خواص دانه سویا برای خانم ها
  • 2021/09/08
  • 0

خواص دانه سویا برای خانم ها

شاید اگر مصرف سویا را یکی از جنجالی ترین بحث ها در حیطه تغذیه بدانیم، بیراه نگفته ایم. از سویی این دانه گیاهی سرشار از مواد مغذی است و رژیم های غذایی حاوی آن می تواند ریسک ابتلا به بیماری های قلبی و انواع سرطان ها را کاهش دهد. از سویی دیگر نگرانی هایی درباره وجود سویا در برنامه غذایی وجود دارد، زیرا بحث هایی در زمینه رابطه مصرف سویا با اختلال های تیروئید، ابتلا به سرطان سینه و افزایش هورمون های زنانه در مردان مطرح شده است. این بحث ها باعث جبهه گیری دو سویه ای در مورد مصرف یا مصرف نکردن سویا در برنامه غذایی شده است. از سویی محصولاتی که به واسطه سویا تولید می شوند، روز به روز در حال افزایش هستند و شاهد تولید انواع لبنیات و  محصولات دیگر به ویژه به منظور استفاده افراد با رژیم های گیاه خواری هستیم. برای حل شدن این نگرانی، مطلب پیش رو را بر اساس آخرین بررسی های انجام شده، تدوین نموده ایم. از آنجایی که اصلی ترین بخش نگرانی های در زمینه مصرف این محصول به بانوان باز می گردد، گریز هایی م به خواص دانه سویا برای خانم ها زده شده و از عوارضی که مصرف این ماده می تواند برایشان به همراه داشته باشد، سخن خواهیم گفت.

 

خواص دانه سویا برای بانوان

 

خواص دانه سویا

دانه سویا سرشار از پروتئین است و حاوی کلیه آمینو اسیدهایی است که بدن برای ساخت پروتئین به آن نیاز دارد. به همین دلیل است که این ماده در بین گیاه خواران که در برنامه خود گوشت و مرغ مصرف نمی کنند، جایگاه ویژه ای پیدا کرده است. آنها در برنامه غذایی خود از دانه سویا به عنوان منبع غنی پروتئین گیاهی استفاده می کنند. این دانه هم چنین حاوی چربی گیاهی، ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن می باشد. ارزش غذایی آن در هر 100 گرم، 172 کیلو کالری است و می توان آن را منبع غنی از مس، پروتئین و آهن دانست. به خواص دانه سویا، خاصیت آنتی اکسیدانی قوی را نیز باید اضافه کرد. آنتی اکسیدان ها در واقع ترکیباتی هستند که از وارد شدن آسیب به سلول های سالم بدن و تغییر شکل آنها پیش گیری به عمل می آورند. این تغییر شکل می تواند سبب بروز انواع بیماری های التهابی و هم چنین سرطان ها شود. نوع خاصی از آنتی اکسیدان موجود در این دانه، ایزوفلاون نام دارد که در ظاهر عملکرد مشابه به استروژن دارد. هر چند از نظر ساختار و ماهیت کاملا با یکدیگر متفاوت می باشند، اما مشابه بودن عملکرد آنها سبب شده تا سویا گیاهی هورمونی قلمداد شود. در ادامه شما را با برخی خواص سویا برای سلامتی آشنا می کنیم.

سویا و کاهش چربی خون

مطالعات بالینی متعددی وجود دارد که نشان می دهد، بین رژیم غذایی غنی از سویا و کاهش چربی های مضر خون، رابطه وجود دارد. بررسی های دقیق انجام شده نشان داده است که کاهش میزان چربی بد خون با مصرف 25 گرم سویا در طول روز، چیزی در حدود 2 تا 4 درصد است. البته در مدت زمان طولانی مصرف، این درصد افزایش نیز پیدا خواهد کرد. این تاثیر تا جایی شهره شده است که افراد با بیماری های قلبی بیش ترین گروه مصرف کننده سویا و فرآورده های آن نظیر توفو، تمپه و شیر سویا می باشند.

سویا، دانه دوستدار قلب

یکی دیگر از مزیت هایی که رژیم های غنی از سویا از آن بهره می برند، بهبود سلامت قلب است. این گیاه دارای آنتی اکسیدان هایی است که با التهاب های درونی بدن مقابله کرده و ریسک ابتلا به امراض قلبی را کاهش می دهند. هم چنین رگ های خونی با بهره گیری از این آنتی اکسیدان ها از التهاب به دور خواهد ماند و ریسک انواع سکته های قلبی و مغزی کاهش محسوس پیدا خواهد کرد.

