بیماری واریس، علل ابتلا و راهکارهای درمان
  • 2020/16/12
  • 0

بیماری واریس، علل ابتلا و راهکارهای درمان

واریس برای اکثر افراد نامی آشناست و آن را به عنوان بیماری افراد مسن می شناسیم که از نشانه های آن درد، تورم و پارگی رگ های خونی در ناحیه پا است. اگرچه اطلاعات عنوان شده تا حدی درست است، اما این بیماری می تواند در سنین جوانی نیز بروز کند و به علت پیشرونده بودن، باید در اولین فرصت ممکن در صدد کند کردن روند پیشرفت و درمان برآمد. اما راهکارهای درمان این عارضه چیست؟ آیا درمان قطعی برای آن وجود دارد؟ چگونه می توان از ابتلا به این بیماری جلوگیری کرد و در صورت ابتلا بهترین اقدامات چه خواهد بود؟ برای رسیدن به پاسخ این پرسش ها ادامه مقاله را مطالعه نمایید.

واریس چیست؟

واریس (Varicose veins) یک بیماری ناشی از نارسایی در شبکه سیاهرگ هاست که به علت بزرگ و متورم شدن آنها اتفاق می افتد. در این عارضه سیاه رگ های متورم شده پر از خون شده و نمود بیرونی آن ظاهر شدن رگ های بنفش و یا قرمز در سطح پوست است. این نارسایی در مراحل ابتدایی تنها با ظاهر شدن رگ های بنفش نمود پیدا می کند، اما با پیشرفته تر شدن درد نیز به علائم آن افزوده خواهد شد. باید اشاره کرد که این عارضه در بین بسیاری از افراد شایع بوده و حدود 25 درصد از بزرگسالان به آن دچار می شوند. در این بین بانوان آمار بیشتری از ابتلا را به خود اختصاص می دهند و بروز این بیماری در ناحیه پا و به خصوص قسمت های پایینی آن بیش از سایر قسمت ها مشاهده می شود.

علل ابتلا به واریس

علت اصلی واریس ناکارآمدی شبکه سیاهرگ های بدن است. سیاه رگ ها دریچه های یک طرفه ای دارند که از جریان یافتن خون به عقب جلوگیری می کند. زمانی که در عملکرد این دریچه ها اخلال به وجود بیاید، خون بیشتر از آنکه به سمت قلب حرکت کند، در این سیاهرگ ها شروع به تجمع می کند و نتیجه بزرگ و متورم شدن این ورید ها خواهد بود. این اتفاق بیشتر در ناحیه پا دیده می شود، زیرا دورترین نقطه به قلب است و جاذبه زمین هم مانع از حرکت خون به سمت بالا خواهد شد و تجمع آن در ورید، عارضه واریس را ایجاد می کند. دلایلی وجود دارند که این فرآیند را تشدید می کنند که در ادامه عنوان شده اند:

بارداری

چاقی

ایستادن برای مدت طولانی

یائسگی

سن بالای 50 سال و

سابقه خانوادگی

باید اشاره کرد که هر کدام از این عوامل لزوما بیماری واریس را به همراه نخواهند داشت ولی می توانند عامل ابتلا و یا تشدید آن باشند.

نشانه های ابتلا به واریس

بارزترین نشانه ابتلا به این بیماری را می توان ظاهر شدن رگ های نافرم به ویژه در ناحیه پا دانست. هم چنین این رگ های متورم می تواند با درد، احساس سنگینی و خارش نیز همراه باشد. در برخی موارد شاهد آن خواهیم بود که این رگ های بزرگ شده، خونریزی کرده و ایجاد زخم می کنند. اگرچه ممکن است در برخی موارد بیمار فقط شاهد بروز رگ های بنفش رنگ در ناحیه پا باشد و درد و مشکل دیگری را احساس نکند، اما بروز همین نشانه ابتلا زنگ خطری است که به صدا درآمده و لزوم مراقبت های خاصی را برای کند کردن روند پیشرفت واریس ضروری می سازد. در ادامه به بررسی راهکارهای موثر در کنترل این بیماری پرداخته ایم.

