دوپینگ سیستم ایمنی بدن در خانه
  • 2020/11/11
  • 0

دوپینگ سیستم ایمنی بدن در خانه

میلیون ها سلول به طور دائمی در حال مبارزه با عوامل بیماری زایی هستند که به طرق مختلف وارد بدن می شوند. هر چه توانایی این سلول ها برای از بین بردن میکروب ها و عوامل ناشناخته بالاتر باشد، سیستم دفاعی بدن نیز قدرتمند تر خواهد بود و احتمال ابتلا به بیماری ها در فرد کاهش محسوس پیدا می کند. تلاش همیشگی این سیستم و برخی عادات در سبک زندگی ما، گاهی باعث می شود تا خستگی به سراغ سلول های دفاعی رفته و توان بدن برای جنگ با میکروب ها و ویروس ها کاهش یابد. بنابراین تقویت این سیستم به منظور حفظ سلامتی از اهمیت بالایی برخوردار است و باید اشاره کرد که داشتن سبک زندگی سالم، بهترین راه برای تجهیز این سلول های ارزشمند است. زندگی ماشینی این روزها، گاهی فرصت را برای سالم زیستن از ما سلب می کند و تضعیف سیستم ایمنی از بارز ترین عواقبی است که در نتیجه این فرآیند اتفاق خواهد افتاد. در ادامه به راهکارهایی اشاره می کنیم که به وسیله آنها بتوان منجر به دوپینگ سلول های ایمنی بدن شد.

آنچه سیستم دفاعی بدن برای قدرتمند بودن نیاز دارد...

در این قسمت نیازهای بدن برای شکست دادن عوامل بیماری زای محیطی را عنوان خواهیم کرد تا به این وسیله ضمن افزایش طول عمر، کیفیت زندگی را نیز بهبود ببخشیم.

خواب کافی

رابطه عمیقی بین خواب خوب و با کیفیت و سیستم دفاعی قدرتمند وجود دارد و افرادی که خوب نمی خوابند، بیش از دیگران دچار انواع حساسیت و بیماری ها می شوند. به طور کلی باید عنوان کرد که افراد بزرگسال سالم به 7 ساعت خواب در طول شبانه روز نیاز دارند و این عدد برای کودکان و نوجوانان به 8 تا 10 ساعت افزایش پیدا می کند. افرادی که دچار بیماری می شوند، نیز بیش از دیگران به خواب احتیاج دارند و این خود یک ابزار دفاعی بدن است تا در این زمان، گلبول های سفید که سپر ایمنی ما هستند، بتوانند با قدرت بیشتری با عوامل بیماری زا مقابله کنند. عدم تامین این نیاز در فرد باعث می شود تا احتمال ابتلا به بیماری ها در وی افزایش پیدا کند و در چنین اشخاصی بیش از دیگران شاهد سرماخوردگی های فصلی هستیم.

 

خواب بی کیفیت، از عوامل تضعیف کننده سیستم ایمنی بدن

 

مصرف مواد غذایی گیاهی

مواد غذایی گیاهی نظیر میوه ها، سبزیجات، مغزها و حبوبات منبع غنی از آنتی اکسیدان ها هستند که می توانند به یاری بدن بیایند. این مواد می توانند اثر رادیکال های آزاد در بدن را مهار ساخته و به این شیوه از ابتلای انسان به بسیاری از بیماری ها پیشگیری کنند. رادیکال های آزاد اتم هایی هستند که به علت ناپایدار بودن، تمایل به واکنش دادن با سلول های سالم بدن انسان دارند و آلودگی های محیطی، پرتوهای فرابنفش آفتاب، تغذیه های ناسالم و ... از علل اصلی تجمع آنها در بدن است. این اتم های مخرب عامل بیماری های التهابی نظیر مشکلات قلبی و عروقی، برخی سرطان ها، پیری زودرس، آلزایمر و ... هستند و آنتی اکسیدان ها موادی هستند که قادرند اثر این اتم ها را خنثی سازند. هم چنین فیبری که در این دسته از مواد غذایی وجود دارد، از منابع اصلی تغذیه باکتری های مفید روده است که در تقویت سیستم ایمنی و جذب مواد مغذی بسیار تاثیر گذارند. باید اشاره کرد که ویتامین C و E از مهم ترین موادی هستند که دارای خاصیت آنتی اکسیدانی می باشند و در اکثر میوه ها و سبزی ها وجود دارند.

