7 راه حل ساده برای محافظت از پوست در برابر خشکی
  • 2020/10/14
  • 0

7 راه حل ساده برای محافظت از پوست در برابر خشکی

خشکی پوست به ویژه در ناحیه دست و صورت یکی از عارضه های شایع می باشد که بیشتر در فصول سرد سال شاهد آن هستیم. شاید برای بعضی افراد این موضوع عادی به نظر برسد، اما باید دانست که در مراحل ابتدایی این عارضه باعث خشکی، لایه لایه شده و خارش خواهد شد، اما در صورت بی توجهی، زخم هایی در پوست ایجاد می شود که به راحتی درمان نخواهد شد و این مساله با افزایش سن تشدید می شود. ریشه این عارضه در رفتارهای روزانه ماست و در صورت شناخت، درمان پذیر خواهد بود. اغلب افراد در طول زندگی خود دوره هایی از خشکی پوست را تجربه می کنند، اما با اصلاح برخی رفتارهای روتین و انجام مراقبت های ساده می توان این مشکل را برای همیشه برطرف نمود و پوستی لطیف، نرم و زیبا را تجربه کرد. در ادامه قصد داریم شایع ترین رفتارهای خشک کننده پوشش بیرونی بدنمان را بررسی کرده و با ساده ترین راهکارها در منزل این مساله را ریشه کن کنیم.

 

راهکارهای ساده برای پیشگیری و درمان خشکی پوست

 

سرمای پاییز و زمستان، بزرگترین دشمن لطافت پوست!

افرادی که با این مشکل درگیر هستند به خوبی می دانند که به محض سرد شدن هوا این عارضه عود می کند. علت این امر را باید در کاهش رطوبت محیط و افزایش سرعت تبخیر سطحی آب از پوست جست و جو کرد. این مساله باعث می شود تا لایه های سلولی ملتهب شده و قرمز و حساس شوند. در واقع در چنین شرایطی پوست 25 درصد از قابلیت خود را در نگهداری آب از دست می دهد و این به معنی افزایش شدت خشکی و ایجاد خارش در آن خواهد بود. حساسیت با شدت وزش بادهای سرد افزایش پیدا می کند و این خشکی با سوزش و التهاب وخیم تری همراه خواهد شد.

در چنین شرایطی بهترین راه حل استفاده از پوشاک مناسب نظیر دستکش، کلاه، لباس های گرم زمستانی آستین دار، شال گردن و ... می باشد و هم چنین در کنار این مراقبت ها، استفاده از لوسیون های مرطوب کننده که حاوی موادی نظیر گلیسیرین باشند، می تواند موثر باشد. برای خرید لوسیون های مرطوب کننده پوست، می توانید از سایت وب دارو اقدام کنید.

تضاد بین هوای گرم خانه و سرمای بیرون در فصول سرد

اغلب افراد به ویژه در کشور ما به علت ارزانی سوخت، در فصول سرد سال منازل را به عالی ترین شکل ممکن گرم می کنیم، به نحوی که با کمترین لباس در منزل گرم خواهیم ماند. این گرما نه تنها به مرطوب ماندن پوستمان کمکی نمی کند، بلکه باعث خشک شدن مخاط بینی، لایه لایه شدن لب ها و پوست اطراف بینی خواهد شد. در چنین شرایطی که پوست صورت ملتهب و خشک شده است، کوچک ترین باد سردی که به انسان برخورد کند، مشکل خشکی و حساسیت را چند برابر کرده و فرد را دچار مشکلات جدی می کند.

ضروری است برای حل این مشکل، دمای خانه را زیاد بالا نبرده و سعی کنیم از پوشش مناسب تری استفاده کنیم. هم چنین بهره گیری از دستگاه های بخور، به ویژه به هنگام خواب بسیار موثر است و می تواند ضمن آبرسانی به پوست، مخاط بینی را نیز مرطوب کرده و از خشکی گلو و بروز التهاب و حساسیت جلوگیری کند.

دوش آب بسیار گرم و طولانی مدت، موثر در خشک شدن پوست

قرارگیری در معرض بخار آب داغ و شست و شوی روزانه بدن با آبی که بسیار داغ است موجب ایجاد حساسیت و التهاب در پوست می شود و اگر این مساله با سرمای هوای بیرون از خانه همراه شود، مشکل چند برابر می شود. خیسانده شدن پوست در آب گرم، اگر به یک عادت تبدیل شود می تواند باعث آسیب رساندن به لایه های سلولی شده و چربی طبیعی آن را از بین می برد. بهترین راه حل برای این مشکل، کوتاه کردن زمان دوش گرفتن حداکثر تا 10 دقیقه است و البته باید توجه داشت که برای شست و شو باید از آب گرم استفاده کرد و نه آب داغ! هم چنین استفاده از شوینده های مناسب و حوله ای لطیف که به آرامی پوست را خشک کند، می تواند به حفظ رطوبت و سلامت آن کمک شایانی کند. سایت وب دارو می تواند شما را در خرید شوینده  پوست های خشک فاقد مواد حساسیت زا یاری کند.

