معجزه ای به نام گلاب!
  • 2020/08/26
  • 0

معجزه ای به نام گلاب!

گلاب برگرفته از گلبرگ های گل سرخ است که در فرآیند عصاره گیری به دست می آید. ظاهری شفاف و بوی ملایم گل سرخ را داراست و در صورتی که به طور استاندارد تهیه شده باشد، قابل استفاده در غذا و نوشیدنی ها نیز می باشد. این ماده از قدیم الایام شناخته شده و در موارد بسیاری از جمله درمان آفتاب سوختگی، از بین بردن چروک های پوست و ایجاد طراوت و شادابی از آن بهره گرفته شده است. امروزه برند های معتبر آرایشی با آگاهی از خواص این ماده، محصولات مراقبتی و زیبایی حاوی گلاب تهیه کرده اند که بسیار پرطرفدار می باشد. در این مقاله به بررسی مزایا و معایب این ماده می پردازیم تا مصرف کنندگان، آگاهانه این محصولات را تهیه کنند.

 

معجزه گلاب در زیبایی پوست و مو

 

بررسی خواص گلاب در زیبایی و سلامت پوست و مو

مطمئنا افرادی که به سلامت پوست خود اهمیت می دهند، از گلاب و ماسک های تهیه شده از آن غافل نیستند. این ماده از جنبه های مختلف خواص خود را به پوست می رساند و تاثیرات چشمگیری  در سلامت آن دارد. در ادامه با برخی از آنها آشنا خواهیم شد:

پاکسازی کننده قوی پوست

این ماده در پاکسازی پوست به ویژه پوست های چرب نقش بسزایی دارد. کافی است پنبه ای را به گلاب آغشته کرده و به آرامی روی پوست خود بکشید. این کار باعث می شود تا تمام آلودگی های باقی مانده جذب پنبه شده و پوستی پاکیزه و لطیف را تجربه کنید. این ماده با دارا بودن خاصیت آنتی باکتریایی و ضد میکروبی، از تجمع ین مواد در منافذ پوست جلوگیری کرده و مانع از بروز آکنه می شود. هم چنین عصاره گل سرخ می تواند طراوت خاصی به سلول هایتان ببخشد که در نتیجه شاداب تر و جوان تر به نظر خواهید رسید.

 

گلاب و پاکسازی پوست از آلودگی ها

 

موثر در درمان چین و چروک

علت بروز بسیار از چروک های صورت، وجود رادیکال های آزاد می باشد. (رادیکال های آزاد اتم های ناپایداری در بدن هستند که برای رسیدن به ثبات با سلول ها واکنش می دهند و آنها را اکسید می کنند. هم چنین می توانند با ادامه این روند منجر به ایجاد چین و چروک و پیری زودرس شوند.) گلاب دارای خاصیت آنتی اکسیدانی است که می تواند تخریب سلول ها توسط رادیکال های آزاد را خنثی کند. به همین علت در از بین بردن چین و چروک های پوستی بسیار موثر عمل می کند. کافی است تا گلاب خنک را با آب خیار ترکیب کرده و با پنبه برای نیم ساعت روی پوست قرار دهید و با تداوم در این کار، نتایج حیرت آوری مشاهده کنید.

برای برجسته کردن لب ها

خاصیتی از گلاب که کمتر شناخته شده است، تاثیر در برجستگی و افزایش زیبایی لب هاست. کافی است هر شب قبل از خواب مقداری گلاب سرد را روی لبها مالیده و صبح روز بعد آن را بشویید. نتیجه در کمتر از یک ماه قابل مشاهده است. لبهایی جذاب، برجسته و خوش رنگ حاصل نفوذ عصاره گل سرخ در بافت سلول های پوست لب است.

 

برجستگی لب ها با ماسک گلاب

 

مقابله با اثرات مخرب نور خورشید

قرار گیری در معرض نور خورشید اجتناب ناپذیر است و مضرات اشعه های آن بر کسی پوشیده نیست. ایجاد خشکی در پوست و موی سر از جمله مهم ترین اثرات آن است، اما گلاب می تواند در ترکیب با عصاره روغن های طبیعی مانند روغن ویتامین E مانع از بروز چنین مشکلاتی شود. کافی است تا ماسکی طبیعی (ترکیبی از گلاب و روغن های طبیعی دلخواهتان ) تهیه کرده و آن را هفته ای دوبار  بر روی پوست صورت و کف سر ماساژ دهید. نتیجه ای که مشاهده خواهید کرد، لطافت و نرمی موها و پوست خواهد بود، به طوری که اشعه های آفتاب نمی تواند آنها را خشک و شکننده کند. البته باید عنوان کرد که برای جلوگیری از اثرات مخرب نور خورشید، استفاده از کرم های ضد آفتاب نیز ضروری است.