 

گنجاندن غذاهای گیاهی و فیبرها در برنامه غذایی به منظور تقویت سیستم ایمنی

 

در اولویت قرار دادن چربی های سالم

برخلاف تصور عموم همه چربی ها مضر نیستند. غذاهای دریایی، روغن زیتون، آووکادو و ... از جمله موادی هستند که دارای چربی مفید بوده و می توانند از شدت التهاب های درونی بدن که عامل بسیاری از بیماری هاست بکاهند. این التهاب ها از جمله عوامل تضعیف کننده سیستم دفاعی بدن هستند که البته وجود آنها در سطح کم به علت برخی جراحات و یا بیماری ها طبیعی است، اما تشدید شدن این التهاب، کار را برای گلبول های سفید بسیار سخت می کند. امگا 3 از جمله مهم ترین موادی است که در این دسته جای می گیرد و می توان آن را از طریق ماهی سالمون، تن ماهی به دست آورد. باید اشاره کرد که مکمل های حاوی این ماده نیز در بازار موجود می باشد و برای خرید مکمل های قدرتمند امگا 3 می توانید از طریق سایت وب دارو اقدام کنید.

خداحافظی با مصرف قند و شکر به صورت افراطی

مصرف قند، شکر و کربوهیدرات های تصفیه شده از علل اصلی بروز التهاب های درونی بدن و هم چنین چاقی به ویژه در ناحیه شکم است. افرادی که دچار اضافه وزن هستند، بیش از دیگران در معرض بیماری هایی نظیر دیابت نوع 2، مشکلات قلبی و هم چنین انواع عفونت ها و ویروس ها قرار می گیرند. هم چنین این بیماری ها می تواند مقاومت سیستم ایمنی را به طور محسوسی کاهش دهد. مصرف مواد غذایی با قند اضافه شده، می تواند کارایی گلبول های سفید را تا 40 % کاهش دهد و به نحوی باعث گیج شدن آنها برای چند ساعت شود. همین مساله فرد را در برابر عوامل بیماری زای پیرامون آسیب پذیرتر خواهد کرد، ضمن اینکه می تواند زمینه را برای بروز چاقی و اضافه وزن نیز فراهم کند که خود عامل بسیاری مشکلات دیگر است.

ورزش کردن در حد متوسط

داشتن تحرک منظم و در سطح متوسط می تواند به تقویت گلبول های سفید بدن کمک شگرفی کند. افرادی که به طور منظم و اصولی ورزش می کنند، کمتر از دیگران دچار التهاب های درونی بدن خواهند شد و این مساله موجب قوت گرفتن سپر دفاعی بدنشان می شود. باید اشاره کرد که ورزش های سنگین برای افرادی که به این نوع تحرک ها عادت ندارند، می تواند اثر معکوس داشته باشد و به سرکوب گلبول های سفید منجر شود. بنابراین در این مورد افراط نکرده و تعادل را نگه دارید. از این قبیل ورزش ها می توان به پیاده روی تند، دویدن آهسته، دوچرخه سواری، شنا، کوهنوردی سبک و ... اشاره کرد و داشتن حداقل 150 دقیقه تحرک متوسط در طول هفته برای هر فرد الزامی است.

 

ورزش های سبک و متوسط، موثر در تجهیز سیستم ایمنی بدن

 

نوشیدن آب فراموش نشود!

اگرچه نوشیدن آب به خودی خود تاثیری در بهبود عملکرد دفاعی بدن ندارد، اما کمبود این ماده ارزشمند می تواند به بروز اخلال در کلیه عملکرد های اصلی شده و سردرد، عدم تمرکز کافی، بی حالی، مشکلات کبد و کلیه و ... را ایجاد کند که در نهایت احتمال بیمار شدن فرد افزایش پیدا خواهد کرد. برای تامین این نیاز، نوشیدن آب بهترین راه حل است، زیرا فاقد کالری است و مواد افزودنی نیز ندارد. آب میوه ها نیز می توانند در حل این مساله به کمک بیایند که البته نباید در مصرف آنها زیاده روی کرد، زیرا میوه ها قند بالایی دارند و می توانند به بروز کبد چرب و اضافه وزن منجر شوند. باید اشاره کرد که افزایش سن باعث کاهش میل به نوشیدن آب می شود و این افراد باید مصرف مایعات را به طور منظم در برنامه خود  داشته باشند تا از بیماری ها دور بمانند.

