پروتئین وی چیست؟
  • 2021/09/01
  • 0

پروتئین وی چیست؟

انواع مختلفی از پروتئین وجود دارد که همه آنها از لحاظ ساختار یکسان نیستند. همین مساله در خواص و کاربرد آنها تفاوت هایی ایجاد کرده است. برای مثال پروتئین وی (whey) که به پروتئین آب پنیر مشهور است، یکی از بهترین انواع این ماده می باشد که به سرعت جذب بدن شده و خواص خود را به سلول ها می رساند. طیف گسترده ای از بدنسازان و ورزشکاران حرفه ای، استفاده از پروتئین وی را به عنوان روتینی در برنامه غذایی خود دارند. علت این مساله را باید تاثیری دانست که این ماده بر افزایش حجم و قدرت ماهیچه ها داشته و می تواند به بهبود عملکرد ورزشکار در طول دوره های تمرینی کمک کند. اما پروتئین وی چیست؟ چه ترکیباتی در این ماده وجود دارد که می تواند بیش از سایر پروتئین ها در عضله سازی و بهبود قدرت ورزشکاران موفق عمل کند؟  در این مطلب سعی کرده ایم اطلاعات کاربردی در زمینه پروتئین وی عرضه کرده و شما را با ماهیت، کارکرد و عوارض احتمالی مصرف خودسرانه آن آشنا کنیم.

پروتئین وی (whey) چیست؟

در پاسخ به این سوال باید گفت که وی پروتئین، در واقع بخشی از پروتئین شیر است که در فرآیند تولید پنیر از آب پنیر به دست می آید. شیری که مصرف می کنیم، حاوی دو نوع پروتئین به نام های کازئین و وی می باشد. این دو ماده به نسبت 80 به 20 در پروتئین شیر موجود می باشند. قسمت آبکی شیر که در فرآیند تولید پنیر جدا می شود، حاوی پروتئین وی بوده و به عنوان یک محصول جانبی در فرآیند تولید پنیر به دست می آید. این فرآورده جانبی مراحلی را طی کرده و پردازش هایی روی آن صورت می گیرد تا به شکل پروتئین وی که امروزه به شدت مورد استفاده است، درآید. این محصول امروزه  تا حدی محبوب و پر طرفدار است که نه تنها ورزشکاران حرفه ای آن را به صورت مکمل مصرف می کنند، بلکه شاهد استفاده از پودر این ماده در آشپزی و مصرف خانگی نیز هستیم. علت این مساله تامین شدن نیاز بدن به صورت فوری به بهترین نوع پروتئین می باشد. البته باید اشاره کرد که پروتئین وی به تنهایی خوش طعم نیست و به همین دلیل انواع طعم دار این ماده هم تولید و روانه بازار شده است. این مساله سبب شده نه تنها بدنسازان و ورزشکاران، بلکه کلیه کسانی که نیاز روزانه شان به پروتئین تامین نمی شود، بتوانند از پروتئین وی بهره گرفته و سلامت ماهیچه های خود را حفظ کنند. اما این ماده محبوب، چه عملکردی در بدن دارد و چطور خواص خود را به بافت های بدن می رساند؟

 

پروتئین وی، پروتئین غنی آب پنیر

 

فواید پروتئین وی

قبل از هر چیز باید اشاره کرد که پروتئین ها اجزای اصلی سازنده بدن ما هستند. از آنها در ساخت تاندون ها، ماهیچه ها، پوست، هورمون ها و ... استفاده می شود. همین مساله است که تامین نیاز روزانه بدن به پروتئین را به شدت حائز اهمیت ساخته است. این مواد خود از ترکیباتی به نام آمینو اسید ساخته می شوند که با اتصال به یکدیگر به شکل رشته ای، پروتئین را به وجود می آورند. بدن ما قادر است برخی از پروتئین ها را به وسیله آمینواسیدهایی که موجود دارد، تولید کند. اما قادر به تولید برخی دیگر نیست و باید آمینو اسیدهای تولید کننده آنها را از طریق غذا دریافت کند. این آمینو اسیدها که اصطلاحا به آنها آمینو اسید ضروری گفته می شود، در پروتئین وی به بهترین و کامل ترین شکل خود موجود می باشند. یکی از دلایل محبوبیت این پروتئین نیز همین مورد می باشد.

