نقش ویتامین B12 در بدن
  • 2021/08/11
  • 0

نقش ویتامین B12 در بدن

ویتامین B12 که آن را با نام کوبالامین نیز می شناسند، یکی از مهم ترین ویتامین های مورد نیاز بدن است که به طور طبیعی در انسان تولید نمی شود. از این رو، می توان آن را یکی از ویتامین های ضروری (به معنای عدم توانایی انسان در تولید آن) برشمرد. زمانی که یک ماده ضروری برای بدن، تولید شدنی نیست، اهمیت شناخت منابع غذایی و مکمل های آن مطرح می شود. هم چنین اطلاع از نشانه های کمبود ویتامین B12 نیز می تواند راهکاری مناسب برای تامین نیاز بدن باشد. اگر بدانید که نقش ویتامین B12 در بدن تا چه حد حیاتی است، خواندن ادامه این مطلب را برای اطلاع از نقش این ماده، نشانه های کمبود و راه های تامین نیاز بدن، از دست نخواهید داد.

 

نقش ویتامین B12 در بدن

 

آشنایی با ویتامین B12

ویتامین B12 یکی از ویتامین های محلول در آب است که از طریق حل شدن در آب، خواص خود را به بدن می رساند. این ویتامین تنها ویتامین در گروه B است که می تواند در بدن ذخیره شود و کبد این وظیفه را به عهده دارد. بدن قادر است این ویتامین را برای مدت زمان 4 سال در خود ذخیره کند و هم چنین مقادیر اضافی آن از طریق ادرار دفع می شود. ویتامین B12 بزرگ ترین ساختار را در بین همه ویتامین ها دارد و بسیاری از اعمال حیاتی را در بدن به عهده دارد. به نحوی که کمبود این ماده می تواند تاثیرات سوئی را در بدن داشته باشد. از بروز بیماری های جسمی تا پدیدار شدن بیماری های روحی و افسردگی، از عارضه هایی است که کمبود این ویتامین در بدن خواهد داشت. در ادامه شما را با تاثیرات این ویتامین در بدن و شیوه تامین نیاز بدن از طریق مواد غذایی و یا مکمل های دارویی آشنا می کنیم.

فواید ویتامین  B12 برای بدن

همان طور که اشاره شد، این ویتامین نقش های عدیده ای در بدن دارد و در بسیاری از اعمال حیاتی بدن ما نقش آفرینی می کند. این ماده به ویژه برای زنان باردار به شدت حائز اهمیت است و کمبود آن می تواند سلامت مادر و جنین را تحت الشعاع قرار دهد. از فواید ویتامین B12 برای بدن باید به تاثیرات عمده آن در سلامت جسم و روح اشاره کرد. از سویی منابع این ویتامین در مواد غذایی گسترده نیست و احتمال کمبود آن در بسیاری از افراد که از برنامه های غذایی سالم بهره مند نیستند، وجود دارد. بنابراین ضروری است تا از نقش های این ویتامین در بدن مطلع شده و با شناخت منابع آن، از بروز کمبود در بدن پیش گیری به عمل آوریم.

ویتامین B12 و کم خونی

رابطه معناداری بین مقادیر کافی ویتامین B12 و کم خونی در بدن وجود دارد. این ویتامین نقش اصلی را در ساخت گلبول های قرمز ایفا می کند و بدون آن، تشکیل این گلبول ها در بدن با کاهش مواجه می شود. گلبول های قرمز در حالت استاندارد، دارای شکل گرد و کوچک هستند. زمانی که مقادیر ویتامین B12 در بدن با کمبود مواجه می شود، شکل این گلبول ها به سمت بیضی شدن متمایل می شود و اندازه آنها نیز بزرگ تر خواهد شد. این مساله حرکت گلبول ها را در خون با مشکل مواجه می کند و آن را کند می سازد. همین مساله سبب بروز کم خونی در فرد خواهد شد.