کارایی در درمان شوره سر

برای درمان مشکل خشکی پوست سر که شوره را ایجاد می کند، محصولات مختلفی روانه بازار شده است. اگر هنوز نتوانسته اید برای حل این مشکل راه حلی بیابید، ادامه این بند را از دست ندهید!  ترکیب عصاره گل سرخ به همراه گلیسرین معجزه خواهد کرد. علت این امر مواد آبرسان و تغذیه کننده ای است که در این ماده وجود داشته و پوست سر را تقویت می کند. کافی است پس از شستن موها در حمام، از این ترکیب برای آبکشی نهایی استفاده کنید. نتیجه این کار، علاوه بر مقابله با شوره سر، تقویت تارهای مو، زدودن مواد شیمایی از روی آنها و کمک به رشد موهای جدید است. استفاده از شامپوهای ضد شوره نیز در کنار این فراورده طبیعی توصیه می شود.

آبرسانی طبیعی و قوی

وجود آب در لایه های پوستی باعث ایجاد طراوات و شادابی در آن است. اما به دلایل گوناگون از جمله تغذیه ناسالم، عوامل محیطی و ... از میزان این رطوبت کاسته می شود. انواع کرم های آبرسان برای جبران این کمبود در بازار موجود می باشد، اما اگر به دنبال راه حل طبیعی و ارزان قیمت هستید، گلاب را امتحان کنید. نفوذ این عصاره به لایه های زیرین پوست، باعث حفظ رطوبت آن شده و برای مدت طولانی آن را مرطوب نگه می دارد. اسپری کردن روزانه این ماده بر روی پوست و تداوم در انجام آن، مانع از خشکی و افتادگی صورت شده و جوانی و سرزندگی را برایتان به ارمغان می آورد.

 

عصاره گل سرخ و آبرسانی قوی پوست صورت

 

موثر در درمان التهاب

افرادی که پوست های حساسی دارند، با کوچکترین اتفاق، قرمزی و التهاب را تجربه می کنند و این امری ناخوشایند است. این افراد نمی توانند از هر محصول مراقبتی و زیبایی استفاده کنند و دایره انتخاب هایشان به شدت محدود است. گلاب با دارا بودن خاصیت ضد التهابی می تواند التیامی برای این افراد باشد. مصرف این ماده باعث کاهش قرمزی، حساسیت، تورم و خارش می شود و تداوم در استفاده از آن می تواند این آثار را تا حد قابل قبولی کمرنگ کند.

کارآمد در تنظیم PH  پوست

شست و شوی صورت با  انواع شوینده ها، عوامل محیطی و ... می توانند PH  پوست را تغییر دهند. (PH مقیاسی است که با استفاده از آن میزان اسیدی و یا قلیایی بودن تعیین می شود.) برای یک فرد سالم این مقیاس 5.5 می باشد و تغییر آن می تواند سلامت پوست را با خطر جدی مواجه کند. برای تنظیم این مقیاس شرکت های تولید کننده محصولات آرایشی و بهداشتی، تونرها را بازار عرضه کردند که خاصیت تنظیم PH را دارا هستند. باید گفت گلاب یک تونر طبیعی محسوب می شود و استفاده مداوم از آن می تواند با تنظیم این مقیاس ضامن سلامت پوست باشد. برای این منظور می توان قبل از خواب این ماده به پوست اسپری کرده و صبح روز بعد آن را آبکشی نمود. برای سهولت در این کار می توانید از تونرهای گلاب موجود نیز استفاده کنید.

گلاب و عوارض احتمالی مصرف آن

حتی طبیعی ترین مواد هم می توانند در کنار خواص خود، عوارضی هم داشته باشند و ضروری است مصرف کنندگان از آنها آگاه باشند. اگرچه عوارض مصرف گلاب در برابر مزایای آن بسیار ناچیز است اما در ادامه به توضیح آنها خواهیم پرداخت:

ایجاد حساسیت پوستی

برخی از افراد از بنیان به این ماده حساسیت دارند و به هیچ طریق نمی توانند از آن استفاده کنند. زیرا پس از مصرف دچار تورم و قرمزی و حتی سوزش خواهند شد. برای جلوگیری از این مشکل، ابتدا قسمت کوچکی از پوست را به این عصاره آغشته کنید و در صورت عدم مشاهده عارضه خاصی  پس از 24 ساعت، استفاده از آن را در روتین روزانه مراقبتی خود قرار دهید.

تهوع و دل پیچه

مصرف گلاب به عنوان یک نوشیدنی انرژی زا، با عده کمی از افراد سازگار نیست و پس از استفاده دچار عوارضی نظیر دل درد و تهوع می شوند. البته مصرف زیبایی این ماده بیشتر به صورت موضعی بوده و احتمالا این گروه می توانند به این شیوه از خواص گلاب بهره ببرند.

در پایان باید گفت:

گلاب عصاره ای طبیعی و فوق العاده ارزان قیمت و پرخاصیت برای سلامتی انسان است. این ماده همزمان به عنوان یک آبرسان، تونر، پاکساز، تغذیه کننده و جوان کننده عمل کرده و از گذشته تا به امروز جایگاه خود را در بین خانم هایی که به زیبایی خود اهمیت می دهند، حفظ کرده است. استفاده از آن به سادگی چندبار اسپری کردن روی پوست است، اما نتایجی که بعد از آن به دست می آید، حیرت آور است. اگر از آن دسته محدود از افراد نیستید که به این عصاره حساسیت دارند، به پیشنهاد استفاده از گلاب و محصولات تهیه شده از آن به طور جدی فکر کنید.