بهترین زمان مصرف ویتامین ها
  • 2021/10/06
  • 0

بهترین زمان مصرف ویتامین ها

بدن برای عملکرد درست خود به 13 ویتامین نیاز دارد که تعداد 9 تای آنها محلول در آب و 4 عدد محلول در چربی می باشند. هر کدام از این ویتامین ها نقشی را در بدن به عهده دارند که حیاتی بوده و برای ادامه زندگی سلول ها، داشتن انرژی کافی، سلامت و زیبایی پوست و مو، کارکرد درست اندام ها و ... به آنها نیاز پیدا می کنیم. بدن ما هم قادر به تولید ویتامین ها نیست و باید نیاز خود را از طریق مواد غذایی دریافت کند. با نگاهی به زندگی مدرن امروز، مشغولیت ها و دغدغه هایی که اکثر افراد دارند، متوجه می شویم که زندگی سالم و بهره مندی از برنامه غذایی کامل شاید کمی سخت شده باشد. این بدان معناست که ممکن است در بدن بسیاری از ما، کمبود ویتامین ها شایع شود. ریزش مو، ضعیف شدن ناخن ها، سطح پایین انرژی، استخوان های شکننده و حساس، زخم هایی که دیر بهبود پیدا می کنند، خواب بی کیفیت، دید نامناسب در شب، متابولیسم پایین بدن و ... همگی می توانند از نشانه های کمبود ویتامین در بدن باشند. در حالی که داشتن یک برنامه غذایی صحیح می تواند در تامین نیاز بدن موثر باشد، این مساله برای برخی افراد میسر نیست و یا بروز بیماری و رژیم های غذایی مخصوص، می تواند بدن را از جذب مقدار کافی ویتامین ها به دور نگاه دارد. در این زمان است که مکمل های ویتامین وارد عمل شده و می توانند به غنی شدن بدن از ویتامین ها کمک کنند. باید دانست که ویتامین ها در زمان های خاصی از مصرف، جذب بهتری داشته و برای بدن مناسب تر هستند.  مطلب پیش رو شما را با بهترین زمان مصرف ویتامین ها به منظور داشتن بیش ترین کارایی در بدن یاری خواهد کرد.

 

هر ویتامین را چه زمانی مصرف کنیم؟

 

شناخت انواع ویتامین ها

همان طور که اشاره شد، ویتامین ها به دو دسته محلول در آب و محلول در چربی تقسیم می شوند. تفاوت این دو نوع ویتامین در نحوه حل شدنشان در بدن و دفعشان است. ویتامین های محلول در آب، همان طور که از نامش پیداست، در آب حل می شوند و به همین دلیل برای جذب بهتر آن نیازی نیست که همراه با غذا مصرف شود. هم چنین مقادیر اضافی این ویتامین از طریق ادرار از بدن دفع می شود و ضرری را به بافت و سلول ها نمی رساند. این در حالی است که ویتامین های محلول در چربی، در چربی محلول بوده و به این شیوه خواص خود را به بدن می رساند. هم چنین مقادیر اضافی آن از بدن دفع نشده و ممکن است ایجاد مسمومیت کند. بنابراین دقت در زمان و میزان مصرف این ویتامین ها از اهمیت زیادی برخوردار است. از بین کل ویتامین ها، تعداد 9 ویتامین محلول در آب بوده که شامل ویتامین های گروه ب (B1، B2، B3، B5، B6، B7، B9، B12) و ویتامین سی می باشد. سایر ویتامین ها که عبارت از ویتامین های A، D،E و K می باشند، در چربی محلول هستند. ویتامین های محلول در آب باید به طور پیوسته توسط بدن دریافت شوند، زیرا بدن قادر به ذخیره آنها نبوده و مقادیر اضافی را دفع می کند. شناخت انواع ویتامین ها بر حسب نوع انحلال آنها انجام شد. در ادامه شما را با بهترین زمان مصرف هر یک از این ویتامین ها آشنا می کنیم.

