برای شستشوی کلیه چه بخوریم؟
  • 2022/02/23
  • 0

برای شستشوی کلیه چه بخوریم؟

کلیه ها دو ارگان اصلی بدن هستند که در زیر دنده ها و در طرفیت ستون فقرات واقع شده اند. این ارگان نقش های مهمی در بدن ایفا می کند و بسیار حساس می باشد. از سویی زمانی که کلیه با عارضه یا بیماری خاصی درگیر می شود، تا جای ممکن از بروز دادن آن امتناع کرده و زمانی خود را نشان می دهد که شاید درمان آن بسیار دشوار شده باشد. شاید بتوان دفع مواد اضافی از بدن به شکل ادرار را اصلی ترین نقش و وظیفه این ارگان عنوان کرد. اما باید بدانیم که کلیه نقش آفرینی های دیگری هم در بدن ما دارد که از جمله آنها می توان به برقراری تعادل بین الکترولیت های بدن و تولید هورمون ها اشاره کرد. با توجه به حساس بودن شدید این عضو از بدن و شیوع انواع بیماری های پنهان در سالهای اخیر، در این مطلب سعی شده تا درباره پاکسازی آن توصیه هایی مختصر و کاربردی ارائه شود. در این مقاله به این سوال پاسخ می دهیم که برای شستشوی کلیه چه بخوریم؟ خوراکی های مفید برای شستشوی کلیه کدامند و چگونه می توانیم سلامت این عضو را ارتقا  دهیم و از آن مراقبت کنیم؟

 

چگونه کلیه های خود را پاکسازی کنیم؟

 

پاکسازی کلیه ها با روش های طبیعی

همواره می توان با استفاده از طبیعی ترین مواد غذایی و راهکارهای خانگی، سلامت خود را ارتقا داد. در این مطلب هدف بهره گیری از مواد غذایی طبیعی به منظور پاکسازی کلیه هاست. قبل از هر چیز لازم است عنوان شود که در شرایط بدنی سالم و بدون هیچ بیماری خاص، تنها نوشیدن آب و مایعات کافی و بهره مندی از برنامه غذایی سالم، تضمین کننده سلامت کلیه ها خواهد بود. با این حال برخی از گیاهان و مواد غذایی و مکمل ها هستند که می توانند به حمایت از کلیه ها کمک کرده و مانع از بروز انواع بیماری ها در آن گردند. در ادامه به 4 راهکار طبیعی برای بهبود سلامت کلیه ها و شستشوی آنها اشاره شده است.

 

آشنایی با راه های طبیعی شستشوی کلیه ها

 

آبرسانی به بدن

بدن یک فرد بالغ تقریبا از 60 درصد آب تشکیل شده است و کلیه ارگان های ما از مغز تا کلیه و کبد، برای زنده ماندن و فعالیت کردن به آب نیاز دارند. کلیه ها به عنوان یکی از اعضای تصفیه کننده سیستم بدن، برای ترشح ادرار به آب نیاز دارند. ادرار در واقع ماده زائدی است که بدن به کمک آن مواد غیر ضروری و یا اضافی را از خود دفع می کند. زمانی که آبرسانی به بدن به درستی صورت نمی گیرد، حجم ادرار کاهش پیدا کرده و این مساله می تواند عملکرد کلیه ها را مختل سازد. نوشیدن آب کافی مساله ای بسیار مهم است تا این ارگان تصفیه کننده، بتواند به درستی به وظیفه خود عمل کند و مواد اضافی را از بدن دفع  نماید.

 

آبرسانی به بدن، اصلی ترین راه پاکسازی کلیه ها

 

خوراکی های مفید برای شستشوی کلیه

مصرف برخی مواد غذایی می تواند به بهبود عملکرد کلیه ها کمک شایانی کند. برخورداری از رژیم غذایی سالم و حاوی این  ترکیبات که در ادامه به معرفی آنها می پردازیم، تاثیر شایانی در ارتقا سلامتی این ارگان و پیش گیری از بروز انواع بیمارهای مربوط به کلیه ها خواهد شد. برخی از خوراکی های مفید برای شستشوی کلیه ها عبارتند از:

کرنبری

یکی از معروف ترین مواد غذایی که به دارویی برای کلیه ها شهرت دارد، میوه کرنبری است. این میوه غالبا به صورت خشک شده در انواع سالاد و یا به عنوان یک تنقلات خوشمزه مورد استفاده قرار می گیرد. مطالعات پزشکی نشان  داده است که کرنبری می تواند از بروز عفونت های ادارای پیش گیری به عمل آورد و تا حد زیادی در شستشو و پاکسازی کلیه ها موثر واقع می شود. هم چنین کرنبری می تواند در پیش گیری از بروز سنگ کلیه کارساز باشد.

