کمبود آهن چیست و چگونه درمان می شود؟
  • 2021/09/29
  • 0

کمبود آهن چیست و چگونه درمان می شود؟

آهن یکی از مواد معدنی موجود در خون ماست که حضور آن به بهبود گردش خون و اکسیژن رسانی به سلول ها منجر می شود. در نتیجه شادابی و داشتن انرژی کافی از اولین فواید غنی بودن بودن از این ماده معدنی است. متاسفانه برنامه های غذایی که در زندگی مدرن مورد استفاده قرار می گیرد سبب شده تا نیاز بدن به صورت کافی به آهن تامین نگردد و کمبود آهن مساله ای شایع در بین بسیاری از افراد جامعه شود. از سویی این کمبود در کشور ما شیوع بی سابقه ای پیدا کرده است و افراد زیادی با آن درگیر هستند، بی آنکه از این موضوع اطلاع داشته باشند. در برخی مواقع فرد زمانی متوجه کمبود آهن خود می شود که این بیماری به مرز بحرانی شدن رسیده و عوارض جدی را برای سلامتی وی به همراه داشته است. به همین دلیل شناخت کمبود آهن و راه های درمان آن در زمان درست، مساله ای بسیار حائز اهمیت است. این عارضه در زنان شایع تر از مردان بوده و خانم ها به علت طی کردن دوران قاعدگی در هر ماه، در معرض کمبود آهن قرار می گیرند. مطالعه این مطلب به شما کمک می کند که نشانه های اولیه کمبود آهن را شناخته و بتوانید به منظور درمان آن گام بردارید.

کمبود آهن چیست؟

کمبود آهن زمانی اتفاق می افتد که بدن شما به اندازه کافی از این ماده معدنی در خون ندارد. اما آهن چیست و چه نقشی در بدن ما ایفا می کند؟

 

کمخونی ناشی از فقر آهن چیست؟

 

بدن برای ساخت هموگلوبین که پروتئین موجود در خون است، به آهن نیاز دارد. هموگلوبین خون است که سبب می شود اکسیژن از طریق رگ های خونی به کل بدن حمل شود و نیاز سلول ها را به این ماده تامین می سازد. اگر میزان پروتئین هموگلوبین در خون به اندازه کافی نباشد، ماهیچه ها و بافت های بدن نمی توانند عملکرد خود را به درستی ایفا کرده و دچار مشکل خواهند شد. زیرا اکسیژن کافی برای انجام فعالیت های خود را دریافت نکرده اند. در صورتی که کمبود پروتئین هموگلوبین در بدن به علت کمبود آهن اتفاق افتاده باشد، این بیماری کم خونی ناشی از فقر آهن نامیده خواهد شد. انواع دیگری از کم خونی هم وجود دارد که ناشی از سایر کمبود ها در بدن است. اما شایع ترین آنها به علت غنی نبودن بدن از ماده معدنی آهن اتفاق می افتد.

چرا دچار فقر آهن می شویم؟

همان طور که اشاره شد، کمبود آهن مساله ای شایع است که افراد زیادی را درگیر می کند. اما علت آن چیست؟ چه کسانی بیش از سایرین در معرض آن هستند و باید توجه ویژه تری به این مساله کنند؟

واقعیت این است که رژیم غذایی و برخی بیماری ها در به وجود آمدن عارضه فقر آهن نقش آفرینی می کنند. افرادی که در دسته های زیر جای دارند، مستعد ابتلا به کم خونی ناشی از فقر آهن هستند و باید به صورت منظم میزان آهن خون خود را کنترل کرده و یا با بررسی علائم کمبود آهن که در ادامه به بررسی آن پرداخته ایم، سلامت خود را پایش کنند.

افراد با رژیم های غذایی خاص که میزان کافی آهن دریافت نمی کنند.

زنان در دوره بارداری

زنانی که خون زیادی در دوران قاعدگی از دست می دهند.

افرادی که دچار خونریزی داخلی هستند.

