مصرف مولتی ویتامین در بارداری
  • 2021/06/16
  • 0

مصرف مولتی ویتامین در بارداری

دوران بارداری از حساس ترین دوره های زندگی بانوان است که با نیازهای خاصی همراه می شود. یکی از این نیازها، ویتامین ها و مواد معدنی هستند که برای سلامتی مادر و جنین به شدت ضروری می باشند. چند صباحی است که مصرف مولتی ویتامین در بارداری جایگاه ویژه ای پیدا کرده است و عده ای از زنان قبل از اقدام به بارداری و حین آن شروع به مصرف این محصولات می کنند. اما آیا مصرف خودسرانه مولتی ویتامین ها درست و اصولی است؟ چه مکمل هایی در دوره بارداری برای بدن مناسب هستند و آیا مصرف مولتی ویتامین در بارداری می تواند عوارض جانبی داشته باشد؟ با توجه به شایع شدن مصرف این محصولات در دوران بارداری، تصمیم گرفتیم شما را با این اقدام، فواید و عوارض احتمالی آن آشنا کرده و بهترین راهکار برای تامین نیاز بدن مادران به ویتامین ها را مطرح سازیم. ادامه این مطلب را برای دریافت پاسخ تخصصی به این پرسش ها دنبال کنید.

 

آیا مصرف مولتی ویتامین در بارداری ضروری است؟

 

مصرف مولتی ویتامین در بارداری ضروری است؟

قبل از هر چیز به این پرسش پاسخ می دهیم که مصرف مولتی ویتامین در بارداری ضروری است؟ اگر چنین است، چه مکمل هایی در این دوره اجازه استفاده دارند و چه مکمل هایی خطرناک می باشند؟

دریافت مواد مغذی در هر مرحله از زندگی مهم است، اما این اهمیت در دوران بارداری دو چندان می شود. زیرا کودک شما هم به مواد مورد نیاز برای رشد احتیاج پیدا می کند. در دوران بارداری نیاز به درشت مغذی ها نظیر کربوهیدرات، پروتئین و چربی افزایش پیدا می کند. هم چنین نیاز به ترکیباتی نظیر ویتامین ها و مواد معدنی هم با افزایش روبرو می شود. در حالی که برخی زنان می توان بخش عمده نیاز خود را با برنامه غذایی درست تامین سازند، این امر برای برخی دیگر شدنی نیست. برای این منظور بهره گیری از مکمل هایی که به درستی برای فرد انتخاب شده اند، ضرورت می یابد. دلایلی که مصرف مولتی ویتامین ها در این دوره را بارز تر می سازد، عبارت است از:

کمبود ریز مغذی ها

آزمایش خون ساده می تواند کمبود ریز مغذی ها را در بدن نشان دهد. از آنجایی که این کمبود می تواند سبب بروز نقص های مادرزادی در جنین شود، استفاده از مکمل هایی که تامین کننده این نیاز در بدن مادر باشد، از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشد. باید در نظر داشت که برای کمبود ریزمغذی ها در بدن هر شخص، باید از مکمل های مخصوص استفاده شود. سایت وب دارو، برای کمک به مادران باردار برای تامین مناسب ترین مولتی ویتامین و خرید آن، آماده می باشد.

رژیم غذایی

یکی دیگر از دلایلی که مصرف مولتی ویتامین در بارداری را واجب می سازد، رژیم غذایی در مادران است. زنانی که از رژیم های غذایی خاصی تبعیت می کنند، باید در نظر داشته باشند که در معرض انواع کمبود ها قرار می گیرند. بنابراین برای تامین نیاز جنین خود به انواع ویتامین ها و مواد معدنی، باید از مکمل های مناسب استفاده کنند.

لزوم بهره گیری از مولتی ویتامین در زنان با رژیم های خاص

سیگار کشیدن

اگرچه استعمال سیگار و دخانیات در دوران بارداری توصیه نمی شود، اما برخی از زنان سیگار کشیدن را در این دوره، رها نمی کنند. لازم به ذکر است که نیاز بدن به برخی از مواد معدنی و ویتامین ها با سیگار کشیدن افزایش پیدا می کند. از جمله این ترکیبات می توان به ویتامین سی و فولات اشاره کرد. بنابراین مادران باردار باید مصرف مکمل هایی که این کمبود ها را برطرف سازد، در برنامه خود داشته باشند.

بارداری چندقلو

زنانی که نوزادان دوقلو و یا چندقلو به دنیا می آورند، بیش از سایر زنان به ویتامین ها و مواد معدنی نیاز دارند. این زنان باید برای تامین نیاز همه جنین های خود و هم چنین نیازهای بدن خود، ویتامین و مواد معدنی را در سطح مناسبی مصرف کنند و اگر این نیاز از طریق برنامه غذایی تامین شدنی نیست، مصرف مکمل های مناسب را در برنامه خود بگنجانند.

سوء تغذیه

در نهایت باید به زنانی اشاره کرد که قبل و یا حین بارداری، دچار سوء تغذیه بوده اند. این زنان غالبا دچار کمبودهای جدی در بدن خود هستند که ویتامین ها و مواد معدنی هم در زمره این کمبود ها قرار می گیرند. برای حل این مشکل، غالبا از مکمل هایی که تامین کننده این نقصان می باشد، بهره گرفته می شود.

در کنار این دلایل در پاسخ به این پرسش که مصرف مولتی ویتامین بارداری ضروری است؟ باید گفت که اکثر متخصصان زنان و زایمان توصیه می کنند که زنان قبل از شروع بارداری و حین آن از مکمل های حاوی ویتامین و اسید فولیک بهره بگیرند. به این شیوه جلوی ناهنجاری های رشد، زایمان زودرس و تولد نوزادانی که دچار اختلالات ناشی از مشکلات تغذیه ای هستند، گرفته می شود.