 

کم خونی ناشی از فقر ویتامین B12  در بدن

 

ویتامین B12 برای زنان باردار

یکی از مهم ترین گروه هایی که باید از مقادیر کافی این ویتامین در بدن خود اطمینان حاصل کنند، زنان باردار هستند. در مراحل اولیه بارداری، کمبود ویتامین B12 می تواند سبب بروز نقص های مادرزادی در جنین شود. این نقص بیش تر در سیستم عصبی نوزاد خود را نشان می دهد. هم چنین در مراحل پایانی بارداری، کمبود این ویتامین می تواند سبب بروز زایمان زودرس شود. ویتامین B12 برای زنان باردار، به منظور سپری کردن دوره ای بی خطر، الزامی می باشد.

 

نقش ویتامین B12 در طی کردن بارداری سالم

 

ویتامین B12 برای استخوان ها

مطالعات پزشکی نشان داده است که کافی بودن میزان ویتامین B12 برای حفظ سلامت استخوان ها از اهمیت ویژه ای برخوردار است. افرادی که با کمبود این ماده مواجه هستند، دارای چگالی کمتری در استخوان های خود هستند که این مساله شکنندگی ساختار اسکلتی را افزایش می دهد. این کاهش چگالی استخوان ها زمینه ساز بروز پوکی استخوان در سنین میان سالی و پیری است. هم چنین باید اشاره کرد که زنان بیش از مردان از پوکی استخوان ناشی از کمبود ویتامین B12 در رنج هستند.

ویتامین B12 برای سلامت قلب

یکی از بیماری هایی که در اثر کمبود این ویتامین در بدن ایجاد می شود، مقادیر بالای هموسیستئین می باشد. این ماده، آمینو اسیدی است که ویتامین B12 وظیفه تجزیه آن و تبدیل به مواد مورد نیاز بدن را دارد. زمانی که بدن با کمبود ویتامین B12 مواجه می شود، تجزیه هموسیستئین به مشکل می خورد و در نتیجه سلامت قلب به خطر می افتد.

سلامت پوست و مو با مصرف ویتامین B12

سلامت پوست و مو تا حد زیادی در گرو غنی بودن بدن از ویتامین های گروه B می باشد. کمبود این ویتامین در بدن می تواند باعث ایجاد تغییر رنگ در پوست، ناخن و موها شود. هم چنین بروز التهاب و زخم در گوشه لب ها نیز از دیگر عارضه هایی است که کمبود این ویتامین در بدن ایجاد می کند. علت این مساله را می توان نقش ویتامین B12 در تولید سلول های بدن دانست که سبب حفظ سلامت ظاهری پوست و مو می شود. زمانی که تولید سلول ها با کاهش مواجه می شود، از بین رفتن رنگ طبیعی پوست و مو و ایجاد ظاهری ناخوشایند از مسائلی است که بروز پیدا می کند. مصرف مکمل های حاوی این ویتامین می تواند تا حد زیادی در از بین بردن این نشانه ها موثر باشد.

تامین انرژی بدن با مصرف ویتامین B12

همه ویتامین های گروه B نقش موثر در تامین انرژی فرد را دارا هستند. ویتامین B12 هم در این زمینه نقش آفرینی می کند و افرادی که مقادیر کافی از این ویتامین را در بدن خود ندارد، معمولا دارای سطح انرژی پایین و خستگی و بی حالی هستند. این ویتامین می تواند در تبدیل مواد غذایی به انرژی برای سلول های بدن موثر واقع شود و به این شیوه توان مورد نیاز بدن برای انجام کارهایش را فراهم می کند. شاید بتوان یکی از اولین نشانه هایی که افراد با کمبود ویتامین B12 آن را تجربه می کنند، پایین آمدن سطح انرژی دانست.

نقش ویتامین B12 در بروز افسردگی

یکی از شایع ترین بیماری هایی که در اثر کمبود این ویتامین در افراد دیده می شود، افسردگی و تنظیم نبودن رفتار و خلق و خو می باشد. این ویتامین در سنتز سروتونین که هورمونی در زمینه تنظیم خلق و خو می باشد، نقش اصلی را ایفا می کند. افرادی که با کمبود ویتامین B12 مواجه می شوند، میزان تولید هورمون سروتونین کمتری هم دارند که به دنبال آن بروز افسردگی، تنگی خلق و بداخلاقی اتفاق خواهد افتاد. این ویتامین نه تنها بر روی ابعاد جسمی سلامتی تاثیر گذار است، بلکه می تواند در سلامت روح و روان هم موثر بوده و به همین دلیل تامین نیاز بدن به این ویتامین به شدت حائز اهمیت می باشد.