 

دوش آب داغ از علل خشک شدن پوست

 

لوسیون های بدن موثر در جلوگیری از خشکی پوست  و تامین رطوبت    

استفاده از لوسیون های مرطوب کننده در همه فصول برای بدن ضروری هستند و این مساله فقط به زمان های آفتاب گرفتن و یا بروز حساسیت و خشکی محدود نمی شود. اگرچه استفاده از لوسیون ها در زیر پوشش های زمخت زمستانی عادی به نظر نمی رسد، اما برای جلوگیری از خشکی و التهاب پوست راه حل بسیار ایده آل و موثری می باشد. باید توجه داشت که همه قسمت های حساس بدن نظیر آرنج، زانو، دست ها، صورت و ... باید با لوسیون های مرطوب کننده آبرسانی شوند و پوشاندن آنها توسط لباس به تنهایی کافی نخواهد بود. بهترین زمان برای استفاده از این محصولات مراقبتی، قبل از رفتن به رختخواب، قبل از بیرون رفتن از منزل و پس از استحمام می باشد.

 

لوسیون های مرطوب کننده پوست، موثر در بهبود خشکی و ترک

 

شست و شوی مداوم دست ها و استفاده از مواد ضد عفونی کننده خشک کننده پوست

شیوع بسیاری از بیماری های ویروسی نظیر کرونا، افراد را مجبور به شست و شوی دائمی دست ها با آب و صابون و یا ضد عفونی کننده های الکلی کرده است. اگرچه شرایط کنونی به نحوی است که استفاده از این مواد بسیار ضروری است و برای حفظ سلامت خود و جامعه زدودن آلودگی اجباری است، اما باید توجه داشت که این مواد، چربی طبیعی پوست را از بین می برند و آن را به شدت خشک و ملتهب می سازند. لایه لایه شدن دست ها و احساس خارش و قرمزی مساله ای است که پس از شست و شو های مکرر شاهد خواهیم بود و چنین پوست حساسی به راحتی در برابر شرایط آب و هوایی سرد، ملتهب تر خواهد شد.

اگرچه از این شست و شو ها گریزی نیست، اما می توان با همراه داشتن کرم و محصولات مرطوب کننده با ابعادی قابل حمل، پس از هر بار ضدعفونی کردن، به آبرسانی پوست خود بپردازیم و تا جای ممکن برای برخی فعالیت ها از دستکش استفاده کنیم تا نیاز به شست و شوی دائمی نداشته باشیم.

بی آب شدن بدن و خشکی پوست

انسان به طور طبیعی در فصول سرد کمتر احساس تشنگی می کند، ولی این موضوع به این معنی نیست که ما به آب کمتری احتیاج داریم. بدن انسان از 70 درصد آب تشکیل شده است و به طور دائمی میزانی از این آب در حال تبخیر شدن است. در صورتی که در طول روز این میزان بخار شده را جایگزین نکنیم، با کم آبی پوست و بدن مواجه خواهیم شد و عوامل تشدید کننده در زمستان می توانند، قرمزی و التهاب شدید را ایجاد کنند. بهتر است در پاییز و زمستان از نوشیدنی های گرم و طبیعی مانند چای، سوپ و انواع دمنوش ها برای تامین آب مورد نیاز بدن استفاده کنیم تا مانع از التهاب و خشکی پوشش بدنمان شویم.

 

جلوگیری از خشکی پوست با نوشیدن آب کافی

 

تغذیه نامناسب موثر در خشک کردن پوست

بدن انسان توسط لایه ای از لیپید یا همان چربی پوشیده شده است و این لایه نقش محافظتی داشته و در ایجاد نرمی و انعطاف پذیری پوست بسیار موثر است. در صورتی که اسیدهای چرب به میزان کافی به بدن انسان نرسد، این لایه محافظ نمی تواند به خوبی نقش خود را ایفا کند و موجب از دست رفتن آب در لایه های سلولی خواهد شد. برای حل این مشکل داشتن تغذیه ای مناسب که حاوی چربی های خوب و مفید باشد ضروری است. در بین چربی های مفید، امگا 3 بهترین ماده ای است که می تواند در بازسازی این لایه کارآمد باشد. منابعی که سرشار از این چربی هستند، غذاهای دریایی می باشند و در کنار آن می توان به گردو، تخم کتان، دانه سویا و محصولات مکملی که با این ماده غنی سازی شده اند، اشاره کرد. در کنار این مواد غذایی، استفاده از محصولات مراقبتی نظیر کرم های مرطوب کننده و آبرسان نیز بسیار کارآمد است.

در نتیجه باید اشاره کرد...

خشکی پوست مساله ای شایع در بین بسیار افراد به ویژه در فصل پاییز و زمستان است که در مراحل اولیه لایه لایه شدن و قرمزی و خارش و در مراحل پیشرفته و در صورت مزمن شدن، ایجاد زخم هایی که به سختی بهبود پیدا می کنند، بروز پیدا خواهد کرد. بنابراین توجه به مسائلی که این خشکی را ایجاد می کند و پیشگیری و درمان آن بسیار حائز اهمیت است. عادات تغذیه ای ناسالم، عدم توجه و مراقبت از پوست بدن و شوینده های صابونی و الکلی می توانند بیشترین تاثیر را در خشک و ملتهب ساختن پوشش بدن داشته باشند و با ساده ترین راهکارها قابل پیشگیری هستند. کافی است زمان اندکی در روز را به این موضوع اختصاص دهیم و بیش از پیش به زیبایی و سلامتی این لایه حساس توجه کنیم.