درمان میگرن در خانه
  • 201/12/22
  • 0

درمان میگرن در خانه

از هر هفت نفر، یک نفر با بیماری میگرن دست و پنجه نرم می کند و این عدد به معنای ابتلای حدود 1 میلیارد نفر در دنیاست. شاید جمعیت بالایی که با این مساله درگیر هستند، این فکر را به ذهن برساند که قطعا تا کنون درمانی برای این بیماری شناخته شده است. اما تایید این ذهنیت به این سادگی نیست و از آنجایی که عارضه میگرن بسیار شخصی است و در هر فرد به نحوی خاص تشدید شده و بروز می کند، درمان های آن نیز متفاوت می باشد. اما به طور کلی نکاتی وجود دارد که می تواند به تسکین دردهای میگرنی و یا کاهش تعداد دفعات حمله و حتی درمان میگرن در خانه کمک شایانی کند. در این مطلب تلاش کرده ایم راهکارهای ساده ای را برای رهایی از درد میگرن و یا حداقل تسکین علائم آن عنوان کنیم. لازم به ذکر است که این راهکارها امتحان خود را پس داده اند و افراد زیادی با رعایت کردن مواردی که نام می بریم، به نتیجه رسیده اند. امید است با توجه به مواردی که گفته می شود، بتوان به بهبود وضعیت بیماران و درمان میگرن در خانه کمک کرد.

 

آنچه باید درباره میگرن بدانید!

 

میگرن چیست؟

به نوعی از سردردهای عصبی که به صورت دوره ای و تکرار شونده به سراغ فرد می آید، میگرن گفته می شود. این درد تنها ناحیه سر را درگیر نمی کند و اغلب مبتلایان علائم دیگری نظیر حالت تهوع، حساسیت به نور، بو و صدا، دردهای ضربان دار در ناحیه سر و چشم، استفراغ، بی حس شدن دست و پا، بی اشتهایی و ... را تجربه می کنند. این درد می تواند به صورت ناگهانی شما را درگیر کند و برخی موارد نظیر عادت ماهیانه در زنان، استرس، آلودگی های محیطی، تغییرات در سطح هورمون ها، تغییرات در برنامه غذایی و خواب نیز در بروز و عود آن موثر می باشند. این درد می تواند از چند ساعت تا حتی چند روز ادامه پیدا کند و به شدت بر قدرت تمرکز و توانایی جسمی و ذهنی فرد تاثیر گذار خواهد بود.

تشخیص میگرن

سردرد مساله ای شایع است که همه انسان ها در طول زندگی خود آن را تجربه می کنند. اما از کجا می توان تشخیص داد که این درد متعلق به نوع میگرنی است یا علت دیگری دارد؟ در این قسمت راهکارهایی برای تشخیص میگرن را به شما یادآور می شویم. ناگفته نماند که تشخیص نهایی این عارضه باید توسط پزشک متخصص صورت گیرد و مواردی که نام برده می شوند، تنها به منظور تخشیص اولیه شما در منزل می باشد.

 

سردرد میگرنی چگونه تشخیص داده می شود؟

 

اولین تفاوتی که بین سردردهای عادی و میگرنی مشاهده می شود، ضربان دار بودن درد میگرن است. به این معنی که مبتلایان در محل درد، ضربه هایی را احساس می کنند که در سایر دردهای سر تجربه نمی شود.

شدت درد دیگر تفاوتی است که می تواند در تشخیص میگرن به کمکتان بیاید. شدت دردهای میگرنی به قدری است که برای فرد ناتوانی به همراه می آورد. به این معنا که فرد مبتلا از انجام امور روزانه اش باز می ماند. این مساله به ندرت در دیگر سردردها نظیر دردهای تنشی مشاهده می شود.

کسانی که دچار حمله میگرنی می شوند، سایر علائم که در قسمت های پیشین همین مطلب به آنها اشاره شد را نیز تجربه می کنند. به عنوان مثال حساسیت به نور و صدا از جمله مهم ترین نشانه های دردهای ناشی از میگرن است. هم چنین ممکن است در سیستم گوارشی فرد میگرنی اختلالاتی ایجاد شود که از آن جمله می توان به اسهال، استفراغ، یبوست، دردهای شکمی و ... اشاره کرد.

 

حساسیت به نور در مبتلایان به میگرن

 

غالب افرادی که دچار حمله میگرنی می شوند، درد را در یک طرف سر خود و گاهی تا ناحیه یک چشم تجربه می کنند. این در حالی است که سایر دردها، کل سر و یا پیشانی را در دو طرف احاطه می کند و به یک قسمت از سر اختصاص ندارد.

زمانی که از ابتلا به میگرن اطمینان حاصل شد، وقت آن فرارسیده است که با کسب دانش و آگاهی نسبت به این درد، در جهت کاهش شدت آن و هم چنین کاستن از تعداد دفعات درگیری با آن گام برداشته شود. ادامه این مطلب می تواند در این راستا به کمکتان بیاید.

