با بی خوابی های شبانه چه کنیم؟
  • 2021/07/28
  • 0

با بی خوابی های شبانه چه کنیم؟

آیا در طول عمر خود، با مشکل بی خوابی و بد خوابی مواجه شده اید؟ آیا این مساله برایتان پیش آمده که نیمه های شب از خواب بیدار شده و در به خواب رفتن مجدد به مشکل بخورید؟ مسائل این چنین تقریبا همه افراد را در طول زندگی درگیر می سازد. شاید این سوال برایتان پیش بیاید که چرا چنین اتفاقی می افتد؟ اگر این مساله ادامه دار شد، برای درمان آن چه باید کرد؟

 

با بی خوابی های شبانه چه کار کنیم؟

 

واقعیت این است که کوتاه مدت بودن این مشکل و بروز آن به صورت گاه گاه، مساله حائز اهمیتی نیست. اما در صورتی که این مشکل ادامه پیدا کند، در تمام ابعاد زندگی فرد تاثیر منفی می گذارد و مسائل جدی تری را به همراه خواهد داشت. بنابراین شناخت دلیل بی خوابی و حل آن از اهمیت به سزایی برخوردار می شود. در این مطلب قصد داریم علت های شایع بی خوابی های شبانه و راه های ساده ای برای بهبود بخشیدن به آن را عنوان کنیم.

بی خوابی شبانه چیست؟

در این قسمت تعریفی از بی خوابی شبانه ارائه می کنیم تا این عارضه را با سایر بی خوابی ها و تغییرات ساعت خواب بدن خود اشتباه نگیرید. بی خوابی شبانه نوعی اختلال در خواب است که فرد را در به خواب رفتن در ابتدای شب و یا خواب ماندن در طول شب و یا هر دوی این موارد دچار مشکل می کند. این مساله را در صورتی می توان اختلال نامید که برای مدت 3 بار در هفته و حداقل برای 3 ماه تکرار شود. این عارضه به قدری شایع است که گفته می شود حدود یک سوم بزرگ سالان با آن درگیر هستند. هم چنین این مساله در سنین کودکی، در زنان باردار و سالمندان هم دیده می شود و در صورتی که اثبات شود، مساله اختلال خواب از نوع بی خوابی است، باید در اولین فرصت در صدد درمان آن برآمد.

بی خوابی شبانه نشانه چیست؟

علل متعددی هستند که به بی خوابی های شبانه دامن می زنند. این دلایل در هر فردی با دیگری متفاوت است و باید با ریشه یابی دقیق و درست علت بی خوابی فرد مشخص شود. هم چنین حاد و یا کوتاه مدت بودن بی خوابی شما هم می تواند در بررسی علل بی خوابی شما موثر باشد. در ادامه برخی از شایع ترین دلایلی که به بی خوابی شبانه دامن می زنند، عنوان شده اند.

  • استرس و فشار روانی
  • اتفاقی ناراحت کننده در محیط زندگی فرد
  • تغییر در عادات و یا محل خواب، نظیر جابجایی محل زندگی و یا خوابیدن در هتل
  • دردهای جسمی
  • مصرف برخی داروهای خاص که عادات خواب را برهم می زنند.

هم چنین مطالعات پزشکی بر روی افراد با مشکل بی خوابی نشان داده است که این مساله می تواند ناشی از بروز بیماری های مزمنی چون دیابت و دردهای کمر که مزمن گشته اند، باشد. هم چنین مصرف مواد مخدر هم می تواند از دیگر علل شایع بی خوابی در افراد باشد.

عوارض بی خوابی شبانه

افرادی که بی خوابی شبانه را تجربه کرده اند، غالبا علائم یکسان و نارضایتی های مشابه ای را گزارش کرده اند. از جمله این موارد می توان به فاکتورهای زیر اشاره کرد.

خیلی زود از خواب بیدار شدن

بی حالی پس از بیدار شدن

 

خستگی و بی حالی، از عوارض بی خوابی در شب

 

مشکل در اولین مرحله به خواب رفتن و اختلال خواب در نیمه شب

این نشانه ها می توانند پیشروی کرده و در بخش های مختلف دیگری از زندگی فرد تاثیر بگذارند. می توان از تاثیرات این عوارض بی خوابی شبانه به موارد زیر اشاره کرد.

  • خستگی و بی حالی
  • تغییرات خلق و خو
  • حساس شدن نسبت به اتفاقات و رویدادهای زندگی
  • مشکل در تمرکز و انجام کارهای روزانه

درمان بی خوابی در شب

اگر این مساله به سراغتان آمده است، نگران نباشید. عارضه بی خوابی شبانه افراد زیادی را درگیر می کند. اما آنچه واضح است، آن است که ادامه دار شدن این مساله بی دلیل نیست و شما برای بازگشت به حالت عادی باید بتوانید مساله را ریشه یابی کرده و در صدد درمان آن برآیید. در این قسمت درمان بی خوابی در شب را با راهکارهای ساده ای در منزل به شما آموزش می دهیم که می تواند در بهبود وضعیتتان موثر باشد.

اگرچه درمان های دارویی برای این مشکل به وفور یافت می شود، اما تلاش ما در این مطلب راهکارهای غیر دارویی برای حل بی خوابی است.

