ویتامین سی و خواص شگفت انگیز آن

ویتامین سی و خواص شگفت انگیز آن

یکی از ویتامین هایی که بدن ما به آن نیاز پیدا می کند تا بسیاری از اعمال حیاتی خود را به انجام برساند، ویتامین سی است. این ویتامین منابع گسترده ای در مواد غذایی دارد و تامین میزان لازم آن برای بدن کار سختی نیست. به شرط آنکه منابع غنی این ماده را بشناسیم و در زمان مناسب از آن استفاده کنیم. لازم به ذکر است که برای آن دسته از کسانی که با کمبود این ماده مواجهند و یا برنامه های غذایی مناسبی ندارند، این ویتامین به شکل مکمل فرمولاسیون و تولید شده است و قابل استفاده می باشد. امروزه گمانه زنی هایی در راستای استفاده از ویتامین C و پیشگیری از بیمار شدن به گوش می رسد. اما باید اشاره کرد که این ویتامین حیاتی، نقش آفرینی های عمده و گوناگونی را در بدن عهده دار است و تقویت سیستم ایمنی بدن تنها گوشه ای از خواص این ماده است. در این مطلب شما را بیش تر با ویتامین ث و خواص آن آشنا می کنیم وهم چنین پاسخ این پرسش که آیا ویتامین سی می تواند در درمان و پیش گیری از کرونا موثر باشد نیز در این مطلب عنوان خواهد شد.

 

خواص ویتامین سی برای بدن

 

فواید ویتامین سی برای بدن

ویتامین سی از دسته ویتامین های محلول در آب است که بدن ما نمی تواند آن را تولید کند. به همین دلیل باید مقادیر مورد نیاز خود را از طریق مواد غذایی و یا مکمل ها تولید کند. این ویتامین در بدن ذخیره سازی نمی شود و عنوان محلول در آب از همین جا آمده است. از سوی دیگر نقش این ماده در بدن بسیار گسترده است و بدن برای حفظ سلامت خود در قسمت های گوناگون به آن نیاز پیدا می کند. به طوری که کمبود آن می تواند انواع بیماری ها و حتی مرگ را در پی داشته باشد که البته بسیار نادر است. اما فواید ویتامین سی برای بدن چیست؟ این ماده چطور تاثیر خود را در سلامتی ما ایفا می کند و نقش اصلی آن در بدن ما چیست؟ ادامه این مطلب 7 فایده معجزه آسای ویتامین سی برای بدن را مطرح نموده است.

ویتامین سی و دوری از بیماری های مزمن

بسیاری از بیماری هایی که امروزه به شدت شایع شده اند و قربانی می گیرند، ریشه در التهاب دارند. اما التهاب چیست و چگونه ایجاد می شود؟

آلودگی های محیطی، پرتو نور خورشید، تغذیه نامناسب و بسیاری دیگر از شرایط زندگی مدرن، باعث ایجاد رادیکال هایی در بدن می شود که به رادیکال آزاد شهره اند. این اتم های ناپایدار، برای رساندن خود به ثبات، با سلول های سالم بدن واکنش داده و آنها را اکسید می کنند. نتیجه این فرآیند، ایجاد التهاب در بدن و شیوع انواع بیماری های مزمن نظیر امراض قلبی، انواع سرطان ها، پیری زودرس و ... می باشد. ویتامین سی دارای خاصیت آنتی اکسیدانی است. آنتی اکسیدان ها ترکیباتی هستند که خود را در معرض رادیکال های آزاد قرار داده و مانع از اکسید شدن سلول های بدن می شوند. در نهایت اکسید شدن سلول ها و تغییر شکل آنها که انواع بیماری ها را به همراه دارد، اتفاق نخواهد افتاد. با مصرف منظم ویتامین سی می توانید بدن خود را از التهاب و انواع بیماری های ناشی از آن مصون نگاه دارید. مطالعات پزشکی نشان داده است که ویتامین سی می تواند توان دفاعی بدن برای مقابله با التهاب را تا 30 درصد افزایش دهد.