کنترل سطح استرس

داشتن دغدغه و نگرانی امری عادی در زندگی انسان هاست و نمی توان آن را حذف کرد، اما باید کنترل کردن آن را بیاموزیم تا علاوه بر داشتن زندگی بهتر، به کمک گلبول های سفید بدن خود برویم. داشتن اضطراب و نگرانی برای زمان طولانی، می تواند در بدن ایجاد التهاب کرده و سلول های ایمنی را سرکوب کند. این مساله در کودکان با شدت بیشتری انجام خواهد شد و کاهش سطح نگرانی در این دسته افراد از اهمیت بالایی برخوردار است. برای حل این مشکل می توان از ورزش هایی نظیر یوگا، مدیتیشن و نرمش های روزانه کمک گرفت و بهره گیری از راهنمایی های مشاوران نیز تاثیرات مثبتی خواهد داشت.

 

مدیریت استرس و نگرانی ها، به منظور عدم سرکوب گلبول های سفید

 

بهره گیری از مکمل های تقویت کننده بدن

مطالعات پزشکی نشان می دهد که مکمل های خاصی می توانند در تقویت کلی سیستم دفاعی بدن موثر عمل کنند و احتمال بیمار شدن فرد را کاهش دهند.

ویتامین C: مصرف مواد غذایی و مکمل های حاوی ویتامین سی می تواند توان گلبول های سفید را برای مبارزه با عوامل ناشناخته افزایش دهد و در صورت بروز بیماری هایی چون سرماخوردگی و آنفولانزا، در کاهش طول دوره بیماری به شدت تاثیر گذار است. برای خرید مکمل های حاوی ویتامین سی می توانید از طریق سایت وب دارو، اقدامات لازم را انجام دهید.

ویتامین D: کمبود این ویتامین می تواند احتمال ابتلا به انواع بیماری ها را در فرد افزایش دهد و مصرف مکمل های حاوی ویتامین D می تواند در بهبود وضعیت سیستم ایمنی در افراد دچار کمبود موثر باشد. البته باید اشاره کرد که این ویتامین تاثیر قابل ملاحظه ای در افرادی که مقدار کافی این ماده را در بدن خود دارند، نخواهد داشت و از آنجایی که میزان اضافی آن در بدن ایجاد مسمومیت می کند، باید در مصرف آن احتیاط کرد.

ماده معدنی روی (Zinc): زینک از جمله مهم ترین مواد تاثیر گذار در تجهیز سلول های دفاعی است که می تواند ضمن کاهش احتمال ابتلا به بیماری های ویروسی، در کاهش دادن طول دوره بیماری نیز موثر واقع شود. این ویتامین هم چنین در بهبود یافتن سریع تر زخم و کبودی ها تاثیر شگرفی دارد و به سلامت پوست، مو و ناخن کمک شایانی می کند. می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر به صفحه فروش مکمل های زینک سایت وب دارو مراجعه نمایید.

نتیجه آنکه سیستم ایمنی بدن...

به واسطه دلایل متعددی که به سبک زندگی و عادات غذایی ما بازمی گردد، تضعیف می شود و توانایی خود را برای مقابله همه جانبه با عوامل بیماری زا از دست می دهد. استرس زیاد، خواب بی کیفیت، بی تحرکی، مصرف بیش از اندازه مواد قندی، اضافه وزن، مصرف کم آب، غذاهای گیاهی و چربی های سالم، از این دسته هستند که می توانند فعالیت گلبول های سفید را مهار ساخته و به بیماری فرد منجر شوند. توجه به نکات عنوان شده و اصلاح سبک زندگی، نه تنها بدن را در برابر عوامل بیماری زا مقاوم می کند، بلکه در سلامتی عمومی نیز تاثیرات شگرفی به جای می گذارد. سیستم ایمنی قوی می تواند کیفیت زندگی شما را بهبود بخشیده و ضامن سلامتیتان باشد و تقویت آن تنها با سالم زیستن به دست خواهد آمد.