ویتامین C

ویتامین سی نقش های اساسی و مهمی را در بدن ایفا می کند که از مهم ترین آنها سنتز کلاژن و نقش آنتی اکسیدانی آن است. کلاژن پروتئینی در بدن است که در همه بافت ها موجود بوده و وظیفه حفظ انسجام و انعطاف پذیری آنها را داراست و بدون آن شاهد ایجاد چین و چروک بر روی پوست، دردناک شدن مفصل ها و از بین رفتن بافت های بین استخوانی خواهیم بود. هم چنین این آنتی اکسیدان، با عوامل مخرب سلولی نظیر آلودگی های محیطی، تغذیه نامناسب و ... مبارزه کرده و مانع از بروز التهاب و انواع بیماری ها نظیر سرطان و امراض قلبی می شود.

این ویتامین در درسته ویتامین های محلول در آب بوده و می توان در هر زمانی از شب و روز آن را مصرف کرد. مصرف این ویتامین با یا بدون غذا مانعی ندارد، اما کسانی که با مصرف این ویتامین دچار مشکلات گوارشی می شوند، آن را به همراه غذا مصرف کنند. این ویتامین به نور و حرارت حساس می باشد و توصیه می شود که آن را در مکانی تاریک و کاملا خشک نگه داری کنید.

ویتامین های گروه B

ویتامین های گروه B به صورت تکی و یا به شکل ب کمپلکس که حاوی هر 8 ویتامین گروه ب است، به فروش می رسند. این ویتامین ها هم محلول در آب هستند و می توان در هر زمانی از روز آنها را مصرف کرد. اما با توجه به اینکه این ویتامین ها نقش مهمی در متابولیسم بدن و تولید انرژی دارند، توصیه می شود مصرف آنها را به صبح موکول کنید. توصیه می شود کسانی که با کمبود شدید ویتامین های گروه B و مخصوصا ب 12 مواجه هستند، مصرف آن را به صورت ناشتا انجام دهند. سایت وب دارو عرضه کننده بهترین و مرغوب ترین ویتامین های گروه B است که آنها را به قیمتی مناسب عرضه می کند.

 

بهترین زمان مصرف ویتامین های گروه B

 

ویتامین A

ویتامین A و به طور کلی ویتامین هایی که در چربی محلول هستند، برای جذب بهتر به مواد غذایی حاوی چربی نیاز دارند و توصیه می شود که مصرف آنها را به همراه غذاهای حاوی چربی انجام دهید. کمبود ویتامین A یکی از مشکلات شایع در بین بیماران و کسانی است که در جذب این ماده مشکل دارند. هم چنین زنان باردار هم می توانند در معرض کمبود این ویتامین قرار گیرند. اما سایر افراد در صورتی که از یک برنامه غذایی متعادل بهره ببرند، در معرض کمبود ویتامین A قرار نمی گیرند. توصیه می شود مکمل های حاوی این ویتامین را به همراه وعده غذایی حاوی چربی استفاده کنید و از مصرف بیش از حد آن خودداری نمایید. مقادیر اضافی این ویتامین به علت محلول در چربی بودن، از بدن دفع نشده و می تواند زمینه ساز بروز مشکلات جدی برای سلامتی شود.

بهترین زمان مصرف ویتامین D

ویتامین D یکی از مهم ترین مواد لازم برای تقویت سیستم ایمنی بدن است. این ویتامین هم چنین در افزایش استحکام استخوان ها و ساختار اسکلتی بدن نقش آفرینی می کند. میزان کمبود این ویتامین مساله ای بسیار شایع در کشور ماست و در سنین مختلف خود را نشان می دهد. ضعف سیستم ایمنی و بروز نرمی و پوکی استخوان از شایع ترین مشکلاتی است که کمبود این ویتامین برای بدن ایجاد خواهد کرد. این ویتامین محلول در چربی را ترجیحا به همراه وعده غذایی حاوی چربی مصرف کنید و از کافی بودن میزان منیزیم در بدن خود اطمینان حاصل کنید. زیرا غنی بودن بدن از منیزیم، سبب فعال شدن مکمل های حاوی ویتامین دی خواهد شد. وجود ویتامین K در کنار ویتامین D می تواند سلامت و تراکم استخوان ها را افزایش دهد. برای بهبود قوای ایمنی بدن خود و هم چنین حفظ سلامت استخوان ها، توصیه می شود مکمل های حاوی ویتامین D را از سایت وب دارو با بهترین کیفیت و به صورت آنلاین تهیه نمایید.

