گرفتگی عضلانی چیست و آیا درمان دارد؟
  • 2021/10/03
  • 0

گرفتگی عضلانی چیست و آیا درمان دارد؟

همه ما تا کنون حداقل یکبار گرفتگی عضلانی را تجربه کرده ایم و درد و ناراحتی ناشی از آن به سراغمان آمده است. دلایل متعددی سبب بروز چنین مساله ای می شوند، اما در نهایت آسیب به عضله و درد، آثار مشترک باقی مانده همه این دلایل است. افراد در سنین مختلف، در بخش های گوناگون بدن خود می توانند درگیر گرفتگی عضلات شوند و این مساله به ویژه در شب ها شایع تر است. اما دلایل علمی گرفتگی عضلانی چیست و آیا درمان دارد؟ چگونه می توان به کمک تغذیه و درمان های مطمئن از شدت این گرفتگی ها کاست و به درمان آن پرداخت. خواندن مقاله پیش رو به شما در کسب اطلاعات کافی در این زمینه کمک شایانی خواهد کرد.

همه چیز درباره گرفتگی عضلات بدن

گرفتگی عضلانی چیست

در پاسخ به این پرسش که گرفتگی عضلانی چیست باید گفت، انقباض های دردناکی که به صورت ناگهانی و هم چنین غیر ارادی در عضلات بخش های مختلف بدن ایجاد می شود را گرفتگی می گویند. نام لاتین این عارضه کرامپ (Cramp) عضلات است. این انقباضات غالبا دردناک بوده و طیف گسترده ای از ماهیچه های بدن را درگیر خود می کند. اما شایع ترین گرفتگی های عضلانی را باید در ماهیچه های پشت ساق پا، پشت و جلوی ران عنوان کرد. هم چنین شما ممکن است این دردها را در عضلات شکمی، بازو و دست ها هم تجربه کنید که البته کمتر از انواع دیگر دیده می شوند. در پاسخ جزئی تر به این پرسش که گرفتگی عضلانی چیست باید گفت که این یک درد ناگهانی است که می تواند از چند ثانیه تا 15 دقیقه به طول بینجامد و پس از اتمام درد، با گرفتگی در ناحیه درد مواجه خواهیم شد. هم چنین شدت آن می تواند به حدی باشد که نیمه شب شما را از خواب بیدار کند!

علت گرفتگی عضلانی

برای آشنایی بیشتر با این عارضه لازم است تا علت گرفتگی عضلانی را بدانیم. این مساله به دلایل متعددی بروز می کند و یکی از شایع ترین آنها استفاده بیش از اندازه از ماهیچه است. غالبا این دلیل را در ورزشکاران شاهد هستیم که طی تمرین های ورزشی، از ماهیچه های خود بیش از اندازه کار می کشند و یا به خوبی بدن خود را گرم و سرد نمی کنند. آسیب دیدن عضله ها حین ورزش هم می تواند علت گرفتگی عضلانی باشد. کم آبی بدن یکی دیگر از علل شایع بروز این مساله است. زمانی که به ماهیچه های بدن به میزان کافی آب نمی رسد و بدن با خشکی مواجه می شود، بروز اسپاسم در بخش های مختلف ماهیچه ها امری عادی است.

کمبود مواد معدنی

یکی دیگر از علل گرفتگی های عضلانی را می توان کمبود مواد معدنی دانست. برخی مواد معدنی مانند پتاسیم، سدیم، کلسیم و منیزیم برای عملکرد سالم عضلات مورد نیاز هستند و در صورتی که برنامه غذایی ما این نیاز بدن را تامین نکند و عضلات با کمبود مواد معدنی مواجه شوند، بروز گرفتگی شایع خواهد شد. می توان برای تامین نیاز بدن به این مواد از مکمل هایی استفاده کرد که به خوبی به  تامین نیاز بدن بپردازند.

گرفتگی عضلات در بارداری

می توان یکی از شایع ترین انواع این عارضه را گرفتگی عضلات در بارداری عنوان کرد. زنان باردار به علت تغییراتی که در بدنشان بروز می کند، درگیر این گرفتگی ها می شوند. یکی از این حالات را می توان نارسایی گردش خون در عضلات دانست. پایین آمدن جریان خون می تواند سبب شود تا عضله به هنگام راه رفتن، ورزش و یا حتی استراحت درگیر گرفتگی شده و درد به سراغتان بیاید. هم چنین می توان از علل گرفتگی عضلات در بارداری را کمبود مواد معدنی نام برده دانست که در زنان باردار شایع می باشد. اگر این گرفتگی ها با تامین نیاز بدن و یا تمرینات مخصوص بارداری برطرف نشد و مکررا تکرار می شود، نیاز به بررسی دقیق تر پزشکی می باشد.

