7 علامت نشان دهنده سندورم روده تحریک پذیر (IBS)
  • 2020/25/11
  • 0

7 علامت نشان دهنده سندورم روده تحریک پذیر (IBS)

بیماری سندروم روده تحریک پذیر (Irritable Bowel Syndrome) عارضه ای است که تا حدود 18 درصد مردم دنیا را گرفتار کرده است و باعث بروز تغییرات در حرکات روده و دردهای شکمی می شود. عواملی نظیر تغذیه نامناسب، خواب بی کیفیت، استرس و تغییر رفتار باکتری های روده می تواند علائم این بیماری را تشدید کند و افراد مبتلا باید با شناخت موارد تحریک کننده در صدد جلوگیری از عود این عارضه بربیایند. از آنجایی که علائم بیماری های داخلی تا حد زیادی شبیه به یکدیگر است، ضروری است تا با جزییات این عارضه آشنا باشیم و در صورت ابتلا در صدد التیام بخشی به آن برآییم.

آشنایی با علائم بیماری سندروم روده تحریک پذیر

این بیماری علائم گوناگون و متنوعی دارد که ممکن است همه آنها در یک فرد بروز نکند و عوامل تشدید آنها نیز در مبتلایان گوناگون متفاوت است. در این قسمت علائم بارز این بیماری را عنوان می کنیم تا با شناخت بهتر آن، به جنگ این سندروم برویم.

شایع ترین علامت: درد و گرفتگی های شکمی

درد و گرفتگی در ناحیه شکم از مهم ترین و شایع ترین نشانه های بیماری IBS است که در مراحل اولیه تشخیص به کمکتان خواهد آمد. بدن انسان برای هضم غذا به هماهنگی مغز و روده ها احتیاج دارد و این مساله از طریق هورمون ها، اعصاب و سیگنال هایی که از طریق باکتری های مفید روده منتشر می شود، اتفاق می افتد. در مبتلایان به این بیماری، هماهنگی این دو ارگان اصلی بدن مختل شده و این مساله منجر به درد در عضلات دستگاه گوارش می شود. این درد معمولا در ناحیه زیر شکم می باشد و در بعضی افراد به سایر نقاط شکم نیز سرایت می کند.

 

گرفتگی های ناحیه شکم، از بارزترین علائم سندروم روده تحریک پذیر

 

افراد مبتلا باید در برنامه غذایی خود از فیبر بالا استفاده کنند تا از شدت گرفتگی ها بکاهند. هم چنین استفاده از شل کننده های روده نظیر روغن نعنا  و یا ملین های گیاهی نیز می تواند در التیام بخشی به این درد کمک کننده باشد. سایت وب دارو، امکان خرید اینترنتی محصولات ملین گیاهی را برایتان فراهم کرده است.

اسهال

اسهال یکی دیگر از علائم شایع این بیماری است که حدود یک سوم مبتلایان را درگیر می کند. اغلب کسانی که این علامت را تجربه می کنند، شاهد بروز ناگهانی آن هستند که با حرکات غیرعادی و سریع روده ای همراه است. شدت این عارضه به حدی است که برخی مبتلایان را در دوره عود، ناچار به خانه نشینی می کند.

یبوست

سندورم روده تحریک پذیر می تواند چهره های مختلف و متضاد داشته باشد و علیرغم اینکه اسهال یکی از علائم شایع آن است، یبوست عارضه ای است که حدود نیمی از مبتلایان را درگیر می کند. همانطور که اشاره شد، IBS ناشی از برهم خوردن تعادل بین مغز و روده در هضم غذاست و گاهی این ارتباط را سریع تر و گاهی کند تر می سازد. زمانی که این رابطه کند تر شود، روده آب بیشتری از مدفوع را به خود جذب می کند و دفع آن را با مشکل مواجه می سازد. به همین علت بیمار دچار مشکل یبوست ناشی از این سندروم می شود، به طوری که فرد در طول هفته بیش از 3 بار مدفوع خود را دفع نمی کند.

باید اشاره کرد که یبوست مشکلی است که به دلایل متعددی اتفاق می افتد و این بیماری یکی از دلایل آن است. در این عارضه یبوست همراه با دردهای شکمی است که از ناحیه زیرین شکم شروع شده و گاهی به اطراف آن نیز سرایت می کند. می توان با مصرف بیشتر فیبر و آب در برنامه غذایی، ورزش کردن مستمر و استفاده از ملین ها، شدت این یبوست را کاهش داد و در صدد التیام بخشی به حرکات روده ای گام برداشت. برای مشاهده ملین های گیاهی مناسب برای این عارضه می توانید به صفحه ملین های سایت وب دارو مراجعه نمایید.

