درمان سندروم تخمدان پلی کیستیک
  • 2021/12/15
  • 0

درمان سندروم تخمدان پلی کیستیک

سندروم تخمدان پلی کیستیک که از آن با نام تنبلی تخمدان هم یاد می کنند، عارضه ای است که طیف وسیعی از زنان در سن باروری را درگیر می کند. علائم و علل بروز این مساله را در مطلب قبلی سایت وب دارو عنوان کردیم. در این مطلب قصد داریم به تشخیص قطعی این عارضه و هم چنین راه های درمان اصولی آن اشاره کنیم. هر چه آگاهی و اطلاعات در زمینه این بیماری افزایش پیدا کند، تشخیص سریع تر آن و اقدام برای درمان بهتر خواهد بود و فرد عوارض کمتری را تجربه خواهد کرد. شما می توانید با مطالعه این مطلب از به روز ترین و علمی ترین اطلاعات در زمینه درمان سندروم تخمدان پلی کیستیک اطلاع پیدا کنید.

 

سندروم تخمدان پلی کیستیک چگونه درمان می شود؟

 

از کجا بدانم سندروم تخمدان پلی کیستیک دارم؟

در گام اول درمان این سندروم، باید از ابتلای به آن اطمینان حاصل کنیم. پزشکان معمولا افرادی را که دو مورد از موارد زیر را داشته باشند، مبتلا به تنبلی تخمدان می دانند.

  1. سطح بالای آندروژن
  2. قاعدگی های نامنطم
  3. وجود کیست در تخمدان ها

البته علائم دیگری نظیر رویش موهای مردانه در قسمت های خاصی از بدن نظیر شکم، کمر، دور سینه ها و ...، ریزش مو، آکنه و مواردی از این دست نیز از دیگر علائم است که نشان از ابتلای قطعی به این بیماری نیست. اما به احتمال زیاد در کنار موارد اصلی خود را نشان می دهد.

در افراد مبتلا نشانه های دیگری هم مورد بررسی قرار می گیرند که عبارتند از:

  • افزایش وزن
  • سطوح بالای تری گلیسیرید و کلسترول بد خون
  • قند بالای خون
  • اندازه تخمدان ها
  • و ...

تشخیص اصلی و نهایی ابتلا به تنبلی تخمدان مساله ای است که تنها توسط پزشک متخصص به انجام می رسد و فرد نباید به صورت خودسر برای تشخیص و درمان اقدام نماید.

درمان سندروم تخمدان پلی کیستیک (PCOS)

درمان این عارضه را می توان به دو دسته درمان دارویی و تغییرات سبک زندگی تقسیم نمود. تشخیص نوع داروها و دوز مصرف آنها باید توسط پزشک معالج شما صورت گیرد و استفاده از داروها به صورت خودسرانه می تواند عوارض جبران ناپذیری را به همراه داشته باشد. همه انواع درمان هایی که برای سندروم تخمدان پلی کیستیک در نظر گرفته می شود، سعی در تعدیل هورمون های مردانه و برقراری تعادلی مناسب بین هورمون های بدن دارد. اما اینکه این درمان همیشگی بوده و دوام داشته باشد، مساله ای است که تحت تاثیر شرایط مختلف نظیر استرس، سبک زندگی و ... تغییر می کند. با این حال اقدام برای درمان به ویژه درمانی که با اصلاح سبک زندگی همراه باشد، می تواند بسیار موثر باشد و به بهبود حال فرد مبتلا کمک شایانی کند. مکمل هایی هم در مسیر درمان می توانند به کمک شما بیایند که وب دارو عرضه کننده بهترین و با کیفیت ترین انواع آنها می باشد.

رژیم غذایی برای تخمدان پلی کیستیک

پرسش اصلی در افراد مبتلا به تنبلی تخمدان این است که بهترین رژیم غذایی برای این بیماری کدام است؟ در ادامه این موضوع را مورد بررسی قرار داده ایم.

مشخصات رژیم های غذایی ویژه افراد مبتلا به تنبلی تخمدان

اغلب مبتلایان به این عارضه از اضافه وزن رنج می برند و جالب اینجاست که کاهش تنها 5 الی 10 درصد وزن بدن می تواند به طور محسوسی به بهبود علائم منجر شود. هر برنامه غذایی که کاهش وزن را برای بیمار به همراه داشته باشد، می تواند این تاثیر مثبت را از خود برجای بگذارد، اما برنده اصلی در این روند، کسانی هستند که از رژیم های کم کربوهیدرات استفاده می کنند و نیاز بدن خود به کربوهیدرات را از غلات کامل و میوه ها دریافت می کنند. موارد زیر می تواند در بهبود وضعیت بیماران از طریق تغذیه موثر باشد:

  • حذف شکر و قندهای مصنوعی
  • حذف روغن های صنعتی
  • کاهش مصرف لبنیات
  • اضافه کردن کربوهیدرات های پیچیده به برنامه غذایی نظیر غلات کامل به جای غلات تصفیه شده

 

کربوهیدرات های پیچیده، گزینه ای مناسب برای افراد با تنبلی تخمدان

 

  • افزایش مصرف پروتئین در هر وعده غذایی
  • افزایش تعداد وعده های غذایی و کاهش حجم مصرفی در هر وعده
  • گنجاندن انواع سبزی جات در برنامه روزانه
  • مصرف مواد غذایی ضد التهاب نظیر گوجه فرنگی، ماهی های چرب نظیر قزل آلا و سالمون، تخم مرغ کامل، آووکادو، زیتون، انواع مغزها و ...

