کمبود ویتامین و چاقی
  • 2022/01/26
  • 0

کمبود ویتامین و چاقی

شاید بررسی رابطه بین اضافه وزن و کمبود ویتامین، کمتر مورد توجه کارشناسان و کسانی که قصد لاغری و رسیدن به تناسب اندام دارند، قرار گرفته باشد. اما واقعیت این است که علاوه بر مهم بودن داشتن برنامه غذایی با کالری کنترل شده، تحرک کافی و ورزش، غنی بودن بدن از ویتامین ها و مواد معدنی هم از اهمیت بالایی برخوردار است. بررسی های پزشکی نشان داده است که ناکافی بودن میزان ویتامین های خاصی در بدن، منجر به افزایش وزن خواهد شد. با این وجود رعایت برنامه غذایی و ورزش، نمی تواند به تنهایی برای بهره مندی از اندام مناسب کافی باشد. اما چه رابطه ای بین کمبود ویتامین و چاقی وجود دارد؟ چگونه کمبود ویتامین می تواند بر وزن و تناسب اندام ما تاثیر بگذارد و مانع از رسیدن به ایده آل هایمان شود؟ آیا این ادعا در مورد همه ویتامین ها صادق است یا تنها برخی از آنها در این پروسه تاثیرگذارند؟ در این مطلب به صورت علمی و بر اساس آخرین شواهد قابل استناد، به این پرسش ها پاسخ می دهیم. اگر با وجود رعایت رژیم و تحرک کافی، هنوز به اندام مورد علاقه خود دست نیافته اید، ممکن است شما هم در گروه کسانی باشید که از کمبود ویتامین رنج می برند، اما از این موضوع بی اطلاعند. به همین دلیل توصیه می کنیم مطالعه ادامه این مطلب را از دست ندهید.

 

بررسی رابطه بین اضافه وزن و کمبود ویتامین

 

علائم کمبود ویتامین

در ابتدا به این پرسش پاسخ می دهیم که علائم کمبود ویتامین در بدن چیست؟ باید بدانیم که گروه های مختلفی از ویتامین ها وجود دارند که بدن ما قادر به تولید هیچ یک از آنها نیست. در یک نامگذاری کلی می توان به ویتامین A، ویتامین های گروه B، ویتامین C، ویتامین D، ویتامین E و K اشاره کرد. هر یک از این ویتامین ها نقش خاصی را در بدن به عهده دارند که کمبود آن می تواند نشانه مخصوص به خود را به همراه بیاورد. با این حال به صورت کلی علائم کمبود ویتامین ها در بدن انسان به شرح زیر است.

خستگی مفرط

افسردگی

قند خون بالا

فشار خون بالا

شکنندگی و پوکی استخوان ها

کلسترول بالای خون

التهاب شدید در بدن

کم شدن حافظه و حتی زوال عقل

بیمار شدن های مکرر و سیستم ایمنی ضعیف

تاری دید

و ...

 

خستگی مزمن، از اولین نشانه های کمبود ویتامین

 

مواردی که نام برده شد، علائم کمبود ویتامین ها به صورت کلی می باشد و برای تعیین اینکه کدام ویتامین در بدن با کاهش مواجه شده، بررسی های تخصصی و پزشکی لازم است. با این حال در صورتی که چنین علائمی را در خود مشاهده می کنید، با یک چکاپ ساده، از میزان مواد مغذی بدن خود اطمینان حاصل کنید.

حال پرسش اینجاست که کمبود ویتامین چگونه می تواند به افزایش وزن منجر شود؟ به نظر می رسد زمانی که بدن با کمبود ویتامین و مواد مغذی مواجه شود، ضعیف شده و وزن خود را از دست بدهد. اما واقعیت چیز دیگری را نشان می دهد. افزایش وزن از پیامدهای کمبود ویتامین در بدن است. چرایی این مساله را با 3 دلیل عمده در ادامه شرح خواهیم داد.

کمبود ویتامین و افزایش وزن

بررسی های بالینی نشان می دهد که کمبود ویتامین و افزایش وزن رابطه مستقیم و معناداری با یکدیگر دارند. به عبارت دیگر کسانی که با کمبود ویتامین مواجه اند، وزن بیش تری خواهند داشت و بلعکس. دلیل رابطه بین کمبود ویتامین و افزایش وزن در ادامه این مطلب و به 3 دلیل که از لحاظ علمی به اثبات رسیده اند، مطرح گشته است.

