درمان های ساده برای شکنندگی ناخن ها
  • 2021/11/10
  • 0

درمان های ساده برای شکنندگی ناخن ها

ناخن ها یکی از اجزای بدن ما هستند که در کنار وظیفه حفظ و نگه داری از آخرین قسمت انگشتان، در زیبایی ظاهری مان هم تاثیر شایانی دارند. این قسمت از بدن به ویژه برای خانم ها از جایگاه ویژه ای برخوردار است و رسیدگی به آن برای طیف گسترده ای از افراد، در اولویت است. اما وای از روزی که این عضو از بدن دچار خشکی، شکنندگی و آسیب شود. در طول زندگی هر شخص، این مساله ممکن است بارها اتفاق بیفتد و در صورت رسیدگی نکردن، این مشکل حل نشده و بدتر نیز خواهد شد. شکنندگی ناخن ها به علل متعددی اتفاق می افتد که غالب آنها قابل درمان بوده و در صورتی که فرد به سلامت و زیبایی خود اهمیت دهد، می تواند طی دوره کوتاهی مشکل را برطرف کند. از سویی باید اشاره کرد که سالم بودن ناخن ها فقط جنبه زیبایی ندارد و اگر از مشکل نرمی و شکنندگی در این ناحیه در رنج هستید، هشدار جدی برای سلامتی را از طرف بدنتان دریافت کرده اید. بنابراین با توجه به این هشدار، سلامت کلی بدن خود را تنظیم کنید.

 

درمان های ساده برای داشتن ناخن های سالم

 

ناخن های ما از بافت پروتئینی به نام کراتین تشکیل شده است. کراتین یکی از اصلی ترین پروتئین های بدن ماست که وظیفه حفظ استحکام و انسجام بافت ها را عهده دار است. این پروتئین می تواند به جوانی، زیبایی و شادابی کلیه بافت های بدن منجر شود و کمبود آن، حالت ارتجاعی پوست را از بین می برد، شفافیت و درخشش موها را به شدت کم کرده و در ناخن ها خود را به شکل شکنندگی نشان می دهد. این بافت پروتئینی در ناخن ها وظیفه حفظ سلامت قسمت زیرین ناخن را به عهده دارد و از وارد شدن ضربه، ورود عوامل بیماری زا و ... به این ناحیه پیش گیری می کند. اما چه می شود که این بخش از بدن، آسیب پذیر شده و شکنندگی ناخن بروز می کند؟ این مطلب نکات علمی در این زمینه را به شما عرضه خواهد کرد.

علت شکستن ناخن ها

قطعا هر کسی که با این مشکل دست و پنجه نرم کرده باشد، به این سوال برخورده که علت شکستن ناخن هایش چه بوده است؟ آیا کمبود ویتامین ها در این عارضه نقش دارند؟ یا عوامل محیطی سبب بروز چنین حالتی می شوند؟

 

چرا ناخن ها شکننده می شوند؟

 

طبق بررسی های علمی انجام شده، ناخن های شکننده را به دو دسته خشک و  نرم تقسیم کرده اند:

  • ناخن های شکننده و خشک به علت رطوبت پایینی است که در این عضو وجود دارد که می تواند ناشی از شستن و خشک کردن بیش از اندازه دست و پا ایجاد شده باشد.
  • ناخن های شکننده و نرم ریشه در رطوبت زیاد دارند و علت اصلی آن را باید در استفاده بیش از اندازه از شوینده ها و مواد تمیز کننده خانگی و یا صنعتی دانست.

اما این پایان ماجرا نیست و عوامل دیگری هم در این مشکل دخیلند. برخی از این عوامل عبارتند از:

افزایش سن: با افزایش سن معمولا از استحکام و درخشش ناخن ها کاسته می شود. علت این مساله را باید در کاهش میزان پروتئین کراتین در بدن به دنبال افزایش سن جست و جو کرد. این علت، در ناخن های پا سبب سفتی و زمختی بیش تر و در ناخن های دست موجب نرمی و شکنندگی خواهد شد.