 

بهبود عملکرد قلب با مصرف سویا

 

کاهش قند خون با مصرف سویا

این گیاه می تواند در کاهش میزان قند خون نیز موثر عمل کند. این تاثیر در بیماران مبتلا به دیابت و زنان یائسه بیش از دیگران خود را نشان می دهد. هم چنین مقاومت به انسولین که در بیماران دیابتی به شدت دیده می شود، با دارا بودن رژیم غنی از سویا، بهبود خواهد یافت. هر چه میزان مقاومت به انسولین در بدن بالا برود، احتمال ابتلا به دیابت نوع 2 نیز تشدید خواهد شد. مصرف سویا می تواند شرایطی را فراهم کند که این مقاومت در بدن شکسته شده و کاهش پیدا کند. به این شیوه می توان انتظار داشت که افراد سالم، افراد در معرض دیابت و بیماران دیابتی با مصرف سویا، به سلامت خود کمک شایانی کنند.

خواص سویا برای زنان

این لوبیای سحر آمیز خواص جالبی برای زنان دارد. از تاثیر مثبت بر روی زنان یائسه تا دیگر بانوان. این تاثیر را به وجود ایزوفلاون که نوعی آنتی اکسیدان است، نسبت می دهند. از آنجایی که تاثیر این ماده در بدن مشابه استروژن (نوعی هورمون زنانه) است، فواید جالبی پس از مصرف این دانه، شامل حال بانوان خواهد شد که در ادامه به توضیح آنها پرداخته ایم.

افزایش قدرت باروری:

در بررسی های پزشکی انجام شده، مشخص که زنان با رژیم غذایی حاوی سویا، قدرت باروری تا 1.8 برابر بیش از سایر بانوان را تجربه کرده اند. این ماده می تواند از اثرات مخرب بیسنفول (نوعی پلیمر که در تولیدات پلاستیکی از آن استفاده می شود) در بدن پیش گیری به عمل آورد. ظروف یک بار مصرفی که در آن غذا می خوریم و یا آن را نگه داری می کنیم، می تواند به این ماده آلوده شده و به این شیوه، پلیمر را وارد بدن ما کند.

در مقابل مطالعاتی هم وجود دارد که نشان می دهد مصرف این دانه به علت دارا بودن ایزوفلاون، می تواند در عملکرد تخمدان و رحم تاثیر منفی بگذارد. برای دور ماندن از این عوارض توصیه می شود که روزانه تا 25 میلی گرم از این آنتی اکسیدان موجود در سویا را مصرف کنید که معادل 4 وعده غذایی سویا در روز می باشد.

کاهش علائم یائسگی:

در دوران یائسگی میزان هورمون استروژن در بدن کاهش پیدا می کند. در نتیجه مشکلاتی نظیر خستگی، گرگرفتگی، خشکی واژن و حتی پوکی استخوان به سراغ فرد می آید. علت بروز پوکی استخوان در این دوران، کاهش میزان استروژن و نقش این ماده در ساخت استخوان هاست. استخوان ها به طور دائمی در حال تخریب و ساخته شدن هستند. هورمون استروژن در فرآیند بازسازی دائمی استخوان ها نقش آفرینی می کند و در دوران یائسگی که سطح این هورمون کاهش پیدا می کند، زنان مستعد بروز پوکی استخوان خواهند شد. مصرف دانه سویا به علت دارا بودن ایزوفلاون هایی که عملکرد مشابه استروژن دارند، می تواند از بروز این علائم پیش گیری کرده و در کاهش شدت آنها موثر می باشند. مطالعات نشان داده است که تعداد دفعات گر گرفتگی در زنان با مصرف این گیاه کاهش چشم گیری داشته است.

 

کاهش علائم یاسئگی با مصرف دانه سویا

 

کاهش ریسک ابتلا به سرطان سینه

زنانی که در برنامه غذایی خود از دانه های سویا استفاده می کنند، تا 27 درصد کمتر از دیگران بانوان به سرطان سینه مبتلا می شوند. هم چنین بررسی ها نشان داده است که زنان مبتلا به سرطان سینه با مصرف دانه سویا زیر نظر پزشک خود می توانند احتمال عود بیماری شان را به طور محسوسی کاهش دهند. هر چند به علت دارا بودن طیفی از آنتی اکسیدان ها، این دانه می تواند ریسک ابتلا به کلیه سرطان ها را کاهش دهد.

آیا مصرف سویا بد است؟

با وجود کلیه فوایدی که در مورد این لوبیا عنوان شد، گمانه زنی هایی در زمینه خطرآفرین بودن این دانه وجود دارد و عده ای به دلیل همین بد گمانی ها از مصرف این دانه خودداری می کنند. علت را می توان در موارد زیر دسته بندی نمود.