 

ویتامین B12 و پیشگیری از افسردگی

 

چگونه کمبود ویتامین B12 را جبران کنیم؟

تا به اینجا از اهمیت ویتامین B12 و نقش آفرینی آن در بدن آگاه شدیم. اما در صورتی که با کمبود این ماده حیاتی مواجه شدیم، چه کار باید کرد؟ منابع تامین این ماده کدامند و چگونه می توان بالاترین بهره را از آنها برد؟ در ادامه راهکارهایی را برای جبران کمبود این ویتامین را عنوان کرده ایم.

این ویتامین به طور طبیعی در برخی مواد غذایی نظیر گوشت، ماهی، مرغ، تخم مرغ و لبنیات وجود دارد. هم چنین برخی مواد غذایی غنی شده با ویتامین B12 نیز می توانند منبعی برای تامین این ویتامین باشند. اگرچه منابع غذایی حاوی این ماده در دسترس هستند، اما برخی از افراد که رژیم غذایی خاصی دارند، نظیر گیاه خواران، افراد مسن، کسانی که برنامه غذایی فاقد گوشت دارند، بیماران دیابتی و ... در معرض کمبود این ویتامین بوده و باید به نحوی دیگر این نیاز را تامین کنند.

مصرف مکمل های حاوی این ماده می تواند تا حد زیادی در تامین نیاز بدن به ویتامین B12 موثر باشد. این مکمل ها در صورتی که به درستی انتخاب شده و مصرف شود، به خوبی می تواند کمبود های بدن را جبران کرده و از بروز بیماری های نام برده پیش گیری به عمل آورد. یکی از معتبرترین مراکزی که مکمل های حاوی این ماده را به فروش می رساند، سامانه فروش آنلاین وب دارو است که با دارا بودن به روز ترین و با کیفیت ترین محصولات مکمل، توانسته رضایت مصرف کنندگان را جلب کند. وب دارو، مکمل B12 را از معتبرترین برندهای ایران و جهان به فروش می رساند و می توانید با اطمینان خاطر از کیفیت و قیمت محصولات این مجموعه فروش، خرید مکمل ویتامین B12 را به آن بسپارید.

 

خرید مکمل های حاوی ویتامین B12

 

در نهایت آنکه ویتامین B12 ...

یکی از ضروری ترین نیاز های بدن انسان است که باید برای حفظ سلامت جسم و روح از آن به میزان کافی بهره جست. این ویتامین در گوشت و محصولات پروتئینی نظیر ماهی، مرغ و تخم مرغ وجود دارد و افرادی که این مواد غذایی را مصرف نمی کنند، گیاه خواران، بیماران دیابتی و برخی بیماران خاص، در معرض کمبود این ویتامین قرار دارند. از آنجایی که ویتامین ب 12 در بسیاری از فعالیت های حیاتی بدن نقش آفرینی می کند، لازم است تا کمبود این ماده در بدن به سرعت برطرف شود. حفظ سلامت استخوان، پیش گیری از کم خونی، بهبود عملکرد قلب، کمک به طی کردن دوره بارداری سالم و بی خطر، تامین انرژی بدن و پیش گیری از بروز افسردگی از شاخص ترین فواید این ویتامین در بدن هستند. برای حفظ سلامت جسم و روان، تامین نیاز بدن به این ماده از اهمیت زیادی برخوردار است. شما می توانید در کنار بهره مندی از مواد غذایی حاوی این ویتامین، از مکمل های معتبری که حاوی ویتامین B12 هستند، نیز بهره گیرید. وب دارو، سایتی معتبر برای فروش این مکمل هاست که آنها را با بالاترین کیفیت و قیمتی نازل به مصرف کننده عرضه می کند. شما می توانید برای خرید محصولات این مجموعه وارد سایت وب دارو شده و خرید کلیه محصولات مراقبتی، مکمل های غذایی و ورزشی را به این مجموعه قدرتمند بسپارید.