 

کرنبری، میوه ای مخصوص پاکسازی کلیه ها

 

آبمیوه

مصرف آب میوه هایی چون پرتقال، لیمو، نارنگی و ... می تواند به سلامت کلیه ها و پیش گیری از بروز سنگ کلیه کمک شایانی کند. علت این مساله را باید اسید سیتریک موجود در این میوه ها عنوان کرد. اسید سیتریک در کلیه ها با ترکیبات کلسیم دار، پیوند تشکیل داده و مانع از بروز سنگ های کلسیمی در کلیه می شود. با این وجود باید اشاره کرد که مصرف آبمیوه به علت قند بالایی که دارد، به عنوان یک گزینه دائمی توصیه نمی شود و نوشیدنی هایی چون آب و یا اسموتی های میوه گزینه مناسب تری می باشد.

انگور

یکی از خوشمزه ترین خوراکی های مفید برای شستشوی کلیه، میوه انگور است. این میوه که غالبا در اکثر فصل ها در بازار موجود می باشد، یکی از ترکیبات موثر برای التیام بخشی به کلیه ها و بهبود عملکرد آن است. انگور حاوی ترکیبی به رزوراترول است که یک ماده ضد التهاب شناخته می شود. این ترکیب می تواند از بروز التهاب در کلیه ها پیش گیری به عمل آورده و در صورت بروز چنین مساله ای به درمان آن کمک شایانی کند. به کمک انگور می توانید ورم و التهاب را از کلیه های خود دور کنید و سلامتی را به این عضو حیاتی بازگردانید.

 

انگور، از میوه های موثر در کاهش التهاب های کلیوی

 

مواد غذایی غنی از کلسیم

اگرچه یکی از شایع ترین انواع سنگ های کلیوی، ناشی از کریستال های کلیسم است، اما مصرف مواد غذایی غنی از کلسیم، یکی از راه های حفظ سلامت کلیه هاست. علت را باید در واکنشی که کلسیم با اگزالات در کلیه ها انجام می دهد، جست و جو کرد. چنان چه میزان اگزالات در کلیه بالا باشد و کلسیم کافی در بدن وجود نداشته باشد، این اگزالات تشکیل کریستال هایی را می دهد که سنگ کلیه نامیده می شود. این در حالی است که کلسیم می تواند با اگزالات ترکیب شده و مانع از تشکیل کریستال در کلیه ها شود. تمامی این واکنش ها زمانی به درستی صورت می گیرد که بدن به اندازه کافی آب و مایعات دریافت کرده باشد. برخی از مواد غذایی غنی از کلسیم عبارتند از:

شیر بادام یا شیر سویا

پنیر توفو

انواع غلات غنی سازی شده

نوشیدنی مفید برای کلیه

یکی دیگر از راه های ارتقا سلامت کلیه ها، استفاده از عصاره های گیاهی و نوشیدنی مفید برای کلیه هاست. طیف گسترده ای از گیاهان دارویی وجود دارند که برای کلیه ها مفید بوده و می توانند سلامت این ارگان را بهبود ببخشند. در ادامه به معرفی تعدادی از معروف ترین عصاره های گیاهی که تاثیر آنها بر سلامت کلیه ها به طور علمی به اثبات رسیده است، می پردازیم.

دمنوش خارخاسک

یکی از گیاهان موثر در ارتقا سلامت کلیه و بهبود عملکرد آن، گیاه خارخاسک است. این گیاه دارای خاصیت ضد میکروبی است و می تواند با عوامل بیماری زای بدن و کلیه ها مقابله کرده و مانع از مانور آنها شود. افرادی که به بیماری سنگ کلیه مبتلا هستند و یا به صورت ژنتیکی مستعد این عارضه به شمار می روند، می توانند با مصرف این گیاه، از تشکیل سنگ در کلیه پیش گیری به عمل آورده و در صورت تشکیل سنگ، دفع ساده تری داشته باشند. خارخاسک از شدن درد و اسپاسم های کلیوی ناشی از سنگ کلیه می کاهد و به علت ادرار آور بودن،  در درمان بیماران مبتلا به سنگ و عارضه های کلیوی موثر عمل می کند. شما می توانید این گیاه را به صورت دمنوش مورد استفاده قرار داده و سلامت کلیه های خود را بهبود ببخشید.