 

میگرن، دردی در یک طرف سر

 

درمان میگرن چیست؟

اگرچه بسیاری از مبتلایان از داروهای شیمیایی به هنگام ابتلا به درد استفاده می کنند و تا حدی می توانند در کاهش شدت عارضه موفق شوند، اما این واقعیت وجود دارد که بسیاری از مبتلایان به این بیماری حتی پس از مصرف دارو هم نمی توانند درد را مهار کنند. داروها تا حدی در التیام بخشی به درد و حتی کاهش دفعات ابتلا موثرند، اما راهکارهای دیگری هم وجود دارد که می تواند به شکل موثر تری در جهت تسکین درد میگرن گام بردارد.

برای درمان میگرن چه بخوریم؟

ساده ترین راه برای کاهش شدت درد، مصرف مواد غذایی است که می توانند در این زمینه موثر باشند. پرسش اینجاست که برای درمان میگرن چه بخوریم؟ چه مواد غذایی می توانند در مسیر درمان و پیش گیری به کمکمان بیایند؟ کدام دسته از مواد غذایی محرک دردهای میگرنی هستند که باید از مصرف آنها دوری گزینیم؟

آب رسانی به بدن

یکی از ساده ترین راهکارهای کاهش شدت درد و تعداد حمله ها، آبرسانی منظم و مداوم به بدن است. زمانی که بدن به خوبی از املاح و الکترولیت هایی که توسط آب دریافت می شود، غنی باشد، احتمال شدت گرفتن حمله های میگرنی و تکرر در آنها کاهش پیدا می کند. اگر گمان می کنید که این الکترولیت ها را از طریق آب به خوبی دریافت نمی کنید و یا آب کافی نمی نوشید، می توانید از محصولات مکمل حاوی الکترولیت استفاده کنید. داروخانه آنلاین وب دارو، عرضه کننده بهترین محصولات مکمل الکترولیت دارد می باشد که با قیمتی مناسب آن را در اختیار شما قرار می دهد.

 

آبرسانی بدن برای کاهش شدت حمله های میگرنی

 

مصرف کافئین

جالب است که مصرف کافئین می تواند به کاهش شدت حمله ها پس از وقوع، کمک شایانی کند. علت این مساله تاثیری است که کافئین در بهبود جریان خون و قطر رگ های خونی می گذارد. این تاثیر سبب می شود تا شدت درد که ناشی از گردش خون نامناسب و تغییر در رگ های خونی است، کاهش یابد و به بهبود وضعیت بیمار منتهی خواهد شد. از سویی نباید در مصرف کافئین زیاده روی صورت گیرد، زیرا اعتیاد بدن به این ماده، باعث بروز سردرد ناشی از عدم مصرف آن می شود.

مصرف گیاهان دارویی

برخی از گیاهان دارویی در کاهش شدت حمله های میگرنی و بهبود وضعیت بیمار، تاثیرات شایانی دارند. از جمله این گیاهان باید به زنجبیل، رازیانه، بادرنجبویه، سنبل الطیب، رزماری و تخم گشنیز اشاره کرد. این گیاهان تاثیرات مثبتی در کاهش میزان تاری دید، تهوع، استفراغ، شدت درد و تعداد زمان های حمله از خود نشان داده اند. امروزه با گسترش استفاده از قدرت طبیعت در داروسازی، بهره های فراوانی از این گیاهان در تولید داروهای موثر برای بیماران درگیر با میگرن گرفته شده است. شما می توانید بهترین و جدیدترین داروی میگرن بر پایه گیاهان دارویی را از سایت وب دارو به صورت آنلاین تهیه کنید.

مصرف مواد غذایی ضد التهاب

التهاب در رگ های خونی می تواند یکی از دلایل ابتلا به این عارضه باشد. به همین منظور مصرف مواد غذایی ضد التهاب نظیر ماهی های چرب، امگا 3، سبزیجات با رنگ سبز پررنگ، انواع مغزها، سیر و ... می تواند در کاهش شدت درد و تعداد دفعات ابتلا موثر واقع شود.

 

نقش امگا 3 در کاهش شدت حمله های میگرنی

 

غذاهای محرک میگرن

مواد غذایی که در این قسمت به آنها اشاره می کنیم به نوعی دشمن میگرن هستند و نباید در برنامه غذایی و به ویژه زمان های عود درد، از آنها استفاده شود. بخش عمده ای از محرک های میگرن، مواد غذایی هستند که در آنها نیترات به کار رفته است. متاسفانه بخش عمده ای از غذاهای دوست داشتنی و جذاب شامل این ماده هستند و شاید رژیم غذایی بر پایه محرک های میگرن، کمی سخت به نظر برسد. اما مبتلایان به همه انواع ماده های غذایی محرک حساسیت نشان نمی دهند و می توان با رعایت کردن و کاهش مصرف بخشی از خوراکی های محرک، کیفیت زندگی را بهبود بخشید.

گوشت قرمز، لبنیات، غذاهای سرخ شده، کاکائو، شکلات، شیرین کننده های مصنوعی، مواد نگه دارنده ای نظیر گلوتامات مونو سدیم و ... در دسته غذاهای محرک جای دارند. ممکن است برخی از افراد تنها به یک مورد و برخی به چند مورد حساسیت نشان دهند که این مساله از طریق تجربه حاصل می شود.