علل گرفتگی عضلانی در بارداری

اضطراب و گرفتگی عضلات

می توان استرس و تنش را یکی از عواملی دانست که در همه بخش های بدن تاثیر می گذارد. اضطراب و گرفتگی عضلات هم بی ربط به یکدیگر نیستند و می توانند سبب بروز یکدیگر شوند. غالبا استرس می تواند بر گردش خون بدن تاثیر سوء گذاشته و عملکرد ماهیچه ها را تحت تاثیر خود قرار دهد. زمانی که خون رسانی به بافت های بدن به درستی صورت نگیرد، گرفتگی عضلانی کوچکترین مساله ای است که می تواند بروز کند. بنابراین اضطراب و گرفتگی عضلات را هم می توان به یکدیگر مرتبط دانست.

برای گرفتگی عضلات چه بخوریم

پرسشی که پیش می آید این است که برای گرفتگی عضلات چه بخوریم ؟ چه راهکارهای درمانی وجود دارد که می تواند از این مساله پیشگیری کند و در صورت وقوع به درمان آن منجر شود. شما می توانید در اولین لحظات بروز اسپاسم از کمپرس های گرم و یا سرد بر موضع درد استفاده کنید. پارچه داغ، کمپرس حرارتی، کمپرس یخ و حتی یک پارچه سرد می تواند مثمر ثمر واقع شود. هم چنین برخی حرکات کششی می توانند در خصوص گرفتگی عضلات کارآمد باشند. به عنوان مثال در صورت گرفتگی عضله ساق پا می توانید با کشیدن پا به بیرون به کاهش شدت درد کمک کنید. در صورتی که درد شدید و ادامه دار را تجربه می کنید در پاسخ به پرسش برای گرفتگی عضلات چه بخوریم می توانید از قرص های ضد التهاب و مسکن استفاده کنید.

درمان گرفتگی عضلات پا ناشی از ورزش

اما برای رفع دائمی این مشکل، ریشه یابی آن از اهمیت زیادی برخوردار است. غالبا کمبود مواد معدنی مانند پتاسیم، منیزیم و کلسیم عامل بروز چنین گرفتگی هایی می باشد. شما می توانید برای رفع این گرفتگی ها از مکمل های حاوی این مواد معدنی بهره برده و از طریق سایت وب دارو نسبت به خرید آن اقدام نمایید.

پماد گرفتگی عضلات پا

 برای کاهش شدت درد می توانید از پماد گرفتگی عضلات پا و سایر ماهیچه های درگیر استفاده کنید. این پماد ها غالبا به دو شیوه متفاوت گرم یا سرد کردن موضع آسیب دیده، به کنترل شدت اسپاسم و کاهش درد آن منجر می شوند. شما می توانید با خرید پماد گرفتگی عضلات پا که در سایت وب دارو موجود می باشد، نسبت به کاهش دردها و مخصوصا دردهای شبانه که باعث بیدار شدنتان می شود، اقدام نمایید. پماد گرفتگی عضلات پا و سایر عضلات می تواند با کاهش التهاب و شل کردن ماهیچه به بهبودی فوری موضع درد بینجامد.

در نهایت...

گرفتگی عضلات از مشکلاتی است که در هر سنی و برای همه افراد بروز می کند. این مساله دردناک می تواند چند ماهیچه را همزمان درگیر ساخته و به گرفتگی و انقباض آن منجر شود. تمرینات ورزشی بیش از حد، گرم و سرد نکردن ماهیچه ها در ورزش، بارداری، برخی بیماری های زمینه ای نظیر مشکلات تیروئید و کلیه، اضطراب و ... از عوامل بروز این مشکل می باشند. هم چنین کمبود برخی مواد معدنی هم می تواند سبب گرفتگی عضلات شود. برای درمان این گرفتگی می توانید ضمن ریشه یابی علت اصلی و برطرف نمودن آن، از مکمل های غذایی، پماد های التیام بخش و محصولات مخصوص گرفتگی عضلات استفاده کنید که همگی در بخش فروش سایت وب دارو موجود می باشند.