افراد مبتلا به بیماری های التهابی روده

کودکان در سن رشد

کمبود آهن در بدن چه عوارضی دارد؟

باید نشانه هایی وجود داشته باشد که فرد مبتلا به کم خونی، با آگاهی از آنها بتواند سریعا کمبود آهن خود را متوجه شده و در صدد درمان آن گام بردارد. در ادامه به بررسی عوارضی که کمبود آهن در بدن ما از خود به جای می گذارد، پرداخته ایم تا به این شیوه بتوان گامی هر چند کوچک در جهت کاهش آمار ابتلا به این بیماری برداشت. باید اشاره کرد که شدت این علائم بسته به سن فرد، سرعت توسعه بیماری و شدت آن، وضعیت سلامتی فعلی فرد و جنسیت متغیر می باشد و عده ای از افراد هیچ نوع نشانه ای را تجربه نمی کنند. با این حال عوارض زیر، از نشانه های ابتلا به کم خونی ناشی از فقر آهن است که باید مورد توجه قرار گیرد.

خستگی مزمن، نشانه مهم فقر آهن

شاید بتوان اصلی ترین نشانه فقر آهن را احساس خستگی در فرد دانست. علت در کاهش میزان تولید پروتئین هموگلوبین است که وظیفه اکسیژن رسانی به سلول های بدن را داراست. سلول ها، عضلات و بافت ها با کمبود اکسیژن مواجه شده و بازدهی پایین تری را تجربه خواهند کرد. از سویی قلب برای رساندن اکسیژن بیش تر به اندام های بدن، باید تلاش بیش تری کند و این مسائل در کنار هم، خستگی و کسالت را به همراه خواهد داشت. با این حال زندگی مدرن شرایطی را فراهم آورده است که خستگی و بی حالی جزئی جدایی ناپذیر از آن است و گاهی تشخیص خستگی ناشی از زندگی و یا کمبود آهن دشوار خواهد شد. اما خستگی مزمن که از نشانه های کمبود آهن است، با عدم توانایی در تمرکز و حساس شدن فرد همراه می شود.

رنگ پریدگی

از دیگر نشانه های شایع کمبود آهن در بدن، رنگ پریدگی است. هموگلوبین که آهن وظیفه ساخت آن را به عهده دارد، علت رنگ قرمز خون ماست. زمانی که میزان این پروتئین در بدن کاهش پیدا می کند، رنگ قرمز خون کمتر می شود. در چنین افرادی پوست رنگ طبیعی خود که ناشی از گردش خون قرمز رنگ است را از دست می دهد و حالت رنگ پریدگی در فرد ایجاد می شود. این مساله به ویژه در قسمت داخلی پلک خود را نشان می دهد، اما می تواند در کل سطح پوست و یا قسمت های دیگر نظیر لثه، صورت، بخش های داخلی لب و ناخن ها نیز نمایان شود. برای سنجش این مورد، کافی است که پلک پایینی چشم خود را به سمت پایین بکشید. رنگی که مشاهده می کنید، باید قرمز باشد و رنگ صورتی کم رنگ و یا زرد بیان گر کمبود هموگلوبین است که می تواند ناشی از کمبود آهن باشد.

 

رنگ پریدگی از نشانه های کمبود آهن در بدن

 

تنگی نفس و کم خونی

در قسمت های پیشین اشاره شد که هموگلوبین وظیفه انتقال اکسیژن به عضلات و اندام ها را به عهده دارد. اما زمانی که میزان این پروتئین در بدن کم شود، اکسیژن کمتری هم به عضله ها و بافت ها خواهد رسید. این مساله سبب می شود تا بدن با تنفس بیش تر سعی در جبران این کمبود داشته باشد و در نتیجه بروز تنگی نفس و نفس نفس زدن امری بدیهی خواهد بود. اگر احساس می کنید که به هنگام انجام امور عادی روزانه که قبلا به راحتی از عهده آنها برمی آمدید، دچار تنگی نفس می شوید، می توان به کمخونی شک کرد. این امور عادی روزانه می تواند بالا رفتن از پله، ورزش کردن و یا حتی راه رفتن باشد.