خستگی بدن

زمانی که میزان مواد مغذی در بدن با کمبود مواجه می شود، بی حالی و خستگی از اولین نشانه هایی است که به سراغ فرد می آید. افراد با کمبود ویتامین به ویژه ویتامین های گروه B، بیش از دیگران دچار ضعف، بی حالی و خستگی هستند و توانایی بدنی شان با افت مواجه می شود. در نتیجه انرژی کافی برای تحرک روزانه، ورزش و فعالیت های مربوط به تناسب اندام را نخواهند داشت. وقتی خستگی بدن به سراغمان می آید، در ابتدا از میزان تحرک خود کم می کنیم تا بتوانیم انرژی خود را ذخیره کرده و برای فعالیت های ضروری به کار بگیریم. در نتیجه این بی تحرکی، چاقی و به ویژه چاقی شکمی به سراغمان خواهد آمد.

 

خستگی شدید ناشی از کمبود ویتامین در بدن

 

هوس غذایی شدید

زمانی که با مصرف مواد غذایی، ویتامین های مورد نیاز خود را دریافت نمی کنید، مرکز اشتهای مغز متوجه این کمبود خواهد شد. این بخش از مغز گیرنده هایی دارد که به کمک آنها متوجه کمبود ویتامین ها و مواد معدنی می شود و در صورتی که این اتفاق بیفتد، برای جبران کمبود ویتامین، دستور به افزایش اشتها می دهد. در واقع شما میل به خوردن بیش تری پیدا می کنید تا کمبود ویتامین بدنتان جبران شود. این هوس شدید غذایی که ناشی از کمبود ویتامین می باشد، معمولا به سختی تحت کنترل فرد درمی آید و غالبا میل به غذاهای پرکالری و حتی گاهی ناسالم است. در نتیجه این وضعیت، به احتمال زیاد کالری بالایی را برای سرکوب اشتها و هوس شدید غذایی به بدن خود می رسانید که در صورت تداوم منجر به اضافه وزن خواهد شد.

 

هوس غذایی شدید ناشی از کمبود ویتامین

 

متابولیسم پایین

یکی دیگر از مشکلاتی که کمبود ویتامین ها برایمان ایجاد می کند، پایین آمدن سوخت و ساز بدن است. ویتامین ها در همه اعمال حیاتی بدن ما نقش آفرینی می کنند، از تامین انرژی تا تولید عضله، استخوان، سوزاندن قند و چربی ها در بدن، تنظیم خلق و خو و ... . زمانی که میزان آنها در بدن با کاهش مواجه شود، کلیه فعالیت های حیاتی تحت تاثیر قرار گرفته و به درستی به انجام نمی رسند. به عبارتی، قند و چربی ها  به اندازه کافی در بدن سوخته نمی شوند، انرژی کافی تولید نشده و نتیجه این امور، متابولیسم پایین خواهد بود. زمانی که سوخت و ساز در بدن دچار افت شود، کالری دریافتی از طریق مواد غذایی میل بیش تری به ذخیره شدن دارند تا سوزانده شدن. این اتفاق به مرور زمان منجر به چاقی و از بین رفتن تناسب اندام خواهد شد.

چگونه کمبود ویتامین را جبران کنیم؟

در قسمت های پیشین به زبانی ساده علل اضافه وزن ناشی از کمبود ویتامین را شرح دادیم. حال که رابطه معنادار بین این دو عامل مشخص شده است، باید برای رفع کمبود ویتامین در بدن خود به فکر راه چاره باشیم و حتی اگر دچار کمبود نیستیم، از بروز آن پیش گیری کنیم. اما چگونه کمبود ویتامین را جبران کنیم؟ چه سبک زندگی را دنبال کنیم تا بدنی غنی از انواع ویتامین ها و مواد معدنی داشته باشیم؟ در ادامه این مطلب به بررسی راه های رفع کمبود ویتامین پرداخته ایم.