 

نقش ویتامین سی در کاهش بیماری های التهابی

 

ویتامین سی برای فشار خون بالا

فشار خون بالا یکی از دلایل اصلی مرگ و میر در کل دنیاست و می تواند با تحت تاثیر قرار دادن گردش خون در بدن و تشدید بیماری های قلبی، منجر به ایست قلبی و عارضه هایی از این دست شود. ویتامین سی ماده ای ضد التهاب است که سبب ایجاد التیام در رگ های خونی می شود. به دنبال این موضوع شاهد آن خواهیم بود که خون در شرایط ایده آل تری در عروق گردش کرده و احتمال ابتلا به بیماری های قلبی، فشار خون بالا و سکته قلبی کاهش پیدا می کند. این آنتی اکسیدان می تواند تنش در عروق بدن را کاهش داده و برای مبتلایان به فشار خون بالا، مانند معجزه عمل می کند. هر چند که مبتلایان به فشار خون بالا، نمی توانند از ویتامین C به عنوان نوعی درمان اصلی استفاده کنند و این ماده تنها کمک کننده ای بر درمان های اصلی است.

 

ویتامین سی مناسب برای درمان فشار خون بالا

 

ویتامین سی، راز جوانی

یکی از مهم ترین خواص ویتامین سی که امروزه مورد توجه شرکت های دارویی و آرایشی قرار گرفته است، خاصیت آنتی اکسیدانی و ضد پیری این ماده است. آنتی اکسیدان هایی که در ویتامین سی حضور دارند، مانع از اکسید شدن سلول های پوستی به علت تابش پرتوهای مضر خورشید، آلودگی و ... می شوند و سلامت سلول های پوست را حفظ می کنند. افرادی که از این ویتامین در برنامه غذایی خود به درستی استفاده می کنند و یا از مکمل ها و محصولات بهداشتی حاوی این ماده بهره می برند، پوستی جوان تر و شاداب تر را تجربه خواهند کرد. از دیگر خواص این ماده برای پوست، بهبود گردش خون در عروق است که از تیرگی به ویژه در ناحیه زیرچشم جلوگیری به عمل می آورد. به همین دلیل امروزه در بسیاری از محصولات مراقبتی پوست، شاهد بهره گیری از این ویتامین ضروری هستیم.

 

ویتامین سی، راز داشتن پوستی جوان و زیبا

 

ویتامین C برای اوره خون

اوره یکی از ترکیبات موجود در خون همه ماست و در صورتی که میزان آن از حد مشخصی افزایش پیدا کند، شاهد بروز مشکلاتی در بدن خواهیم بود که معروف ترین آن، عارضه نقرس است. این بیماری می تواند خود را به شکل درد و تورم در مفاصل به ویژه در ناحیه شست پا نشان دهد. مطالعات پزشکی نشان داده است که افرادی که ویتامین سی بیش تری مصرف می کنند، در مقایسه با سایرین، میزان اسید اوریک کمتری را در خون خود شاهد خواهند بود. این ویتامین می تواند در کنار درمان های دارویی و غذایی، برای بیماران مبتلا به اسید اوریک بالا، مورد استفاده قرار گیرد.

ویتامین سی و کمبود آهن

آهن یکی از مواد معدنی مهم در بدن است که سنین نوزادی تا پیری برای فعالیت های ضروری بدن مورد نیاز خواهد بود. آهن وظیفه حمل اکسیژن در خون را به عهده دارد و کمبود آن می تواند خستگی، بی حالی، ریزش مو و ... را به همراه داشته باشد. ویتامین سی کمک می کند که آهن به خوبی در بدن جذب شود و از هدررفتن منابع غذایی حاوی آن جلوگیری به عمل می آورد. از آنجایی که منابع گیاهی حاوی آن، جذب ضعیف تری در بدن دارند، به گیاه خواران توصیه می شود که این ویتامین را به طور منظم در کنار منابع گیاهی آهن مصرف کنند تا به بهترین شکل ممکن نسبت به جذب آهن اقدام نمایند. با توجه به سبک زندگی ناسالم و تغذیه نامناسبی که در بخش عمده ای از افراد جامعه وجود دارد، توصیه می شود، در زمان مصرف منابع حاوی آهن، از ویتامین سی غافل نشوید تا با کمبود این ماده مواجه نگردید.