اسهال و یبوست متناوب

متاسفانه این بیماری می تواند فرد را درگیر مشکل یبوست و اسهال تکرار شونده کند که حدود 20 درصد از مبتلایان آن را تجربه می کنند. این نوع از IBS سخت تر از دو نوع دیگر عنوان شده است و از شاخصه های بارز آن دردهای مزمن شکمی است که می تواند بسیار آزار دهنده باشد.

نفخ

یکی از مشکلات شایع افراد درگیر با سندروم روده تحریک پذیر بروز نفخ است و غالبا گروهی که از یبوست رنج می برند، این عارضه را تجربه می کنند. نفخ و تولید گاز در روده ها بیشتر در بین خانم هایی که دچار IBS می شوند، دیده می شود و یکی از بزرگترین معضلاتی است که مبتلایان عنوان می کنند. برای کاهش شدت این عارضه عدم استفاده از مواد غذایی حاوی لاکتوز می تواند تاثیرگذار باشد. هم چنین عصاره های گیاهی ضد نفخ نیز می توانند در بهبودی فرد تاثیرگذار باشند. شما می توانید با مراجعه به صفحه محصولات ضد نفخ ما در سایت وب دارو، برای تهیه آنها اقدام نمایید.

 

بروز نفخ، از نشانه های بیماری IBS

 

خستگی و خواب بی کیفیت

بیش از نیمی از مبتلایان به این بیماری با بی حالی و کسالت روزانه دست و پنجه نرم می کنند. میزان توانایی بدنی این گروه از افراد برای فعالیت های روزانه، کار و ... نسبت به دیگران کمتر است. هم چنین بی خوابی های شبانه یکی از مشکلات دیگر مبتلایان است و اغلب، بیدار شدن های مکرر در طول شب و احساس بی حالی و کسالت صبحگاهی از علائم بسیاری از بیماران است. در چنین افرادی، بی خوابی در طول شب منجر به تشدید علائم شکمی نظیر درد، نفخ، یبوست و اسهال در روز بعد خواهد شد.

اضطراب و افسردگی

این بیماری به ظاهر ساده می تواند تمام ابعاد زندگی یک فرد را تحت تاثیر قرار دهد و بروز افسردگی و استرس در چنین افرادی شایع می باشد. مطالعات گوناگون انجام شده بر روی مبتلایان به سندروم روده تحریک پذیر نشان داده است که سطح هورمون استرس که  کورتیزول نام دارد، در افراد مبتلا به این عارضه بیش از سایرین بوده است و همین مساله تشدید کننده علائم آنها نیز می باشد. چنین افرادی می توانند با بهره گیری از روش های کاهش استرس مانند یوگا، مدیتیشن و مراجعه به روانپزشک، به کاهش اضطراب و هم چنین علائم بیماری روده ای خود بپردازند.

 

افزایش تنش و اضطراب در افراد مبتلا به سندروم روده تحریک پذیر

 

اقدامات لازم در صورت ابتلا به سندروم روده تحریک پذیر

علائم عنوان شده لزوما به معنی ابتلای شما به این بیماری نیست و برای تشخیص قطعی نیاز به مراجعه به پزشک متخصص وجود دارد. اما باید عنوان کرد که اصلاح سبک زندگی می تواند تاثیرات شگرفی در بهبودی این بیماری اعمال کند. به عنوان مثال ورزش کردن، نوشیدن مقدار زیاد آب، استفاده از مواد غذایی و یا مکمل های ملین و کاهش سطح استرس می تواند به التیام بخشی این عارضه منتهی شود. هم چنین برخی مواد غذایی می توانند این علائم را تشدید کنند که البته در هر فرد نسبت به دیگری متفاوت است. بنابراین در صورت تشخیص مواد غذایی محرک، از مصرف آنها اجتناب کنید. به حداقل رساندن مصرف کافئین، الکل، نوشیدنی های قندی و غذاهای تند می تواند در عدم عود این عارضه تاثیرات مثبتی داشته باشد.

و کلام آخر...

عارضه سندروم روده تحرک پذیر (IBS) بیماری به ظاهر ساده ای است که در صورت درمان نشدن می تواند منجر به بروز اخلال در روند زندگی و حتی بیماری های روحی شود. بروز نفخ، اسهال، یبوست، دردهای شکمی، بی خوابی و بی حالی از شایع ترین علائم این بیماری هستند که با خوردن برخی غذاهای محرک، عدم نوشیدن آب کافی، عدم مصرف فیبر، بی تحرکی و اضطراب تشدید می شوند. بنابراین با اعمال تغییرات بسیار جزیی در سبک زندگی می توان به کنترل این عارضه کمک شایانی کرد و عملکرد روده را به روال عادی بازگرداند. استفاده از مواد غذایی و مکمل های ملین می تواند در کاهش علائمی نظیر نفخ و یبوست به شدت موثر عمل کند و در پایان مراجعه به پزشک را به کسانی که احتمال ابتلا به این بیماری را می دهند، توصیه می شود.