کمبود آهن و سرگیجه

افرادی که با کمبود آهن مواجه اند، غالبا سردرد و سرگیجه را نیز تجربه می کنند. مطالعات پزشکی نشان داده است که این مساله در زنان مبتلا به کم خونی شایع تر است. اگرچه دلایل زیادی رابطه بین کمبود آهن و سرگیجه را معنا دار می کند، اما اصلی ترین آن، نرسیدن اکسیژن کافی به مغز است. در حقیقت کمبود هموگلوبین، تاثیر خود بر مغز را با بروز سردرد و سرگیجه نشان می دهد. افرادی که این عارضه را تجربه می کنند، دارای عروق خونی متورم در ناحیه مغز می شوند و این مساله باعث وارد شدن فشار به سر و بروز سردرد می شود. باید تاکید کرد که سردرد به دلایل متعددی اتفاق می افتد و لزوما به معنای کم خونی نیست.

 

کم خونی از علل بروز سردرد و سرگیجه

 

تاثیر کم خونی بر قلب

قلب یکی از ارگان هایی است که در بروز کم خونی، آسیب های جدی می بیند. سطح پایین هموگلوبین به معنای پایین آمدن اکسیژن خون است که در نتیجه سبب می شود قلب برای تامین اکسیژن ارگان ها و سلول ها، سخت کار کند. فشار زیادی که به قلب برای پمپاژ خون و رساندن اکسیژن بیش تر به اندام ها وارد می شود، باعث بروز تپش قلب و ایجاد ضربان نامنظم خواهد شد. در صورتی که فرد در راستای درمان خود اقدام نکند و فشار وارده به قلب افزایش داشته باشد، منتهی به بزرگ شدن بیش از اندازه قلب  و بروز انواع نارسایی ها خواهد شد.

کمبود آهن و پوست

پوست و مو هم از کمبود آهن در امان نخواهند بود و آسیب هایی را متحمل می شوند. زمانی که اکسیژن کافی به سلول های پوستی و فولیکول های مو نمی رسد، تغذیه آنها به درستی انجام نمی شود و طبیعی است که شاهد پوستی نازک و خشک و هم چنین موهای شکننده، آسیب پذیر و نازک در افراد مبتلا باشیم. هم چنین ریزش مو در مبتلایان به کم خونی ناشی از فقر آهن و یا هر نوع کم خونی دیگری شایع است و اگر در حال از دست دادن حجم زیادی از موهای خود هستید، به کمبود آهن در بدن خود شک کنید. کاهش رشد طبیعی موها نیز از دیگر نشانه هایی است که می تواند شما را به بروز کم خونی مشکوک کند.

 

ریزش مو، از نشانه های کم خونی ناشی از فقر آهن

 

سندروم پای بیقرار

شاید عجیب به نظر برسد اما کمبود آهن با سندروم پای بیقرار ارتباط دارد. این سندروم تمایل به حرکت دادن ناگهانی و پر شدت پا در حال استراحت می دهد. هم چنین ممکن است نشانه های دیگری نظیر خارش، احساس حرکت حشره یا جسم ریز بر روی پا و ... را نیز در فرد ایجاد کند. این بیماری نشانه های خود را در شب تشدید کرده و بدتر می شود. باید اشاره کرد که دلیل علمی رابطه بین سندروم پای بی قرار و کم خونی هنوز مشخص نیست. اما حدود یک چهارم مبتلایان به کم خونی این عارضه را نیز تجربه می کنند.

درمان سریع کم خونی

علائم و نشانه های ظاهری که می توان دلیلی بر کم خونی ناشی از فقر آهن باشد، به صورت اجمالی در قسمت های پیشین مورد بررسی قرار گرفت. اما برای تشخیص قطعی این عارضه، نیاز به آزمایش خون وجود دارد تا اطمینان حاصل شود. زیرا این نشانه ها ممکن است به علت عارضه دیگری در بدن شما به وجود آمده باشد و باید از این موضوع اطمینان کافی را حاصل نمود و سپس در صدد درمان برآمد. حال اگر متوجه کم خونی ناشی از فقر آهن شدیم، چه باید کرد؟ آیا درمان سریع کم خونی وجود دارد که بتواند در زمان کوتاهی این بیماری را درمان کند؟