 

بهترین زمان مصرف ویتامین D برای تقویت استخوان ها

 

ویتامین E را کی بخوریم

یکی دیگر از ویتامین های محلول در چربی، E می باشد. اگر شما هم در دسته کسانی هستید که مکمل های این ویتامین را مصرف می کنید، شاید با این پرسش مواجه شده اید که ویتامین E را کی بخوریم؟ در پاسخ باید گفت مصرف این ویتامین با وعده غذایی می تواند بهترین جذب را برای بدن شما به همراه داشته باشد. هر چند مصرف آن می تواند همراه غذا نبوده و در عوض در وعده غذایی بعدی خود، به اندازه کافی چربی مصرف نمایید. این ویتامین از مهم ترین آنتی اکسیدان های بدن است که می تواند از اکسید شدن سلول ها و بروز بیماری های التهابی پیش گیری به عمل آورد. باید اشاره کرد که زیاده روی در مصرف این ویتامین هم می تواند خطرآفرین باشد و طبق مطالعه بالینی انجام شده، مصرف بیش از حد آن سبب تحریک بروز سرطان پروستات در مردان شده است.

 

ویتامین E را چه زمانی مصرف کنیم؟

 

ویتامین K

شاید استفاده از مکمل های حاوی ویتامین K نادر بوده و کمتر دیده و شنیده شده باشد. کمبود این ویتامین بیش تر در کسانی که دچار بیماری هایی خونی و اختلالات جذب هستند، دیده می شود. بهترین زمان مصرف ویتامین K را می توان هر زمان از روز دانست که وعده یا میان وعده حاوی چربی مصرف می کنید. مصرف این ویتامین به همراه ویتامین D می تواند برای سلامت استخوان ها مفید باشد. از سویی توصیه می شود که این ویتامین را به همراه ویتامین های A و E مصرف نکنید. هم چنین کسانی که دچار بیماری های مربوط به انعقاد خون می باشند و به علاوه مصرف کنندگان داروهای انعقاد خون، قبل از مصرف ویتامین K باید با پزشک خود مشورت نمایند.

بهترین زمان مصرف مولتی ویتامین ها

افراد زیادی هستند که مصرف مولتی ویتامین ها را به علت راحت تر بودن مصرف و هم چنین پایین تر بودن هزینه آن نسبت به مصرف تکی ویتامین ها، ترجیح می دهند. اما در مصرف مولتی ویتامین ها باید به نکته ای خاص در زمینه بهبود جذب توجه نمود. از آنجایی که این مکمل ها، اغلب حاوی ویتامین های محلول در آب و چربی به صورت همزمان هستند، توصیه می شود مصرف آنها را به همراه وعده یا میان وعده حاوی چربی انجام دهید. اگرچه مصرف مولتی ویتامین ها نمی تواند به اندازه مصرف تکی ویتامین ها موثر باشد، اما بررسی ها نشان داده که استفاده از آنها به ویژه در سالمندان و زنان باردار، تاثیرات مثبت و قابل توجهی در رفع کمبود ها داشته است. شما می توانید بهترین و با کیفیت ترین مولتی ویتامین ها را از داروخانه آنلاین وب دارو تهیه نمایید.

 

خرید بهترین مولتی ویتامین ها از داروخانه وب دارو

 

سخن آخر آنکه...

 مصرف مکمل های حاوی ویتامین ها می تواند به بهبود کمبودهای بدن و غنی سازی آن از ویتامین ها کمک شایانی کند. در صورتی که میزان کافی از ویتامین ها را از برنامه غذایی خود دریافت نمی کنید، توصیه می شود که برای رفع نیاز بدن و ارتقا سلامتی و ایمنی خود، مصرف مکمل ها را در برنامه غذایی تان قرار دهید. برای بهبود جذب انواع ویتامین ها نکات کاربردی در این مطلب ارائه شد که می تواند جذب ویتامین های مصرفی را به شدت بالا برده و مانع از هدر رفتن مکمل تان شود. هم چنین برای خرید بهترین مکمل های حاوی ویتامین، توصیه می شود سری به سایت وب دارو زده و خرید مکمل های غذایی اصل را از این مرکز بخواهید. با خرید از این مجموعه، ضمن دریافت مشاوره آنلاین و رایگان از مشاوران ما، می توانید در کوتاه ترین زمان ممکن، مکمل خود را در محل دریافت کرده و مصرف را آغاز کنید. تضمین اصالت کالا، قیمت مناسب و تنوع بالا در مکمل ها از مزیت هایی است که خرید از وب دارو، برایتان به ارمغان خواهد آورد.