داشتن برنامه خواب منظم

نظم داشتن در خواب، می تواند در کاهش زمان های ابتلا به حمله موثر واقع شود. در واقع زمانی که نظم خاصی در برنامه خواب شما وجود ندارد، احتمال اینکه یک حمله میگرنی را تجربه کنید، بالاتر می رود. در صورتی که هر شب راس ساعت مشخصی به خواب روید و روز بعد در زمان مشخصی بیدار شوید، تعداد حمله های کمتری را تجربه خواهید کرد و کیفیت زندگی تان به طور محسوسی ارتقا پیدا می کند.

 

خواب منظم، عاملی در کاهش حمله های میگرنی

 

ورزش منظم

این گمانه زنی وجود دارد که ورزش می تواند در کاهش دردهای میگرنی موثر باشد. با این حال هنوز مدرکی که رابطه بین کاهش درد و ورزش را ثابت کند، وجود ندارد. اما مطالعات پزشکی نشان داده است که ورزشکارانی که به میگرن مبتلا هستند، به علت کاهش تنش و اضطرابی که به علت تحرک و ورزش تجربه می کنند، کمتر از سایر مبتلایان به درد دچار می شوند. به عبارتی اگرچه ورزش دلیلی برای کاهش درد و احتمال عود آن نیست، اما به طور غیر مستقیم می تواند در بهبود کیفیت زندگی مبتلایان موثر واقع شود.

کمبود منیزیم و میگرن

ماده معدنی منیزیم یکی از اصلی ترین موادی است که می تواند در کاهش عود حمله های میگرنی موثر باشد. این ماده معدنی به طور طبیعی در مغزها وجود دارد و مصرف منظم آنها و به ویژه انواع بادام، در تامین نیاز بدن موثر است. سبزیجات با رنگ سبز پررنگ هم دارای مقادیر زیادی منیزیم هستند که در بهبود درد و کاهش التهاب در بدن موثر می باشند. از سویی می توانید نیاز بدن خود به این ماده معدنی پر فایده را با استفاده از مکمل های حرفه ای وب دارو تامین کنید. وب دارو عرضه کننده بهترین و به روزترین مکمل های حاوی منیزیم است که آنها را به صورت آنلاین در سایت خود به فروش می رساند.

 

نقش منیزیم در میگرن

 

مراقبت های میگرنی

در کنار مواردی که نام برده شد، راهکارهای ساده ای نیز وجود دارد که می تواند به کاهش شدت درد و بهبود وضعیت جسمی و روحی مبتلایان منجر شود و در دسته درمان میگرن در خانه به ساده ترین شیوه ها جای میگرد.

دوری از بوهای تند: زمانی که احساس کردید، عارضه میگرن به سراغتان آمده و درد در حال شروع شدن است، از استشمام بوهای تند و زننده خودداری کنید. این بوها محرک درد هستند و می تواند شدت و زمان حمله را طولانی کنند. از جمله این بوها باید به بوی بنزین، عطرهای تند، ادویه های غذا، بوی مشتقات نفتی و ... اشاره کرد.

پناه بردن به مکانی تاریک و آرام: سکوت و تاریکی تاثیر بسیار زیادی در کاهش دردهای میگرنی دارند. به محض احساس شروع حمله، به اتاقی تاریک رفته و سعی کنید محیط اطراف خود را آرام کنید. دوری از سر و صدا و نور می تواند به تسکین درد و بهبود علائم کمک شایانی کند.

یوگا: یکی از ورزش های موثر در کاهش دردهای میگرنی، ورزش یوگاست. این ورزش انواع مختلفی دارد و بخشی از حرکات آن در کاهش شدت درد و بهبود وضعیت بیماران مبتلا به میگرن موثر است. با یادگیری این حرکات و اجرای آنها حین بروز حمله، می توانید به بهبود وضعیت خود کمک شایانی کنید.

 

حرکات یوگا برای کاهش درد در حمله میگرنی

 

در نهایت آنکه میگرن ...

نوعی درد عصبی در ناحیه سر و چشم است که شدت بسیار بالایی دارد و دارای حالتی تپنده می باشد. این درد می تواند تا حدی شدید شود که فرد را از انجام امور روزانه اش عاجز سازد. اگرچه درمان های دارویی صرفا جهت کاهش درد و کوتاه کردن زمان حمله وجود دارد، اما این داروها صرفا مسکن هایی موقتی هستند. در این مطلب با راهکارهای ساده در جهت درمان میگرن در خانه گام برداشته ایم و تلاش کردیم با اطلاع رسانی درست، به بهبود کیفیت زندگی مبتلایان کمک کرده باشیم. در این مسیر تهیه داروهای مکمل، ویتامین ها و مواد معدنی می توانند به تسریع درمان و کاهش درد منجر شوند. این داروها از طریق سایت وب دارو قابل تهیه بوده و در کوتاه ترین زمان ممکن در اختیار مشتریان عزیز قرار خواهد گرفت.