کمبود آهن: زمانی که میزان آهن بدن شما کم تر از حد استاندارد باشد، شکنندگی در ناخن ها بروز می کند. کمبود آهن به معنای کاهش میزان گلبول های قرمز و سرعت حرکت آنهاست. در نتیجه اکسیژن و مواد مغذی کمتری به واسطه خون به سلول های بدن می رسد و در کنار وارد شدن آسیب به همه اعضا و بافت ها، ناخن ها نیز شکننده خواهند شد.

کم کاری تیروئید: تیروئید کم کار در بخش های مختلفی از بدن اثر سوء می گذارد. از جمله مهم ترین آنها می توان به ریزش مو، خشکی پوست و هم چنین شکننده شدن ناخن ها اشاره کرد. چنان چه این عارضه درمان نشود، در کنار عوارض عنوان شده، مشکلات جدی تری دامن گیر فرد خواهد شد.

کمبود ویتامین ها و مواد معدنی: یکی دیگر از عللی که می تواند شکنندگی ناخن ها را به همراه داشته باشد، کمبود ویتامین ها و مواد معدنی بدن نظیر کلسیم، منیزیم، زینک، ویتامین های گروه B، D و ... می باشد. این ریزمغذی ها نقش های اساسی را در زیبایی و سلامت پوست، مو و ناخن ها ایفا می کنند و کمبود آنها، سلامت ناخن ها را تحت الشعاع قرار می دهد.

علت شکنندگی ناخن های من چیست؟

شما می توانید با مقایسه ناخن های پا و دست، به این نکته پی ببرید که آیا مشکل شکنندگی ناخن ها ناشی از یک عامل درونی است یا بیرونی؟ اگر شکنندگی و حساس شدن ناخن ها هم در دست و هم پاها مشاهده می شود، علت این عارضه در شما درونی است و با بررسی های تخصصی پزشکی و یا استفاده از مکمل های غذایی، این مشکل حل خواهد شد. اما اگر این عارضه تنها در دست یا پا مشاهده می شود، باید در بیرون از بدن خود به دنبال علت آن باشید. آیا از شوینده ها و تمیز کننده ها بیش از حد استفاده کرده اید؟ زمان زیادی را به شست و شو اختصاص می دهید و دائما در حال خیس و خشک کردن دست هایتان هستید؟ آیا از لاک پاک کن های حاوی مواد شیمیایی و تحریک کننده لایه بیرونی ناخن استفاده بیش از حد کرده اید؟ تمامی این عوامل می توانند در آسیب پذیر کردن ناخن های شما نقش داشته باشند.

 

شست و شوی بیش از حد دست، از علل شکنندگی ناخن ها

 

درمان شکنندگی ناخن ها

علل بروز این مشکل هر چه باشد، باید برای درمان آن اقدامات لازم را به انجام رساند. شما نمی توانید جلوی افزایش سن را گرفته و جوانی سلول ها را حفظ کنید، اما می توانید از ترک خوردن، شکافته شدن و سایر مشکلات، به شیوه هایی که در ادامه عنوان می شود، پیش گیری به عمل آورید.

از مرطوب کننده ها استفاده کنید

استفاده از یک کرم یا لوسیون مرطوب کننده، تا حد زیادی از خشکی و شکنندگی بافت رویی ناخن ها پیش گیری به عمل می آورد. استفاده از کرم هایی که حاوی لانولین و یا آلفا هیدروکسی اسید هستند، تاثیرات بسیار مثبتی در حفظ سلامت ناخن ها خواهد داشت. بعد از هر بار شست و شو، دست های خود را با کرم های مرطوب کننده، مالش دهید و این عمل را قبل از خواب نیز تکرار کنید. شما می توانید بهترین و مرغوب ترین نوع کرم های مرطوب کننده را از سایت وب دارو، به صورت آنلاین تهیه نمایید.

 

استفاده از کرم های مرطوب کننده برای افزایش استحکام ناخن ها

 

از دست های خود محافظت کنید!

