ویتامین E و همه کاربردهای آن  در بدن
  • 2020/23/12
  • 0

ویتامین E و همه کاربردهای آن در بدن

ویتامین E یکی از ویتامین های محلول در چربی است که برای بدن خواص عدیده ای دارد. این ماده در زمینه تولید مثل، بینایی، سلامت مغز، خون و پوست کاربرد های فراوانی دارد و منجر به بهبود عملکرد آنها خواهد شد. محلول در چربی بودن این ویتامین به این معناست که بدن این ماده را در بافت چربی خود ذخیره می کند و مقادیر اضافی آن دفع نخواهد شد. بنابراین ضرورت دارد تا با آگاهی از میزان دوز مورد نیاز بدن در راستای تامین مقادیر کافی این ماده قدم برداریم. در این مقاله تلاش کرده ایم تا با معرفی منابع ویتامین E و همه کاربردهای آن در بدن، آگاهیتان را در زمینه این ویتامین افزایش دهیم.

کاربردهای ویتامین E در بدن

ویتامین E از جمله موادی است که نقش های بنیادی در بدن ایفا می کند و بدون آن فعالیت بسیاری از ارگان ها و سیستم بدن مختل خواهد شد. این ویتامین می تواند به حفظ سلامت سلول های بدن و بهبود وضعیت و عمر آنها کمک شگرفی کند. در این قسمت به جزییات کاربردهای ویتامین E در بدن پرداخته ایم.

ویتامین E، آنتی اکسیدان قوی

مهم ترین نقش این ماده در بدن، خاصیت آنتی اکسیدانی آن است که مانع از بروز بسیاری از بیماری های التهابی می شود. در بدن اتم های ناپایداری به  نام رادیکال آزاد وجود دارد که در اثر مصرف سیگار، آلودگی های محیطی، پرتو اشعه های مضر خورشید، تغذیه ناسالم و ... فعالیتشان تشدید می شود. رادیکال های آزاد با سلول های سالم بدن واکنش می دهند تا خود را به پایداری برسانند و به این ترتیب بسیاری از بیماری های خطرناکی چون سرطان، امراض قلبی، پیری زودرس و ... را ایجاد می کند. موادی که دارای خاصیت آنتی اکسیدانی هستند، مانع از فعالیت این رادیکال های مخرب شده و سلامت کلی بدن را تامین می سازند.

ویتامین E برای مو

خاصیت آنتی اکسیدانی ویتامین E باعث شده تا به حفظ سلامت و درخشش موها کمک شایانی کند و مانع از ریزش و بدحالتی آنها گردد. این ویتامین می تواند به کاهش ریزش مو ناشی از فعالیت رادیکال های آزاد در بدن کمک شایانی کند و هم چنین به زیبایی و شادابی تارهای مو منجر خواهد شد. نقش این ویتامین در حفظ سلامت موها به قدری است که در بسیاری از محصولات مراقبتی و شامپو از آن بهره گرفته اند تا بتوان زیبایی و حالت پذیری موها را افزایش داد و مانع از ریزش آنها شد. مطالعات پزشکی نشان می دهد که این ماده می تواند به تسریع رشد مجدد تارها کمک کرده و می توان این نقش را یکی از مهم ترین خواص ویتامین E برای مو دانست.

ویتامین E برای پوست

افزایش سن و پرتوهای فرابنفش خورشید باعث کاهش میزان ویتامین E موجود  در پوست می شود. همین مساله فعالیت رادیکال های آزاد را  تشدید کرده و با اکسید شدن سلول های پوستی، پیری، ایجاد چین و چروک و ... هویدا می شود. این ویتامین هم چنین در از بین بردن و کاهش ایجاد جوش های پوستی، آکنه و ... نیز موثر است و می تواند در داشتن پوستی شفاف، جوان و یکدست به کمکتان بیاید. از مهم ترین خواص ویتامین E برای پوست می توان به حفظ جوانی و جلوگیری از ایجاد بیماری هایی نظیر سرطان پوست اشاره کرد.