رعایت فاکتورهای بهداشت خواب

یکی از مهم ترین کارهایی که می توانید برای حل این عارضه به انجام برسانید، رعایت فاکتورهای بهداشت خواب است. برخی از این فاکتورها عبارتند از:

ورزش نکردن حداقل یک ساعت قبل از خواب

پرهیز از مصرف نوشیدنی های دارای کافئین قبل از خواب

پرهیز از سپری کردن اوقات بیکاری و وب گردی در محل خواب

 

رعایت بهداشت خواب، راهی به منظور کنترل بی خوابی شبانه

 

مدیتیشن

یکی از موثرترین راهکارهایی که برای درمان بی خوابی از آن بهره گرفته می شود، مدیتیشن است. این مساله به اثبات رسیده است که مدیتیشن می تواند به بهبود کیفیت خواب کمک شایانی کرده و شروع و ادامه دار شدن فرآیند خواب را تسهیل کند. هم چنین مدیتیشن در بهبود بسیاری از بیماری ها موثر واقع می شود که می توان از آن به منظور درمان ریشه ای بی خوابی بهره جست. برخی از این بیماری ها عبارتند از:

استرس و تنش

افسردگی

مشکلات گوارشی

دردهای جسمی و ...

 

مدیتیشن، راهی برای رهایی از بی خوابی های شبانه

 

همان طور که در قسمت های پیشین اشاره شد، این بیماری ها خود می توانند علتی بر بی خوابی های شبانه باشند. بنابراین با مددجویی از مدیتیشن می توان انتظار درمان بنیادی این مساله را داشت.

درمان قطعی بی خوابی با داروهای گیاهی

داروهای گیاهی همواره در درمان بیماری ها و به ویژه مشکلاتی که ریشه در اضطراب و استرس داشته اند، موثر عمل کرده اند. امروزه به اثبات رسیده است که دران بی خوابی با داروهای گیاهی اتفاق می افتد و می توان از این ترکیبات به منظور بهبود کیفیت خواب بهره جست. برای استفاده از گیاهان دو شیوه مرسوم وجود دارد که توانسته به بیماران با اختلال خواب شبانه کمک های شایانی کند. این شیوه ها در ادامه بیان شده اند. در ضمن باید اشاره کرد که بهره گیری از گیاهان دارویی به علت طبیعی بودن، فاقد عارضه جانبی است و می توان با خیالی آسوده از آنها استفاد نمود.

رایحه درمانی و ماساژ

روغن و عصاره برخی از گیاهان و گل ها به علت اثر آرام بخشی که دارند، در درمان بی خوابی و به ویژه بی خوابی با منشا درد و استرس، موثر عمل می کنند. افراد می توانند با تنفس این عصاره ها و یا استفاده موضعی آنها به صورت ماساژ، خود را برای خوابیدن و تجربه خوابی با کیفیت آماده سازند. برخی از روغن هایی که در بهبود کیفیت خواب موثر بوده اند، عبارتند از:

بابونه

اسطوخودوس

پرتقال تلخ

چوب درخت سرو

 

رایحه درمانی، راهی برای ایجاد آرامش و بهبود کیفیت خواب

 

مطالعات پزشکی و بالینی بر روی افراد با مشکل خواب نشان داد که این گیاهان و یا ترکیبی از آنها در صورتی که به شکل رایحه و یا ماساژ درمانی قبل از خواب مورد بهره قرار گیرد، می تواند در بهبود کیفیت خواب به ویژه در بزرگسالان و افراد مسن موثر واقع شود.

استفاده از محصولات گیاهی آرام بخش

امروزه و با پیشرفت علم داروسازی، از این گیاهان آرام بخش، محصولاتی تهیه شده است که بر پایه عصاره های گیاهی فرمولاسیون شده و فاقد عارضه جانبی داروهای شیمیایی می باشد. این گیاهان دارویی با ترکیب شدن طبق فرمول استاندارد، می توانند خوابی خوش و با کیفیت را برایتان به ارمغان بیاورند. تفاوتی که این شیوه با روش رایحه درمانی دارد، در استاندارد شدن دوز مصرفی گیاهان است. داروسازان برای تهیه این محصولات به بهره گیری دقیق و استاندارد از این عصاره ها توجه ویژه ای کرده اند و این مساله بازدهی این فرآورده ها را به حداکثر رسانده است. سامانه فروش آنلاین وب دارو، از مراکزی است که نسبت به عرضه با کیفیت ترین محصولات گیاهی برای درمان بی خوابی اقدام نموده است. این مرکز با بهره گیری از این گیاهان و محصولاتی که بالاترین بازدهی را داشته اند، توانسته مشکل بی خوابی شبانه در بسیاری از افراد را به خوبی برطرف نماید. شما می توانید برای تهیه داروهای گیاهی آرام بخش که به بهبود کیفیت خوابتان منجر می شوند، به سایت وب دارو مراجعه کرده و نسبت به تهیه این فرآورده ها اقدام نمایید.

در نهایت باید گفت که بی خوابی شبانه

مشکلی فراگیر و در عین حال حل شونده است. اگر در طول شب خواب با کیفیتی را تجربه نمی کنید و یا در به خواب رفتن مشکل دارید و این مساله برای مدت 3 ماه متوالی تکرار شده است، باید در صدد درمان برآیید. پیشنهاد ما در گام اول بهره گیری از شیوه های خانگی درمان بی خوابی شبانه است و مصرف داروهای شیمیایی که غالبا وابستگی نیز ایجاد می کند، آخرین راهکار است. بهره گیری از نکاتی که در زمینه بهداشت خواب وجود دارد، مدیتیشن، رایحه درمانی و استفاده از محصولات گیاهی آرام بخش تا حد زیادی می تواند کیفیت خوابتان را بهبود بخشیده و در درمان این عارضه به یاری تان بیاید. سایت وب دارو که از عرضه کنندگان محصولات معتبر می باشد، با دارا بودن فرآورده های گیاهی آرام بخش و خواب آور می تواند به بهبود خواب و کنترل بی خوابی های شبانه کمک شایانی کرده و در صدد بهبودی کمک حالتان باشد.