شما می توانید به سادگی و با استفاده از یک دستکش، به بهترین شکل از دست ها و ناخن های خود محافظت کنید. به این ترتیب ضمن اینکه بافت ناخن هایتان خشک می ماند، مواد شیمیایی و شوینده های خشن و آسیب رسان، نمی توانند راهی به دست های شما داشته باشند. هم چنین سرما می تواند آسیب های جدی را به بافت ناخن و البته پوست شما وارد کند. توصیه می شود که برای حفظ سلامت ناخن ها، در روزهای سرد از دستکش در فضای بیرون از خانه استفاده کنید.

داروی تقویت ناخن

سعی کنید همواره سطح ویتامین ها و مواد معدنی بدن خود را چک کرده و آن را در حد مطلوبی نگاه دارید. کمبود ویتامین ها و مواد معدنی ضمن اینکه در سلامت ناخن ها، پوست و مو تاثیر سوء خواهد داشت، می تواند بیماری های جدی تری را به دنبال داشته باشد. بنابراین این مساله باید جدی گرفته شود. برای رفع کمبودهای احتمالی بدن و غنی سازی آن از ویتامین ها و مواد معدنی، طیفی از مکمل های غذایی تهیه شده اند که می توانند در کاهش شدت عارضه و درمان آن موثر باشند. شما می توانید بهترین مکمل های تقویت کننده ناخن، پوست و مو را از داروخانه آنلاین وب دارو تهیه نمایید. این داروخانه از بهترین و مرغوب ترین مکمل های تغذیه ای استفاده کرده و مطمئنا خرید از آن می تواند تجربه لذت بخشی برای شما باشد.

نکات مراقبتی زیر را رعایت کنید...

سعی کنید ناخن های خود را مرتبا سوهان بکشید تا شکستگی و شکنندگی ها در آن به حداقل برسد. زمانی که یک شکستگی را به حال خود رها می کنید، امکان شکافته شدن آن را افزایش داده اید. بنابراین از یک روتین مراقبتی منظم برای سوهان کشیدن به ناخن ها استفاده کنید.

از لاک پاک کن های فاقد استون استفاده کنید و به این شیوه به سلامت و استحکام بافت رویی ناخن ها کمک کنید.

از بلند کردن بیش از اندازه ناخن ها خوددای کنید، به این شیوه احتمال وارد شدن آسیب و شکنندگی را در آن به حداقل رسانده اید.

از محصولات مراقبتی ناخن که سبب سفت شدن لایه روی آن می شوند، استفاده کنید.

اگر با رعایت کردن این موارد، نتیجه مطلوب حاصل نشد، می توانید در کنار استفاده از مکمل های غذایی، به دکتر متخصص مراجعه کنید تا در صورت وجود عارضه، نسبت به درمان اقدام شود.

 

روتین های مراقبت از ناخن برای حفظ سلامت

 

سخن آخر آنکه...

ناخن ها تحت تاثیر عوامل بیرونی و درونی آسیب پذیر شده و شکننده می شوند. برای حل مشکل،ابتدا باید علت عارضه را تشخیص داد و سپس نسبت به درمان آن اقدام نمود. محافظت از ناخن ها در برابر مواد شیمیایی نظیر شوینده ها، لاک پاک کن و ... از مهم ترین اقدامات است و هم چنین حفظ آن در برابر سرما می تواند موثر باشد. استفاده از یک دستکش به هنگام های کارهای نظافتی و یا هنگام حضور طولانی مدت در سرما، از موثر ترین اقدامات می باشند. هم چنین اگر مساله از کمبود ویتامین ها و مواد معدنی نشات می گیرد، کافی است با مصرف مولتی ویتامین ها و مکمل های غذایی باکیفیت، سطح این ریزمغذی ها را در بدن به تعادل رساند. با کیفیت ترین و مقرون به صرفه ترین انواع مکمل های غذایی برای تقویت ناخن ها در سایت وب دارو، در اختیار شما عزیزان قرار گرفته است. کافی است با مراجعه به این سایت و سفارش آنلاین، مکمل خود را در کوتاه ترین زمان ممکن در محل خود دریافت نمایید.