 

آجیل خام، مناسب برای بیماران پلی کیستیک

 

  • گنجاندن ادویه هایی نظیر دارچین و زردچوبه به برنامه غذایی به منظور تعدیل قند خون و هم چنین مصرف مکمل سینابتیک که می تواند سطح انسولین خون را تنظیم کند.

درمان تنبلی تخمدان با ورزش

یکی از معجزه هایی که می تواند در مسیر درمان این بیماری به یاری تان بیاید، افزایش میزان تحرک روزانه و ورزش منظم است. اگر بتوانید در هفته حداقل سه روز و هر روز حداقل 30 دقیقه ورزش را در برنامه خود قرار دهید، روند درمان شما تسریع خواهد شد. درمان تنبلی تخمدان با ورزش باید با فعالیت هایی صورت گیرد که بیش از اندازه سنگین نبوده و بهتر است از وزن بدن برای این تحرک استفاده شود. هم چنین پیاده روی و فعال بودن در طول روز در کنار ورزش منظم، تاثیرات چشم گیری در درمان شما خواهد داشت.

 

تحرک منظم روزانه، کاهنده علائم سندروم تخمدان پلی کیستیک

 

درمان دارویی سندروم تخمدان پلی کیستیک

در کنار موارد نام برده درمان های دارویی هم برای این مشکل وجود دارد که می تواند به کاهش علائم بیمار و هم چنین تنظیم نمودن چرخه قاعدگی منجر شود. در بین داروهایی که پزشکان به افراد مبتلا به تنبلی تخمدان توصیه می کنند، می توان به متفورمین اشاره کرد که می تواند به کاهش مقاومت به انسولین کمک شایانی کند. این دارو، ویژه افراد مبتلا به دیابت نوع دو است که می تواند به بهبود وضعیت قند خون و کاهش میزان انسولین کمک شایانی کند. نوسان ترشح هورمون انسولین در بیماران مبتلا به تنبلی تخمدان نیز مشاهده می شود و با اندکی تغییر در سبک زندگی و داشتن تحرک کافی می توان انتظار داشت که این دارو، تاثیرات مثبتی از خود نشان دهد.

کلومیفن داروی دیگری است که به منظور باردار شدن زنان مبتلا به این عارضه تجویز می شود و می تواند شانس آنها را برای بارور شدن افزایش دهد. البته باید اشاره کرد که این دارو می تواند به زایمان های دو یا چندقلویی منجر شود. داروهایی هم به منظور رفع موهای زائد به بیماران تجویز می شود که می تواند از رشد موهای ضخیم و کلفت در بخش های مختلف بدن پیش گیری به عمل آورد.

استفاده از قرص های پیش گیری از بارداری از درمان های شایع دارویی است که برای زنان مبتلا در نظر گرفته می شود. این داروها با تنظیم هورمون های بدن، ضمن کاهش علائم تنبلی تخمدان، قاعدگی منظمی را نیز رقم خواهند زد.

 

درمان های دارویی تنبلی تخمدان

 

مصرف مکمل های حاوی امگا 3 و کرومیوم تا حد زیادی می تواند به کاهش التهاب در بدن و هم چنین تنظیم نمودن سطح انسولین خون کمک کند که مبتلایان نباید از آنها غافل شوند. مکمل هایی نظیر سینابتیک کرومیوم که در سایت وب دارو موجود می باشند، در کاهش التهاب های درونی بدن بیماران موثر بوده و قند خون را به خوبی کنترل کنند.

انواع مکمل های پیش گیری از ریزش مو و کمک به رشد مجدد موهای سر نیز می توانند در این مسیر بسیار موثر باشند. شما می توانید با مصرف منظم مکمل های تامین کننده ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن، از ریزش موها جلوگیری کرده و به رشد مجدد آنها کمک شایانی کنید. وب دارو عرضه کننده بهترین و کامل ترین مکمل های تقویت رشد مو است که آنها را با قیمتی مناسب و رقابتی به دست مصرف کننده های عزیز می رساند.

سخن پایانی آنکه...

سندروم تخمدان پلی کیستیک عارضه ای شایع است که ممکن است با توجه به ژنتیک، شرایط زندگی و ... برخی زنان در سن باروری را درگیر کند. این عارضه می تواند موجب افزایش وزن، به هم خوردن سیکل ماهانه، بالا رفتن چربی و قند خون، افزایش احتمال ابتلا به دیابت و بیماری های قلبی و ... شود. برای درمان این مشکل اگرچه می توان از داروهای خاصی استفاده کرد، اما اصلاح سبک زندگی بیش از هر درمان دیگری می تواند در این مسیر موثر باشد. ورزش و تحرک منظم روزانه، کاهش مصرف قند و چربی های مضر، کاهش مصرف لبنیات، تلاش در جهت کاهش التهاب های درونی بدن و ... از جمله مهم ترین درمان های خانگی این عارضه هستند که در صورت تداوم می تواند از درمان های دارویی هم موثرتر باشد. در این بین مصرف مکمل هایی نظیر سینابتیک و یا مکمل های تقویت رشد مو، بی تاثیر نبوده و می توانند در روند درمان به کمکتان بیایند. وب دارو، فروشگاهی است که بهترین مکمل های مخصوص بیماران مبتلا به تنبلی تخمدان را با قیمتی نازل و کیفیتی بی بدیل عرضه می کند. با مراجعه به سایت وب دارو قادر خواهید بود از انواع مکمل های این مرکز دیدن کرده و در صورت تمایل به صورت آنلاین سفارش دهید.