درمان بیماری واریس

به طور کلی راهکارهای متنوعی برای کنترل این بیماری عنوان شده است که هر کدام می تواند تا حدی موثر باشد، اما برخی از آنها بسیار ضروری بوده و نه تنها به کنترل این عارضه کمک می کند، بلکه برای حفظ سلامت کلی بدن نیز مفید خواهد بود. البته درمان قطعی برای این عارضه وجود ندارد و راهکارهای عنوان شده می تواند به بهبود شرایط کلی بیمار و کاهش درد او کمک کند.

تغییراتی در سبک زندگی

تغییرات بسیار ساده ای در شیوه زندگی روزمره وجود دارند که با اعمال آنها قادر خواهید بود از تشدید علائم بیماری جلوگیری کرده و روند پیشروی آن را کند سازید که در ادامه به توضیح آنها پرداخته ایم:

پرهیز از ایستادن بیش از حد

رسیدن به تناسب اندام و جلوگیری از چاقی و اضافه وزن

ورزش منظم روزانه به منظور بهبود گردش خون

هم چنین شما قادر خواهید بود به منظور جلوگیری از ابتلا سایر رگ های خود به این عارضه و کنترل آن از راهکارهای پزشکی بهره بگیرید که در ادامه توضیح داده شده است.

فشرده سازی محل واریس

امروزه برای کنترل بیماری واریس از فشرده سازی موضع با استفاده از جوراب های مخصوص بهره گرفته می شود. این جوراب ها که در اغلب داروخانه ها موجود می باشند، می توانند با وارد آوردن فشار کافی بر رگ، جریان خون را بهبود بخشیده و مانع از تجمع آن در رگ شوند. هم چنین با استفاده از این محصولات می توان از بروز و تشدید ورم های واریسی جلوگیری کرد.

استفاده از پمادهای مخصوص واریس

امروزه داروسازان موفق شده اند با بهره گیری از عصاره های گیاهی محصولاتی را تهیه و روانه بازار کنند که در کاهش شدت درد و سنگینی موضع واریس موثر عمل کرده است. این محصولات که اغلب به شکل پماد تولید می شوند، جریان خون در سیاهرگ ها را بهبود بخشیده و باعث تقویت جداره آنها می شوند. به این ترتیب از تجمع خون در ورید ها پیشگیری شده و عوارض این بیماری به حداقل می رسد. برای خرید محصولات مخصوص واریس می توانید به سایت وب دارو مراجعه نمایید.

عمل جراحی برای درمان واریس

در صورتی که راهکارهای عنوان شده موثر نبود و درد ناشی از واریس شرایط زندگی را برای فرد دشوار نمود، پزشکان می توانند با استفاده از روش جراحی، به بهبود وضعیت بیمار کمک کنند. در این شیوه، بخشی از سیاهرگ که دچار عارضه شده است، بریده و جدا می شود و به این شیوه شرایط زندگی برای بیمار بهبود خواهد یافت. البته روش های نوین پزشکی مانند لیزر درمانی نیز به کمک بیماران واریسی آمده است که می تواند با درد و عوارض کمتری همراه باشد.

و کلام آخر ...

بیماری واریس مساله ای شایع در بین 25 درصد از بزرگسالان است که در نتیجه نارسایی در شبکه سیاهرگ ها اتفاق خواهد افتاد. این عارضه منجر به تغییر فرم ورید، ظاهر شدن رگ های بنفش در سطح پوست و به ویژه ناحیه پا، ورم، احساس سنگینی و درد همراه باشد. عوامل گوناگونی از جمله چاقی، وراثت، بارداری، ایستادن زیاد و ... می تواند باعث بروز واریس شود و باید در نظر داشت که این عارضه درمان صد در صد نداشته و صرفا قابل کنترل خواهد بود. استفاده از جوراب، پماد های مخصوص واریس، ورزش کردن، پرهیز از ایستادن طولانی مدت و در تماس بودن همیشگی با پزشک معالج می تواند به کاهش شدت درد و بهبود کیفیت زندگی کمک شایانی کند.