ویتامین سی، معجزه ای برای سیستم ایمنی

یکی از دلایل محبوبیت مکمل های ویتامین سی، تاثیری است که بر تقویت سیستم ایمنی دارد. این ویتامین می تواند به خوبی به تولید گلبول های سفید خون کمک کند و به این شیوه مانع از بیمار شدن مکرر فرد شود. همانطور که می دانید، گلبول های سفید، سپر دفاعی بدن ما هستند و در مقابله با انواع عوامل بیماری زا، وارد عمل شده و اجازه فعالیت را به آنها نمی دهند. هر چه بدن گلبول های سفید قوی تری داشته باشد، احتمال بیمار شدن نیز کاهش پیدا می کند. ویتامین سی همان ماده ای است که می تواند در قدرت و تعداد این گلبول ها موثر بوده و سلامت بدن را حفظ کند. برای تقویت سیستم ایمنی بدن، نقش ویتامین سی در خاضیت ضد التهابی آن نیز می باشد. این ماده می تواند با التهاب های بدن مقابله کرده و کار گلبول های سفید را برای از بین بردن عامل التهاب ساده تر سازد. شما می توانید با مصرف ویتامین سی به شکل ماده غذایی و یا مکمل ها، به تقویت سپر دفاعی بدن خود کمک شایانی کنید. برای خرید مکمل های ویتامین سی می توانید به سایت وب دارو مراجعه کرده و بهترین و با کیفیت ترین انواع آن را با قیمتی مناسب تهیه نمایید.

 

تاثیر ویتامین سی برای تقویت سیستم ایمنی بدن

 

ویتامین سی و آلزایمر

یکی از درگیری هایی که با افزایش سن ایجاد می شود، زوال عقل است. این عارضه به بیماری های گسترده ای گفته می شود که با ضعیف شدن حافظه همراه می شوند. این عارضه چیزی در حدود 35 میلیون نفر در دنیا را گرفتار کرده و اکثرا در افراد مسن دیده می شود. بررسی های پزشکی نشان داده است که حضور عوامل التهاب زا در نزدیکی مغز، ستون فقرات و اعصاب می تواند ریسک ابتلا به این بیماری را افزایش دهد. ویتامین سی آنتی اکسیدانی است که می تواند با این عوامل التهاب زا در بدن مقابله کند و مانع از ابتلا به انواع زوال عقل شود. از سویی مطالعات پزشکی نشان داده است که افراد مبتلا به زوال عقل، مقادیر کمی از ویتامین سی در بدن خود را دارا می باشند. به همین دلیل توصیه می شود، همواره سطح ویتامین سی بدن خود را در اندازه استاندارد نگاه دارد و در صورت نیاز از مکمل ها بهره بگیرید. برای خرید مکمل های ویتامین سی می توانید از سایت رسمی وب دارو کمک گرفته و با اطمینان خاطر از این مرجع معتبر خرید خود را به انجام برسانید.

آیا ویتامین سی برای پیش گیری و درمان کرونا مناسب است؟

بدن در مواجهه با هر بیماری، از گلبول های سفید خود کمک می گیرد تا بتواند آن را مهار کرده و مانع از بیمار شدن فرد شود. در صورت غلبه بیماری، باز هم گلبول های سفید هستنند که می توانند مانع از اوج گرفتن بیماری و وخیم شدن اوضاع گردند. کرونا هم مانند سایر بیماری ها، حاوی یک عامل مولد است که ویروس بوده و بدن هر چه از گلبول های سفید قدرتمند تری بهره ببرد، می تواند راحت تر به ویروس کرونا غلبه کند. به همین دلیل اگرچه ویتامین سی، درمانی برای ویروس کرونا نیست، اما می تواند با تجهیز سپر دفاعی بدن، به بهبود سریع تر فرد و رهایی وی از شر ویروس کرونا منجر شود.

سخن آخر آنکه ویتامین سی...

ویتامینی محلول در آب است که می تواند در بخش های مختلف بدن تاثیر گذاشته و به سلامتی عمومی آن منجر شود. اولین و مهم ترین فایده این ویتامین برای بدن، خاصیت آنتی اکسیدانی است که می تواند با عوامل مولد التهاب در بدن مقابله کرده و مانع از بروز انواع بیماری ها شود. این ماده می تواند سلامت قلب و عروق خونی را تضمین کند و برای سیستم ایمنی بدن مانند دوپینگ عمل می کند. از سویی در زیبایی و جوانی پوست نیز تاثیرگذار است و می تواند شادابی از دست رفته را به آن بازگرداند. شما می توانید با مصرف منابع طبیعی ویتامین سی و یا مکمل های حاوی آن که از داروخانه وب دارو، قابل تهیه است، به بهترین شکل نیاز بدن خود را تامین سازید.