نقش بتا آلانین در بدنسازی
  • 2021/11/03
  • 0

نقش بتا آلانین در بدنسازی

بتا آلانین نامی آشنا و محبوب در بین ورزشکاران و به ویژه بدنسازان است که می تواند به بهبود عملکرد ورزشی منجر شود. گفته می شود که مکمل های حاوی این ماده تاثیرات مثبتی در افزایش قدرت ماهیچه و بهبود توان ورزشی و چربی سوزی ایفا می کنند و به همین دلیل استفاده از آن در بین ورزشکاران حرفه ای مرسوم است. اما آیا این ادعا ها در مورد این مکمل واقعی است؟ اگر چنین است، نحوه عملکرد این ماده در بدن چیست و با چه مکانیزمی به بهبود قدرت و عملکرد ماهیچه ها کمک می کند؟ آیا می توان از خاصیت چربی سوزی این ماده برای رسیدن به تناسب اندام استفاده کرد؟ پرسش های زیادی در زمینه این مکمل و کارکرد آن در بدن و هم چنین نقش بتا آلانین در بدنسازی وجود دارد. در این مطلب قصد داریم شما را با این مکمل، خواص و عوارض احتمالی و هم چنین کاربردهایش آشنا کنیم. شما می توانید برای آگاهی یافتن در مورد بتا آلانین و صحت ادعاهایی که در مورد آن وجود دارد، این مطلب را مطالعه کرده و در صورت نیاز به این ماده، به درست ترین شیوه آن در برنامه خود قرار دهید.

بتا آلانین چیست؟

در بررسی ماهیت بتاآلانین باید گفت که این ماده نوعی آمینو اسید غیرضروری است. غیر ضروری بودن این ماده به آن معناست که بدن ما قادر به تولید آن می باشد و ضرورتی برای تامین آن از طریق مواد غذایی و مکمل ها وجود ندارد. آمینو اسیدها واحد های سازنده پروتئین در بدن ما هستند، اما بتا آلانین از آن دسته اسیدهای آمینه ای نیست که برای سنتز پروتئین از آن استفاده شود و تاثیرات آن در بدن و فوایدش برای ماهیچه ها به نحو دیگری اعمال می شود. این ماده در تمام عضلات اسکلتی بدن حضور دارد و یکی از اصلی ترین وظایف آن در بدن تولید کارنوزین است. کارنوزین یکی از مهم ترین واحدهای سازنده پروتئین است که از ترکیب بتا آلانین و هیستیدین ساخته می شود. کارنوزینی که به واسطه حضور این اسید آمینه تولید می شود، در عضلات اسکلتی ما ذخیره شده و مانع از تجمع اسید لاکتیک در بدن می شود. این به معنای کاهش دردهای عضلانی پس از تمرین های سخت و سنگین و بهبود عملکرد ورزشکار حین انجام تمرینات است.

 

بتا آلانین و نقش آن در بدنسازی و عضله سازی

 

نقش بتا آلانین در بدن

به طور طبیعی در بدن ما سطح هیستیدین بالا و سطح بتا آلانین پایین است. این دو ماده باید با یکدیگر ترکیب شوند تا کارنوزین شکل گیرد. اما سطوح پایین بتا آلانین سبب محدود شدن این تولید شده و میزان کارنوزین در بدن کاهش پیدا می کند. کارنوزین وظیفه تنظیم اسیدیته بدن را نیز به عهده دارد و زمانی که میزان یون های هیدروژن در بدن افزایش پیدا کرده و PH ماهیچه ها کاهش می یابد، با تنظیم این اسیدیته، مانع از ایجاد حس خستگی در بدن و عضلات می شود. (آزاد شدن یون های هیدروژن در ماهیچه ها سبب ایجاد حس خستگی می شود که در عملکرد ورزشی تاثیر سوء خواهد داشت.) در صورتی که این ماده به شکل مکمل به بدن برسد، میزان آن تا 80 درصد افزایش پیدا کرده و در تولید کارنوزین و بهبود توانایی ماهیچه ها نقش آفرینی می کند. اما کارنوزین در بدن ما چه وظیفه ای را به عهده دارد و چرا تا این حد مورد علاقه ورزشکاران است؟