رژیم غذایی برای تامین ویتامین ها

داشنت برنامه غذایی مناسب می تواند بدن شما از ویتامین ها و مواد معدنی بی نیاز کند. غالب ویتامین ها در میوه ها، سبزیجات، غلات و مغزها وجود دارند. شما می توانید با گنجاندن این مواد در برنامه غذایی روزانه خود به اندازه مناسب، از ویتامین ها و مواد معدنی به شکلی طبیعی بهره مند شوید. غذاهای فرآوری شده، روغن های نباتی و جامد، شیرینی ها، سس ها و ... در عین حال که کالری بالایی به بدن می رسانند، فاقد ارزش غذایی هستند و با مصرف آنها قادر نخواهید بود نیاز خود را تامین سازید. این در حالی است که جایگزین کردن انواع غلات کامل، ماهی ها، آجیل خام، میوه ها و سبزیجات در رنگ های مختلف، حبوبات و ... می تواند با تامین نیاز بدن به کالری، کلیه مواد مغذی را نیز به آن برساند.

 

برنامه غذایی مناسب برای ویتامین رسانی به بدن

 

استفاده از مولتی ویتامین

اگرچه بهترین راه برای تامین نیاز بدن به ویتامین ها و مواد معدنی، شیوه طبیعی آن یعنی مواد غذایی سالم می باشد، با این حال ممکن است در برخی افراد این نیاز به شیوه طبیعی تامین نشود. خوشبختانه می توان با استفاده از مولتی ویتامین ها این نیاز بدن را تامین نمود و مانع از بروز کمبود ویتامین شد. مولتی ویتامین ها انواع مختلفی دارند که در ترکیبات و دوز با یکدیگر متفاوت می باشند. هر شخص با توجه به کمبود هایی که در بدن خود دارد، باید به مصرف نوع خاصی از آنها روی آورد. به عنوان مثال برخی مولتی ویتامین ها دارای بخش زیادی از ویتامین های گروه B هستند که برای تامین انرژی و سلامت پوست و مو مناسبند. ممکن است محصول دیگری غلبه ویتامین D را برای تقویت و استحکام استخوان ها داشته باشد و برخی دیگر ترکیبی از همه ویتامین های مورد نیاز بدن را دارا می باشند. شما می توانید طیفی از بهترین و کامل ترین مولتی ویتامین ها را در سایت وب دارو مشاهده کنید. این سایت با دارا بودن بهترین مکمل های حاوی ویتامین که از کیفیتی ایده آل بهره مند هستند، توانسته مخاطبان زیادی را به دور خود جمع کند. تنها کافی است سری به سایت وب دارو زده و از انواع مولتی ویتامین های این داروخانه اینترنتی دیدن کرده و در صورت نیاز به صورت آنلاین سفارش خود را ثبت نمایید.

 

استفاده از مولتی ویتامین برای تامین نیاز بدن

 

در نهایت آنکه ...

 ویتامین ها از مهم ترین ترکیباتی هستند که بدن ما برای حفظ سلامتی و بقای خود به آن نیاز دارد. این مواد مغذی در سبزیجات، میوه ها، غلات کامل، دانه ها و حبوبات وجود دارند و با داشتن برنامه غذایی مناسب، می توان از آنها بهره برد. با این حال ممکن است سبک زندگی و غذایی که می خوریم، تامین گر این ویتامین ها نباشد. متاسفانه یکی از عوارض کمبود ویتامین در بدن، چاقی و اضافه وزن است که می تواند سبب از دست رفتن تناسب اندام شود. به همین دلیل برای پیش گیری از این عارضه و بسیاری عوارض دیگر که ناشی از کمبود ویتامین است، توصیه می شود نسبت به غنی سازی بدن از این ویتامین اقدام کنید. شما می توانید در کنار بهره مندی از برنامه غذایی سالم و مناسب، از مولتی ویتامین های استاندارد نیز استفاده کنید. وب دارو که یکی از مراجع برتر عرضه کننده مکمل های غذایی است، نسبت به فروش مولتی ویتامین های اصل و با کیفیت اقدام نموده است. شما می توانید با رجوع به سایت این مرکز نسبت به خرید مولتی ویتامین ها با قیمتی استثنایی اقدام نمایید.