یکی از آمینو اسیدهایی که در پروتئین وی موجود می باشد،  آمینو اسید شاخه دار است که آن را به اختصار BCAA می نامند. این ماده می تواند قدرت و توان بدنی شما را حین ورزش و تمرینات سخت افزایش دهد و مانند محافظی برای عضلات و به  ویژه عضلات ضعیف تر عمل می کند. خستگی های حین تمرین را کاهش داده و قدرت ماهیچه ها را تقویت خواهد کرد.

آمینو اسید دیگر موجود در این پروتئین، لوسین می باشد که به تقویت کننده رشد شهرت دارد. با مصرف این ماده می توان انتظار داشت که ماهیچه ها رشد سریع تری را تجربه کرد و این مساله به ویژه در بدنسازان و ورزشکاران حرفه ای، مورد نیاز است. جالب است که شیر انسان، حاوی 60 درصد پروتئین وی می باشد که می تواند به رشد و نمو سریع نوزاد منجر شود. این در حالی است که شیر گاو دارای تنها 20 درصد از این پروتئین است. فواید پروتئین وی و علت محبوبیت آن در ادامه عنوان شده است.

پروتئین وی و عضله سازی

شاید بتوان عمده ترین دلیل استفاده از این پروتئین را تاثیر آن در عضله سازی دانست. اما این عضله سازی به چه شکل صورت می گیرد و چه تفاوت هایی بین پروتئین آب پنیر با سایر پروتئین ها وجود دارد که سبب محبوبیت آن در بین ورزشکاران شده است؟

 

افزایش قدرت عضله ها با مصرف پروتئین وی

 

این ماده به 4 شکل به بهبود قدرت و حجم عضله ها کمک می کند.

  1. تامین کننده بلوک های سازنده عضلات: همان طور که اشاره شد، آمینو اسیدها از عناصر ساخت پروتئین هستند و پروتئین ها به ساخت عضلات کمک می کنند. وی، حاوی این ترکیبات بوده که می تواند به خوبی از پس ساخت و افزایش قدت ماهیچه ها برآید.
  2. افزایش ترشح هورمون رشد: مصرف این ماده سبب می شود تا هورمون های رشد در بدن ترشح بیش تری داشته باشند و رشد سریع تر و بهتر ماهیچه ها را رقم خواهد زد. از جمله این هورمون ها می توان به انسولین اشاره کرد.
  3. تحریک سنتز پروتئین: این ماده با دارا بودن آمینو اسیدی به نام لوسین، می تواند به بهبود سنتز پروتئین منجر شود و ساخته شدن تارهای عضلانی و بهبود رشد آنها را به همراه داشته باشد.
  4. جذب سریع: در نهایت باید به جذب سریع این پروتئین در بدن اشاره کرد که می تواند در زمان مناسب نیاز ماهیچه ها را تامین کرده و رشد و افزایش قدرت آنها را سبب شود. همین جذب سریع است که باعث شده ورزشکاران بلافاصله پس از تمرین به مصرف این مکمل روی بیاورند.

پروتئین وی و کاهش وزن

شاید شنیده باشید که مصرف پروتئین وی و کاهش وزن، ارتباطاتی با هم دارند. در این قسمت علل این مساله را مورد بررسی قرار می دهیم.

مصرف پروتئین می تواند احساس سیری طولانی مدتی را در فرد ایجاد کند. به عبارتی می توان پروتئین ها را سیر کننده ترین مواد غذایی در بین کلیه مواد معرفی کرد. زمانی که کالری مورد نیاز روزانه خود را با مصرف کافی پروتئین تامین می کنید، هوس و میل به خوردن مواد غذایی به ویژه در ساعات پایانی روز، کاهش 60 درصدی پیدا می کند. در این بین، پروتئین وی که حاوی همه آمینو اسیدهای مورد نیاز برای ساخت پروتئین است، می تواند به بهترین شکل این وظیفه را به انجام برساند. برای دریافت بهترین نتیجه از پروتئین وی برای کاهش وزن، کافی است در کنار بهره مندی از این ماده در تغذیه خود و داشتن برنامه غذایی اصولی، ورزش و تحرک کافی را نیز به زندگی روزانه خود اضافه کنید. در این صورت معجزه مصرف پروتئین آب پنیر را مشاهده خواهید کرد.

