده شد، اصلی ترین کاربردهای این فلز در بدن است. بهبود علائم سندروم پیش از قاعدگی، کاستن از مقاومت بدن به انسولین، کاهش فشار خون و ... از موارد دیگری هستند که می توان در دسته خواص این ماده جای داد.

کمبود منیزیم در بدن باعث

بروز مشکلات زیادی می شود. اما نشانه های این کمبود در مراحل اولیه با سطوح پیشرفته متفاوت است. افرادی که به تازگی دچار کمبود این فلز شده اند، نشانه های زیر را تجربه خواهند کرد:

خستگی و ضعف

از دست دادن اشتها

تهوع

استفراغ

اما در صورتی که این مساله در مراحل اولیه شناسایی و درمان نشود، می تواند زمینه ساز بروز مشکلات جدی تر شود که شامل مور مور شدن بافت های بدن، بی حسی، گرفتگی های عضلانی به ویژه در ورزشکاران، تشنج و بروز مشکلاتی در ضربان قلب گردد.

برای کمبود منیزیم چه باید کرد؟

شاید تا چند صباح پیش، بروز کمبود این فلز به شدت نادر بود، اما امروزه و با توجه به عادات غذایی ناسالمی که برای اکثر افراد جامعه ایجاد شده است، چنین کمبودی شایع شده است. برای حل این مشکل ضروری است تا مواد غذایی حاوی این فلز را به خوبی بشناسیم و آنها را بیش تر در برنامه غذایی خود جای دهیم. از جمله این مواد عبارتند از
شکلات تلخ

آووکادو

انواع مغزها

حبوبات

توفو (پنیر سویا)

غلات کامل

ماهی های چرب نظیر سالمون

موز

 

منابع غذایی منیزیم

 

اگرچه منیزیوم را می توان در سایر مواد غذایی هم پیدا کرد، اما مواردی که نام برده شد، غنی ترین منابع غذایی تامین منیزیم بدن هستند. در صورتی که با بهره گیری از این مواد، نیاز بدن تامین نشد و یا بدن به شدت با کمبود این ماده مواجه شد، استفاده از مکمل ها ضرورت می یابد. مکمل هایی که در انواع اشکال مختلف به شکل قرص، جوشان و ... موجود می باشند و در صورت با کیفیت بودن، می توانند به خوبی نیاز بدن را تامین ساخته و سلامت جسم و ذهن را تضمین کنند.

بهترین مکمل منیزیم

شما می توانید برای خرید بهترین مکمل منیزیم به سایت وب دارو مراجعه کرده و اقدام به خرید نمایید. این مرکز با دارا بودن مرغوب ترین مکمل های موجود در بازار و با تضمین اصل بودن آنها، اقدام به عرضه گرفته و می توانید با خیالی آسوده تهیه بهترین مکمل منیزیم را به آن بسپارید. انتخاب نوع مکمل بستگی کامل به سلیقه شما در مصرف دارد. اگر از طرفداران قرص های جوشان هستید، این مکمل به شکل قرص جوشان و با طعم های متنوع و خوشمزه موجود بوده و مصرف آن ضمن تامین نیاز بدن، می تواند گوارا باشد. هم چنین در سایر اشکال نیز می توان این ماده را تهیه نمود. تنها کافی است سری به سایت وب دارو زده و سفارش خود را به صورت آنلاین ثبت نمایید. در کوتاه ترین زمان ممکن می توانید مکمل خود را در محل دریافت کرده و با مصرف آن، به سلامت سلول ها و عضلات خود کمک شایانی کنید.

سخن آخر آنکه منیزیم ...

یکی از مهم ترین فلزات بدن ماست که نقش آفرینی آن در بسیاری از فعالیت ها، غنی بودن بدن از آن را ایجاب می کند. این ماده ارزشمند می تواند به سلامت استخوان، عضلات، قلب، کلیه سلول ها و مغز کمک شایانی کند و کمبود آن ضمن اینکه بر سلامت جسمی تاثیر سوء خواهد داشت، منجر به بروز افسردگی نیز خواهد شد. تامین نیاز بدن به این فلز از طریق مصرف مواد غذایی نظیر حبوبات، مغزها، موز، شکلات  تلخ، آووکادو، ماهی و ... می باشد. این در حالی است که شرکت های داروسازی، اقدام به تولید مکمل های حاوی این ماده نیز کرده اند که می تواند به خوبی نیاز بدن را تامین سازد. در این بین سامانه فروش وب دارو که از خوش نامان در زمینه عرضه مکمل های غذایی و ورزشی و هم چنین محصولات آرایشی و بهداشتی است، بهترین مکمل های منیزیم را در سایت خود به فروش می رساند. توصیه می کنیم در صورت کمبود این ماده و نیاز به مکمل، به علت کیفیت بالا و قیمت مناسب، به وب دارو اعتماد کنید.