منابع ویتامین E

منابع ویتامین E بسیار گسترده است و اگر جز کسانی هستید که برنامه غذایی مناسب و سالمی دارید، نگرانی بابت کمبود این ماده نداشته باشید. طیف گسترده ای از مغزها حاوی ویتامین E می باشند که از جمله آنها می توان به دانه آفتاب گردان، فندق، بادام زمینی و درختی اشاره کرد. هم چنین اسفناج، کلم بروکلی، انبه و کیوی نیز از دیگر منابع غنی این ماده محسوب می شوند. روغن های گیاهی نظیر زیتون و کانولا از دیگر منابع ویتامین E هستند و به طور کلی می توان این ویتامین را از طیف گسترده ای از دانه ها، گیاهان برگ دار و حتی گوشت و لبنیات دریافت نمود. مکمل های ویتامین E نیز از دیگر منابعی هستند که می توان از طریق آنها نیاز بدن را تامین نمود.

نشانه های کمبود ویتامین E

کمبود ویتامین E در بدن به ندرت اتفاق می افتد، اما برخی افراد مستعد این کمبود هستند و باید به نحوی در صدد تامین نیاز بدن خود برآیند. نوزادان، افرادی که در جذب چربی ها دچار اختلال هستند و کسانی که در رژیم غذایی خود چربی کمی دریافت می کنند، بیش از دیگران در معرض کمبود این ماده قرار دارند.  ضعیف شدن ماهیچه و اخلال در حرکت از بارز ترین نشانه های کمبود ویتامین E در بدن است. کمبود این ماده در بدن می تواند بر سیستم عصبی مرکزی تاثیر سوء داشته باشد که در نتیجه سوزن سوزن شدن عضلات، ضعف در آنها، تاری دید و خستگی را به دنبال دارد. در صورت آشکار شدن این علائم پس از مراجعه به پزشک و بررسی دقیق می توانید با اصلاح برنامه غذایی و استفاده از مکمل های حاوی این ماده، نیاز بدن خود را تامین سازید. خرید مکمل های حاوی ویتامین E از طریق سایت وب دارو امکان پذیر خواهد بود.

اثرات جانبی ویتامین E

از آنجایی که مقادیر اضافی این ماده در بدن ذخیره شده و دفع نمی گردد، ضروری است با مصرف درست و به اندازه این ماده، مانع از آسیب رساندن به بدن خود شویم. در صورتی که میزان این ویتامین در بدن به بیش از حد مجاز برسد، احتمال آسیب به چشم و اعصاب بینایی، حملات قلبی در افراد مستعد، اختلال در بدن افرادی که دچار کمبود ویتامین K هستند و ... بروز پیدا خواهد کرد. بنابراین بهره گیری از راهنمایی های پزشک و یا متخصص تغذیه اهمیت بسیاری در عدم بروز اثرات جانبی ویتامین E دارد.

و در نتیجه...

ویتامین E یکی از مهم ترین مواد ضروری برای بدن است و در طیف متنوعی از مواد غذایی نظیر آجیل ها، روغن های گیاهی، لبنیات و گوشت یافت می شود. این ماده به عنوان یک آنتی اکسیدان می تواند مانع از بروز بیماری های التهابی در بدن نظیر سرطان، حملات قلبی، آلزایمر و ظاهر شدن زودرس علائم پیری شود. این ماده هم چنین در حفظ شادابی و سلامت پوست و مو نقش موثری ایفا می کند. امروزه مکمل های حاوی این ویتامین نیز روانه بازار شده اند که قادرند کمبود آن را در بدن جبران کنند. باید در نظر داشت که مقادیر اضافی این ماده در بدن باقی می ماند و می تواند به سیستم مرکزی عصبی آسیب وارد کند. بنابراین توجه به دوز مصرفی و پرهیز از زیاده روی این ویتامین بسیار حائز اهمیت است.