زمانی که ورزشکار در حال انجام تمرینات ورزشی است، گلوکز به عنوان سوخت اصلی در بدن شروع به تجزیه شدن می کند. هر چه فعالیتی که انجام می شود، سنگین تر باشد، میزان این تجزیه هم بیش تر خواهد بود. در حین تمرین ماهیچه ها گلوکز را به لاکتیک اسید تجزیه می کنند که در نهایت این لاکتیک اسید یون هیدروژن را در ماهیچه ها آزاد می کند. این یعنی اسیدیته ماهیچه کاهش پیدا کرده و PH در آنها کم خواهد شد. این اسیدیته نامتعادل از شکسته شدن گلوکز در ماهیچه ها جلوگیری کرده و در نتیجه توان عضلات برای انقباض را کاهش می دهد. این مساله خستگی در عضلات و در نتیجه پایین آمدن راندمان تمرینی را منجر می شود. کارنوزین در این قسمت وارد عمل می شود و با خاصیت تنظیم کنندگی اسیدیته، مانع از این فرآیند می شود. در نتیجه احساس خستگی در فرد به تعویق می افتد و می تواند مدت زمان بیش تری به تمرین خود ادامه دهد. در ادامه با جزئیات بیش تری به بررسی نقش بتا آلانین در بدن می پردازیم.

 

بتا آلانین با بدن ورزشکاران چه می کند؟

 

به تعویق انداختن خستگی

با مصرف مکمل های بتا آلانین می توانید برای مدت زمان طولانی تری ورزش کنید. زیرا زمان رسیدن به خستگی به طور محسوسی کاهش پیدا می کند و به این شیوه راندمان شما در طول ورزش افزایش پیدا می کند. این نقش آفرینی بتاآلانین با بررسی بر روی ورزشکاران حرفه ای به اثبات رسیده است و مطالعات نشان داده که تنها پس از 4 هفته مصرف این ماده، مدت زمان رسیدن به خستگی تا 14 درصد به تعویق افتاده است.

 

به تاخیر انداختن زمان رسیدن به خستگی با مصرف بتا آلانین

 

بهبود عملکرد در تمرینات قدرتی

ورزش های قدرتی به توان بدنی بالایی احتیاج دارند. اما این توان بدنی به راحتی تحت تاثیر بالا رفتن اسیدیته عضلات قرار گرفته و تحلیل می رود. بتا آلانین می تواند قدرت و توان ماهیچه ها در طول تمرینات کوتاه مدت و با شدت بالا، حفظ کرده و مانع از افت انرژی و توان عضلات گردد. مصرف مکمل های بتا آلانین به افرادی که ورزش های تناوبی کوتاه مدت و با شدت بالا (HIIT) انجام می دهد، توصیه می گردد.

افزایش حجم عضلات

در برخی مطالعات که بر روی ورزشکاران انجام شده است، شواهدی مبنی بر بهبود ترکیب بدنی به نفع تولید عضله بدون افزایش بافت چربی به دست آمده است. بتا آلانین می تواند توده عضلانی در بدن را بدون اینکه بافت چربی را زیاد کند، افزایش داده و به این شیوه به قدرت بدنی ورزشکاران اضافه کند. البته باید به بهبود راندمان ورزشی و کاهش زمان رسیدن به خستگی هم در این حوزه اشاره کرد و این موارد می توانند به خودی خود عضله سازی را تسریع کنند، به شرط آنکه فرد از تغذیه مناسبی استفاده کرده و ریکاوری خوبی نیز داشته باشد.

 

افزایش حجم و قدرت عضلات با مصرف مکمل های بتا آلانین

 

بهبود قدرت بدنی افراد مسن و زنان

زنان به طور طبیعی میزان کمتری از بتا آلانین را در ماهیچه های اسکلتی خود دارا هستند. هم چنین میزان این اسید آمینه با افزایش سن کاهش پیدا می کند. مصزف مکمل های حاوی بتا آلانین می تواند در بهبود توان بدنی افراد مسن و هم چنین بانوان موثر بوده و نه تنها در ورزش، بلکه برای انجام فعالیت های روزانه به کمکشان بیاید.

کارنوزین، آنتی اکسیدانی قدرتمند

کارنوزین در کنار خواصی که برای بدن و عضلات دارد، آنتی اکسیدان نیز می باشد. آنتی اکسیدان بودن این ماده به معنای آن است که با عوامل مخرب سلولی نظیر پرتوهای خورشید، آلودگی های محیطی و ... مقابله کرده و مانع از اکسید شدن سلول های سالم بدن می شود. در صورتی که آنتی اکسیدان ها در بدن فعالیت نکنند، علائم پیری به سرعت خود را نشان داده و بیماری های التهابی نظیر انواع سرطان ها، امراض قلبی و ... تشدید می شود. کارنوزین با خاصیت آنتی اکسیدانی خود، ضمن به تعویق انداختن علائم پیری در بدن، می تواند از بروز انواع التهاب ها نیز پیش گیری کرده و به ویژه در افراد مسن، بسیار سودمند است.