  1. ابتلا به سرطان سینه: برخی معتقدند که این دانه می تواند احتمال ابتلا به سرطان سینه را افزایش دهد. تا به حال مطالعه پزشکی که با قاطعیت به این فرضیه صحه گذاشته باشد، وجود ندارد و حتی می توان ادعا کرد که آنتی اکسیدان های این دانه جادویی در پیش گیری از بروز این عارضه هم نقش دارند.
  2. اخلال در عملکرد غده تیروئید: برخی مطالعات نشان داده است که زیاده روی در مصرف این دانه، می تواند منجر به کاهش عملکرد غده تیروئید شود. به کسانی که دچار اختلال در عملکرد این غده هستند، توصیه می شود زیر نظر پزشک از دانه سویا استفاده کنند. با این حال هیچ عارضه ای در افراد سالم مشاهده نشده است.
  3. تاثیر سوء بر هورمون های مردان: با توجه به دارا بودن آنتی اکسیدانی مشابه با استروژن، مصرف این ماده ممکن است در مردان موجب کاهش عملکرد هورمون های مردانه شود. البته مطالعات نشان می دهد که این تاثیر به شدت ضعیف بوده و تنها در اثر مصرف بیش از اندازه ناشی می شود.
  4. تاثیر سوء بر کودکان: نگرانی هایی در زمینه مصرف سویا و تاثیر بر رشد جسم و ذهن کودکان وجود دارد. اغلب افرادی که این نگرانی را مطرح می کنند، به رشد مغز، عملکرد غده تیروئید و سیستم تولید مثل اشاره می کنند. مطالعات بیش تری برای اثبات این ادعا نیاز است و تاکنون هیچ کدام از این اختلال ها در زمینه رشد کودکان به اثبات نرسیده است.
  5. کاهش جذب مواد مغذی در بدن: در سویا ترکیباتی وجود دارد که ممکن است در جذب ویتامین ها و مواد معدنی در بدن اختلال ایجاد کند. خیساندن، پختن و یا جوانه زدن سویا از راهکار هایی است که می تواند عملکرد این ترکیبات ضد مغذی را کاهش دهد.

 

احتمال کم کاری غده تیروئید با مصرف بیش از حد سویا

 

مکمل های سویا

یکی از راه هایی که می توان اطمینان داشت، میزان دوز استانداردی از این ماده را وارد بدن خود می کنیم و از خواص آن بهره خواهیم برد، استفاده از مکمل هایی است که حاوی این ماده می باشند. این مکمل ها اگر از مرجع مطمئنی خریداری شوند، نیاز بدن شما را تامین کرده و به ویژه در زنان موثر خواهند بود. اگر برای رهایی از علائم یائسگی و یا بهبود قدرت بارداری خود، به دنبال اضافه کردن این دانه به برنامه غذایی خود هستید، پیشنهاد ما به شما تهیه محصولات مکمل سویا است. داروخانه آنلاین وب دارو، عرضه کننده بهترین و استانداردترین نوع مکمل های سویا است که می تواند به بهترین شکل نیاز شما را به این ماده غنی برآورده سازد. در تهیه این مکمل ها از بهترین مواد اولیه بهره گرفته شده است و دوز آن به نحوی تنظیم شده که مضرات این دانه شامل حالتان نشود. شما می توانید برای خرید مکمل های سویا، به سایت وب دارو مراجعه کرده و نسبت به خرید این محصول با بهترین کیفیت و قیمت مناسب اقدام نمایید. هم چنین می توانید این فرآورده را در محل خود و در کوتاه ترین زمان ممکن تحویل بگیرید.

در نهایت آنکه سویا ...

یکی از پرفایده ترین دانه های گیاهی است که می تواند خواص عدیده ای برای سلامتی شما داشته باشد. کاهش التهاب های درونی بدن، بهبود عملکرد قلب، کاهش علائم یائسگی، افزایش قدرت باروری، بهبود سلامت استخوان ها و ... همه و همه از مزیت های استفاده از دانه سویا است. البته به شرطی که به اندازه و درست از این دانه استفاده شود. در غیر این صورت این گیاه شبه هورمونی می تواند مضراتی را به ویژه برای بانوان به همراه داشته باشد. پس در مصرف آن جنبه احتیاط را رعایت کنید. برای اطمینان از اینکه حد اعتدال در مصرف سویا را رعایت کرده اید، می توانید از مکمل های حاوی این ماده بهره گیرید که در داروخانه آنلاین وب دارو به فروش می رسد. تنها مراجعه به سایت وب دارو کافی است تا بهترین و مرغوب ترین مکمل های حاوی سویا را تهیه کرده و از خواص آن بهره ببرید.