از آب مروارید چه می دانید؟
  • 2021/27/01
  • 0

از آب مروارید چه می دانید؟

احتمالا تا کنون حداقل یکبار نام آب مروارید را شنیده اید، اما در این مقاله قصد بررسی تمام ابعاد این بیماری، علل ایجاد و علائم آن را داریم. قبل از هر چیز به توضیح این عارضه می پردازیم. آب مروارید به نواحی ابر مانند و متراکمی گفته می شود که در عدسی چشم ایجاد می شود. علت را باید در تجمع پروتئین هایی دانست که به صورت انبوه درآمده و مانع از ارسال تصاویر واضح به شبکیه چشم می شوند. این مساله منجر به تاری دید شده و از آنجایی که این تغییر به مرور زمان ایجاد می شود، ممکن است فرد مبتلا در مراحل اولیه متوجه آن نشود. هم چنین هر دو چشم به صورت یکسان درگیر این عارضه نمی شوند و می توان افزایش سن را یکی از دلایل اصلی ابتلا به این مشکل عنوان کرد. اما چطور می توان در مراحل اولیه این عارضه را تشخیص داد تا از حاد شدن آن جلوگیری کرد؟ چه کسانی بیش از سایرین در معرض ابتلا به این مشکل هستند؟ برای اطلاع از موارد عنوان شده، ادامه مقاله را مطالعه نمایید.

عارضه آب مروارید و شناخت علل آن

علائم آب مروارید

این عارضه غالبا با تاری دید همراه است اما مشکلات دیگری نیز وجود دارد که می توان از آنها به عنوان علائم آب مروارید نام برد.

  • مشکل در دید شب
  • نیاز به تغییر مکرر عینک طبی به علت تغییر شماره چشم
  • کمرنگ دیدن رنگ ها نسبت به قبل
  • داشتن دید دوتایی در چشم دچار آسیب

علت آب مروارید

برای تشکیل این عارضه دلایل متعددی وجود دارد که مهم ترین آنها افزایش سن است. طیف گسترده ای از مبتلایان به این بیماری افراد با سن بالای 70 سال هستند، هر چند احتمال درگیر شدن چشم ها در سن جوانی نیز وجود دارد.

تولید بیش از حد اکسیدان ها را می توان علت دیگر آب مروارید دانست. اکسیدان ها در واقع همان مولکول های اکسیژن هستند که به دلایلی نظیر تغذیه ناسالم، آلودگی ها و سبک زندگی شیمیایی، دچار تغییر شده اند.

سیگار کشیدن را می توان یکی از مهم ترین علت های ابتلا به آب مروارید دانست. مطالعات پزشکی نشان داده است که افرادی که سیگار می کشند، بیش از دیگران در معرض ابتلا به این عارضه قرار دارند.

مصرف داروهای استروئیدی و هم چنین برخی بیماری ها نظیر دیابت را نیز می توان علت آب مروارید دانست. هم چنین افرادی که در معرض پرتو درمانی قرار می گیرند از مستعدان ابتلا به آب مروارید هستند.

علل نام برده را می توان از شایع ترین دلایل ابتلا به این بیماری دانست، اما فاکتورهایی هستند که ریسک ابتلا را افزایش می دهند که از جمله آن می توان به مصرف نوشیدنی های الکلی، فشار خون بالا، چاقی، قرار گیری بیش از حد در معرض نور خورشید و سابقه خانوادگی عنوان کرد.

تاری دید، از شایع ترین علائم ابتلا به آب مروارید

آیا آب مروارید درمان می شود؟

در اکثر مواقع می توان پس از بررسی های لازم، نسبت به عمل های جراحی اقدام نمود. یک شیوه مرسوم برای جراحی آب مروارید، استفاده از امواج فراصوت است که به واسطه آنها تا حد خوبی هاله های ایجاد شده در چشم از بین رفته و دید بهبود خواهد یافت. در این جراحی برش عمیقی در قرنیه ایجاد خواهد شد و پس از بیرون آوردن قسمت ابری، لنزی مصنوعی به جای لنز قبلی قرار خواهد گرفت و به این ترتیب فرد می تواند به دید سابق خود بازگردد. این عمل بسیار ساده و بی خطر بوده و در اکثر موارد فرد می تواند در همان روز به خانه بازگردد.

باید اشاره کرد که درمان آب مروارید با استفاده از شیوه جراحی زمانی انجام می شود که خلل جدی در دید و فعالیت های روزانه ایجاد شده باشد و در غیر این صورت می توان با استفاده از لنز های قوی و عینک های آفتابی مخصوص علائم این عارضه را مدیریت نمود.

و در نتیجه...

آب مروارید عارضه ای در بخش داخلی چشم است که با ایجاد هاله ای همراه بوده و در کیفیت دید مشکل ایجاد می کند. افزایش سن، مصرف سیگار و مواد الکلی، چاقی، فشار خون بالا، دیابت از مهم ترین دلایل ابتلا به این عارضه می باشد و علائم آن با تاری دید، کم شدن قدرت تشخیص رنگ ها، دو بینی و نیاز به تغییر شماره عینک همراه است. این بیماری غالبا با عمل جراحی درمان می شود و عملی که بر روی چشم انجام می شود، بی خطر و امن می باشد، اما در صورتی که پزشک صلاح بداند، می توان با کنترل علائم از جراحی پرهیز کرد. باید اشاره کرد که این عارضه ممکن است در صورت درمان نشدن، به نابینایی منجر شود، بنابراین در صورت بروز علائم نامبرده سریعا با پزشک مشورت کنید.