گام اول در درمان کم خونی اصلاح برنامه غذایی است. شما باید اطمینان حاصل کنید که به اندازه کافی آهن در برنامه غذایی خود دارید و بدن خود را به صورت طبیعی به این ماده معدنی می رسانید. مواد غذایی که سرشار از آهن هستند و مصرف آنها به افراد و به ویژه بانوان توصیه می شود، عبارتند از:

گوشت قرمز

سبزیجات با برگ سبز تیره نظیر اسفناج و کلم پیچ

میوه های خشک نظیر زردآلو و کشمش

حبوباتی نظیر نخود و لوبیا

انواع مغزها

غذاهای دریایی

غذاهای غنی شده با آهن

 

منابع غذایی حاوی آهن

 

چگونگی افزایش جذب آهن از غذا

علاوه بر مصرف مواد غذایی که حاوی مقادیر کافی آهن هستند، می توان با استفاده از راهکارهایی میزان جذب آهن بدن را افزایش داد و مانع از هدر رفتن این ماده معدنی موجود در غذاها کرد. به عنوان مثال ویتامین سی می تواند به خوبی به جذب آهن کمک کند. بنابراین مصرف این ویتامین را در کنار مواد غذایی نام برده شده داشته باشید و یا از مکمل های با کیفیت این ویتامین استفاده کنید. می توانید برای خرید ویتامین سی، به سایت وب دارو مراجعه کرده و با کیفیت ترین مکمل های ویتامین سی را از این مرکز خریداری نمایید.

هم چنین مصرف برخی غذاها میزان جذب آهن در بدن را کاهش می دهند. از جمله این مواد غذایی باید به چای، قهوه و غذاهای سرشار و یا غنی شده از کلسیم اشاره کرد.

قرص برای کمبود آهن

در نهایت برای درمان قطعی این عارضه باید از مکمل های غذایی حاوی آهن استفاده کرد. در حال حاضر این مکمل ها به اشکال مختلف نظیر شربت، قرص، کپسول و ... در مراکز درمانی به فروش می رسند و مصرف کنندگان می توانند بر اساس نیاز خود مکمل مناسبی را انتخاب نمایند. خوشبختانه انواع مکمل های استاندارد آهن در اشکال مختلف، مخصوص کودکان، بزرگسالان و زنان باردار و شیرده در سایت وب دارو موجود می باشد. شما می توانید با مراجعه به سایت این داروخانه آنلاین، نسبت به کسب اطلاعات کافی درباره محصول و خریداری آن و هم چنین تحویل در محل اقدام کرده و نیاز بدن خود را تامین کنید.

 

خرید مکمل های آهن از داروخانه وب دارو

 

و سخن آخر آنکه کمبود آهن ...

شایع ترین نوع کم خونی است که افراد زیادی را درگیر می کند. این مساله ضمن کاهش انرژی فرد و احساس خستگی مزمن در وی، مضرات زیاد دیگری برای سلامتی دارد. از جمله آنها می توان به وارد شدن فشار مضاعف به قلب، ریزش مو، حساس و نازک شدن پوست، سردرد و سرگیجه و تنگی نفس اشاره کرد. هر چند برخی افراد با وجود کمبود آهن در بدن هیچ علامتی را مشاهده نمی کنند و تنها آزمایش خون می تواند این عارضه را مشخص سازد. برای درمان این بیماری و حتی پیش گیری از بروز آن، مصرف مواد غذایی غنی از آهن را به شما توصیه می کنیم و در کنار آنها تهیه مکمل های آهن نیز می تواند موثر باشد. داروخانه آنلاین وب دارو با دارا بودن طیفی از بهترین و قوی ترین مکمل های آهن مخصوص گروه های سنی مختلف و دوزهای گوناگون، توانسته به خوبی پاسخ گوی نیاز مصرف کننده ها باشد. با مراجعه به سایت این مرکز می توانید از مکمل های استاندارد، با قیمت های مناسب استفاده کنید.