 

کاهش اشتهای کاذب با مصرف پروتئین وی

 

پروتئین وی برای سلامتی

فواید این ماده چیزی فراتر از لاغری و رسیدن به تناسب اندام است. مواد مغذی که در پروتئین وی موجود می باشند، می توانند به کاهش فشار و چربی خون، کاهش قند خون و بهبود علائم افسردگی کمک شایانی کنند. سیستئین موجود در این ماده، آنتی اکسیدانی قوی است که می تواند از بدن در برابر بیماری های التهابی نظیر سرطان محافظت کند. (آنتی اکسیدان ها ترکیباتی هستند که مانع از اکسید شدن سلول های سالم بدن به واسطه عوامل مخربی چون پرتوهای مضر خورشید، آلودگی های محیطی و ... می شوند.) افزایش تراکم استخوان ها، تقویت سیستم ایمنی بدن و کمک به کیفیت زندگی بیمارانی که از ایدز و هپاتیت در رنج هستند، از دیگر فواید پروتئین وی برای سلامتی می باشد.

عوارض پروتئین وی

همواره نگرانی هایی درباره مصرف مکمل ها و عوارض آنها برای سلامتی وجود دارد. اما مساله حائز اهمیت این است که در صورت استفاده به اندازه و به موقع از مکمل های اصل، عارضه جانبی برایتان ایجاد نخواهد شد. بهترین زمان مصرف مکمل وی، بعد از انجام تمرینات ورزشی قدرتی می باشد. با این حال می توان در ساعات دیگر روز هم از این ماده استفاده کرد. دوز استاندارد مصرف برای هر شخص با توجه به وزن، قد و میزان فعالیت او متفاوت خواهد بود و البته دستورالعمل مصرف روی بسته های مکمل هم می تواند موثر باشد. با این حال دوز استاندارد مصرف پروتئین وی را چیزی در حدود 1 تا 2 پیمانه در روز عنوان می کنند که معادل 25 تا 50 گرم می باشد.

با اینکه اکثر افراد می توانند بدون مشاهده عارضه جانبی از این مکمل استفاده کنند، اما توصیه می شود که بیمارانی که سابقه نارسایی های کبد و کلیه را دارند، مصرف این پروتئین را زیر نظر پزشک خود به انجام برسانند.

استفاده بیش از اندازه از این ماده می تواند عوارضی نظیر اسهال، استفراغ، تهوع، دردهای شکمی و نفخ را به وجود آورد. بنابراین برای دریافت بهترین نتیجه از این ماده، حد اعتدال را در مصرف رعایت کنید.

خرید پروتئین وی

برای اینکه بهترین نتیجه را از این ماده ارزشمند دریافت کنید، باید از اصل بودن پروتئین خریداری شده، اطمینان حاصل کنید. خرید پروتئین وی را تنها از مراجعی به انجام برسانید که از اصل و با کیفیت بودن محصولات آن اطمینان دارید. در عین حال قیمت ارزان و مناسب پروتئین وی نیز از اهمیت برخوردار است و نباید هزینه های گزافی را برای خرید پروتئین وی صرف کرد. بهترین مرکزی که همه این شرایط را دارا باشد، سامانه فروش آنلاین وب دارو است. این مجموعه با بهره مندی از بهترین مارک پروتئین وی که در بازار موجود می باشد، توانسته رضایت مصرف کنندگان خود را جلب کند. هم چنین کیفیت و قیمت مناسب محصولات مکمل این مجموعه می تواند دلیلی محکم برای خرید پروتئین وی از این سامانه باشد. شما می توانید برای خرید پروتئین وی به سایت وب دارو مراجعه کنید و در کوتاه ترین زمان ممکن مکمل را در محل خود دریافت کنید.

 

خرید مکمل وی از سایت وب دارو

 

کلام آخر آنکه پروتئین وی ...

یکی از غنی ترین انواع پروتئین است که حاوی کلیه آمینو اسیدهای ضروری برای ساخت بافت های بدن می باشد. این ماده جذب فوق العاده سریعی دارد و می تواند گزینه ای ایده آل برای مصرف پس از تمرین و به منظور تقویت ماهیچه ها باشد. این ماده در کنار عضله سازی، می تواند به کاهش اشتهای کاذب و ایجاد حس سیری طولانی مدت در فرد مصرف کننده منجر شود و مسیر رسیدن به اندام ایده آل را ساده تر سازد. تمامی این مزیت ها زمانی حاصل می شود که شما از بهترین نوع پروتئین وی بهره گرفته باشید. سامانه فروش آنلاین وب دارو، عرضه کننده بهترین مارک پروتئین وی با قیمت مناسب می باشد و ضمانت اصل بودن کالا از دیگر مزیت های این سایت است. شما می توانید با خرید اینترنتی پروتئین وی اصل از این مجموعه، در کوتاه ترین زمان ممکن این محصول را در محل خود دریافت کرده و با خیالی آسوده از کیفیت، آن را مصرف نمایید.