 

بهره گیری از دمنوش خارخاسک برای پاکسازی کلیه ها

 

گزنه

یکی از قدیمی ترین گیاهانی که در درمان التهاب و عفونت های مجرای ادراری و کلیه ها مورد استفاده قرار گرفته است، گیاه گزنه می باشد. این گیاه دارای خاصیت ادرار آور است و می تواند به خوبی به دفع سنگ های مجرای ادرار کمک کند. هم چنین خاصیت ضد باکتری و ضد میکروبی این گیاه از بروز انواع عفونت در کلیه ها و مجاری ادرار پیش گیری می کند. شستشوی کامل کلیه ها به کمک این گیاه به انجام می رسد و التهاب در این مسیر به خوبی از بین خواهد رفت. دردهای ناشی از سنگ کلیه هم با مصرف این گیاه به صورت دمنوش، التیام شایانی خواهد یافت.

 

دمنوش گزنه، موثر در کاهش التهاب های کلیوی

 

جعفری

از گیاهان دیگری که به صورت دمنوش تاثیر شایانی در بهبود عملکرد کلیه ها دارد، باید به گیاه جعفری اشاره کرد. این گیاه می تواند به خوبی کلیه ها و مجرای ادرار را پاکسازی کرده و مانع از بروز التهاب و ورم در این مسیر شود. هم چنین به لطف این گیاه، دفع سنگ های کلیوی آسان تر صورت می گیرد و از شدت دردهای و اسپاسم های ناشی از دفع سنگ و حرکت آن کاسته خواهد شد.

 

تسهیل دفع سنگ های کلیوی با مصرف دمنوش جعفری

 

مصرف مکمل ها

یکی دیگر از راه هایی که می توان به سلامت کلیه ها کمک کرد، مصرف مکمل هایی است که به منظور پیش گیری از التهاب و عفونت در مجرای ادراری تهیه می شوند و یا می توانند به دفع ساده تر سنگ های کلیوی کمک کنند. با اثبات شدن اثر گیاهان دارویی در دفع سنگ های کلیه و بهبود عملکرد این ارگان، شرکت های داروسازی با تکیه بر دانش شیمی و طب سنتی اقدام به تولید مکمل های مخصوص کلیه کرده اند. به عنوان مثال داروی گیاهی سنکل که یکی از معروف ترین این محصولات است، با دارا بودن عصاره گیاهی خارخاسک  می تواند از شدت التهاب های مجرای ادراری کاسته و به کاهش درد و اسپاسم های این ارگان کمک کند. از سوی دیگر می توان به  محلول گیاهی اورتیکا اشاره کرد که حاوی عصاره گیاه گزنه می باشد و به خوبی می تواند التهاب های مجرای ادرار را به طبیعی ترین شکل ممکن از بین ببرد. عصاره گیاه کرنبری موجود در کپسول کرن بری محصول شرکت ام پلاس، می تواند در پاکسازی مجرای ادرار و پیش گیری از بروز انواع عفونت ها موثر واقع شود. از نقاط مثبت این محصولات، استاندارد بودن دوز مصرفی از گیاهان و مشخص بودن میزان مصرف روزانه زیر نظر متخصصان است. به این شیوه آسیب ناشی از زیاده روی در مصرف عصاره های گیاهی به حداقل رسیده و بهره برداری از خواص آنها بیشینه خواهد شد. شما می توانید برای خرید مکمل های مخصوص کلیه به سایت وب دارو مراجعه کرده و با بهترین قیمت و عالی ترین کیفیت محصول را در محل خود دریافت نمایید.

 

کمک به سلامت کلیه با مصرف مکمل های مخصوص

 

نتیجه آنکه...

کلیه ها به عنوان ارگان تصفیه کننده بدن ما از مواد زائد برای کارکرد بهینه به آب و بهره مندی از برنامه غذایی سالم نیاز دارند. برای آنکه بتوانیم به این ارگان کمک کنیم تا به بهترین شکل مواد زائد را از بدن ما بیرون سازد، لازم است تا از مواد غذایی خاصی بهره گرفته و به اندازه کافی آب بنوشیم. مصرف میوه هایی چون انگور، کرنبری، مرکبات و آبمیوه ها، یکی از موثر ترین راه ها در جهت بهبود عملکرد کلیه هاست. هم چنین گیاهان دارویی چون گزنه، خارخاسک، جعفری و ... نیز در این مسیر موثر واقع می شوند. برای اطمینان از اینکه دوز استانداردی از این ترکیبات موثر را به بدن خود برسانیم، می توان از مکمل های تهیه شده بر پایه گیاهان دارویی استفاده کرد که به برخی از آنها در قسمت پیشین اشاره شد. شما می توانید برای خرید مکمل های نام برده به سایت وب دارو مراجعه کنید و با بهترین قیمت و کیفیتی ایده آل، این محصولات را در محل خود دریافت نمایید. وب دارو با سابقه ای طولانی در جهت فروش مکمل ها و ترکیبات گیاهی، توانسته به خوبی جای خود را در بین مصرف کننده ها در سراسر ایران پیدا کند و این مساله افتخاری برای این داروخانه آنلاین است.