مکمل های مورد نیاز دوران بارداری

تا به این جا از اهمیت مصرف مکمل ها در دوران بارداری گفتیم. در این قسمت به بررسی این موضوع می پردازیم که مکمل های مورد نیاز دوران بارداری کدام ها هستند. قبل از هر گفته ای باید اشاره کرد که از خرید مکمل های بی نام و نشان و بدون تاییدیه های استاندارد، پرهیز نمایید. سعی کنید مکمل های مورد نیاز دوران بارداری را تنها از داروخانه های معتبر تهیه نمایید تا کوچکترین آسیبی به شما و جنین وارد نشود. در ادامه شما را با مکمل های مورد نیاز دوران بارداری آشنا می کنیم.

مولتی ویتامین بارداری

امروزه شرکت های معتبر داروسازی، مکمل هایی را تحت عنوان مولتی ویتامین بارداری تهیه کرده اند که برای بدن زنان باردار فرمولاسیون شده است. این مولتی ویتامین ها در انواع مختلف قبل، حین و پس از بارداری تهیه می شوند و می توان با اطمینان از تامین نیاز بدن به ویتامین های مورد نیاز این دوره خاص، از این محصولات بهره جست. باید اشاره کرد که مصرف مولتی ویتامین بارداری، نمی تواند جایگزین برنامه غذایی سالم شما شود و لزوم داشتن تغذیه ای مناسب از اهمیت ویژه ای برخوردار است. اگر به دنبال خرید مولتی ویتامین بارداری هستید، می توانید با خیال راحت، تامین این محصولات را به داروخانه اینترنتی وب دارو بسپارید.

مکمل اسید فولیک

اسید فولیک یکی از اشکال ویتامین B است که در رشد و نمو جنین تاثیر شایانی دارد. این ویتامین در سنتز DNA، تحرک و سلامت گلبول های قرمز و رشد جنین نقش موثر ایفا می کند و کمبود آن تاثیرات سوء و مخربی بر بدن مادر و نوزاد خواهد داشت. استفاده از مکمل اسید فولیک در این دوران به منظور تامین نیاز بدن مادرانی که دچار کمبود شده اند، توصیه می شود.

مکمل آهن

یکی دیگر از مکمل هایی که مصرف آن در دوران بارداری نیاز است، مکمل آهن است. حجم خون مادران در دوران بارداری افزایش پیدا می کند و این مساله نیاز به آهن را افزایش می دهد. آهن سبب اکسیژن رسانی به جنین شده و در صورت کمبود آن، زایمان زودرس، افسردگی و بی حالی در مادر افزایش پیدا می کند. کمبود آهن در دوران بارداری به شدت مرسوم است و این مساله خرید مکمل آهن و مصرف آن را به شدت تشدید کرده است.

 

مکمل آهن، اصلی ترین مکمل مورد نیاز در بارداری

 

ویتامین D

 یکی دیگر از ویتامین هایی که مصرف آن در دوران بارداری از اهیمت ویژه ای برخوردار است، ویتامین D است. این ویتامین در تقویت سیستم ایمنی بدن مادر، تقویت و سلامت استخوان ها و هم چنین تقسیم سلولی نقش موثری دارد. کمبود ویتامین D هم در دوران بارداری به چشم می خورد و توصیه می شود این کمبود را با مصرف مکمل های مناسب جبران کنید.

منیزیم

منیزیم یک ماده معدنی ضروری در بدن است که در بسیاری از فعالیت ها نقش دارد. از سلامت استخوان ها و ماهیچه ها تا سیستم عصبی بدن و تقویت ایمنی و ... . کمبود این ماده در دوران بارداری احتمال به دنیا آوردن نوزادی با بیماری های نقص سیستم عصبی را تشدید می کند. به همین دلیل توصیه می شود که مادران میزان این ماده معدنی را در بدن خود در سطح کافی نگه داشته و در صورت لزوم از مکمل های مخصوص بهره گیرند.

بهترین مارک مولتی ویتامین در بارداری

سوالی که ذهن بسیاری از مادران را درگیر می کند این است که بهترین مارک مولتی ویتامین در بارداری کدام است؟ با خرید کدام مولتی ویتامین می توان از تامین نیاز بدن مطمئن شد. باید گفت که انتخاب مولتی ویتامین مناسب در دوران بارداری کاملا بستگی به آنالیز کمبود های بدن مادر دارد. بهترین مارک مولتی ویتامین در بارداری برای مادران، آنی است که تامین کننده کلیه کمبودهای بدنشان باشد. گاهی این کمبود تنها یک ویتامین است و گاهی چند ماده در بدن دجار نقصان شده است. بنابراین توصیه می شود که هر شخص با توجه به کمبود های بدن خود و هم چنین مشورت با پزشک مولتی ویتامین خود را انتخاب کند. مساله ای که حائز اهمیت است، آن است که خرید مولتی ویتامین از مرجعی معتبر صورت گیرد تا نگرانی ها بابت خرید محصولی بی کیفیت و نامناسب از بین برود. خوشبختانه باید اشاره کرد که داروخانه اینترنتی وب دارو، با دارا بودن بهترین مارک مولتی ویتامین در بارداری کار شما را برای خرید این محصولات ساده ساخته است. شما می توانید برای خرید مولتی ویتامین بارداری به این سامانه آنلاین مراجعه کرده و ضمن دریافت مشاوره رایگان، نسبت به خرید محصول اقدام نمایید.

 

استفاده از مکمل های مناسب در دوران بارداری