منابع غذایی بتا آلانین

همان طور که بدن ما به طور طبیعی این ماده را تولید می کند، در بدن حیوانات نیز مقادیری از بتا آلانین وجود دارد. به همین دلیل می توان به گوشت مرغ، ماهی و انواع گوشت های قرمز به عنوان منابع غذایی بتا آلانین اشاره کرد. افرادی که رژیم های غذایی گیاهی دارند، بخش عمده ای از منابع غذایی بتا آلانین را از دست می دهند و به همین دلیل تا 50 درصد کمتر از دیگران این آمینو اسید را در ماهیچه های اسکلتی خود دارا می باشند. در این افراد ضرورت مصرف مکمل های بتا آلانین بیش از دیگران دیده می شود و توصیه می گردد با خرید مکمل بتا آلانین از مراجع معتبر، نیاز ماهیچه های خود را تامین کنند.

 

گوشت، مرغ و ماهی، از منابع اصلی بتا آلانین

 

عوارض بتا آلانین

اگرچه این ماده خواص بسیار زیادی برای بدن دارد، اما مصرف بیش از اندازه آن، بی ضرر نیست. در صورتی که فرد بیش از حد استاندارد از بتا آلانین استفاده کند، احساسی شبیه به گز گز شدن پوست را در نواحی نظیر گردن، صورت و پشت دست ها تجربه خواهد کرد. شدت سوزن سوزن شدن با افزایش دوز مصرفی، بیش تر نیز خواهد شد. البته این عارضه به همین جا ختم می شود و عوارض جدی تری برایتان به همراه نخواهد داشت. به سادگی می توان با رعایت دوز استاندارد مصرف بتا آلانین از بروز این عارضه جلوگیری کرده و حتی در زمان ابتلا هم با تنظیم میزان مصرف، این احساس سوزن سوزن شدن، برطرف خواهد شد.

خرید بتا آلانین

خرید بتا آلانین در بین ورزشکاران به علت تاثیرات نام برده به شدت مرسوم است. اما برای اینکه به بهترین نوع این مکمل دسترسی داشته باشید، توصیه می کنیم خرید بتا آلانین را تنها از مراجع معتبر به انجام برسانید. شما می توانید با خیالی آسوده خرید این مکمل را به سایت وب دارو بسپارید. وب دارو عرضه کننده بهترین و معتبرترین مارک بتا آلانین موجود در بازار است و مصرف کننده هیچ نگرانی بابت خرید جنس بی کیفیت نخواهد داشت. شما با خرید بتا آلانین از داروخانه آنلاین وب دارو، ضمن اینکه از کیفیت محصول مطمئن خواهید بود، می توانید آن را در کوتاه ترین زمان ممکن در محل خود دریافت کنید. طیفی از مشتریان راضی و وفادار به این مرکز، گواهی است که محصولات و مکمل های وب دارو از کیفیت بالایی بهره مند است.

در نهایت آنکه ...

 بتا آلانین از آمینو اسیدهایی است که اگرچه مستقیما وارد سنتز پروتئین نمی شود، اما خواص خود را به شیوه های دیگری به بدن می رساند. این ماده می تواند زمان رسیدن به خستگی را در ورزشکاران و سایر افراد به تعویق بیندازد و به ماهیچه ها قدرتی مضاعف برای انجام تمرینات سنگین بدهد. کسانی که به تمرین های هیت علاقه مندند، می توانند با مصرف این مکمل به خوبی راندمان خود را بالا برده و نتیجه مطلوبی را کسب کنند. شما می توانید مکمل بتا آلانین را با کیفیت عالی و قیمت مناسب از سایت وب دارو تهیه کرده و با اطمینان مصرف نمایید. با مراجعه به سایت این مرکز قادر خواهید بود ضمن مشاهده انواع مکمل های بتا آلانین از برند های مشهور، از جزئیات و نحوه مصرف آنها مطلع شده و محصول را پس از سفارش در محل خود دریافت نمایید.